• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • Přístup odmítnut.

  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    CICHLASOMA: Skvělá reakce.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    FAERTIS:



    místo

    tady si sednu
    a napíšu báseň
    tady sedím
    a píšu báseň
    tady jsem seděl
    a napsal báseň
    tady vznikla
    tady se nepovedla



    (Z: Ernst Jandl, Mletpantem, přeložili Hiršal a Grögerová)

    :-)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FAERTIS: Je to jednoduchý špek, ale hezky se naň skáče.
    FAERTIS
    FAERTIS --- ---
    Napsal sem ti báseň
    bohužel se nerýmuje
    to je vona.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    JEZINKA: Nechci. ;)
    A jestli v tom vidíš flame, měl jsi si poslechnout kritiku, něco si z toho vzít a tím skončit. Imho úplně stačí pro tento klub interakce text -- kritika. Pokračuje-li to dál, v 90% případů je z toho jen kritika kritiky a kritiků, a pak už jen nechutnosti.
    A btw, mínusy nejsou ode mne. ;)
    FIN
    FIN --- ---
    (tedy tu část o mínusování věcné debaty. jenže i informace "drhne ti rytmus, kémo" v případě poezie věcná je.)
    FIN
    FIN --- ---
    JEZINKA: on dost často nechce, protože si ani to záhlaví nepřečte, ale na to už sere pes, napsaný to tam je. jinak podepisuji.
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    TOMASZ: Já nevim, chceš to dál řešit? Zbytečnej flame. Let's move on. A fakt nechápu lidi, co tady mínusově palečkujou věcnou debatu. Tak o čem ten klub je? Že se tu budem jen dissovat nebo se naopak navzájem oblizovat, jak jsme to krásně napsali? Já myslel, že ten kdo sem něco dává, si chce poslechnout kritiku (objektivní, věcnou) a pripadne na ni zareagovat a něco si z toho vzít- z toho pohledu druhých. Nebo se mýlím?
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    JEZINKA: Prdlajz paušalizující, to jsou kecy. ;) Co je, prosímtě, nekonkrétního na:
    - rytmus drhne v druhý strofě, nebo
    - rým dneska/šestka je nestravitelnej.
    Jestliže se tu nakrásně i najde někdo, kdo Ti řekne: "tohleto písmenko, prosím, jinak, toto slovo vůbec pryč...", nebo to rovnou dodělá za Tebe, bude to dost konkrétní a věcné? Ale bude to ještě Tvoje?
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    CICHLASOMA: ("...že mě to pohoršuje...", pardon.)
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    TOMASZ: Podle mě byl, protože to třeba můžu, kdybych chtěl, předělat pod vlivem jiného pohledu z odstupu. Proto si cením věcnou kritiku konkŕetností spíš než paušalizujícího přístupu: "drhne", "rým mi vadí". začátek jsem schválně chtěl říkankoidní, proto i ten rým
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    TOMASZ: Co se tkne "rýmu" dneska/šestka a nepravidelnýho rytmu v druhý strofě, já jsem o tom při psaní prvního příspěvku přemejšlel a za sebe jsem dospěl k tomu, že se mě to "pohoršuje", jen když k tomu přistupuju s předsudkama. Dá se to přečíst tak, že to pro mě zní vlastně docela mile.

    Zní to jako prostá, skoro nehledaná řeč, která jakoby "náhodou" zazní docela zajímavě či překvapivě.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    JEZINKA, CICHLASOMA: Jezinko, byl dobrej nápad, dávat to sem nehotový? Říkanka od ruky, napsaná bez velkýho přemýšlení... hmm... Kdybys na tom trošku zamakal, mohla to bejt třeba fajn říkanka, ale takhle? Rytmus mi teda silně drhne už v druhý strofě a rým dneska/šestka je těžko stravitelnej teda. :(
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    JEZINKA: Pokud jde o ten bezednej ethanol, může bejt... Sám jsem pak znejistěl, jestli ze mě trochu nemluvil paušální předsudek - ten chemickej termín snad zajišťuje určitej ironickej "nadhled" nad tim "klišé".
    Pokud jde o hrozící "banálnost" námětu - v tom bodě jsem měl cukání se ještě nějak sám opravit - samotná banálnost námětu určitě nemusí obecně řečeno vadit. Mně osobně ale obecně dost vadí ornamentální šifrování banalit do "nápaditejch" symbolů. A do toho se pro mě ten námět hrozí zvrátit v poslední v poslední strofě.

    (Různej počet slabik v různejch strofách ani v nejmenším nevadí.)
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    CICHLASOMA: Dík, dobrá analýza a validní kritický argumenty! To se mi líbí. Jinak, je to taková říkanka od ruky, a od rány, napsaná bez velkýho přemýšlení, takze proto je takova lehce nesoudrzna. S tím rytmem na konci máš recht, s tím já se někdy moc nemažu. Stejně jako mám jiný délky veršů v první i druhý a třetí strofě. Mohl jsem pak tu první nějak opravit a natahnout, ale prislo by mi to tam nejak neuprimny, chtel jsem to proste jen hodit na papir, jako kus masa na pult. Jinak co se týče banality, já se banalit nebojim. Nekdy mi prijdou lepsi, nez prudka originalita za kazdou cenu- na bezedny lahvi ethanolu si zrovna trvam i kdyz je to klišé- nebo spis prave proto, stejne jako alkoholismus je trapny klišé, ale nejde se ho lehce zbavit. s tím podprahovým máš ale hodně pravdu, to bych mozna zpetne nejak prepsal,) ale chtel jsem to asi napsat i pro blbce, kterym to nedojde na prvni dobrou.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    JEZINKA: No, ta černá šestka se mi docela líbí, dokud zůstává bez jakýhokoli, byť jen tušitelnýho, jasnějšího smyslu. V posledně strofě mi to jím zavání, čímž se z věci dosti hrozí stát úplná banalita.
    Předposlední verš rytmicky ruší, chtělo by to asi na jeho konec slovo o dvou krátkejch slabikách místo "utopí", nebo ho prostě udělat nějak jinak.
    "Bezedná láhev ethanolu" se nebezpečně blíží neúnosné banálnosti, neotřelejší adjektivum by neuškodilo.
    To, že se do dveří vtírá "pod prahem", mi přišlo docela pěkný, než jsem o dva verše dál narazil na to "podprahově" - to, že řekneš "pod prahem", ačkoli vklouznout se dá mnohem spíš mezi prahem a dveřma, tedy nad prahem, je dobrý, dokud tím "podprahovost" zůstane jen (snad podprahově) naznačena, je imho chyba ji pak hned pojmenovat naplno.
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    ..


    ať jdu kam chci tak
    za mnou dneska
    potichu ťape
    černá šestka

    nedá se chytit, vidět není
    pod prahem vetře se do všech dveří
    a její ostrý drápky se mi
    podprahově dřou po páteři

    myší šílenství šestkrát sečte
    myšlenkou na to, že jsme stále spolu
    a tu pak nad ránem utopí
    v bezedné lahvi ethanolu


    ..
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    MEDEA89: Budu ošklivý. Nůž projíždí lehce máslem nechutně často v béčkové literatuře. Kdyby se tak snadno trhala kůže, bylo by to jistě k veliké úlevě všech mučených, neboť na trhání kůže je právě pěkné, že to jde zatraceně ztuha. Nehledě na to, že dojde-li jeden k tak upachtěně morbidním přirovnáním, svědčí to o tom, že se jeho repertoár nechutností již značně opotřeboval a smysly otupily. Těžko si také představit vyčpělejší přirovnání, než krev barvy rudé růže. To už líp fungoval prapor, rudý jako krev dělníků, svého času, a to bylo taky dost slabé. No a nakonec, krev může prudce stříkat, když však stéká, děje se tak díky gravitaci a dynamika takového procesu závisí pouze na konstantním zrychlení, viskozitě krve a poloze těla. Tudíž i při veškeré možné snaze je to dost daleké nějaké prudkosti.

    Na druhou strofu už nemám sílu.

    Odpusť.

    Přitom jde v podstatě jen o to, že trpíš při pohledu na své černé svědomí odražené v zrcadle. A to jsme tu teď zrovna měli diskusi o významu formy a obsahu. Ach jo. Bez ohledu na to, jaký význam formě přikládáme, bez obsahu se stává jaksi samoúčelná...
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    KONZUM23: Pohnutí, z kterého vznikají takové verše a ke kterému ses přiznal tím citovaným žalmem, činí legitimním i ten archaizující tón i určitý patos. V této rovině je ale nutno počítat s tím, že text bude vyvolávat určité pochyby. Současně bude ale také reprezentovat něco jiného, než jsme v současné době zvyklí číst, a to je podle mě dobře.

    Když od toho odhlédnu, pak mohu jen obdivovat, jak vytváříš ten obraz způsobem, který mi (především v první strofě) silně evokuje Hlaváčka. Za mě dobrý. :)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    KONZUM23: Nejsem vůbec schopna odstupu, protože mě příliš ohromuje, že ses rozhodl to sem dát. K tomu odstupu se pokusím prosekat, ale bude to obtížné, vzhledem k žalmu v závorce.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam