• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    FIN
    FIN --- ---
    KU13AR: obávám se, že pánové nehovoří o poetických ctnostech, ale o prostém umět/neumět česky...
    KU13AR
    KU13AR --- ---
    TOMASZ:
    KONZUM23: však sem čirej velrybí tuk, amatér bez soudnosti, co neuznává poetický cnosti, neříkám už radši ani muk, sem jen obyčejnej kluk ;)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    KU13AR: Ani by nemuselo být toho "zbyde, nemel, dem". Už to "né" na začátku implikuje, že nééé, prostě tohle nééé. Ale mohl bys to vydávat za dada experiment a uspět třeba ve výběru nejlepších českých básní. Tady jsi však jen velrybí tuk... ;)
    KU13AR
    KU13AR --- ---

    Né moc
    Když budu moc, moc, prosím skopni mě dolu, někam do dolu, kde budu těžit klid, sem děvka požitku a nikdy nevím kdy přestat bažit se smím, dost dosti, klidu od radosti, smutek příjemně mě zakryje jak deka, třicet deka naděje mi do žil naleje, nastaví další koleje, do tábora smrt, kde je konec v nedohlednu, však jak noční hlídač čeká, však už mě dávno neleká, ta jeho přítomnost, však zbyde ze mě kost a kdybych nemel dost, tak teď a tady odhalím života vnady, co bude zítra, Čert si vem, nemažu si omlazovací krém, beztak tam všichni dem...

    SPECTATOR
    SPECTATOR --- ---
    FIN
    FIN --- ---
    GRIMALK1N
    GRIMALK1N --- ---
    FIN: Ani ne tak návod, jako spíš obecná pravidla pro tvorbu básnické sbírky. Způsoby, jak se k tomu dá přistoupit (tématicky, chronologicky...), nějakou základní typologii vysvětlenou na příkladech konkrétních sbírek, atd. Asi se budu muset poohlédnout v knihovně. Jestli něco objevím, podělím se o to s vámi.
    FIN
    FIN --- ---
    GRIMALK1N: myslíš jako návod na to, jak správně sestavit sbírku básní? no jestli něco takového najdeš, poprosím předem o odkazy na nalezené, moc rád bych si to přečetl. děkuji.
    GRIMALK1N
    GRIMALK1N --- ---
    Dotaz: můžete mi doporučit zdroj (klidně neinternetový), kde bych se mohl dozvědět něco o tvorbě a kompozici básnické sbírky? Našel jsem akorát stručné heslo na wikipedii: http://cs.wikipedia.org/wiki/B%C3%A1snick%C3%A1_sb%C3%ADrka
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---

    ÚNOR V ZÜRICHU

    Sníh na náměstí
    neodvážíš se kopce
    těch úzkých uliček
    vysekaných v ledu

    Ale nebe je tak vysoko čisté


    ZÜRICH V ÚNORU

    Nepřestávají zvonit kroky
    po kovových síťkách schodů
    vítr hraje na vyhlídkovou věž
    dole jezero šperk vsazený do tepaného města

    A není větší krásy
    bože není větší krásy na světě
    nad modré opály na obzoru
    zářící sluncem

    THEFISH
    THEFISH --- ---
    Prostě jsem si zvyknul
    plavat v tvym čase
    daleko od břehu
    až k těm atolům za horizontem
    který rostou z utopenejch vzpomínek
    A právě to nám motá hlavy
    MAEROR
    MAEROR --- ---



    po trojím broušení je z měsíce jen pruh
    světlého víkendu
    pod víkem prádelního koše

    nad zapomenutou košilí
    ještě jednou
    srovnáváš se mnou dech
    jenomže prázdnými rukávy ti všechno utíká

    nakonec
    i to mé chci
    je slabé zaklínadlo

    MAEROR
    MAEROR --- ---
    NATASHA: ... budu žehlit dlouho, já vím :-)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    MAEROR: Tobě ta výpůjčka projde ;)
    MAEROR
    MAEROR --- ---



    vyložíš mne jen kousek před nádražím
    kvůli parkování a taky
    aby se nemávalo
    už tak jsme se toho o sobě
    dozvěděli dost

    autorádio a dětské pobroukávání
    na hranici spánku
    svíráš volant
    dokud doma ze zdi
    škubnutím neodpojíš svět

    dokud ten výkřik nepověsíš
    do vypraného prádla

    NATASHA
    NATASHA --- ---
    THEFISH: Aha, tak to už to chápu spíš.
    THEFISH
    THEFISH --- ---
    NATASHA: díky za postřehy a rady. k tomu písňovému textu - refrén je recitativ, nikoli jako z nouze ctnost, ale na základě předchozí dohody.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    THEFISH: Základ se mi líbí, ta scéna, film. Ovšem zdá se mi, že zbytečně čtenáři vysvětluješ, co je za motivací jednotlivých figur, co si o vyprávěném mají myslet.
    A taky si myslím, že Ty-vypravěč jsi tam navíc, že to komplikuješ - i formulací Jedy pro mě vždycky měly slabost, přičemž ve skutečnosti člověk má slabost pro jedy a ne naopak atd. Vedlejší matoucí motivy.

    Pro mě je u poezie vzrušující to, že čtenáře vrhne doprostřed scény, situace, pocitu, a ve zkratce mu vymáchá rypák v tom, co se děje, a pak ho v tom nechá. Žádné turistické značky, žádné vysvětlivky.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    THEFISH: Já Ti nevím, je to takový popík. Našel jsi princip stavby a navlékáš na něj obrázky - od lásky (ehm). Některé zajímavější, některé míň. Nenaštvalo mě to, což je taky svého druhu úspěch (protože hloupatost písňových textů u soudobého popu tak zhusta působí), ale mám tendenci to zapomínat sotva dočtu. Zajímalo by mě, jak by kdokoliv zazpíval ten refrén, poněvadž ten se mi jeví dost nezpěvný a rytmicky rozbitý...
    Takže spíš krčím rameny.
    SPECTATOR
    SPECTATOR --- ---
    Možná zapomněl
    prohnojit díru,
    zašít a rozetnout,
    páračenkou.

    Prolomit zábrany,
    zpřístupnít víru,
    pinzetou zalovit,
    vodou mělkou.

    Citlivě bez prstů,
    odhadnout míru
    kolečko nachystat
    škrábnout stěrkou
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam