radši to celé zkompiluji, abych to tak nezaflákával...
CELESTIUS --- --- 16:51:02 19.9.2011 --- 12:18 :: sledované diskuze
3 odpovědi
RICARDERON: pokusím se zeptat tak, aby to neznělo urážlivě, protože tak to opravdu nemyslím. ptám se skutečně jen proto, že by mě zajímal tvůj názor:
myslíš, že je nezbytné načíst poezii (ať už starší nebo moderní), aby člověk měl vůbec šanci napsat něco kvalitního? resp. je žádoucí replikovat, popřípadě psát variace, založené na něčem, co už bylo napsáno? pořád mi tane na mysli Hník se svým tvrzením, že nemáme číst moc, neboť nás to jako autory zabije
znovu, nesnažím se vyvolat konflikt, jen se tě ptám
na to existuje odpověď kategorie "tesat do kamene" a to zrovna od člověka, který je přímo proslulý tím, jak svébytně zachází s češtinou - pravda, řeč je přímo o znalosti češtiny jako takové, ale obecně to platí stejně:
- Jaký máte vlastně vztah k češtině? Nerad používáte uvozovky, s interpunkcí se taky nepářete...
- S interpunkcí jsem trochu na štíru, to je pravda.
- Je to váš literární styl. Ale chtěl byste, aby interpunkce třeba úplně zmizela? Že by pak jako vy psali všichni?
- Nedostudoval jsem několik vysokých škol. Například jsme za komunismu studovali podzemní bohemistiku. A profesor Alexandr Stich nás učil, že odchýlit se od řádu a pravidel můžeme jedině tehdy, když ten řád a pravidla známe. S tím určitě souhlasím. Teprve ta znalost řádu nám dává svobodu.
zdroj: hn.ihned.cz 14. 10. 2005 00:00 Jáchym Topol: Kniha je úžasná věc. Potichu leží a čeká..
jsou dva typy autorů: génius. ten žádné učení a ovládání řemesla nepotřebuje. (zde v tomto klubu jsem ještě žádného neviděl.)
(my) všichni ostatní - pro nás platí "když nezvládneš řemeslo, mistr z tebe nebude"
ad (my) všichni ostatní - pro nás platí "když nezvládneš řemeslo, mistr z tebe nebude" - toto je pravda natolik základní, triviální, očividná, zjevná a existenční asi jako "když nebudeš zalejvat kytku, uschne ti", "když tramvaj opustí koleje, překotí se", "když bude teplo, sněhulák roztaje", že vůbec nechápu, kdy a jako na to novodobí lidé vůbec dokázali zapomenout :-)
nebo jinak: michelangelo se naučil kamenictví a sám si bloky páčil v lomu. a michelangelo byl génius. víc vědět netřeba, v této informaci je všechna pravda světa.
musíš se naučit číst i to, co se ti nelíbí, a bez ohledu na to, zda se ti to líbí nebo nelíbí, dokázat poznat, zda to dobré řemeslo je nebo ne. v tom - opuštění (co se tobě) líbí/nelíbí - je první krok k tomu, abys stvořil (jednou) něco, co se možná bude líbit i nám. je to takovej zen. až se nebudeš upínat k tomu, co se ti líbí, možná poznáš, co je krásné.
vycházej z jednoduché matematiky:
na počátku byl trilobit - po několika miliardách let člověk = na počátku neumíš. vůbec.
uprostřed ještě neumíš = to byli dinosauři a ti vymřeli.
když si nejvíc myslíš, že umíš, jsi nejvíc mimo.
když se ti to nejvíc líbí, je velká pravděpodobnost, že to stojí za starou bačkoru.
až zjistíš, že nic neumíš, možná právě začínáš umět, ale to ti musí říci ti druzí. ne kamarádi, ne známí, nejlépe lidé, jejichž názor jsi prvních 4,5 miliardy let nesnášel proto, jací arogantní a nafoukaní kreténi to jsou.
a dodatek tiskového odboru vesmír: ne, talent není všechno a nestačí. dokonce nemusí znamenat vůbec nic, protože se ukrutně snadno přesune do kategorie "promarněný talent". pšenice a vinná réva se musí pěstovat a ošetřovat, talent se musí tříbit, rozvíjet a fackovat. jinak bude výsledkem úhor, pustina, nepoživatelný chléb a kyselej utrejch. a jsme u toho slova, které lidé tak nenávidí... PRÁCE! fuj eee... tak přesně to
cha cha realita sama mi napomáhá, tady to máš:
Mladík v Ostravě lezl za dívkou po hromosvodu, spletl si ale dům – Novinky.cz
Mladík v Ostravě lezl za dívkou po hromosvodu, spletl si ale dům – Novinky.cz
http://www.novinky.cz/krimi/245044-mladik-v-ostrave-lezl-za-divkou-po-hromosvodu-spletl-si-ale-dum.html?ref=boxF
odvážně a upřímně se dopustil romantického činu (každé srdéčko zavzdychá), jenom to celé dopadlo úplně blbě, protože
nevěděl :-)