• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    RESCAPEQUADROKOPTÉRY , Coptery DJI Phantom a jiné osazené kamerou, všeobecná diskuze, fotky a videa
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    MERTLAS: tak o certifikaci a licencovani uzivatelu, to neni nic, co by neslo zavest.

    co se tyka spolehlivosti mavica - trosku realnych cisel - vetsinou litam bud nad morem, nebo vodou. t.j. silny vitr... kdyz se podivam do logu, tak je to zhruba 100x ~ 10 hodin. jedine problemy jsem mel pri velmi silnem vetru. ( ale to se stalo velmi cerstve po koupeni mavika. trosku podezrivam, ze tam byl nejaky sw bug)
    pocet ztracenych spojeni 0x
    pocet ztraceneho video spojeni 2x (zminovany moment, kdy byl nad morem velmi silny vitr)
    ale souhlasim, ze spolehlivost se od toho cekat neda, jednou mi to tam spadne. Nicmene doposud jsem velmi mile prekvapen - jj. ty stiznosti na webu jsem videl, nicmene web je plny fake zprav a ne vsemu se da verit

    ty argumenty co tu davas ty MENTOL_:,AQUARIUS: jsou rozumne... nicmene .... Svuj prvni dron jsem si koupil v 2007 a ulitaval v trosku slabsim vetry, kamera byla pevne pripevnena k telu a v 10+ metrech jsem ztratil spojeni... a ten bazmek vydrzel ve vzduchu max 10 minut... ja docela verim, ze do dalsich 5-10 let budou na dronech 360 kamery a bude transparentni pro ridici, kde co je....



    co se tyka modelaru, tak ti v mem mladi pravidelne litali u nas za barakem na hranici viditelnosti :) - a to bylo v blizkosti mezinarodniho letiste :) zmenil se nejak vyrazne pristup modelaru ? ;)
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    FPV je bohuzel (nebo mozna bohudik) v soucasnosti nemozne legalizovat. To, proc UCL chce let bezpilotniho stroje na vizual je predevsim ten, ze fyzicky nejses v tom stroji a nemas absolutne zadnou kontrolu nad okolni dopravou. Pokud ho mas na vizual, tak ten stroj vidis na cca 400m maximalne (mavic neni videt uz na cca 250) a to je vicemene jeste vzdalenost, na kterou muzes reagovat na okolni provoz. Pokud jses na FPV kilometr daleko, tak vidis jednak jen jeden smer (ten kterym kouka kamera) a druhak nedokazes reagovat, protoze nic neslysis... IZS a armada si muze litat kde chce, jak vysoko chce a ani se nemusi ptat. SPousta ultralightu a poobnych strelcu to taky posila niz, nez by meli. Ve chvili, kdy dojde ke kolizi s dronem, tak jde vina za tebou a nikdo se nebude ptat. Ty si nemel svuj stroj pod kontrolou vuci ostanimu provozu a tedy si porusil legislativu. Uplne nevim, jestli bys chtel mit na svedomi neci zivot jen proto, ze sis uzival FPV litani kdesi kilometr daleko.

    Dalsi vec, proc UCL a vubec vsechny podobne urady ve svete nechteji uplne povolit dronum uzdu, je protoze ty stroje nejsou certifikovane... takze to jsou porad jen slepeniny, hracky a kusy plastu, na ktere neni absolutne zadny spoleh. Spousta hobby dronaru si furt stezuje, jaktoze horkovzdusny balony, letadla a tak dal muzou tohle a tamto a pritom nejdou vubec ridit, jsou vic nebezpecny, letadla preci taky padaj a podobny vykriky... ehm krom toho, ze jejich piloti prochazi zkouskami a musi toho o letectvi, meteorologii a dalsich vecech vedet milionkrat vic nez dronari, tak ty jejich stroje maji certifikaci, ktera je posunuje do jine kategorie oproti dronum a tudiz muzou trochu vic, nez my.

    MRAKY uprimne... v posledni dobe se vyrojilo spousta komentaru, kdy si lidi na mavica stezuji, ze jim ulitl, zblaznill se kompas a pri RTH se vydal klasicky na jinou stranu, nebo proste chcipnul... SPolehat se na to je, omlouvam se, cire blaznovstvi. Je to funkce, ktera se ma pouzivat az v nejzassim pripade, aby te vytahla z bryndy... bohuzel vetsina verejnosti to pouziva jako ty, tedy jsou bud lini si odpilotovat cestu zpet a nechavaji to na technice, ktera opravdu neni uplne spolehliva, ikdyz ze vsech stroju na trhu jde s urcitou jistotou rici, ze je nejspolehlivejsi. Ale je to pouze takovy jednooky mezi slepimi kralem.

    Modelari se svejma strojema nelitaj na kilometry daleko. Modelari se svejma strojema v drtive vetsine litaji na vizual. Ve chvili, kdy se stane pruser, tak jim to jde k zemi atd. Dronari to naopak posilaj na velky vzdalenosti, protoze si mysli, ze ty stroje jsou naprosto bezpecny... no... uplne nejsou. Zvlast v kombinaci s naprosto nulovyma zkusenostma onech "pilotu". Je jen malo tech, kteri vedi a dokazi reagovat v krizovych situacich. Vetsinou krizove stiuace konci havarii...

    Pises, ze pokud mas nekoho velde sebe, kdyz letis FPV, tak ti tam chybi ta "svoboda"... eh.. ve chvili, kdy se stane pruser, kterej je v posledni dobe opravdu jen otazkou casu (viz vcerejsi pripad), tak nebudes mit svobodu v dronech vubec. V tu chvili totiz UCL velmi rychle zareaguje a posle na zem vsechny stroje. Pravidla pro drony jsou v CR jedny z nejliberalnejsich na svete. Imho by byla velka skoda o tyto prijit :)

    DJI NFZ vcelku fungujou dobre. Blby je, ze u nas v CR nejsou uplne vsechny bezletovky do aplikace zaneseny. LKPR tam je, ale treba LKP1 uz ne. Osobne jsem zkousel u letiste nastartovat a aplikace to nepovolila. Naopak jsem lital ve Varsave u toho jejich narodniho stadionu, kde taky NFZ byla a aplikace me upozornila, ze se k ni blizim a dovnitr me proste nepustila, dron se automaticky zastavila musel jsem zpet od te zony. Tedy uplne bych nerekl, ze jim to nefunguje. Navic je dobry, ze na strankach DJI jde vyjednat vyjimku a odemknuti techto NFZ. Nicmene to je jednak odstupnovany (nektery jde odemknout jen na zaklade zadani emailu, kdezto treba LKPR je nutne dolozit povoleni, poslat do DJI a oni to pro dany stroj odemknou na 24 hodin (respektive kolegove z UPVision to pry meli odemcene na 3 mesice).

    Ad upravy stroju - nejaci rusove hacknuli DJI system a nabizi za uplatu tento hack svetu... krom toho, ze prijdete o jakoukoliv zaruku, tak to je podle me trochu demence... V USA dokonce zakazali pouzivani vsech vyrobku DJI, protoze ten jejich system neni z jejich pohledu uplne safe a bali se nejaky pripadny spionaze...


    MENTOL_: naprosty souhlas :)
    AQUARIUS
    AQUARIUS --- ---
    MRAKY: pod 300m muze bejt celkem ledacos, to je (pokud neni urceno jinak) normalni prostor tridy G, co si tak vybavuju, motorovy letadla maji minimalni vysku letu 150m AGL.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MERTLAS: Ty DJI NFZ bohužel v praxi moc nefungují :)
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    ok. mate pravdu :)))
    MENTOL_
    MENTOL_ --- ---
    MRAKY: FPV bez dohledu je z hlediska provozu naprosto zbytecne riziko navic a je to asi to nejmensi co by me trapilo, ze po tobe stat chce, abys videl na vsechny strany kolem sveho telesa ve vzduchu. To je proste uplne zbytecny argumentovat.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    AQUARIUS:nejak si matne pamatuji, ze ten vykon muze byt vetsi - zalezi na typu prenosu - ale nejsem expert... i tak se bavime o 1km+(na internetu jsou videa s mavikem 7km daleko)... sice nemam na maviku odzkouseny extremy, ale kvalita videa opravdu neni problem(prekvapive).

    jako lepsi argument proti fpv,je spise to, co tu MERTLAS dal kdysi - nektere vrtulniky muzou byt i pod 300m.... ale to je taky resitelne dodatecnym omezenim na lokace, vysky letu...
    AQUARIUS
    AQUARIUS --- ---
    MRAKY: ono to dost mozna pujde ruku v ruce s tim, ze v CR mas povolenej vysilaci vykon na 5GHz 25mW eirp, takze si asi dokazes predstavit, jak moc se da spolehnout na prenos videa v tomhle pasmu... s takovym vykonem
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    MRAKY: at to jeste dopovim - co by se mi libilo, tak kdyby bylo fpv povolene, trebas v ramci normalni licence na drony & povinneho pojisteni.... tim by se zajistila alespon nejaka minimalni kvalita pouzivanych dronu a zaroven pripadne skody/postihy
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    JAVOR: co mi prijde absurdni
    - povoleni fpv by prece neznamenalo odstraneni omezeni, ktere jsou dneska...
    - v obou pripadech jakykoliv pruser bude stejny. Uz ted ty drony, modely se pohybuji ve stovkach metru.

    kdyz se podivam na ostatni pravidla, ktera plati - viz omezeni na priblizeni k budovam, lidem, vyhrazenych prostor atd, tak to ma svoji logiku a je to zduvodnitelne... a trebas me prekvapilo, jak se dobre a rychle komunikuje s pidi letisti... a bez nejakeho zbytecneho buzerovani, reknou, jak se mas chovat v jejich blizkosti.

    v tehle letech se vytvari zakony, ktere maji vytvorit ramec pro drony... zaroven prichazi doba, kdy sestavit drona jako lego dokaze male dite... pokud ty zakony se nenastavi rozumne a bez zbytecneho buzerovani, tak to nedopadne dobre. To neni moje prani, to je jen konstatovani.
    JAVOR
    JAVOR --- ---
    MRAKY: tak a ted co ti nad zakazem fpv prijde tak absurdní.? kdyz budes premejslet tak jak premejslis tak se nediv ze spousta lidi vola po vetsi regulaci.. bohuzel je spousta debilu kteří nikdy s nicim nelital, vykaknou 40litru za mavica a mysli si, ze se nemuze nic posrat...
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    MERTLAS: ja, s dovolením , lítani, kde je nutné mít někoho na visuální kontrolu , za fpv nepovažoval. Schazi tomu ta svoboda. Ze je to v cr zakázané, je třebas respektovat, nicméně je to postavené na hlavu. Lepší by byla nějaká forma licence a povolit pod určitými pravidly. Zákaz fpv dopadne jako každý jiný absurdni zákaz, který nebude kontrolovatelny a bude porusovany.

    Co se týká modeláru. Když ja zatim kontrolu nad dronem, ten doleti sám zpět.. autopilot v maviku je natolik spolehlivy a přesny, že jsem se přestal obtěžovat s litanim nazpět. Když ulitne to, s čím vídam lítat modeláře, tak vždy bude následovat pád. Je jen otázka do čeho...


    K tomu dronu. Jak sám píšeš, jde i mavic predelat... navic jsem videl youtube video s jednoduchou hw úpravou, aby startoval v prostoru letiste.

    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    AQUARIUS: Vypich by mel bejt celej v pohode. Nejblizsi bod je cca 5,7km daleko od vztazneho bodu LKPR. Nesmis litat se strojem nad 0,91kg bliz nez 5,5km. Se strojem lehcim nez 0,91 muzes i bliz, ale nesmis vys jak 100m. :)

    Navic modelari nejsou takovi strelci, jako hobby piloti dronu, ktery si ho koupi, vybali z krabnice a rovnou jdou do vzduchu. Bohuzel jsem byl takovychto strelcu nekolik a to navic v unoru nebo zacatku brezna, kdy byla kosa jak hovado, oni to vybalili rovnou pred obchodem a s baterkou nabitou od vyrobce to rovnou posilali nad lidi. A kdyz za nim dosel kolega, co ma letecky prace s tim, ze tohle je jaksi zakazany a velmi nezodpovedny, tak ho poslal do nekam, ze jemu to je jedno... Takze uprimne je jen otazka casu, kdy se stane nejakej vaznejsi pruser... Tohle bylo druhy varovani... Loni v kvetnu jeden magor lital primo u paty runwaye... bohuzel zrovna ve chvili, kdy tam provadeli letecky prace licencovani piloti, takze podobny halo jako vcera... nastesti tehdy ho chytli za 7 minut a v soucasny dobe to je nejak v reseni...
    AQUARIUS
    AQUARIUS --- ---
    MERTLAS: jak se to vlastne ma s tim litanim kolem letiste? Konkretne ted myslim plan na Vypichu, kde se modelari schazi roky, je to mimo osu drahy, ale velmi pravdepodobne bliz nez tech 5.5km, jedinej leteckej provoz v okoli jsou vrtulniky, ale modelari obvykle litaji pod urovni stromu / dratu VVN, co jsou tam vsude kolem... Chapu spravne, ze provoz modelu/"dronu" tam uplne legalni neni, ale dokud nebude pruser, resit se to nebude?
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    Tak jedno po druhym :)

    WERT: Vcera to hned po poplachu psal jeden kolega z ŘLP, co v tu chvili byl primo na vezi... Dron visel bliz nez 2,5mile od drahy 06 v letovym koridoru a to letadlo ho podle hlaseni pilota podlitlo... coz je trochu sileny.

    MRAKY: kterykoliv dron to byt nemohl. Respektive ne ty od DJI, ktery maj NFZ a nepustej te v tomto prostoru vubec do vzduchu, ba dokonce ani nezapnou motory. Takze to bud byl hacknutej DJI, nebo mel zastinenou GPS, aby nepoznala, ze je v NFZ a nebo to byla nejaka cina. Udajne byl cervenej o velikosti cca 30cm (to netusim, jestli je takhle mozny identifikovat, ale treba byl tak blizko, ze ano). At tak nebo tak, je to v kazdem pripade totalni pruser a nehorazna nezodpovednost daneho dronare, kterej by si zaslouzil exemplarni trest s velkou medializaci! Je to pro nej sice drsny, ale proste to jinak nejde.


    MRAKY: FPV je u nas povoleny pouze v pripade, ze mas u sebe nekoho (tzv spottera), kdo na dron kouka a ma ho na vizualu respektive je schopen prevzit rizeni v pripade nouze. Do toho nejsou popravde zahrnuty zavodni stroje do 250g, ktery UCL toleruje a muzes s nima litat celkem volne (v Malesicich lita celkem dost lidi, nekteri i na Letny atd...). Nicmene napriklad litani s DJI Goggles je u nas nelegalni. Tedy pokud s sebou nemas spottera.

    Povoleni s tim, jestli se jedna o let FPV nebo klasicky vizual, nema co delat. Povoleni neboli letecke prace potrebujes jen pokud chces litat komercne, tedy si litanim vydelavat. Pokud nechces, tak povoleni k leteckym pracem nepotrebujes a plati pro tebe jen Doplnek X.
    JAKUBMOKRIS
    JAKUBMOKRIS --- ---
    MRAKY: Detaily nevím, četl jsem o tom tak před rokem, možná před rokem a půl. Prej snad v Japonsku to vyvíjejí, poněvadž v těch jejich městech žije strašný množství lidí na malým prostoru.

    Osobně bych nebyl ani proti odstínění i mobilního signálu, protože stejně doma má člověk připojený telefon na WiFinu a všechny messengery a podobný voloviny pořád fungujou. Já jsem třeba klasickej hovor neměl už tak měsíc minimálně. Všechno řeším přes data.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    JAKUBMOKRIS: a to jako jak?,))) nějaké detaily?,)))
    JAKUBMOKRIS
    JAKUBMOKRIS --- ---
    AQUARIUS: Mělo by to umět odfiltrovat jen frekvence WiFi.
    AQUARIUS
    AQUARIUS --- ---
    JAKUBMOKRIS: takze si z bytu udelas faradayovu klec a kdyz tam prijdes s mobilem, tak ten bude muset zvysit vykon, aby se vubec domluvil s BTSkou? To zni jako dobrej napad :)
    JAKUBMOKRIS
    JAKUBMOKRIS --- ---
    FABIAN: Zarušení pásem je zvěrstvo, který v současné době nedokážeme odstranit. Kdyby se to týkalo jen dronů, tak by to ještě bylo v pohodě...

    BTW co vím, tak poslední novinka v zabraňování odrušení je speciální barva, kterým by se natřelo obvodové zdivo bytu zevnitř. Barva bude obsahovat cosi, co prostě odstíní WiFi signál, takže třeba jednotlivé byty budou v podstatě izolované od sousedních WiFin. A co vim, tak by to ani nemělo bejt nějak extra drahý, ty barvy. Každopádně, než se to dostane k nám...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam