• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    FIN
    FIN --- ---
    NOXNOCTIS: nemusíš se bát: nic z toho, cos zatím řekl, by nebylo základem na teologickou debatu :-)
    FIN
    FIN --- ---
    TOMASZ: člověče, začíná mi to připadat jako silně progresivní způsob... nemyslíš, že na těch internetech by se s tím dalo i uspět? :-)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    FIN: Tak nějak taky. :)
    FIN
    FIN --- ---
    TOMASZ: takhle? :-)

    Tajemná

    tajemno o oooo
    oooo ouuuu ouuuuu ouuuuuuíííí
    ouííííííííííííí
    ouíííííííííííííííííííííííííííííííí

    meluzína
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NOXNOCTIS: Čím méně slov, tím větší potenciál, aby si v nich bystrý mozek našel více možných paralel. Ale tím i menší hodnota těch slov samotných. Stávají se pouze pracovní pomůckou k použití a následnému zahození. Ano, dokážeš-li něco zásadního vyjádřit minimem slov, je to dobře. Ale ta slova si musí zachovat i něco v sobě. Musí být nositelem té zásadní myšlenky. A případné paralely ji musí podtrhovat, nesmějí být zajímavé jen tím, že odbíhají kamkoliv.

    A když pak takovou věc "vysvětlíš", byť jen jedním z možných způsobů, učiníš z něj past, která bude navždycky magneticky přitahovat myšlenky "poučených" čtenářů, čímž to definitivně zazdíš.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    ***

    Už dvacet let nevyšlo slunce,
    hlasatel praví, že je to normální,
    ukazuje prstem vzhůru, tam,
    kde prý obíháme kolem té věci,
    o níž mluví legendy.

    Už dvacet let sedíme u televize,
    čekajíce na lepší předpověď,
    naši vnukové pravidelně docházejí,
    aby nám promazali klouby
    a odřezali shnilé maso.

    Chceme se milovat,
    ale nikoliv bez slunce,
    už dvacet let se chceme milovat,
    hlasatel praví, že je to normální,

    kompozice suchých květů
    poskytuje záminku,
    kamera se dívá do zdi.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    ***

    Je to prapodivný byt. Bez oken,
    vše v něm se musí namalovat,
    dokonce i bidet,
    dokonce i trojvrstvý papír Exclusiv
    na velmi ledabylé šňůře.

    Je to prapodivný stav,
    na posteli zapletené údy
    jako vánočka
    či linecké kroužky
    slepované notnou dávkou
    marmalade
    od úst k ústům.

    Pes ani neštěkne. Zřejmě i on se diví.

    Vaše básně jsou plny sexuelních motívů,
    říká pak ten muž v kavárně, mrkaje
    nejprve levým a pak i pravým okem.

    Ano, pane. Někdo musí zkompotovat
    všechny ty okurky,
    všechny ty dýně.
    FIN
    FIN --- ---
    (musíte mě jinak omluvit, poslouchám macbetha a to se vždycky na mozku podepíše:)
    FIN
    FIN --- ---
    obávám se, že nadešel čas, abychom si vyjasnili další z rozměrů poezie, kterým jsme se tu doposud nezabývali.
    tím prvním je: zvládni řemeslo. (a je to téma stále aktuální a živé, protože se vždycky najde dost nezralých individuí ochotných věřit tomu, že stačí "chtít" a "upřímně" a umět se nemusí. omyl, jak řada z nás ví - ale nyní se posuneme o lvl výš a dál...)
    druhý rozměr je, když už zvládám řemeslo, "co vlastně říkám tím, že něco říkám"...
    nuže, ačkoliv již samo "nauč se" je neustále zpochybňováno, přesto platí, že velice důležité je i "a co vlastně chci říct". když k tomuto bodu mířím, myslím tím přesně a právě to, že ačkoliv "umět" - tj. zvládnout řemeslo - je prvním stupněm vítězství, není to ještě dost. ano, do pytlíka a safra, až tak složité to je. když už umím říct, důležité taky je, CO hodlám, chci říct a taky řeknu.
    druhý rozměr poezie, stejně jako hudby: kromě zvládnuté instrumentální techniky bys i mě mít co zahrát, adepte...
    a zde se dostáváme i menšímu zádrhelu: bezvýznamné intelektuální hříčky jsou tak (a tolik)... zajímavé. ach.
    je to asi jako nikoho neokouzlí falešný tón od neumětela a současně (a pořád) ani falešný tón od umětela není až tak supr - jen u umětela *existuje podezření*, že by to mohl být záměr. ovšem jen podezření, nikoliv jistota - to jest teprve nutno rozhodnout. poezie nemá fyzikální rozměr hudby. neokouzlí naše mozky *jen tak* libými tóny, není hudba. nemá slyšitelnou melodii a vyhrávky - má něco jiného: má - nebo měla by mít - obsah, údernou sílu myšlenek nacpaných do slov. místo zvuku - který dělá koule u blues a spol. - má poezie *význam*, myšlenku. jiný rozměr toho dalšího rozměru. čímž jsme u toho, proč roztomilá etudka na piano či gytáru je fajn, zatímco v básni už je méně fajn... není to ta rozvojová cesta :-)
    a v tom je ten háček: u poezie nestačí *vydrnkat*, není to možné - u textu nutno jest *vyslovovat*. prevít ta poezie, fakt :-) vyhrávky se zkrátka dělají jinak a něčím jiným.
    tady totiž vyhrávky nejsou - tady jsou jen výmysly. ale ty dobře vymyšlené :-)
    v dobrém textu být primitivem je zkrátka neštěstí - ale být myšlenkovým snobem je úplně stejné neštěstí. do poezie lze vlastní úvahu a politicko-společenský názor vpravit jedině tehdy, pokud jsem jinak řemeslníkem tak ukrutně zručným, že jej učiním stravitelným navzdory tomu, že to politicko-společenský názor je. bylo by dobré, aby si to každý uvědomil.
    FIN
    FIN --- ---
    NOXNOCTIS:
    "myslím

    ...

    tedy jsem"

    máě to ve 3 slovech, akorát už to někdo vymyslel :-)
    FIN
    FIN --- ---
    TOMASZ: každopádně je to inovace. většinou slýchám, že zlý vatikán jest sluhou satanášovým. toto je dlouhé době, kdy někdo vidí zlo v tradici :-)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NOXNOCTIS: No, to je úžasný! Ale řekni mi, k čemu bude Tvůj bytostný odpor dobrý takovému dělníkovi ve šroubárně? ;) Jestliže reakce na těch "9 slov" nesplnila Tvá očekávání, neznamená to přece nutně, že příčinou je široké nepochopení, ani to, že něčemu pomůže takto hezky po lopatě nám to tu vysvětlit. Někteří třeba i sami pochopili, jak to přibližně myslíš. A po pravdě, to, co se děje ve Tvém nitru, tj. různé postoje, odpory, kapacity, indukce, ani zpětné vazby, tady nikoho příliš nezajímají. Mě osobně by zajímal text, který by něco takového vyvolal ve mně, dokonce bez nutnosti, aby se to zcela shodovalo s původním záměrem autora.
    FIN
    FIN --- ---
    NOXNOCTIS: vždyť říkám, to je moudro ze samého srdíčka
    SONA1
    SONA1 --- ---
    FIN: Dílo vskutku kongeniální.
    FIN
    FIN --- ---
    TOMASZ: všech naneštěstí ne, jak kdysi prozradila anketa:
    wej pao...
    hlasovalo lidí: 16
    povolený počet hlasů na osobu: 1
    obohatil můj život nevídaným způsobem
    12 (75%)
    jsem velký tupec uzavřený moudrosti, a proto zní odpověď jinak (nějak, koho to zajímá?)
    4 (25%)

    z čehož je názorně vidět, že ne každý touží po osvícení - což se pak nutně odráží i v poezii, že?
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    FIN: Jít ve stopách velikého Wej-Paa! Není to sen nás všech? ;)
    FIN
    FIN --- ---
    dovolím si připomenout malý zlomek ze svého archivu, konkrétně z rozsáhlé překladové studie (na které jsem měl tu čest spolupracovat s kolegou Ricarderonem) o význačném staročínském filosofovi, mysliteli a básníkovi Wej-Paovi...

    Strom je strom,
    řekl Wej Pao.
    Nemá třešně,
    když má višně.

    jak vidno, Noxnoctis se vydal správným směrem!
    FIN
    FIN --- ---
    NOXNOCTIS: krystalicky čisté moudro... jistě rovnou ze srdce, že? gratuluji :-)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    NECECH
    NECECH --- ---
    TOMASZ: nehlede na dalsi z rad podivnych zvirecich metafor (autoruv osobni "styl") – moc zajimavy text, pusobi autenticky
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam