MAJA: zatim nic konkretniho neni. Zavedeni nove jednotne legislativy se odlozilo.
Ačkoliv to zatím není oficiálně veřejně potvrzeno od EASA, tak je vysoce pravděpodobné i vzhledem k žádosti několika států EU, že implementace nové evropské legislativy pro drony nebude od 1.7.2020, ale předběžně bude o půl roku posunuta na rok 2021, kvůli aktuálnímu stavu s koronavirem. (
zdroj
Co se RTH tyce. Opet je to jeden ze systemu, ktere by mely primarne slouzit jako nouzovy zachranny system. Tedy napriklad pri ztrate signalu, nahle indispozici pilota atd. Nemel by slouzit tak, jak ho vetsina lidi pouziva, protoze jsou lini, nebo se neumi vratit sami.
Funguje dvema zpusoby. Pokud ma clovek nastaveny smart RTH, tak stroj po ztrate signalu vycka 10s na miste a pak se vraci presne po stejne draze, kterou pilot na misto ztraty signalu doletel. V takovem pripade stroj predpoklada, ze kdyz letel tam, tak se dostane zpet. Pokud pilot zapomene, ze tuhle funkci ma zapnutou, tak byva dost casto prekvapen, wtf ten stroj dela a proc leti, jak leti... Poprve se nam tohle stalo u I2, kdyz jsme litali na Streleckym ostrove u LKPR, vyrusil se nam signal kolega jaksi zapomnel, ze ma SRTH :D Nez nam doslo, co se deje, respektive, nez se nam opetovne nahodil signal a my mohli prevzit stroj, bezpece pristat a analyzovat vzniklou situaci, tak jsme meli celkem oroseny cela :D
Pokud smart RTH nastaveno neni, pak se zvedne do pilotem predem v aplikaci nastavene navratove vysky a v te se vraci primou linkou zpet na misto vzletu. Pokud pred nim je prekazka (a stroj ma senzory), tak by se mel zastavit, vystoupat o nekolik metru vys a pokracovat. V tomto pripade je strasne dulezity jednak znat teren kolem sebe, vedet, jaky je v okoli nejvyssi bod a podle nej nastavit o nekolik metru vyssi hladinu, a taky si uvedomit, ze bod 0 je na miste vzletu a kdyz clovek stoupa do kopce a trochu za nej, tak ikdyz dle telemetrie je treba ve 100m, a navratovku ma dejme tomu v "bezpecnych" 90m, tak realne muze byt treba jen v 15m, coz leckdy neni ani vyska stromu :D (Opet realna zkusenost z jednoho z vubec prvnich letu pred x lety, kdy jeste neexistovaly senzory proti narazu :D).
Nicmene zcela otevrene a uprimne, variantu se senzory v realu vyzkousenou nemam, nebot od vyse popsane udalosti, jsem se nikdy nedostal do situace, ze bych funkci RTH sam od sebe potreboval vyuzit do uplneho konce, protoze jsem si signal prebiral asasp po opetovnem nahozeni. Nicmene jak by rekl Bohusu: "
vasu picu jsem nikdy nevidel a presto verim, ze ju mate," tak verim, ze to opravdu funguje :)
EDIT: vlastne jednou jsem to malem vyuzil. Nez jsem sel v tomto konkretnim pripade do vzduchu, tak jsem dost premyslel, jestli to ma smysl nebo ne. Klasicky jsem se ale nechal vyhecovat :D
Natacime videa pro jednu skupinu automobilovych nadsencu, kteri kazdy rok poradaji roadtrip po Evrope. No a loni ve Svycarskych alpach, kde jsou nadherny serpentynky a vhledyy, klesame od jedne vodni nadrze s elektrarnou a mnoha draty vysokyho na peti, ja letim, klesame dolu, silnice se vine, vidim presne, kde jsou jaky prekazky (pilotoval jsem z auta, coz je v nasich podminkach zakazane a hlavne je to dost obtizny na orientaci, koordinaci hazejciho tela ze strany na stranu a potrebe klidnych prstu, aby byly zabery maximalne plynuly). Do te doby drtiva vetsina tunelu mela delku kolem 50 - 100m, coz pro ridice s auty, kterymi jsme jeli, byla zalezitost ani ne par vterin a me tedy signal defakto nevypadl a hlavne ta delka byla predem na cedulce pred tunelem, takze jsem mohl odhadnout, jestli je potreba zastavit a pristat, nebo muzem jet dal. V tomto useku se zadny tunel nezdal, respektive jsem si ho predem na mapach nevsiml. Tak letim, tocim, pohoda.
Po chvilce jsem si na displeji vyhlidl misto, kde chci pristat (byla tam takova odbocka s nejakou drevenou budovou). Blizime se k tomu, ale bohuzel do odbocky se nedalo odbocit a drevena budova bylo zebrovani zacatku tunelu... Tunelu, jehoz delka nebyla vyjimecne predem na tabulce vyznacena. Ridic do toho tunelu vjel a ten tunel bohuzel byl cca 500m dlouhej a silnice se velmi svazovala a zatacela a za zatackou nebylo videt ani svetlo na konci tunelu. Kdyz mi po par metrech doslo, co se deje, a ze to je totalne spatne, ba dokonce uplne v prdeli, tak jsem okamzite dal pokyn, ze je pruser, at na to hodne rychle slapne, dole se otoci a opet hooooodne rychle vyjede tim tunelem zpet. Do vysilacky jsem ostatnim autum rekl, ze my se otacime a vracime se, coz z pocatku nechapali proc.
Nastesti v tom tunelu nebyl radar :D jinak uz by byl ridic bez papiru :D Nahoru jsme se dostali velmi hrubym odhadem za cca pul minuty az 40 vterin. To uz si ted fakt nepamatuju, ale tachometr se cestou zpet nahoru blizil k 230km/h. Dalsi klika byla, ze ani dolu ani nahoru nejelo zadny jiny auto, ktery by nas brzdilo spravnou rychlosti (ktera tam byla tusim 60 nebo 80km/h nevim).
Na dronu jsem v tu chvili mel nastavenou navratovou vysku 100m. Ale protoze nez jsem ztratil signal, tak jsem od mista vzletu vyklesal o cca 200m a zaroven mam SRTH vypnuty, tak dron nejdriv musel nastoupat 300m (z -200 do nuly a pak dalsich 100 do nastavene hladiny). Pruser byl v tom, ze v prime lince navratu byl celkem velkej skalni masiv, kterej jsme prave objizdeli a kterej mi delal celkem velky vrasky, ale spolehal jsem pripadne na senzory. Blby bylo, ze ten masiv byl faaaakt vysokej :D Ale rikal jsem si, ze dron kdyztak po par pokusech o stoupacku zustane viset na miste a to uz si ho snad chytnu.
Nicmene mnohem vetsi vrasky mi vsak delaly pripadny draty vysokyho napeti, ktery proste dron nevidi a nedokaze pred nimi predem zastavit (a kdyz ano, tak je to brutalni nahoda). Nastesti tim, jak jsem o tech dratech predem vedel, tak jsem se snazil byt vzdy nad nimi, respektive mimo ne a uklidnoval se, ze nademnou by melo byt cisto.
Abych to zkratil, kdyz jsme nahore velmi svizne opet vyjeli z tunelu, velmi prudce brzdili na malem parkovistatku u tunelu, kde zrovna svacila nejaka rodinka s obytnakem dost prekvapene zirajic, co se to tam jako deje, me opetovne naskocil signal, tak byl stroj tusim nekde v 50m. Ja zrusil RTH a bezpecne pristal.
Pouceni z teto zkusenosti mam, ze z auta (kdyz uz to jinak nejde a nejde byt na miste) litat jen do kopce, kde clovek jednak porad stoupa, coz je mnohem jednodussi, nez klesat, protoze ma lepsi odhad na vysku a zaroven vidis, co je pred tebou a muzes defakto letet tesne pred vedle silnice respektive diagonalne pred autem a tedy presne videt, kam letis. Pak, ze je dulezity predem si poradne nekolikrat zkontrolovat mapu a nebejt vul a radsi ji zkontrolovat dvakrat vic :D
Na zaver jen reknu, ze mam dron pojisteny na celou evropu na skody do 27 milionu, ale ikdyz tohle mas, tak ho rozhodne nechces vyuzit :)