• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    RESCAPEQUADROKOPTÉRY , Coptery DJI Phantom a jiné osazené kamerou, všeobecná diskuze, fotky a videa
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    MHO: Tak tyhle neznackovy stroje (tim mysleno cokoliv jineho nez DJI) pada jeste vic jak DJI :) to si clovek musi zakonite kupovat s tim, ze to proste za chvili padne, uleti, zblazni se cokoliv :)
    MHO
    MHO --- ---
    Dostal se mi do ruky Promark P70-CW Warrior Drone spadlý minulý rok v oblasti vodní elektrárny Hýskov. Kdyby někomu patřil, tak mi napište. Provozovatel elektrárny - kamarád mi jej předal se slovy:"Hele tohle tu rok mám, spadlo to sem a já čekal až si někdo přijde, abych mu dal přes držku."

    Dron vypadá i po roce funkční.

    Jinak je to pěkná ilustrace té debaty co jsme tu měli na téma pravidel.
    NOX28W
    NOX28W --- ---
    MERTLAS: Tak samozřejmě, od novýho roku to snad taky tak budu mít
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    Jak jsem rekl, tak je to pravnicky celkem orisek a i samotni pravnici by s tim meli co delat.

    Nicmene ty musis letat dle Doplnku X, to je jedna vec a dost casto ty zabery jsou letany mimo legislativni ramec, leckdy az velmi hrube za hranou. A druhak zabery muzes pouzivat pouze ke svym osobnim ucelum, tedy pouze pro sebe. Tedy tvoje myslenky by spis neobstaly. Vec druha je, jaka je pravdepodobnost, ze se tim nekdo bude ze strany uradu zabyvat. Pokud video nekdo nenahlasi, tak ta pravdepodobnost je velmi, velmi mala.

    A jak jsem rekl, ja se temito pravnickymi tahanicemi uplne nepotrebju zaobirat do detailu, neb jsem to vyresil tou nejjednodussi cestou a mam klid a leckdy i vyhodu, protoze jednak si vydelavam svym konickem, druhak se dostanu na mista, kam bych se normalne nedostal a tretiak muzu mit (relativne) klidny spani :)
    NOX28W
    NOX28W --- ---
    Teoreticky kdyby opravdu nastala situace, že by chtěl někdo natočit video pro nějakýho člena rodiny / respektive třeba pro jeho fotbalovej tým kterej by si to chtěl dát na youtube nebo na web a natočil by jim ho zdarma a nic za to nechtěl. Tak na něj vyrukujou s tim že to bylo za úplatu 0 Kč a že dostane pokutu? Nemyslim si.
    Nebo např. situace když ty věnuješ záběry někomu a on je pak dá na net a tam je někdo použije ke komerčním účelům? Ty prostě můžeš ovlivnit ten chain jen ze začátku a to tim, že neposkytneš záběry za úplatu.
    NOX28W
    NOX28W --- ---
    MERTLAS: @Nevim, ze kdy mas tohle vyjadreni... ze včera.

    @Avsak ty jako pilot dronu mimochodem musis zajistit, ze se tve zabery nepouziji komercne. Pokud se tak stane, tak bys spravne mel pozadovat nahradu za zneuziti tveho autorskeho dila - coz uz je brano jako komercni vyuziti. Nezalezi, jakou "uplatu" za to mas. Jestli 0,-Kc nebo milion. Castka nerozhoduje.

    Na to přesně jsem psal kámošovi ať se zeptá když už to bude řešit. Odpověď byla:
    Záleží tedy, zda jejich využití z Vaší strany slouží k zajištění Vaší podnikatelské činnosti ke které máte oprávnění a v případě poskytování záznamu dalším subjektům, zdali je toto poskytování, resp. provoz, realizován za úplatu.

    Já z týhle věty teda chápu že pokud by nastala situace, že by se domáhali subjektu kterej používá tvůj materiál pro komerční účely aby řekl kdo to točil a za kolik a on by řekl že já a poskytnul sem mu to zdarma. (čili ne za úplatu). Částka 0 je definice slovního spojení "není za úplatu" podle mě teda. Úplata 0 Kč neexistuje.

    Ty jako pilot můžeš materiál darovat nebo prodat a pak už přece nemusíš projíždet celej kybernet a hlídat jestli se tvoje video někde používá. Věta "musis zajistit, ze se tve zabery nepouziji komercne" je nesmysl. Ty hlavně musíš zajistit že ty konkrétně ty záběry nepoužiješ komerčně (že je neprodáš když nemáš letecký práce).
    Když je legální cestou daruješ tak přece už neni v tvojí moci někomu nařizovat kde a jak je má použít.
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    NOX28W: Ad prvni odstavec - No kdyby sis pravidla nevysvetloval po svem, tak nelitas tam, kde nemas :) Kdyby sis je vysvetlil tak, jak jsou napsana a platna, tak si uvedomis, ze tam nemas co delat ani v pul paty rano. To proste neokecas :D
    Naopak tim, ze si reknes, ze v pul paty je mala sance, ze nekoho ohrozis, tim si ty pravidla vysvetlujes po svem :)

    Povoleni na let v Praze ziskavam uplne stejne, jako na jakykoliv jiny let v HOPu. Vlastnim povoleni k leteckym pracem, zivim se tim, a tedy muzu vyjednavat vyjimky pro provoz v omezenych zonach. Teoreticky jsem schopne si zajistit povoleni i pro let na Strakovkou, silnici v jejim okoli... (realita je samozrejme trochu jina a administrativne by to bylo dost narocny a klient by to samozrejme nakonec nechtel platit, pokud by klientem nebyla treba primo Strakovka... :) protoze treba Hrad si uctuje za vyrizeni povoleni do KLP1 neskutecny nesmysle a stejne neni jisty, ze to clovek dostane).

    Ale obecne to neni nic slozityho... v Praze jsem lital uz na mnoha mistech... Vltavu mam zlitanou krom LKP1 od zhora dolu a zpet, Letna, Prazska krizovatka, Riegrace, Stvanice, Vitkov, Karlin, Barrandovskej most, Branik, Modrany, Krc, Prosek, Kbely, Smichovsky nadrazi, zeleznice ze Smichova do Radotina, na ktery delam pravidelnou kontrolu... a nevim kde jeste (uz toho je tolik, ze mi to ruzne splyva). Jako druhej ze trech subjektu v republice jsem legalne lital v Temeline, mam zlitanou Macochu, Brnensky vystaviste, Krkonose, vsemozny CHKO (Cesky raj, Broumovsko a spoustu dalsich)....

    Ze zacatku, kdyz jsem se rozhodl litat opravdu legalne a chtel po ruznych klientech povoleni atd, tak se mi me okoli dost smalo, ze jsem blazen, ze to stejne nikdo nedodrzuje a podobne... Dneska drtiva vetsina klientu uplne otocila, protoze si uvedomili, ze je potreba delat veci legalne a ze se to vyplati, protoze to je taky jejich vizitka...


    NOX28W: Nevim, ze kdy mas tohle vyjadreni, ale aktualne se tohle dooost meni respektive se dost intenzivne resi, jak to finalne bude.

    Ciste prakticky to uplne ochcat nejde, protoze ten, kdo si objednava letecky prace musi dokazat, ze si je objednal legalni cestou. Tedy UCL (pripadne financni urad, se kterym opravdu nechces mit nejaky problemy) by prisli nejdriv za firmou, ktera si to objednala a zverejnila a chteli po nich fakturu nebo tak neco. Pak by zalezelo na firme... bud by jim to nerekli, nicmene v tu chvili by meli problem oni, nebo (a to je pravdepodobnejsi) by to proste rekli, ze si to lital ty, protoze ty jsi jim uplne ukradenej a oni kvuli tobe nechtej mit problem... A rovnou uznavam, ze to je o hodne slozitejsi problematika a pravnici by se v tom imho velmi vyzili a vysledek by byl zajimavy :)

    Avsak ty jako pilot dronu mimochodem musis zajistit, ze se tve zabery nepouziji komercne. Pokud se tak stane, tak bys spravne mel pozadovat nahradu za zneuziti tveho autorskeho dila - coz uz je brano jako komercni vyuziti. Nezalezi, jakou "uplatu" za to mas. Jestli 0,-Kc nebo milion. Castka nerozhoduje.

    Ad finance k leteckym pracem... platis pouze na zacatku vyrizeni veskerych povoleni (onech cca 20k nebo kolik to je). Co platis rocne je povinne pojisteni a pak jednou za dva roky 1400 za obnoveni leteckych praci. Za vyrizovani jednotlivych HOPu neplatis vubec nic.

    Samozrejme, ze zalezi, jak moc se tomu venujes... A pokud se tomu nevenujes moc, tak neni nic jednodussiho, nez si najmout nekoho, kdo se tomu venuje, umi to a dela to legalni cestou. Vysledek je pak vetsinou o mnoho lepsi :)

    Registrace by mela byt od toho, aby za stroj (podobne jak za auto) nekdo zodpovidal. U auta provozovatel, u letadla/dronu pilot nebo pripadne taky provozovatel. Jednoduse dohledatelny, prehledny a v pripade poruseni vymahatelny... Coz je samozrejme u nas dost utopicka predstava :)

    Samozrejme tohle vsechno jsou uz velke pravnicke magie, do kterych jednak uplne nevidim (a z meho pohledu ani nepotrebuju uplne videt, protoze jsem se rozhodl jit cestou legalnosti a tedy to nemusim resit) a druhak je ani nevyresim, protoze nejsem pravnik :)

    Mimochodem jeste jednou zminim, protoze to je potreba v celem kontextu neustale zminovat, kdy byly psany soucasny cesky pravidla a jake stroje se tehdy provozovaly! To je proste alfa a omega celeho (obrazne receno) sporu. Ceska republika byla tehdy jedna z prvnich, ktera nejaka pravidla (a na tehdejsi domu celkem volna) zavedla. A zmenit legislativu (zvlast v tom nasem kocourkove) neni bohuzel tak jednoduche, jak by se zdalo oproti technickemu pokroku, ktery je nezastavitelny a zene se dopredu extremne rychle (a to nejen v oboru bezpilotniho letectvi)! Nova legislativa se resila bezmala tri roky, jestli se nepletu, a bylo strasne slozite to nejaky skloubit a vymyslet, aby to v zakladu fungovalo po cele Evrope a jsem presvedcen, ze za par let bude opet uplne zastarala, protoze ten vyvoj smeruje do nedozirnych zitrku.
    NOX28W
    NOX28W --- ---
    MERTLAS: @NOX28W (no offense), kteri si, abych tak rekl, pravidla tak nejak vysvetluji po svem :) Nevysvětluju si pravidla po svém :) vim jaký jsou a vim že v tomhle případě jsem je porušil, ale furt lepší je porušit v půl pátý ráno než za bílýho dne nad milionem lidí kde už je reálná šance že někoho ohrozíš. Samozřejmě nejlepší varianta je neporušovat je vůbec.

    @kdy si litam s veskerymi povolenimi (vetsinou v Praze) a najednou kolem me prolitne nekdo dalsi
    Jak tedy získáš povolení na let v Praze kdyby bylo třeba?
    NOX28W
    NOX28W --- ---
    RATTKIN: Jo je to sračka to neřikám, že ne. Nikoho nenavádim, jen řikám že je to na hovno udělaný. Od toho novýho roku se to stejně řešit už nebude.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    NOX28W: ta ochcávačka typu dron video zdarma k normálnímu videu je postižitelná. Asi je to víc papírování pro úředníky co to hlídají a jistá komplikace, ale nespoléhal bych na to.
    a je to špinavé. příště budem řešit převoz krabic od vína a nemyslet na to že v nich je perník.
    NOX28W
    NOX28W --- ---
    MERTLAS: @Co se licence “zdarma” tyce... povoleni k leteckym pracem a tedy moznost vyjednavat vyjimky pro lety v HOPu by melo byt i nadale zpoplatneno. Registrace zdarma bude jen cista registrace pilotu, aby byla evidence a pripadna “jednoduchost” dohledani v pripade problemu. Rozhodne to nebude brano jako moznost k letani komercne.

    V tom se ale pleteš... odpověď ÚCL kamarádovi: Dobrý den, evropská nařízení upravující pravidla pro provoz bezpilotních letadel v současné podobě nerozlišují typy provozu z hlediska jejich komerčnosti - poplatek tedy není stanoven.

    Leteckými pracemi jsou letecké činnosti, při nichž letecký provozovatel využívá letadlo k pracovní činnosti za úplatu. Leteckými pracemi se dále rozumějí vyhlídkové lety, využití letadla leteckým provozovatelem při výuce v leteckých školách a činnost leteckých škol. Leteckou činností pro vlastní potřebu se rozumí lety, kterými zajišťuje právnická nebo fyzická osoba podnikatelskou nebo jinou činnost, k níž je oprávněna podle zvláštních předpisů. Nejedná se tedy o komerční lety za úplatu, ale o lety k zajištění vlastní podnikatelské činnosti. Záleží tedy, zda jejich využití z Vaší strany slouží k zajištění Vaší podnikatelské činnosti ke které máte oprávnění a v případě poskytování záznamu dalším subjektům, zdali je toto poskytování, resp. provoz, realizován za úplatu.

    Čistě teoreticky i teď to teda můžeš ochcat tak, že nabídneš někomu, že mu natočíš normální video a k tomu mu zdarma natočíš video dronem. Ve finále tak nefakturuješ a nenabízíš službu za úplatu. Následně subjekt kterýmu si poskytl video zdarma už s nim může nakládat jak chce. Což je ale stejně jedno protože od novýho roku se nerozlišuje z hlediska jejich komerčnosti.

    @Taky me udivuje chtic mit vsechno zadarmo. Nerikam, ze by poplatek nemohl byt nizsi, nicmene i tak je navratnost vstupni investice do oboru velmi rychla (me se kdysi vratila do nekolika jednotek mesicu, vcetne investice do stroje).

    To asi záleží jak moc se tomu věnuješ no, platit ale cca. 20-30k ročně za jedno video co natočíš pro známýho a on ti za to dá dvojku aby se neřeklo. :)

    Ad zakázaná oblast a video z ní:
    V případě, že ÚCL získá informace o jakémkoliv provozu bezpilotních letadel, který by mohl být potenciálně v rozporu s platnými předpisy a postupy, a to buď vlastní kontrolní činností, nebo formou podnětů nebo podání, snaží se ÚCL, s využitím dostupných zdrojů, posoudit skutečnosti daného konkrétního případu, míru rizika a naplnění možného porušení zákonných nebo předpisových požadavků a případně získat důkazy k následnému možnému zahájení sankčního řízení.

    Získat důkaz o tom kdo pilotoval... jednoduchý nepamatuju si a platí presumpce nevinny. Tim samozřejmě nikoho nevybízim ať porušuje zákon. Já už na modrou zónu taky seru, za ty hejty a výhružky mi to nestojí. Pokut a sankcí bych se bál ale jen v případě že tě někdo chytne za ruku.
    ACID
    ACID --- ---
    MERTLAS: to dřívější rozdělění podle doplňku X znám, jenže teď je dron i moje 280g vážící F3K (pro ilustraci https://www.youtube.com/watch?v=kVTDwHn9JHI ), do kterého všechny ty elektronické krámy nenarvu.. navíc teda nemám představu, jak by u větroně měl fungovat geofencing. Možná autodestrukce..

    KURE: autonomnost?
    KURE
    KURE --- ---
    MERTLAS: A teď je otázka jestli model letadla, který má v sobě nějaký "flight controler" který pomáhá se stabilitou, třeba aby to bylo vhodné pro začátečníky, je už dron nebo ne.

    U 3 vrtuláků není imho problém je udržet ve vzduchu (i když jsou méně stabilní než 4), ale fakt že jedna vrtule je naklápěcí. Takže ten stroj potřebuje jak chytrou regulaci motorů tak servo. u 4vrtuláku je to jen ta regulace motorů, tedy levnější a spolehlivější.
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    ACID: S litanim s letadlem mas samozrejme pravdu, ze to proste nejde jen tak kdekoliv. Proste komunita modelaru je v ohledu na pravidla a litani kdekoliv velmi zasadaova (aspon tedy co jsem mel moznost poznat, samozrejme jsou i vyjimky).

    Netusim, kolik zvas zna (a tim mylsim opravdu podrobne zna) Doplnek X, kde rozdeleni "model vs. dron", kde rozdeleni vsech ctyr systemu samozrejme jiz od vydani DX existuje :)

    Tedy:

    Autonomní letadlo
    Bezpilotní letadlo, které neumožňuje zásah pilota do řízení letu.

    Bezpilotní letadlo (UA)
    Letadlo určené k provozu bez pilota na palubě.
    Poznámka: V mezinárodním kontextu se jedná o nadřazenou kategorii dálkově řízených letadel, autonomních letadel i modelů letadel; pro účely tohoto doplňku se bezpilotním letadlem rozumí všechna bezpilotní letadla kromě modelů letadel s maximální vzletovou hmotností nepřesahující 20 kg.

    Bezpilotní systém (UAS)
    Systém skládající se z bezpilotního letadla, řídicí stanice a jakéhokoliv dalšího prvku nezbytného k umožnění letu, jako například komunikačního spojení a zařízení pro vypuštění a návrat. Bezpilotních letadel, řídicích stanic nebo zařízení pro vypuštění a návrat může být v rámci bezpilotního systému více.

    Model letadla
    Letadlo, které není schopné nést člověka na palubě, je používané pro soutěžní, sportovní nebo rekreační účely, není vybaveno žádným zařízením umožňujícím automatický let na zvolené místo, a které, v případě volného modelu, není dálkově řízeno jinak, než za účelem ukončení letu nebo které, v případě dálkově řízeného modelu, je po celou dobu letu pomocí vysílače přímo řízené pilotem v jeho vizuálním dohledu.


    Jinak oznaceni "dron" dle definice nese cokoliv, co je mozne ovladat na dalku... tedy by se dalo rici, ze i auticko na dalkove ovladani, manzelka a podobne :)

    Pravda, ze pribude podminka s HD kamerou. Nicmene modelari, co litaj na modelarskych letistich se imho nemusi bat. Ti to proste neposilaj do HOPu apod. Ikdybys na tom mel REDku a tocil si jak si poletujes kolem sebe, tak po tobe imho nikdo nepujde. Veskera pravidla miri predevsim na lidi podobne jako NOX28W (no offense), kteri si, abych tak rekl, pravidla tak nejak vysvetluji po svem :) Samozrejme, ze nepredpokladam, ze by s prichodem novych pravidel lidi procitli. Bohuzel to vidim spis naopak. Aspon podle ruznych reakci z mnohych skupin na FB. Berou to opet jako dalsi "buzeraci jejich konicku a co jim je vole do toho, kde a jak si litam". Coz je bohuzel zpusobeno tim, jak jsou drony v soucasne dobe moc dostupne a jdou koupit temer i pri akci v Lidlu. Nicmene UCL tomu taky ze zacatku moc nepridala (ikdyz se posledni dobou docela snazi) co se nejake medializace pravidel tyce. Kdysi o Doplnku X vedelo jen par zasvecenych. Ted existuje web letejbezpecne.cz, coz ale neni moc podporeny naslednou masovou kampani.

    Jinak jednotna evropska regulace, tedy zaklad, na kterem budou jednotlive staty stavet, je jiz znama. Da se najit treba na webu ceske UAVALIANCE , ktera byla aktivnim ucastnikem porad pri vytvareni nove legislativy. V soucasne dobe nase UCL pripravuje implementaci a zarazeni jeste nasich lokalnich pravidel.

    Jinak jeste co se registrace tyce, tak dle meho je to naprosto, ale naprosto v poradku a nevidim nic spatnyho v tom muset byt dohledatelny v pirpade problemu. Nastinim priklad (uz jsem to tu kdysi podrobne psal). Kdysi jsme litali letecky prace na zavodisti v Chuchli, kdy ve chvili, kdy jsme pristali, se nam nad hlavou objevil Mavic Pro. Okamzite jsme zacali resit, kdo to krucinal je. Byla tam i CT, tak nas jako prvni napadlo, ze by to mohli byt oni. Okamzite jsme za nima bezeli... nebyli. Pak jsme okamzite sli za organizatorem, esi to nahodou neni nekdo od nich nebo tak... Ja mezitim koukal, kam ten stroj pristane... Po chvili odletel nad Strakonickou, nad kterou letel dozadu do Radotina, az uz jsem ten stroj nemohl vubec videt... Nechci si predstavit, co by se stalo, kdybychom se s nim s Inspirem trefili ve vzduchu... Nasledne vysetrovani by uplne nebylo efektivni, protoze by bylo tezke dohledat, komu ten stroj patri, nebot neni povinna registrace stroje na jmeno... A podobnych prikladu mam v posledni dobe nekolik, kdy si litam s veskerymi povolenimi (vetsinou v Praze) a najednou kolem me prolitne nekdo dalsi...

    Uplne nejlepsi by bylo, kdyby vsechny stroje mely odpovidace a zobrazovaly se raltime v aplikaci... ale to je zatim hudba budoucnosti :) ale imho to urcite prijde :)


    HULIK: pozor! neplest "ramena" a "vrtule". Tenhle BRUS ma sice tri ramena, ale na kazdem rameni ma dva motory a vrtule. tedy se nejedna o "trivrtulovy" stroj :)

    Tusim, ze tady Raffa ukazuje i nejaky tricoptery... https://www.ted.com/talks/raffaello_d_andrea_meet_the_dazzling_flying_machines_of_the_future
    (ale nevim esi to je presne to video... kdyztak jde urcite dohledat).

    U tricopter je zatim strasne tezky je udrzet ve stabilni poloze, aby se neroztocily... proto jsou komercni stroje vsechny vzdy quady a proto ve chvili, kdy odejde jeden motor, jdou k zemi jak hrusky... DJI v soucasnosti testuje nejaky algoritmus, ktery by dokazal stroj udrzet ve vzduchu respektive nejak nouzove ovladatelny i ve chvili vypnuti jednoho motoru. Ale zatim to nemaj tak daleko, aby to pustili do betatestovani... tedy komercne do lidi :) (jako to delaji se spoustou jinych veci :D ).

    Mimochodem (a ted trochu odbocim od tematu) se podivejme treba na problematiku autonomnich aut. Zatim zadny stat na svete nedovoluje temto strojum jen tak volne jezdit v doprave (bez prime kontroly a pripadneho zasahu clovekem), nebot jejich spolehlivost je stale tristni. A to jsou stroje, ktere jsou na zemi a mohou zastavit defakto na fleku oproti strojum ve vzduchu :)
    KURE
    KURE --- ---
    JIMX: https://www.amazon.com/Parrot-Disco-FPV-minutes-goggles/dp/B01JYRII4Y

    to je právě to co jsem myslel tím že je obtížné to definovat. podle mě je dron něco, co je schopné se řídit a provádět manévry samo.
    hodně lidí to má spojeno s kvadrokopterou, který jsou z pochopitelných důvodů nejrozšířenější.
    ale kdyby legislativa omezila 4vrtule, tak se začnou prodávat 3 vrtulovy drony. když by to ještě snížili, tak DJI namontuje kameru a flight controler do normálních vrtulníků.
    HULIK
    HULIK --- ---
    JIMX: Třeba tento má 3 vrtule :-)
    Český policejní dron zasahoval v ostré akci. Odhalil ženy, které si vařily večeři – Živě.cz
    https://www.zive.cz/...l-v-ostre-akci-odhalil-zeny-ktere-si-varily-veceri/sc-3-a-194184/default.aspx
    JIMX
    JIMX --- ---
    KURE: nějak si nedovedu představit drona s míň než 4 vrtulema ... ale možná mám špatnou představivost ... a vnímám slovo dron jako něco jinýho :-)

    spíš by do toho ale spadly i třeba modely BF 17 :-)
    KURE
    KURE --- ---
    JIMX: jojo, pokud je vrtulí víc než 0, tak to je dron :D
    JIMX
    JIMX --- ---
    KURE: podle počtu vrtulí? :-)
    KURE
    KURE --- ---
    ACID: no jenže uhlídat hranici mezi dronem a modelem je myslím nerealizovatelný. vlastně ani nevím jak bych jí stanovil.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam