• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    RESCAPEQUADROKOPTÉRY , Coptery DJI Phantom a jiné osazené kamerou, všeobecná diskuze, fotky a videa
    SKID
    SKID --- ---
    MERTLAS: Každopádně díky za konzultaci...

    Neměl jste někdo možnost porovnat naživo Mavic Air2 vs. Mavic 2 Pro?
    SKID
    SKID --- ---
    MERTLAS: Tak teď stroj mám a chystám se na upgrade. Ale jo, docela si věřím, že mi chvíli vydrží. No aspoň doufám :)
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    SKID: Pokud si veris, ze s nim budes dyl jak 3 roky, tak spis ne. Ale jak rikam. Vetsina lidi si stroj koupi a bud ho rozflaka o strom, nebo ho po nejaky dobe proda a koupi novy... novy stroje ale vyjdou nejspis az pozdeji tento rok nebo az pristi (tohle umet predikovat, tak si jasam). Takze nevim, jak moc mas trpelivost cekat :)
    SKID
    SKID --- ---
    MERTLAS: Toho jsem se bál, vidím to dost podobně. Takže spíš teď nepořizovat nový stroj, co? :-/
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    SKID: Prechodny obdobi bude 2 roky, tedy by to melo zacit platit 1.1.2023. Respektive nove drony (tedy nove modely) to jiz budou muset mit ted.

    Konkretni zpusob, jakym to bude muset fungovat jsem zatim nezjistoval... vzhledem k zivotnosti stroju, ktere predpokladam ty dva roky neprezijou, lidi stejne budou kupovat novy modely, ktere to jiz budou mit v sobe :)

    SKID
    SKID --- ---
    Ahoj. Nemáte někdo informaci, od kdy a jak bude vyžadována aktivní identifikace dronů v souvislosti s novou legislativou dle EU? Vím, že bude přechodné období, ale to je dost obecná informace. Konkrétně mi jde o to, jestli to půjde řešit třeba jen SW úpravou od výrobce...
    KURE
    KURE --- ---
    v kontextu elektromobility to je doslova kapka v moři....
    SPECZ
    SPECZ --- ---
    MHO: No z toho je to samozřejmě průser.
    MHO
    MHO --- ---
    SPECZ: To jo, ale z pohledu životního prostředí?
    SPECZ
    SPECZ --- ---
    MHO: No, z pohledu bezpecnosti je pad baterky do vody asi ta nejmin rizikova varianta :-)
    MHO
    MHO --- ---
    MERTLAS: Jojo. A letět s tím nad vodu nebo nad ohrazený prostor eletrárny je prasárna.
    Myslím, že snad nikoho soudného by nenapadlo do Berounky zahodit nějaký plast a baterie. Ale když tam spadne dron, tak to nikom nepřijde..
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    MHO: Tak tyhle neznackovy stroje (tim mysleno cokoliv jineho nez DJI) pada jeste vic jak DJI :) to si clovek musi zakonite kupovat s tim, ze to proste za chvili padne, uleti, zblazni se cokoliv :)
    MHO
    MHO --- ---
    Dostal se mi do ruky Promark P70-CW Warrior Drone spadlý minulý rok v oblasti vodní elektrárny Hýskov. Kdyby někomu patřil, tak mi napište. Provozovatel elektrárny - kamarád mi jej předal se slovy:"Hele tohle tu rok mám, spadlo to sem a já čekal až si někdo přijde, abych mu dal přes držku."

    Dron vypadá i po roce funkční.

    Jinak je to pěkná ilustrace té debaty co jsme tu měli na téma pravidel.
    NOX28W
    NOX28W --- ---
    MERTLAS: Tak samozřejmě, od novýho roku to snad taky tak budu mít
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    Jak jsem rekl, tak je to pravnicky celkem orisek a i samotni pravnici by s tim meli co delat.

    Nicmene ty musis letat dle Doplnku X, to je jedna vec a dost casto ty zabery jsou letany mimo legislativni ramec, leckdy az velmi hrube za hranou. A druhak zabery muzes pouzivat pouze ke svym osobnim ucelum, tedy pouze pro sebe. Tedy tvoje myslenky by spis neobstaly. Vec druha je, jaka je pravdepodobnost, ze se tim nekdo bude ze strany uradu zabyvat. Pokud video nekdo nenahlasi, tak ta pravdepodobnost je velmi, velmi mala.

    A jak jsem rekl, ja se temito pravnickymi tahanicemi uplne nepotrebju zaobirat do detailu, neb jsem to vyresil tou nejjednodussi cestou a mam klid a leckdy i vyhodu, protoze jednak si vydelavam svym konickem, druhak se dostanu na mista, kam bych se normalne nedostal a tretiak muzu mit (relativne) klidny spani :)
    NOX28W
    NOX28W --- ---
    Teoreticky kdyby opravdu nastala situace, že by chtěl někdo natočit video pro nějakýho člena rodiny / respektive třeba pro jeho fotbalovej tým kterej by si to chtěl dát na youtube nebo na web a natočil by jim ho zdarma a nic za to nechtěl. Tak na něj vyrukujou s tim že to bylo za úplatu 0 Kč a že dostane pokutu? Nemyslim si.
    Nebo např. situace když ty věnuješ záběry někomu a on je pak dá na net a tam je někdo použije ke komerčním účelům? Ty prostě můžeš ovlivnit ten chain jen ze začátku a to tim, že neposkytneš záběry za úplatu.
    NOX28W
    NOX28W --- ---
    MERTLAS: @Nevim, ze kdy mas tohle vyjadreni... ze včera.

    @Avsak ty jako pilot dronu mimochodem musis zajistit, ze se tve zabery nepouziji komercne. Pokud se tak stane, tak bys spravne mel pozadovat nahradu za zneuziti tveho autorskeho dila - coz uz je brano jako komercni vyuziti. Nezalezi, jakou "uplatu" za to mas. Jestli 0,-Kc nebo milion. Castka nerozhoduje.

    Na to přesně jsem psal kámošovi ať se zeptá když už to bude řešit. Odpověď byla:
    Záleží tedy, zda jejich využití z Vaší strany slouží k zajištění Vaší podnikatelské činnosti ke které máte oprávnění a v případě poskytování záznamu dalším subjektům, zdali je toto poskytování, resp. provoz, realizován za úplatu.

    Já z týhle věty teda chápu že pokud by nastala situace, že by se domáhali subjektu kterej používá tvůj materiál pro komerční účely aby řekl kdo to točil a za kolik a on by řekl že já a poskytnul sem mu to zdarma. (čili ne za úplatu). Částka 0 je definice slovního spojení "není za úplatu" podle mě teda. Úplata 0 Kč neexistuje.

    Ty jako pilot můžeš materiál darovat nebo prodat a pak už přece nemusíš projíždet celej kybernet a hlídat jestli se tvoje video někde používá. Věta "musis zajistit, ze se tve zabery nepouziji komercne" je nesmysl. Ty hlavně musíš zajistit že ty konkrétně ty záběry nepoužiješ komerčně (že je neprodáš když nemáš letecký práce).
    Když je legální cestou daruješ tak přece už neni v tvojí moci někomu nařizovat kde a jak je má použít.
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    NOX28W: Ad prvni odstavec - No kdyby sis pravidla nevysvetloval po svem, tak nelitas tam, kde nemas :) Kdyby sis je vysvetlil tak, jak jsou napsana a platna, tak si uvedomis, ze tam nemas co delat ani v pul paty rano. To proste neokecas :D
    Naopak tim, ze si reknes, ze v pul paty je mala sance, ze nekoho ohrozis, tim si ty pravidla vysvetlujes po svem :)

    Povoleni na let v Praze ziskavam uplne stejne, jako na jakykoliv jiny let v HOPu. Vlastnim povoleni k leteckym pracem, zivim se tim, a tedy muzu vyjednavat vyjimky pro provoz v omezenych zonach. Teoreticky jsem schopne si zajistit povoleni i pro let na Strakovkou, silnici v jejim okoli... (realita je samozrejme trochu jina a administrativne by to bylo dost narocny a klient by to samozrejme nakonec nechtel platit, pokud by klientem nebyla treba primo Strakovka... :) protoze treba Hrad si uctuje za vyrizeni povoleni do KLP1 neskutecny nesmysle a stejne neni jisty, ze to clovek dostane).

    Ale obecne to neni nic slozityho... v Praze jsem lital uz na mnoha mistech... Vltavu mam zlitanou krom LKP1 od zhora dolu a zpet, Letna, Prazska krizovatka, Riegrace, Stvanice, Vitkov, Karlin, Barrandovskej most, Branik, Modrany, Krc, Prosek, Kbely, Smichovsky nadrazi, zeleznice ze Smichova do Radotina, na ktery delam pravidelnou kontrolu... a nevim kde jeste (uz toho je tolik, ze mi to ruzne splyva). Jako druhej ze trech subjektu v republice jsem legalne lital v Temeline, mam zlitanou Macochu, Brnensky vystaviste, Krkonose, vsemozny CHKO (Cesky raj, Broumovsko a spoustu dalsich)....

    Ze zacatku, kdyz jsem se rozhodl litat opravdu legalne a chtel po ruznych klientech povoleni atd, tak se mi me okoli dost smalo, ze jsem blazen, ze to stejne nikdo nedodrzuje a podobne... Dneska drtiva vetsina klientu uplne otocila, protoze si uvedomili, ze je potreba delat veci legalne a ze se to vyplati, protoze to je taky jejich vizitka...


    NOX28W: Nevim, ze kdy mas tohle vyjadreni, ale aktualne se tohle dooost meni respektive se dost intenzivne resi, jak to finalne bude.

    Ciste prakticky to uplne ochcat nejde, protoze ten, kdo si objednava letecky prace musi dokazat, ze si je objednal legalni cestou. Tedy UCL (pripadne financni urad, se kterym opravdu nechces mit nejaky problemy) by prisli nejdriv za firmou, ktera si to objednala a zverejnila a chteli po nich fakturu nebo tak neco. Pak by zalezelo na firme... bud by jim to nerekli, nicmene v tu chvili by meli problem oni, nebo (a to je pravdepodobnejsi) by to proste rekli, ze si to lital ty, protoze ty jsi jim uplne ukradenej a oni kvuli tobe nechtej mit problem... A rovnou uznavam, ze to je o hodne slozitejsi problematika a pravnici by se v tom imho velmi vyzili a vysledek by byl zajimavy :)

    Avsak ty jako pilot dronu mimochodem musis zajistit, ze se tve zabery nepouziji komercne. Pokud se tak stane, tak bys spravne mel pozadovat nahradu za zneuziti tveho autorskeho dila - coz uz je brano jako komercni vyuziti. Nezalezi, jakou "uplatu" za to mas. Jestli 0,-Kc nebo milion. Castka nerozhoduje.

    Ad finance k leteckym pracem... platis pouze na zacatku vyrizeni veskerych povoleni (onech cca 20k nebo kolik to je). Co platis rocne je povinne pojisteni a pak jednou za dva roky 1400 za obnoveni leteckych praci. Za vyrizovani jednotlivych HOPu neplatis vubec nic.

    Samozrejme, ze zalezi, jak moc se tomu venujes... A pokud se tomu nevenujes moc, tak neni nic jednodussiho, nez si najmout nekoho, kdo se tomu venuje, umi to a dela to legalni cestou. Vysledek je pak vetsinou o mnoho lepsi :)

    Registrace by mela byt od toho, aby za stroj (podobne jak za auto) nekdo zodpovidal. U auta provozovatel, u letadla/dronu pilot nebo pripadne taky provozovatel. Jednoduse dohledatelny, prehledny a v pripade poruseni vymahatelny... Coz je samozrejme u nas dost utopicka predstava :)

    Samozrejme tohle vsechno jsou uz velke pravnicke magie, do kterych jednak uplne nevidim (a z meho pohledu ani nepotrebuju uplne videt, protoze jsem se rozhodl jit cestou legalnosti a tedy to nemusim resit) a druhak je ani nevyresim, protoze nejsem pravnik :)

    Mimochodem jeste jednou zminim, protoze to je potreba v celem kontextu neustale zminovat, kdy byly psany soucasny cesky pravidla a jake stroje se tehdy provozovaly! To je proste alfa a omega celeho (obrazne receno) sporu. Ceska republika byla tehdy jedna z prvnich, ktera nejaka pravidla (a na tehdejsi domu celkem volna) zavedla. A zmenit legislativu (zvlast v tom nasem kocourkove) neni bohuzel tak jednoduche, jak by se zdalo oproti technickemu pokroku, ktery je nezastavitelny a zene se dopredu extremne rychle (a to nejen v oboru bezpilotniho letectvi)! Nova legislativa se resila bezmala tri roky, jestli se nepletu, a bylo strasne slozite to nejaky skloubit a vymyslet, aby to v zakladu fungovalo po cele Evrope a jsem presvedcen, ze za par let bude opet uplne zastarala, protoze ten vyvoj smeruje do nedozirnych zitrku.
    NOX28W
    NOX28W --- ---
    MERTLAS: @NOX28W (no offense), kteri si, abych tak rekl, pravidla tak nejak vysvetluji po svem :) Nevysvětluju si pravidla po svém :) vim jaký jsou a vim že v tomhle případě jsem je porušil, ale furt lepší je porušit v půl pátý ráno než za bílýho dne nad milionem lidí kde už je reálná šance že někoho ohrozíš. Samozřejmě nejlepší varianta je neporušovat je vůbec.

    @kdy si litam s veskerymi povolenimi (vetsinou v Praze) a najednou kolem me prolitne nekdo dalsi
    Jak tedy získáš povolení na let v Praze kdyby bylo třeba?
    NOX28W
    NOX28W --- ---
    RATTKIN: Jo je to sračka to neřikám, že ne. Nikoho nenavádim, jen řikám že je to na hovno udělaný. Od toho novýho roku se to stejně řešit už nebude.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam