• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    ROLNICKATA
    ROLNICKATA --- ---
    ROLNICKATA: Můžu poprosit o sdělení k mínusům? Díky (a může se jednat o věcnou kritiku bez osobního zabarvení).
    ROLNICKATA
    ROLNICKATA --- ---
    CA-Trin

    Prostor je můj všechen-
    bez nároku na honorář,
    ochutnávám lesní mízu poznání,
    moje slova
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: jednorožce a kouli síly, ano.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    ANGELO1: S tím Tvým textem je to tak: je to dobrý příklad takových těch textů, které vznikají na rozličných duchovních seminářích a slouží k tomu, co bych nazvala "pracovně meditativní účel". Obsahuje všechny prvky v tomto žánru obvyklé - je vypjatě emotivní, chce znít vznešeně a důstojně, chce šířit dobro... Pozor, já se tomu nedivím ani nesměju, je to legitimní důvod vzniku takového textu, ovšem ve svých souvislostech.

    Ale jako poezie to není dobré. Je to právě to nepřirozené vršení "superkrásných" obrazů, které tomu ubližuje, až vznikne, inu, kýč. Něco jako plakát na zeď, kam autor zvládl našoupat jezírko, volavky, bělouše ve skoku, západ slunce a líbající se pár.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    SANTGEORGE: Promiň, ale já vždycky žasnu, když někdo dokáže něco takového napsat/říci o svém počinu. Tak jistě. Tato báseň má opravdu šmrnc a styl. Není to nejhorší, co zde člověk čte, ale pro mě obě kvality, které tolik vyzdvihuješ, nemá.
    FIN
    FIN --- ---
    SANTGEORGE: no, vyjádřil jsem se k jazyku (mnoho chyb). zkusíme to k rytmice: vezmi svůj text, postav se před zrcadlo a zkus jej několikrát přečíst tak, abys dosáhl jedné věci - četl všechny sloky stejným tempem a ve stejném rytmu anebo při změně tempa byla tato změna a rytmu plynulá a konzistentní.
    jsem celkem přesvědčen, že zjistíš, že to nejde.
    jsem dále celkem přesvědčen, že zjistíš, že pasáž
    houpají se na zádech,
    samota,
    nádech,
    výdech.

    je dost mohutný záškobrt
    jsem dále celkem přesvědčen, že zjistíš, že ve sloce
    Strach,
    síla,
    vášeň,
    krajka pod tvou sukní,
    jako návnada,
    tělo,
    potrava.

    kulhá rým
    pokud bych považoval sloku 1. a 4. za snad přijatelné, tak ve 2. to zaškobrtne a ve 3. zavrzá a zaskřípe jak nepromazaný pant. schválně to zkus.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    SANTGEORGE: Vzhledem ke kontrastu mezi Tvým postojem k věci a Tvým výkonem (míněna arogance a nedostatek snahy stojící proti velmi, velmi špatným textům), který moc nevydýchávám, myslím, že už jsem k Tobě napsal dost. Sděluji Ti tedy tímto způsobem, že se nebudu dál vyjadřovat ke Tvým pokusům zde, dokud na nich nebude jasně patrné, že

    1) už umíš česky,
    2) už jsi se nějak dovzdělal v poetických záležitostech,
    3) už jsi pochopil, že machrovat, ani provokovat není tady v tom klubu na místě.

    Prosím, nevykládej si mé mlčení jako pochvalu. Děkuji za pozornost.
    SANTGEORGE
    SANTGEORGE --- ---
    2tomasz: Ne ze by me to nejak trapilo ,ale tvemu sdeleni nerozumim. Nechapu, co tim chtel basnik rict...Ale pokud panove (todle vas jiste pekne nasere) pominete gramaticke chyby, ma tato basen opravdu smrnc a styl. A tato kritika neni z me hlavy, nybrz z hlavy velice secteleho cloveka.
    FIN
    FIN --- ---
    SANTGEORGE: každopádně pozor: že se naučíš pořádně česky, neznamená, že budeš psát dobře - to jen znamená, že ovládneš nástroj a nebudeš dělat banální chyby jazykové a potenciálně i to, že znaje jazyk, budeš také vědět, kde kdy co a jak účelově překročit a zaexperimentovat tak, aby to nepůsobilo dojmem neumu a neznalosti. jen to.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    SANTGEORGE: No a pak na Tebe taky platí to s tím rozsekáním, co jsem psal tady Vindalovi. Akorát, že u Tebe už není ani mizivá pochybnost, že by v tom bylo něco víc, než snaha udělat z naprosto banálního sdělení chcibáseň. Takže asi tak.
    SANTGEORGE
    SANTGEORGE --- ---
    Ono to jde chlapci a ne, ze ne :]. Dekuji za kritiku.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    SANTGEORGE: Pravda, v seznamu už dokáže nasekat hrubky jen opravdový expert. Ale Tobě se to povedlo. Řekni mi, proč odděluješ ve větě podmět a přísudek čárkou? Např.:

    "vlasy černé rozpuštěné, houpají se na zádech"

    a tady taky nemá co dělat:

    "šarlatově rudý lesk, tvých rtů"
    FIN
    FIN --- ---
    SANTGEORGE: no, pokud platí, že se pokoušíš o správný jazyk, včetně interpunkčních znamének (čárek, teček) a velkých písmen, tak je.

    Osud

    Svět,
    hněv,
    slzy,
    šarlatově rudý lesk, čárka tam, kde nemá být
    tvých rtů,
    nocí,
    dnů.

    Strach,
    síla,
    vášeň,
    krajka pod tvou sukní,
    jako návnada,
    tělo,
    potrava.

    buď "krajka tvých sukní / jako návnada, / tělo" anebo "krajka tvých sukní, / jako návnada / tělo" - záleží na tom, co je tou návnadou (zda ta krajka či to tělo), každopádně jedna čárka přebývá

    Deprese,
    stesk,
    nicota,
    vlasy černé rozpuštěné,
    houpají se na zádech,
    samota,
    nádech,
    výdech.

    zde si nejsem jist, ale mám ten dojem, že jednotlivé přívlastky se oddělují čárkou, takže možná "vlasy černé, rozpuštěné" (a naopak bez čárky za "rozpuštěné"...?)

    Ženy,
    muži,
    krutá láska,
    jako skládanka co nepasuje, jako skládanka, co nepasuje,
    jako tuš co nemaluje, jako tuš, co nemaluje,
    osud.
    SANTGEORGE
    SANTGEORGE --- ---
    Promin, ale nemam pocit, ze by v Osudu bylo neco gramaticky spatne.
    FIN
    FIN --- ---
    SANTGEORGE: v zásadě zůstává to, co již zde řekli mnozí, včetně mě: naučte se pořádně česky. dokud jazyk neovládnete, nebude vám dobrým nástrojem. a s nástrojem, který neovládáte skvěle, nikdy ani nepřekonáte určité hranice. je to totéž, co při pokusu o muziku, akorát tam nikoho fakt, že by měl mít smysl pro rytmus, melodii a hudební sluch, nezaráží...
    FIN
    FIN --- ---
    SANTGEORGE: Finovi, na operaci jsem ještě nesehnal zbytečných pár tisíc liber. ale
    jinak
    už není
    moc
    co říct
    seznamy
    seznamy
    aby už to bylo
    za námi
    SANTGEORGE
    SANTGEORGE --- ---
    Angel01 ode me plus za princeznu, vyznani uz neni tak dobre. Zkus zverejnit jeste neco...Mimochodem, ze bych Finovy zavrel svym poslednim dilkem pusu? Neni mozne:].
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    ANGELO1: Mě by jen zajímalo, proč jsi to smazala z Emotivní a dala sem.
    FIN
    FIN --- ---
    TOMASZ: a navíc je tam opět spousta chyb, což je především na škodu právě u takovýchto textů... podobných, vysoce formálních a o dodržování českého pravopisu se snažících.

    Princezna, jenž je - Princezna, jež je
    viz http://cs.wiktionary.org/wiki/jen%C5%BE
    Mgr. Petra Havlíčková - mluvnice - šestý ročník - Skloňování zájmen
    http://www.havape.estranky.cz/clanky/mluvnice---sesty-rocnik/sklonovani-zajmen.html

    tak i ukrutným mrazem co pálí ve tvářích - tak i ukrutným mrazem, co pálí ve tvářích

    při které opojně zavírajíc oči - včely, takže "zavírajíce", viz natasha - přechodníky před nedávnem

    Ty , která si dnem i nocí, - Ty, která jsi(sic!) dnem i nocí...

    atd.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    ANGELO1, ANGELO1: Prosím, přečti si nástěnku, především tyto pasáže jsou pro Tebe IMHO užitečné:

    FIN --- --- 10.42:57 24.3.2005 doporučená literatura pro všechny, kteří aspirují na to napsat alespoň nějakou kvalitu

    Fin - o úskalích "obrozenecké poetiky" ve 21. století (vytrženo z návaznosti na předchozí diskusi, ale to podstatné zůstalo srozumitelné)

    MOMENT, citace z 25.11.2011
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam