• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    FIN
    FIN --- ---
    radši to celé zkompiluji, abych to tak nezaflákával...

    CELESTIUS --- --- 16:51:02 19.9.2011 --- 12:18 :: sledované diskuze
    3 odpovědi
    RICARDERON: pokusím se zeptat tak, aby to neznělo urážlivě, protože tak to opravdu nemyslím. ptám se skutečně jen proto, že by mě zajímal tvůj názor:

    myslíš, že je nezbytné načíst poezii (ať už starší nebo moderní), aby člověk měl vůbec šanci napsat něco kvalitního? resp. je žádoucí replikovat, popřípadě psát variace, založené na něčem, co už bylo napsáno? pořád mi tane na mysli Hník se svým tvrzením, že nemáme číst moc, neboť nás to jako autory zabije

    znovu, nesnažím se vyvolat konflikt, jen se tě ptám


    na to existuje odpověď kategorie "tesat do kamene" a to zrovna od člověka, který je přímo proslulý tím, jak svébytně zachází s češtinou - pravda, řeč je přímo o znalosti češtiny jako takové, ale obecně to platí stejně:

    - Jaký máte vlastně vztah k češtině? Nerad používáte uvozovky, s interpunkcí se taky nepářete...
    - S interpunkcí jsem trochu na štíru, to je pravda.

    - Je to váš literární styl. Ale chtěl byste, aby interpunkce třeba úplně zmizela? Že by pak jako vy psali všichni?
    - Nedostudoval jsem několik vysokých škol. Například jsme za komunismu studovali podzemní bohemistiku. A profesor Alexandr Stich nás učil, že odchýlit se od řádu a pravidel můžeme jedině tehdy, když ten řád a pravidla známe. S tím určitě souhlasím. Teprve ta znalost řádu nám dává svobodu.

    zdroj: hn.ihned.cz 14. 10. 2005 00:00 Jáchym Topol: Kniha je úžasná věc. Potichu leží a čeká..

    jsou dva typy autorů: génius. ten žádné učení a ovládání řemesla nepotřebuje. (zde v tomto klubu jsem ještě žádného neviděl.)
    (my) všichni ostatní - pro nás platí "když nezvládneš řemeslo, mistr z tebe nebude"

    ad (my) všichni ostatní - pro nás platí "když nezvládneš řemeslo, mistr z tebe nebude" - toto je pravda natolik základní, triviální, očividná, zjevná a existenční asi jako "když nebudeš zalejvat kytku, uschne ti", "když tramvaj opustí koleje, překotí se", "když bude teplo, sněhulák roztaje", že vůbec nechápu, kdy a jako na to novodobí lidé vůbec dokázali zapomenout :-)

    nebo jinak: michelangelo se naučil kamenictví a sám si bloky páčil v lomu. a michelangelo byl génius. víc vědět netřeba, v této informaci je všechna pravda světa.

    musíš se naučit číst i to, co se ti nelíbí, a bez ohledu na to, zda se ti to líbí nebo nelíbí, dokázat poznat, zda to dobré řemeslo je nebo ne. v tom - opuštění (co se tobě) líbí/nelíbí - je první krok k tomu, abys stvořil (jednou) něco, co se možná bude líbit i nám. je to takovej zen. až se nebudeš upínat k tomu, co se ti líbí, možná poznáš, co je krásné.

    vycházej z jednoduché matematiky:

    na počátku byl trilobit - po několika miliardách let člověk = na počátku neumíš. vůbec.
    uprostřed ještě neumíš = to byli dinosauři a ti vymřeli.
    když si nejvíc myslíš, že umíš, jsi nejvíc mimo.
    když se ti to nejvíc líbí, je velká pravděpodobnost, že to stojí za starou bačkoru.
    až zjistíš, že nic neumíš, možná právě začínáš umět, ale to ti musí říci ti druzí. ne kamarádi, ne známí, nejlépe lidé, jejichž názor jsi prvních 4,5 miliardy let nesnášel proto, jací arogantní a nafoukaní kreténi to jsou.

    a dodatek tiskového odboru vesmír: ne, talent není všechno a nestačí. dokonce nemusí znamenat vůbec nic, protože se ukrutně snadno přesune do kategorie "promarněný talent". pšenice a vinná réva se musí pěstovat a ošetřovat, talent se musí tříbit, rozvíjet a fackovat. jinak bude výsledkem úhor, pustina, nepoživatelný chléb a kyselej utrejch. a jsme u toho slova, které lidé tak nenávidí... PRÁCE! fuj eee... tak přesně to

    cha cha realita sama mi napomáhá, tady to máš:
    Mladík v Ostravě lezl za dívkou po hromosvodu, spletl si ale dům – Novinky.cz
    Mladík v Ostravě lezl za dívkou po hromosvodu, spletl si ale dům – Novinky.cz
    http://www.novinky.cz/krimi/245044-mladik-v-ostrave-lezl-za-divkou-po-hromosvodu-spletl-si-ale-dum.html?ref=boxF
    odvážně a upřímně se dopustil romantického činu (každé srdéčko zavzdychá), jenom to celé dopadlo úplně blbě, protože nevěděl :-)
    CELESTIUS
    CELESTIUS --- ---
    RICARDERON, FIN: díky za obě odpovědi, zní neprůstřelně (myšleno pozitivně)


    NANTHEI: :D :D tak doufám, že to nevyznělo tak, že bych se považoval za obrovský talent (kdyby ano, ani bych se na četbu neptal)

    spíš mě nikdy nenapadlo číst poezii, abych mohl sám psát (rozuměj s tím účelem), nebo se z ní autorsky inspirovat. prostě čtu to, co se mi líbí, pro ten estetický zážitek. v próze jsem měl dlouhotrvající gaimanovské období, po kterém jsem se ohlédl za vlastní "tvorbou" posledních pár let a zjistil, že je to trapný pokus psát jako někdo, kdo už existuje, a dělá to líp :)
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    CELESTIUS: Myslím, že to nemožný je, kámo. I když. Děti nemají načteno a občas něco skvělého vymyslí, protože nevědí, že nemůžou. Ale to jsou děti geniální. A projevuje se to brzo.
    CELESTIUS
    CELESTIUS --- ---
    NATASHA: váhal jsem, jestli to smazat, ale pak se přede mnou otevřely dvě možnosti: buď se snažit vysvětlit, o co jsem se ve svém literárním útvaru pokoušel (ne báseň per se, ale skutečně spíš něco "rytmicky-hiphopového" podle černošské rytmické tradice) + muset vysvětlovat, že "na křídlech kyselin" nemá být nemocně originální kolokace, ale zcela konkrétní symbolický odkaz, tedy přesně to, co asi nemá být úplně součástí poezie (vysvětlení), nebo to smazat. vítězná varianta je snad zřetelně méně potupná :)
    CELESTIUS
    CELESTIUS --- ---
    RICARDERON: pokusím se zeptat tak, aby to neznělo urážlivě, protože tak to opravdu nemyslím. ptám se skutečně jen proto, že by mě zajímal tvůj názor:

    myslíš, že je nezbytné načíst poezii (ať už starší nebo moderní), aby člověk měl vůbec šanci napsat něco kvalitního? resp. je žádoucí replikovat, popřípadě psát variace, založené na něčem, co už bylo napsáno? pořád mi tane na mysli Hník se svým tvrzením, že nemáme číst moc, neboť nás to jako autory zabije

    znovu, nesnažím se vyvolat konflikt, jen se tě ptám
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    ELEMENT_CEZET: Prosím, nejdřív si přečti nástěnku. Pak si přečti nějakou poezii mladší 120 let. Pokud to bude nějaké povědomé jméno, tak tím lépe. Potom zkus něco napsat. Tohle bylo jako když přijdeš do slepičárny a pohlédneš na zem. To, co tam najdeš, vídáš tak často, že to v tobě nevzbudí žádné emoce. Jdeš a uklidíš to.
    ELEMENT_CEZET
    ELEMENT_CEZET --- ---
    FIN: nebojím se kritiky...dal jsem to sem naopak právě proto...čekal jsem zde lidi, kteří se poezií věnují, a tak jsem se chtěl něco dozvědět o chybách, kterých jsem se dopustil...

    prostě jsem očekával trochu podnětnější kritiku než táhni či zaujalo:0 chyby četné...to je vyjádření subjektivního názoru, který ti neberu a který respektuju...

    ...neočekával jsem chválu, protože chválit nebylo co...co jsem chtěl bylo: chyby četné, přístě zkus třeba...ale zřejmě jsem se spletl...

    ...a tím tento omyl ukončil...
    FIN
    FIN --- ---
    a dost chytrosti, jdu makat.
    FIN
    FIN --- ---
    BUCHVI: internet je požehnáním i prokletím. co se prokletí týče, přinesl mi nežádanou a nechtěnou možnost dozvědět se o kdejaké sračce, protože mi vyskočí před oči (a někdy je nestihnu zavřít tak rychle, abych alespoň minimální kousek nepřečetl) a protože publikovat ji je nyní tak jednoduché. nosná informace, coby byproduct, je, že většina lidstva nemá vkus - často žádný - příčetnou sebereflexi a není schopna unést jiný komentář než pochvalný, protože to "přece myslela upřímně". nasrat, mě ten mozek taky občas rozbolí a neříkal jsem si o to. vítězslav jandák to asi taky myslel upřímně, ale když z něj udělali ministra kultury, málem se mně udělalo fyzicky nevolno.
    FIN
    FIN --- ---
    BUCHVI:
    NATALI_E: vám dvěma, pokud se rozhodnete na tom pracovat či štěstí zkoušet, bych eventuálně doporučil konzultaci s Natashou. i když nevím, kde by ji jen člověk mohl asi tak zastihnout... ta by pak mohla projevit zájem (smím to vůbec prásknout? vede jeden neznámý internetový plátek), potažmo pak hrozí šance na posouzení (ale pozor! nečekat ovace) od Petra Štengla ze Psího vína
    PSÍ VÍNO - časopis pro současnou poezii
    http://www.volny.cz/psi.vino/
    ale to je ve hvězdách.

    písmák nemohou z hlediska možnosti vývoje a evoluce příliš posuzovat, neboť příliš velkou úlohu hraje "lidový vkus a přízeň" a okruhy kamarádské. ocenění se tam dočká kdejaký patlal s hrůzou, zapadnou naopak občas skutečně kvalitní věci. ale toť názor prudce osobní.

    moderní texty starých matadorů i lidí mladých a leckdy nedlouho působících obsahuje rovně víno divoké, hessovo:
    DIVOKÉ VÍNO 55/2011
    http://www.divokevino.cz/5511/index.php

    jsem si jist, že Natasha může doporučit i další almanachy, kde to zkoušet, ale soudím, že na tom ještě budete muset trochu zapracovat :-)

    BUCHVI
    BUCHVI --- ---
    FIN: Říkám, že přeháním ;) taky si ho občas pustím, i když mu dvakrát neholduju... Bylo to myšleno tak, jakože bychom neměli nic z toho, co přišlo potom, protože by se všichni báli říct: hele, tohle se mi nelíbí, to já poslouchat nebudu, uděláme to jinak.
    FIN
    FIN --- ---
    BUCHVI: a hrabě na ni a díky ní stvořil jednu z nejlepších novodobých českých poezií. opatrně se starým pánem, opatrně.
    FIN
    FIN --- ---
    BUCHVI: ještě pořád posloucháme jazz. jedna z nejlepších muzik, co kdy kdo vymyslel.
    FIN
    FIN --- ---
    JANEQ: jak u koho. mě v nedávné době potěšil výskyt a pokusy id BUCHVI a NATALI_E (s jedním z nich proběhla delší diskuse, a to nikoliv nekritická a bezvýhradně přijímající), kteréžto výskyty představovaly z déledobějšího hlediska koncentraci téměř obohacenou, takže jsem spokojen :-)
    ALESH
    ALESH --- ---
    BUCHVI: s tim jazzem to je hodne debilni prirovnani teda..
    CELESTIUS
    CELESTIUS --- ---
    FIN: klid
    JANEQ
    JANEQ --- ---
    nálada zřejmě hluboko pod bodem jezevčíka
    FIN
    FIN --- ---
    CELESTIUS: tak já ti to "nejhorší" rozvedu slovy - si? a pak už žádné blbé držkování... takže, v té básni mě zaujalo: 0. chyby, jichž se autor dopustil, byly: četné. výsledek? "au".
    FIN
    FIN --- ---
    ELEMENT_CEZET: jinými slovy, z toho, cos právě napsal a jaks to právě napsal, je zřejmé, že kritiku neuneseš. a unésti kritiku máš přesně zapotřebí.

    nyní několik faktických poznámek:
    - každý kritik je vlastně samozvaný, protože nikde neexistuje instituce jmenující nějaké certifikované a 100%ně správné kritiky. leda tak u soudruhů komunistů se zaváděly takové věci, ovšem smrdělo to sírou jako vše od soudruhů. a stálo zrovna tak za starou belu.
    - když už je tedy každý kritik samozvaný, musíme si vybírat, na které z těch všech samozvaných kritiků dáme a proč právě na ně. v rámci toho bys zjistil, že zrovna ti, kdo zareagovali, až tak úplně samozvaní nejsou, jisté povědomí mají a již sami něco čitelného stvořili. a když se jim zrovna nevedlo, dali jim to kolegové samozvaní kritici taky pořádně sežrat.
    - kdyby to nenapsali oni, napsal bych to "au" já. kdysi jsem býval z prvních zde, kdo se takto vyjadřovali, nyní již nemám potřebu plýtvat ani jouly na to "au". (na vysvětlení, které právě vysvětluji, ovšem ano, to smysl má.) sorry, cos sem vložil, vážně stálo za starou bačkoru. celkově. a asi to sám tušíš, když svou báseň označuješ jako "vogonskou", ne? tak jakýž div pak...?
    - kdybys byl pozorný a přečetl si záhlaví a nástěnku klubu, rovnou bys věděl, na čem jsi - takže bys ty nám ušetřil tuto zbytečnost - ne my tobě (v kterémžto tónu se mylně nese tvá reakce), neboť pravidla hry jsou zde dána a dokonce celkem jasně popsána. je to asi jako zajít na procházku na chuchelské závodiště a pak se divit, že jsou tam lidi a koně.
    - vědomí veškeré nedokonalosti, viz výše, bylo zřejmě nedostatečně vyvinuto. udělej s tím něco.
    - to je sporné. pokud by ses choval při pokusu se naučit psát takhle, ani bych se ti nevěnoval a řekl ti, ať napřed absolvuješ základy, včetně zkrocení ega, aby uneslo kritiku (a když někdo napíše něco fakt špatného, je kritika i stručné "au"), a pak přijdeš. věřím ti, že třeba umíš učit lidi hrát - ale psát (pokud bych vůbec soudil dle té jediné věci, cos ji už smazal) moc ne a nést reakci taky ne. žes eventuálně dobrým učitelem nijak negarantuje, žes taky dobrým žákem. to není totéž.
    CELESTIUS
    CELESTIUS --- ---
    bohužel má Element_Cezet pravdu v tom, že se mu místo kritiky dostalo jenom toho, že je to (přeneseně) nejhorší poezie ve vesmíru, a že tam to má směřovat (zatímco to, co mi napsal Leon, nebylo sice nijak obsáhlé, ale aspoň to byla kritika, ne jenom reakce)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam