• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    RESCAPEQUADROKOPTÉRY , Coptery DJI Phantom a jiné osazené kamerou, všeobecná diskuze, fotky a videa
    RESCAPE
    RESCAPE --- ---
    Uvítám jakoukoliv informaci ohledně rychlosti naklápění Zenmuse H3 2D, bude nějaký opravný firmware nebo se to dá nějak nastavit? Potřeboval bych zpomalit
    GARDENROUTE
    GARDENROUTE --- ---
    Go Africa 2013 - Duny v Sossusvlei - Deadvlei (poušť Namib, Namibie)
    (pokračování leteckých videklipů z Expedice Go Africa 2013 - natočeno z multi-rotoru Phantom 1 Antigravity! Edit. s kamerou GoPro3 B.E.)
    Létání mezi dunami Namibu - předposlední etapa před závěrem našeho afrického dobrodružství mířila do nitra nejstarší pouště světa, 80 milionů let starého Namibu. Tato rudá poušť je přes 2.000 km dlouhý pás podél namibijského pobřeží Atlantiku od hranic s Angolou na severu, až k ústí řeky Orange na jihu, široká mezi 100-150 km. Nacházejí se zde největší písečné duny světa, a na některé z nich se dá vyšplhat. My jsme z našeho dočasného útočiště Namib Desert Lodge, situované přímo pod prastarými zkaměnělými obřími dunami zamířili do jihovýchodní části Namibu, do národního parku Namib-Naukluft, do oblasti nazvané Sossuvlei. Toto místo je přístupné pouze pro 4WD auta, obyčejná osobní či SUV auta tady neuspějí. Vstávali jsme hodně, hodně brzy, a ještě za tmy se snídaní v papírovém sáčku, jsme se vydali k bráně národního parku u Sesriem, který se otevírá před východem slunce. To znamenalo cca 60 km noční pouští, a od brány parku to je ještě cca dalších 66 km pouštní šotolinou a pískem, která definitivně končí v magickém místě zvaném Deadvlei, pod nejslavnějšími dunami pouště Namib.
    Po vjezdu do národní parku Namib-Naukluft jsme na chvilku zastavili u nejvyšší člověkem dostupné duny v této oblasti Dune 45, její jméno je jednodušše odvozeno od kilometráže od vstupu do parku. Duna je kolem 280 m vysoká, její výška se každý rok ale mění, neboť neustále vlivem větru driftuje.

    Nicméně my jedeme až na konec Sossuvlei, do údolí Deadvlei. To je naprosto fascinující místo mezi červenooranžovými obřími dunami, z nichž Big Daddy je se svými 350-380 metry vůbec nejvyšší dunou světa, a naproti je duna Big Mama, kterou jsme chtěli zdolat. Pánev pod dunami je pokrytá místy oslnivě bílým pískem bohatým na soli, kdysi tudy protékala říčka Tsauchab, a voda po dešti zde již řadu let nebyla vidět. Překvapivě se zde nachází spousta stromů, keřů, trav a jiné vegetace.

    Při východu slunce jsme se vydali pískem na pomyslný vrchol této etapy, na vrchol duny Big Mama. Cesta je nesnadná, nahoru lezeme po hřebenu duny, širokém kolem 20 cm (!), stylem 2 kroky vpřed, 1 zpět, boty se boří, máme je plné písku. Teplota se s přibývajícím sluncem zvedá, manželka cca v jedné třetině prohlásí, že dál nemůže, výška a sklon duny ji začínají děsit. Nakonec jdeme dál, a po nějaké době jsme nahoře, slunce už začalo pražit naplno, a máme toho docela dost. Výhled a zážizek je ale neuvěřitelný, vidíme celé údolí, naproti pod gigantickou dunou Big Daddy vidíme i bizarní pánev Deadvlei se zkamenělými akáciemi, kam jsme měli též zamířeno.

    Bohužel jsem při sbíhání duny přišel o skoro nový Samsung Galaxy S4, výletl mě z náprsní kapsy košile, a přímo přede mnou zmizel v písku. Ve 4 lidech jsme ho tam s klacky hodinu hledali, nic nepomohlo, GSM signál v tomto místě samozřejmě není, ani přes Bluetooth jsme ho nenašli. Možná ho tam někdo za nějaké desetitisíce či miliony let najde zkamenělý. Přesto jsem v sobě ještě našel sílu (hlavně psychickou) dole vytáhnout Ptaaka, a udělat jeden přelet nad celým údolím, předtím, než jsem se vydali do Deadvlei, a definitivně se umrtvit i fyzicky, pak bych to již nedal, těšil jsem se již jen na nějaké studené točené. Více toho bohužel ze vzduchu natočit nešlo, začínali se objevovat turisté s rangery, a vzhledem k tomu, že jsem si létání tam (národní park) nijak extra nevyřizoval, nechtěl jsem moc provokovat, i tak to vzbudilo (jako obvykle) velkou pozornost, a s jedním rangerem jsem si nakonec parádně popovídal (byl to jak jinak letecký modelář :-))
    Při cestě zpět dolů k našemu autu se před námi z ničeho nic a odnikud možná 5 metrů před námi zjevil osamělý pouštní šakal čabrakový, bylo to pro mě po té ztrátě drahého hardware takové nečekané a bláznivé zjevení, nad jehož smyslem jsem potom ještě dlouho přemýšlel. Vypadal, jako by si s námi chtěl o něčem popovídat...


    ... Létání s Phantomem v Africe...
    (doporučuji full screen, zvuk a HD rozlišení 720p/1080p)
    DJI Phantom - flying in Sossusvlei - Deadvlei (Namibia)
    https://www.youtube.com/watch?v=AIkZ2r8Z3wE
    GARDENROUTE
    GARDENROUTE --- ---
    Go Africa 2013 - Gravel Roads, Moonland (poušť Kalahari a Namib, Namibie)
    (pokračování leteckých videklipů z Expedice Go Africa 2013 - natočeno z multi-rotoru Phantom 1 Antigravity! Edit. s kamerou GoPro3 B.E.)
    Pro cestování v Namibii je naprosto nezbytné mít dobré a spolehlivé 4x4 auto. To jsme samozřejmě měli od začátku naší cesty, a projeli jsme s ním dosud část Jižní Afriky, Zimbabwe a Botswanu. Namibie a její "gravel roads" jsou naprostý fenomén, je zde sice cca 5.000 km asfaltových silnic, ale protože má Namibie rozlohu skoro 900.000 km², je to jen zlomek, většina silnic (cca 40.000 km!) zde jsou tzv. "Gravel Roads", tj. štěrkové, šotolinové a písečné, z nichž mnoho řešených jako hlavní tahy, velmi široké, rovné a velkorysé. Na těchto silnicích se dá jezdit velmi rychle, není neobvyklé, když se zde jezdí na takovém povrchu až 160 km/h (!). To už je ale dost nebezpečné, na takovém povrchu lze snadno dostat smyk, a dost často je cesta nepříjemně zvlněná právě od rychlé jízdy jiných aut.

    Tyto písečně-šotolinové silnice jsou však stále udržované a kontrolované, samozřejmě pokud se jedná o tahy, kde je alespoň nějaký provoz. To je taky zajímavé, stálá údržba je prováděna gradery, jejichž posádka/obsluha jsou samostatní živnostníci, kteří se svým graderem kočují po celém udržovaném úseku, a to s celou svou rodinou, v přívěsu zavěšeném za graderem. Za ním bývá ještě připojena maringotka s dílnou a na konci bývá i cisterna s vodou. Takže potkat takový vláček při jeho přesunu není až tak neobvyklé.
    V totální pustině pouštěKalahari jsme také píchli, hever jsem našli (rezervy jsem měli 2), ale montpáku k heveru jsme bohužel nenašli, takže jsme pak skoro hodinu zvedali víc jak 2 tunové auto malým šroubovákem, zastrčeným do heveru. Bylo to kousek za místem, kde na videu z Phantoma natáčím naše auto ze vzduchu opět za jízdy (pilotuji z auta za jízdy).

    Tady se stala hodně zvláštní věc s Phantomem, dosud nijak nevysvětlená - krátce po tom záběru (na videu níže) v dálce odjíždějícího auta, z něhož jsem za jízdy pilotoval, mě Phantom přestal poslouchat, a já jen přes FPV viděl co vyvádí. Začal se sám vracet ve směru příletu, ale najednou přeletěl na druhou stranu cesty a na pár vteřin sám přistál (!). Ale aniž by úplně vypnul motory se za okamžik opět vznesl, a nyní již bylo vidět, že provádí klasický RTH a letí zpět k místu startu, což bylo na té cestě (!). Zatím jsme se za ním rychle začali vracet a já jen v Dominátorech sledoval, jak ukázněně sedá na straně silnice a hezky čeká jako kachna, až ho něco přejede. Dobře to dopadlo - je to celé natočené, pokud by byl zájem, mohu to upnout taky na Y.T.
    A den na to nám při cestě k pobřeží Atlantiku v poušti Namib naše Toyota umřela definitivně, totálně se rozsypala převodovka, vystříkal olej z levé zadní polonápravy, deformované válečky z nějakého ložiska se za autem v písku válely ještě asi 60 metrů. Uvízli jsme na cca 9 hodin ve 40°C vedru (11:00 dopoledne). Naštěstí jsme měli náš palubní cooler plný rumu ze Zimbabwe, piva z Botswany, spoustu ledu a dokonce i limetky. Takže do večera, než pro nás z 300 km dalekého Swakopmundu u Atlantiku přijel odtah, jsme se docela slušně všichni zmazali, a na Kubě možná konečně oslavili dlouho očekávanou svobodu :-)

    Ale již k videu - je to sestřih leteckých záběrů z Phantoma s kamerou GoPro 3 B.E. z cesty po namibijských "gravel roads" pustinou, pouští a i docela zajímavými místy, jako je tzv. Moon Landscape nedaleko Walwis Bay, kde to skutečně vypadá jako krajina na nějaké jiné planetě. Je to zcela pustá, zvlněná, skalnatá poušť, která byla vytvořena v údolí řeky Swakop. Dojem neuvěřitelný, tady jsem si musel zalétat, ačkoliv nám to nakonec trochu pokazil autobus plný turistů...

    ... Létání s Phantomem v Namibii...
    předchozí videa z létání v Africe jsem zveřejnil ve vedlejším threadu, kdyby byl zájem, dám to i sem, bohužel jsem o tomto vlákně nevěděl
    (doporučuji full screen, zvuk a HD rozlišení 720p/1080p)
    DJI Phantom - flying in Namibia (Gravel Roads, Moonland)
    http://www.youtube.com/watch?v=-QjYjMV96bE
    RESCAPE
    RESCAPE --- ---
    TripConnexion filme du ciel l'Australie
    https://vimeo.com/86162253
    MICA
    MICA --- ---
    Wow :D

    ARMADILLO
    ARMADILLO --- ---
    ARMADILLO: a tusim, ze je to komercne na rok.
    ARMADILLO
    ARMADILLO --- ---
    Bylo by zajimave zazadat o licenci s timhle :)
    Drones built from LEGO® Bricks by GenCode Systems, Inc. — Kickstarter
    https://www.kickstarter.com/projects/1762962374/drones-built-from-lego-bricks?ref=category
    ARMADILLO
    ARMADILLO --- ---
    RAGULAJA: Nekomercne je to 6,5k na 2 roky. Komercne je to 16,5k + pojisteni cca 10x drazsi (6k rocne).
    RAGULAJA
    RAGULAJA --- ---
    Máte někdo zkušenost (přímou i nepřímou) s řízením k získání povolení k LP pro bezpilotní "letadla"? Podle schematu procesu to vypadá na 3 samostatná řízení a poplatky 16,5k...přijde mi, že to zpracovali tak, aby raději zájemce odradili :o(
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    PIZI: jj, ale je u nich potřeba skutečně tabulky s daným počtem motorů, hlavně pokud má baterie malej vybíjecí proud (např. 15C)... protože ta ti sice pro jeden motor dá 100 W bez problému, ale když po ní budeš chtít 6*100 W (hexa), tak jí může napětí spadnout velmi hluboko a to výrazně posune celej ten graf účinnosti a s tím i tvoje výsledky
    PIZI
    PIZI --- ---
    THERIDANE: Každopádně jsi poradil jaké tabulky hledat, což se také hodí.
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    PIZI: no, tak pak bohužel musí stačit eCalc, ale výsledky tomu budou odpovídat... když jdeš po opravdu optimálním řešení, tak se nákupu a testování většího množství hardwaru nevyhneš
    PIZI
    PIZI --- ---
    THERIDANE: Myslím, že to co popisuješ, je v praxi nepoužitelné pro většinu lidí tady. Cílem je myslím vybrat si ten správný motor, který ještě nemám. Ne změřit si kolik mi utáhne něco, do čeho už jsem stejně vrazil prachy.
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    PIZI: jasně :)
    PIZI
    PIZI --- ---
    THERIDANE: A asi s konkrétní vrtulí, že?
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    RAINBOF: pokud optimalizuješ pro maximální dobu letu, tak vezmeš tah_motoru_v_maximalni_ucinnosti * pocet_motoru - hmotnost_stroje_bez_nakladu :)

    Tah motoru je nejlepší získat laboratorně, těm online kalkulačkám nevěřit. Je potřeba si udělat tabulku příkon motoru (W) vs. tah (N) a je potřeba to dělat s konkrétní baterií i ESC, a hlavně se všemi motory najednou (nestačí s jedním). Pak stačí najít minimum pro poměr výkon/tah a na to pak dimenzovat mašinu.
    RAINBOF
    RAINBOF --- ---
    jak se u tech quadkopter vypočítává nosnost ?
    ARMADILLO
    ARMADILLO --- ---
    MICA: To vypada docela dobre :)
    ARMADILLO
    ARMADILLO --- ---
    KALIBAN: Blade nano QX je super :) s ni se desne vyblbnes.
    MICA
    MICA --- ---
    KALIBAN: Já si teď objednal tuhle

    Turnigy Micro-X Quad-Copter DSM2 Compatible with FTDI Tool MWC (Multi-WII) (BNF)
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=50460
    Líbí se mi na ní, že má řídící elektroniku jako normální koptéry (MultiWii) a normální přijímač, takže můžu používat svojí vysílačku a ne ty pekelný minipseudovysílačky, co dodávaj k RTF minikoptérám
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam