• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    RESCAPEQUADROKOPTÉRY , Coptery DJI Phantom a jiné osazené kamerou, všeobecná diskuze, fotky a videa
    REEN
    REEN --- ---
    MERTLAS: NOMM: aha, díky. Ta definice mi chyběla. Za mapu díky. Bezpečnou dopadovou plochu už jsem našel.
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    REEN: No předně je třeba brát v potaz, že existuje pojem Hustě Osídlený Prostor. Definice ÚCL říká:

    Hustě osídlený prostor (Congested area) je dle leteckého Předpisu L 6/III definován jako prostor, který je ve velkoměstě, městě nebo osadě používán převážně k bydlení, obchodním činnostem nebo rekreaci (např. zástavba, obytné a obchodní zóny, parkoviště obchodních center, parky, hřiště, apod.). (zdroj)

    Tedy v tomto prostoru nesmíš bez výjimky od ÚCL létat s ničím. Tedy je to i prostor tvé fotky.

    Co se aisview týče, již existuje oficiální modifikace vydaná ŘLP ve spolupráci s ÚCL přímo pro drony: http://dronview.ans.cz kde se můžeš orientovat. Nicméně je to jen kontrola prostoru. Doplněk X se vztahuje tak jako tak na všechny piloty bez rozdílu váhy či využití (hobby/profi).

    Navíc je třeba počítat s tím, že pod dronem máš mít bezpečnou dopadovou plochu, která se rovná 1:1 výšce při pouze vertikálním letu a 1:2 výšce při horizontálním letu. Tedy plocha, kam zajistíš, že se ti nikdo nedostane tak, abys ho dronem ohrozil. V reálu pokud létáš někde nad lesem nebo v prostoru, kde je malá pravděpodobnost výskytu osob, se to neřeší. Je dobré to ale řešit právě pokud létáš v HOPu (kde bys tedy dle litery neměl jakožto nelicencovaný pilot s vyřízenou výjimkou a potřebnými povoleními správně létat vůbec).
    NOMM
    NOMM --- ---
    REEN: b) nelétal nad lidmi a hustě obydlenými místy ani v jejich nebezpečné blízkosti;
    viz. nastenka.
    REEN
    REEN --- ---
    NOMM: nene s tím jen na modelářských letištích a loukách. Díval jsem se na to a našel, že pro drony do 0,9 kg se má dodržovat „bezpečná vzdálenost“ od budov a osob. Možná jsem nenašel úplně přesná pravidla a zdroj. Rád se nechám poučit jak je to přesně. Stejně tak jestli platí, že pro prostory na http://aisview.rlp.cz/ s vertikální hranicí GND platí že můžu létat do 100 metrů výšky a nebo nemůžu vůbec. K tomu jsem našel dva rozdílné zdroje.
    NOMM
    NOMM --- ---
    REEN: zvykni si taky, ze plati nejaka pravidla kde se smi letat! s letadlem taky litas ve vesnici nad domy?
    DUCATIMONSTER
    DUCATIMONSTER --- ---
    RAW CLIPS Drone/Drift & AUDIO (Road Atlanta) GRIDLIFE | FPV FREESTYLE
    https://www.youtube.com/watch?v=pd3AFxj3weA&feature=share
    REEN
    REEN --- ---
    První zkouška dji mavic air... zatím si zvykám na řízení odlišné od letadla :)

    ESY
    ESY --- ---
    Tak to rozstrelime trosku jednim videem. V hlave me vznika napad na "novej styl freestylu" tak trosku treninku na speedstyle :)) 6 baterek asi 20 minut a jeden dest...
    JUST PRACTICE
    http://www.youtube.com/watch?v=Pv5gSjTq5tI
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    SPECZ: da se rict, ze do urcite miry ano :)
    SPECZ
    SPECZ --- ---
    MERTLAS: "Profese pilota se trnasformuje spis do profese jakehosi supervizora letu" - to už defacto nastalo u moderních civilních letadel, ne ? :-)
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    ANDY_WARHOL: no vzhledem k tomu, ze uz se tohle deje nyni (lidi si litaj kde chtej a jak chtej, drony padaj jak svestky - je jedno zda chybou stroje nebo chybou pilota, ktera byva castejsi - staci si projit ceska fora na facebooku, kde temer kazdy tyden nekdo potrebuje drona opravit, protoze s nim trisknul), a take tomu, ze rozhodne neni uplne jednoduchy pravidla zmenit (jinak by to uz davno bylo realizovano - opet cerpam z nekolikerych debat primo s reditelem UCL, ktere toto ma na starosti) a v neposledni rade vzhledem k prichodu prave nove regulace, ktera bude vyzadovat registraci vsech stroju od 250g vys, a tedy celkem dobrou dohledatelnost v pripade pruseru, tak ano optimistou jsem. Pro nas licencovane piloty se ani v pripade, ze nejakej hobby pilot zapali Prazskej hrad, nic nestane. Nebot my v soucasne dobe musime splnovat mnohem prisnejsi kriteria, nez hobby pilot.
    A vzhledem k velikosti naseho oboru jsem si jisty, ze uplny zakaz dronu nebude platit nikdy nikde! Jedine, co by se mohlo stat je, ze budou drony zakazany prave pro hobby piloty a pokud nebudes mit nutna povoleni, tak budes mit smulu a proste si nezalitas.

    jestli mas 5 hodin casu, tak tady mas zaznam konference prave k pripravovane regulaci: https://www.youtube.com/watch?v=H7B10eMZNLw&t=0s&list=PLTfS24aKkJn5TuxehlU_RjXzKFb6K7E2y&index=2


    Dalsi vec je, a zrovna onehda jsme s kolegy toto tema nakousli - budou v budoucnu existovat specializovani piloti dronu? Tedy jen piloti? Tak nejak jsme dosli k zaveru, ze vzhledem k cim dal vetsi "inteligenci" stroju bude potreba jen clovek, co naprogramuje let, zasune baterku a zmackne cudlik a o ostatni se postara stroj. Piloti zustanou prevazne jen na specialni nataceni jako treba velke filmove sety, kde reziser potrebuje do zaberu kafrat, nebo bude pohyb moc slozity na to, aby to zaletel stroj atd... Profese pilota se trnasformuje spis do profese jakehosi supervizora letu, respektive to spis budou lidi, kteri budou mit na starost halvne naslednou postprodukci a jen se k jejich praci pripoji prave toto supervizovani, ci jak to nazvat.
    SPECZ
    SPECZ --- ---
    ANDY_WARHOL: Letadla i s lidma taky občas spadnou, a zakázal je snad někdo ?
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    MERTLAS: jenze ty popisujes nynejsi realitu, ja se ptam na budoucnost, to je ten rozdil. jak si muzes byt jisty ze se po par nehodach dronu (a navic treba dronu, ktere ridil nekdo bez prukazu a porusoval i to co je platne ted) nerozhodne to nekdo zariznout uplne ? pak vsechny tyhle peclive vymyslene predpisy muzou velmi lehce vzit za sve.
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    ANDY_WARHOL: chapu, ze to nesdilis (asi nemas moc dobre zkusenosti), ale imho je to predevsim jen z toho duvodu, protoze se v tomhle oboru nepohybujes do te miry, aby si tomu podrobne rozumnel. :) (aspon to odhaduji z tvych reakci, ktere bys v opacnem pripade takoveto nemel)
    Na novych pravidlech spolupracovalo dost lidi a to predevsim z leteckeho oboru a spousta z nas jej pripominkovala a (ty rozumne a realne) pripominky byly ve velke mire implementovany. Neni to nejakej pamflet, kterej si vymysleli urednici v Bruselu, ale celkem dukladnej dokument vytvorenej pro zacleneni dronu do velkeho leteckeho provozu tak, abychom se ve vzduchu vsichni poskladali, bylo co nejmene konfliktu a zaroven to je dokument, kterej se do urcite miry snazi reagovat na soucasny prekotny vyvoj (ikdyz to je velmi obtizne) a lehce nahlizi i do budoucnosti respektive se snazi usmernit vyrobce tak, aby drony byly cim dal bezpecnejsi...
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    MERTLAS: ja tvuj optimismus v preregulovane evrope sdilet nemohu. to ze nejaky ucl to preci neovlnivni, co si v budoucnu prosadi brusel. to je ten kamen urazu. ale preju ti aby to bylo co nejdele
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    SPECZ: ti velci to tak jiz delaji.


    ANDY_WARHOL: proc by nebylo realny ziskat povoleni pro licencovany subjekty? Ono je videt, ze proste lidi netusi, jak to ve skutecnosti je a jak co funguje. UCL nema zajem na tom, aby se nelitalo, ba naopak. Jsem s nimi v kazdotydennim kontaktu a vzdy se snazi vyhovet a hledaji zpusob, jak to ci ono povoleni udelit. Setkal jsem se zatim jen dvakrat se zamitnutim - pred rokem na Autodromu v Moste, kde se ale nakonec ukazalo, ze si majitel autodromu nepreje, aby tam drony litaly a mel dohodu s UCL, ze to nebudou povolovat (po vysvetleni primo s vedenim autodromu se nakonec vse vysvetlilo a jiz to pro licencovany dronare je v pohode) a podruhe, kdyz jsem chtel vstoupit pred mesicem do LKP1 a tocit obrovskou mezinarodni akci podporovanou dvema ministerstvama s primluvou prave dvou ministru, aby me do toho prostoru pustili. Bohuzel ani to nestacilo a odbor UCL, ktery ma na starosti prave takoveto zvlastni zadosti, tu mou zamitl vzhledem k Uradu vlady a dalsim chranenym objektum. Ja jsem to respektoval a uzpusobil vse tak, abych do LKP1 nevstupoval a zaroven mel potrebne zabery.

    Druhak je videt, ze ta pravidla proste lidi poradne neznaji. U nas jich zas tolik neni na to, aby si hobby piloti nemohli krasne zalitat. Pro nas jsou urcita omezeni, se kterymi pocitame a bud je nejak obejdeme (pouzijeme cable cam misto dronu, vymyslime jine alternativni reseni), nebo je respektujeme a vysvetlime to klientovi.
    UCL ani EASA nema zajem na tom, aby tech pravidel bylo prehrsel. Naopak v soucasny dobe je maj zeme kazda ruzna a EASA je ma sjednotit. Vzhledem k tomu, jak je ten dokument napsany (nevim jestli si ho cetl, ale z tve reakce hadam, ze spis ne), tak se u nas moc veci nezmeni, nebo jen malo.
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    MERTLAS: az tech pravidel bude tolik, ze nebude realne mozny ziskat povoleni ani pro tebe, tak co udelas ?
    SPECZ
    SPECZ --- ---
    No, ono by mozna nebylo od veci kdyby kazdej prodejce daval povinne papir s pravidlama ke kazdymu prodanynu dronu. Preci jen poznamka typu "seznamte se s lokalnimi regulacemi" nekde v prvni strance navodu je krapet naprd .
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    ARMADILLO: tak o hlavach otevrenych to je dycky :) Ja teda nikdy nestavel baterkovy letadylka (skoncil jsem jako malej kluk u balzy, kdy jsem se zhadal pri staveni s tatou a pak uz jsem to nikdy nechtel videt :D ) a litam fyzicky az od 2015 (respektive dron jsem potreboval od 2013, kdy jsem videl prvni verzi phantoma a uplne jsem videl ty nocni zabery baseballovejch osvicenejch hrist a ty krasny zabery jak maj v MLB a tak :D ). Ze zacatku jsem samozrejme pravidla vubec netusil a taky jsem chvili kravil. Pak jsem ale pravidla objevil a v tu chvili jsem mel jasno, ze pokud to chci delat dlouhodobe, tak je musim dodrzovat stejne, jako v jinych oborech. Udelal si papiry a od ty doby se snazim co nejmin riskovat a nez neco litam, tak dost premyslim o tom, co by se mohlo stat, jak se tomu vyvarovat, mam pojisteni a zajistena povoleni, cili v pripade problemu jsem krytej pojistkou.
    Pak jsou tu i dalsi veci, o ktery se vic zajimam - fyzika, dynamika a podobne, co jsem opustil ve tretaku na gymplu, kdy jsem vitezoslavne vsem oznamil, ze tyhle veci preci nebudu potrebovat... oooo jaka mylka a vratilo se mi to jako bumerang... okamzite jsem oprasil zakouti v mozku, kde byly tyhle vedomosti ulozeny a pouzivam to dnes a denne... Je vedro k umreni? V tom pripade je vzduch velmi ridky a tedy motory musi vyvynout vetsi vykon, aby se stroj udrzel ve vzduchu a tudiz bude delka letu o chvili kratsi...
    Pripadne jsme litali dole v Macose. V srpnu, kdy na povrchu bylo cca 28° a dole bylo prijemnych cca 8°. No a kdyz jsme prochazeli jeskynema, tak nam pan spravce rikal, ze tu onehda litali a vubec jim to neslo... tak jsme s kolegou premejsleli, co to bylo za amatery... GPS by se dolu mela dostat relativne v pohode a kdyztak to zalitame v ATTI a pohoda ne? Opet... jaka mylka...
    vzleteli jsme a po cca 10 metrech nam dron zacal rvat, ze jsme v maximalni vysce 500m a vys nas nepusti... WTF... tak jsme pristali a koukali, co se deje, ale nic jsme neneasli... Zas do vzduchu... stoupame, natacime a v jednu chvili rikam pilotovi, ze mame kapku na objektivu... sletime dolu a objektiv cistej.... WTF... znova do vzduchu... pipani, ze mame max vysku a zaroven zamlzenej objektiv... no nejak jsme to nakonec natocili a premejsleli co se to vlastne stalo...
    Opet jsem zabrousil do fyziky a pak mi to doslo... Tvar Macochy do V, dole je oproti horejsku obrovskej tlak a ten musel zblaznit barometr dronu. Ten ikdyz vystoupal realne par metru tak myslel, ze vyletel 500m... a zamlzeni? no jasne... kdyz prijdes s brejlema v zime z chladnyho prostredi do tepla, tak vidis totalni mlhu :D a takovyhle veci normalniho cloveka nenapadnou. Natoz to, ze MHO: ma na sobe dron baterku, ktera kdyz spadne, tak dokaze celkem rychle zahoret a muze bejt velky mrzeni. Navic je to jen plastovej srac, kterej montovalo cinsky dite po dvanactihodinovy smene na rejzovym poli a ted si dava druhou smenu ve fabrice a navic software programoval totalne diletantni zhulenej programator, kterej urcite nekde v jednom z desetitisice radku kodu vymenil plus za minus, coz tutove zmeni funkci foceni na vypnuti motoru a v tu chvili jde stroj dolu a nic neudelas (jo je to absolutne nadsazenej a nerealnej scenar), ale pri testovani se to nezjistilo, protoze jen hzapnou motory a zas vypnou. A s tim je potreba pocitat pokazdy, kdyz zapnes vrtule ty... Bohuzel s tim nikdo, komu se to zatim nestalo a ani si to nechce pripustit, nepocita a mysli si, ze ty stroje jsou dokonaly a maj preci senzory proti narazu...

    AD osveta... jeste tak pred dvema lety bych rekl, ze mas pravdu... Dneska, vzhledem k tomu, ze se z dornu stal obrovskej hype, tak se pravidla (alespon ty zakladni) visi vicemene uplne vsude, v televizi o tom delaj katastrofickou reportaz kazdy dva mesice atd atd... Na facebooku existuje nekolik skupin, kde pravidla jednak visi a druhak se tam probiraj vicemene kazdodenne... Podle me je to jen o tom, ze kdo chce vedet, tak si najde. Ale musi vynalozit trochu te energie, casu a cetby. Vetsina lidi je ale lina cist i samotny manualy k tem strojum (a to si dovolim tvrdit s jistotou vzhledem k nekonecnejm dotazum na elementarni veci, ktery jsou prave v manualu vysvetleny) a to je pak tezky jim rict, ze existujou pravidla, ktery je treba znat... Je to proste vecnej boj.

    Co je pro me pozitivni, ze cim dal vic klientu zacina chtit legalni zabery dronem. DO nedavna proste chteli zabery a bylo jim jedno jak je dostanou... Radsi sli za tamhle Frantou, kterej ma taky drona a on jim to zalita... no ale jednak to zalital blbe, protoze netusi, ze existuje nejaky nastaveni kamery a ani nema tak dobry pilotni zkusenosti a hlavne nema povoleni tam litat... Dneska mi volaj s tim, co je potreba zajistit a jestli bych to nezalital precijenom ja... Takovyhle veci se snazim tem prvnim klientum vysvetlit tak, ze kdyz je boli zub, tak preci jdou radsi za specialistou zubarem a ne tamhle za reznikem, kterej sice vi ze nejaky zuby existujou, ale netusi jak se lecej... Nebo se mi stalo, ze za mnou prisel celkem zname architekt s tim, ze by chtel natocit a nafotit svoje stavby, ktery postavil... Tak jsem si nad tim sedl a vypracoval cenovou nabidku, rekl, co vsechno musim vyridit za povoleni atd... tak se mu protocily panenky a s diky odmitl a radsi si to nechal natocit nekym bez licence za par korun... a pak jsem za nim prisel a rikam, hele ty kdyz stavis barak, tak jednak na to potrebujes urcite nejaky povoleni a souhlasy statiku, uradu, hasicu atd vid? A musel sis na to, abys byl architekt udelat zkousky, skolu a urcite uz mas hodne zkusenosti vid? A jak by ses cejtil, kdyby za tebou prisel klient a rekl, z chce postavit barak takovej a takovej, tys mu rekl, ze to bude stat tolik a tolik a bude potreba to a to a on rekl, ze diky ale postavi mu to radsi Jarda... ten postavil psi boudu, tak urcite vi, jak postavit i takovejhle barak...
    A posledni vec, ktera se mi stala... Jeden muj znamej (shodou okolnosti "hrdina", kterej bojuje proti zlym taxikarum a dalsim zloduchum) nataci porad o architekture. Ja mu uz pred dvema lety nabizel, ze mu budu delat letecky zabery a klidne to budu delat za mimialni cenu... Nikdy se neozval... No a nataceli v Krumlove a meli jako pruvodce jednoho zastupitele, kterej shodou okolnisti vlastni povoleni k leteckym pracem. Dronovy zabery si ale tenhle hrdina natocil sam, kdy lital nad lidma, barakama a podobne totalne na hulvata. Kdyz jsem to videl, tak jsem mu napsal proc to udelal? Tak mi odpovedel, ze nebude dva dny poslouchat nejakyho debila, co bude rikat, tohle nemuzu a to nejde a podobne a pak posle fakturu za 20k a nazdar... a ze si to radsi natoci sam a pravni oddeleni mu dalo klicku, jak se vyhnout pokute... Tak jsem mu odpovedel dotazem, jak by se cejtil, kdyby jel taxikem a po jednom kilometru by mu taxikar sdelil krasnou cenu 2000,-Kc a ze na to ma pravni klicku a cus... tak mu spadla huba a odpovedel, ze jsem ho trochu vydesil... Nevim, jestli to dela dal, ale neprekvapilo by me, kdyby ano...

    Proste to je hlavne o tom, zda jsme ochotni respektovat, ze nejaka pravidla existuji. Ale to je tak ve vsem a dokud nezacnou pravidla respektovat hlavne ti, kteri jsou videt a castokrat jsou prikladem pro ostatni (a to nejen v oboru dronu, ale v celem zivote), tak nemuzeme cekat, ze je budou dodrzovat ostatni, protoze "kdyz muze on, tak proc ne ja..."
    ARMADILLO
    ARMADILLO --- ---
    MHO: Tak jasne, mame s tim jako modelari zkusenosti. Vetsina lidi si koupi litaci hracku a nedokazou si predstavit, ze by uletela.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam