• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    CELESTIUS
    CELESTIUS --- ---
    RICARDERON, FIN: díky za obě odpovědi, zní neprůstřelně (myšleno pozitivně)


    NANTHEI: :D :D tak doufám, že to nevyznělo tak, že bych se považoval za obrovský talent (kdyby ano, ani bych se na četbu neptal)

    spíš mě nikdy nenapadlo číst poezii, abych mohl sám psát (rozuměj s tím účelem), nebo se z ní autorsky inspirovat. prostě čtu to, co se mi líbí, pro ten estetický zážitek. v próze jsem měl dlouhotrvající gaimanovské období, po kterém jsem se ohlédl za vlastní "tvorbou" posledních pár let a zjistil, že je to trapný pokus psát jako někdo, kdo už existuje, a dělá to líp :)
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    CELESTIUS: Myslím, že to nemožný je, kámo. I když. Děti nemají načteno a občas něco skvělého vymyslí, protože nevědí, že nemůžou. Ale to jsou děti geniální. A projevuje se to brzo.
    CELESTIUS
    CELESTIUS --- ---
    NATASHA: váhal jsem, jestli to smazat, ale pak se přede mnou otevřely dvě možnosti: buď se snažit vysvětlit, o co jsem se ve svém literárním útvaru pokoušel (ne báseň per se, ale skutečně spíš něco "rytmicky-hiphopového" podle černošské rytmické tradice) + muset vysvětlovat, že "na křídlech kyselin" nemá být nemocně originální kolokace, ale zcela konkrétní symbolický odkaz, tedy přesně to, co asi nemá být úplně součástí poezie (vysvětlení), nebo to smazat. vítězná varianta je snad zřetelně méně potupná :)
    CELESTIUS
    CELESTIUS --- ---
    RICARDERON: pokusím se zeptat tak, aby to neznělo urážlivě, protože tak to opravdu nemyslím. ptám se skutečně jen proto, že by mě zajímal tvůj názor:

    myslíš, že je nezbytné načíst poezii (ať už starší nebo moderní), aby člověk měl vůbec šanci napsat něco kvalitního? resp. je žádoucí replikovat, popřípadě psát variace, založené na něčem, co už bylo napsáno? pořád mi tane na mysli Hník se svým tvrzením, že nemáme číst moc, neboť nás to jako autory zabije

    znovu, nesnažím se vyvolat konflikt, jen se tě ptám
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    ELEMENT_CEZET: Prosím, nejdřív si přečti nástěnku. Pak si přečti nějakou poezii mladší 120 let. Pokud to bude nějaké povědomé jméno, tak tím lépe. Potom zkus něco napsat. Tohle bylo jako když přijdeš do slepičárny a pohlédneš na zem. To, co tam najdeš, vídáš tak často, že to v tobě nevzbudí žádné emoce. Jdeš a uklidíš to.
    ELEMENT_CEZET
    ELEMENT_CEZET --- ---
    FIN: nebojím se kritiky...dal jsem to sem naopak právě proto...čekal jsem zde lidi, kteří se poezií věnují, a tak jsem se chtěl něco dozvědět o chybách, kterých jsem se dopustil...

    prostě jsem očekával trochu podnětnější kritiku než táhni či zaujalo:0 chyby četné...to je vyjádření subjektivního názoru, který ti neberu a který respektuju...

    ...neočekával jsem chválu, protože chválit nebylo co...co jsem chtěl bylo: chyby četné, přístě zkus třeba...ale zřejmě jsem se spletl...

    ...a tím tento omyl ukončil...
    FIN
    FIN --- ---
    a dost chytrosti, jdu makat.
    FIN
    FIN --- ---
    BUCHVI: internet je požehnáním i prokletím. co se prokletí týče, přinesl mi nežádanou a nechtěnou možnost dozvědět se o kdejaké sračce, protože mi vyskočí před oči (a někdy je nestihnu zavřít tak rychle, abych alespoň minimální kousek nepřečetl) a protože publikovat ji je nyní tak jednoduché. nosná informace, coby byproduct, je, že většina lidstva nemá vkus - často žádný - příčetnou sebereflexi a není schopna unést jiný komentář než pochvalný, protože to "přece myslela upřímně". nasrat, mě ten mozek taky občas rozbolí a neříkal jsem si o to. vítězslav jandák to asi taky myslel upřímně, ale když z něj udělali ministra kultury, málem se mně udělalo fyzicky nevolno.
    FIN
    FIN --- ---
    BUCHVI:
    NATALI_E: vám dvěma, pokud se rozhodnete na tom pracovat či štěstí zkoušet, bych eventuálně doporučil konzultaci s Natashou. i když nevím, kde by ji jen člověk mohl asi tak zastihnout... ta by pak mohla projevit zájem (smím to vůbec prásknout? vede jeden neznámý internetový plátek), potažmo pak hrozí šance na posouzení (ale pozor! nečekat ovace) od Petra Štengla ze Psího vína
    PSÍ VÍNO - časopis pro současnou poezii
    http://www.volny.cz/psi.vino/
    ale to je ve hvězdách.

    písmák nemohou z hlediska možnosti vývoje a evoluce příliš posuzovat, neboť příliš velkou úlohu hraje "lidový vkus a přízeň" a okruhy kamarádské. ocenění se tam dočká kdejaký patlal s hrůzou, zapadnou naopak občas skutečně kvalitní věci. ale toť názor prudce osobní.

    moderní texty starých matadorů i lidí mladých a leckdy nedlouho působících obsahuje rovně víno divoké, hessovo:
    DIVOKÉ VÍNO 55/2011
    http://www.divokevino.cz/5511/index.php

    jsem si jist, že Natasha může doporučit i další almanachy, kde to zkoušet, ale soudím, že na tom ještě budete muset trochu zapracovat :-)

    BUCHVI
    BUCHVI --- ---
    FIN: Říkám, že přeháním ;) taky si ho občas pustím, i když mu dvakrát neholduju... Bylo to myšleno tak, jakože bychom neměli nic z toho, co přišlo potom, protože by se všichni báli říct: hele, tohle se mi nelíbí, to já poslouchat nebudu, uděláme to jinak.
    FIN
    FIN --- ---
    BUCHVI: a hrabě na ni a díky ní stvořil jednu z nejlepších novodobých českých poezií. opatrně se starým pánem, opatrně.
    FIN
    FIN --- ---
    BUCHVI: ještě pořád posloucháme jazz. jedna z nejlepších muzik, co kdy kdo vymyslel.
    FIN
    FIN --- ---
    JANEQ: jak u koho. mě v nedávné době potěšil výskyt a pokusy id BUCHVI a NATALI_E (s jedním z nich proběhla delší diskuse, a to nikoliv nekritická a bezvýhradně přijímající), kteréžto výskyty představovaly z déledobějšího hlediska koncentraci téměř obohacenou, takže jsem spokojen :-)
    ALESH
    ALESH --- ---
    BUCHVI: s tim jazzem to je hodne debilni prirovnani teda..
    CELESTIUS
    CELESTIUS --- ---
    FIN: klid
    JANEQ
    JANEQ --- ---
    nálada zřejmě hluboko pod bodem jezevčíka
    FIN
    FIN --- ---
    CELESTIUS: tak já ti to "nejhorší" rozvedu slovy - si? a pak už žádné blbé držkování... takže, v té básni mě zaujalo: 0. chyby, jichž se autor dopustil, byly: četné. výsledek? "au".
    FIN
    FIN --- ---
    ELEMENT_CEZET: jinými slovy, z toho, cos právě napsal a jaks to právě napsal, je zřejmé, že kritiku neuneseš. a unésti kritiku máš přesně zapotřebí.

    nyní několik faktických poznámek:
    - každý kritik je vlastně samozvaný, protože nikde neexistuje instituce jmenující nějaké certifikované a 100%ně správné kritiky. leda tak u soudruhů komunistů se zaváděly takové věci, ovšem smrdělo to sírou jako vše od soudruhů. a stálo zrovna tak za starou belu.
    - když už je tedy každý kritik samozvaný, musíme si vybírat, na které z těch všech samozvaných kritiků dáme a proč právě na ně. v rámci toho bys zjistil, že zrovna ti, kdo zareagovali, až tak úplně samozvaní nejsou, jisté povědomí mají a již sami něco čitelného stvořili. a když se jim zrovna nevedlo, dali jim to kolegové samozvaní kritici taky pořádně sežrat.
    - kdyby to nenapsali oni, napsal bych to "au" já. kdysi jsem býval z prvních zde, kdo se takto vyjadřovali, nyní již nemám potřebu plýtvat ani jouly na to "au". (na vysvětlení, které právě vysvětluji, ovšem ano, to smysl má.) sorry, cos sem vložil, vážně stálo za starou bačkoru. celkově. a asi to sám tušíš, když svou báseň označuješ jako "vogonskou", ne? tak jakýž div pak...?
    - kdybys byl pozorný a přečetl si záhlaví a nástěnku klubu, rovnou bys věděl, na čem jsi - takže bys ty nám ušetřil tuto zbytečnost - ne my tobě (v kterémžto tónu se mylně nese tvá reakce), neboť pravidla hry jsou zde dána a dokonce celkem jasně popsána. je to asi jako zajít na procházku na chuchelské závodiště a pak se divit, že jsou tam lidi a koně.
    - vědomí veškeré nedokonalosti, viz výše, bylo zřejmě nedostatečně vyvinuto. udělej s tím něco.
    - to je sporné. pokud by ses choval při pokusu se naučit psát takhle, ani bych se ti nevěnoval a řekl ti, ať napřed absolvuješ základy, včetně zkrocení ega, aby uneslo kritiku (a když někdo napíše něco fakt špatného, je kritika i stručné "au"), a pak přijdeš. věřím ti, že třeba umíš učit lidi hrát - ale psát (pokud bych vůbec soudil dle té jediné věci, cos ji už smazal) moc ne a nést reakci taky ne. žes eventuálně dobrým učitelem nijak negarantuje, žes taky dobrým žákem. to není totéž.
    CELESTIUS
    CELESTIUS --- ---
    bohužel má Element_Cezet pravdu v tom, že se mu místo kritiky dostalo jenom toho, že je to (přeneseně) nejhorší poezie ve vesmíru, a že tam to má směřovat (zatímco to, co mi napsal Leon, nebylo sice nijak obsáhlé, ale aspoň to byla kritika, ne jenom reakce)
    BUCHVI
    BUCHVI --- ---
    ELEMENT_CEZET: Je potřeba, aby lidi byli upřímní. Pokud byla Tvoje básnička (nevím, nestihl jsem ji přečíst) taková, že vyprovokovala lidi k takovým reakcím, asi si to zasloužila - byla prostě špatná. Kdyby měla nějaký potenciál, oni by Ti to taky řekli, chovali by se k Tobě jinak. Nemůžeš ale po lidech chtít, aby byli neupřímní - aby, když se jim něco opravdu nelíbí, Ti říkali "jo, je to dobrý, ale..." to bychom se pak (jako lidi) nikdy nikam nedostali. To bychom ještě pořád (když to přeženu) poslouchali jazz :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam