NOX28W: Ad prvni odstavec - No kdyby sis pravidla nevysvetloval po svem, tak nelitas tam, kde nemas :) Kdyby sis je vysvetlil tak, jak jsou napsana a platna, tak si uvedomis, ze tam nemas co delat ani v pul paty rano. To proste neokecas :D
Naopak tim, ze si reknes, ze v pul paty je mala sance, ze nekoho ohrozis, tim si ty pravidla vysvetlujes po svem :)
Povoleni na let v Praze ziskavam uplne stejne, jako na jakykoliv jiny let v HOPu. Vlastnim povoleni k leteckym pracem, zivim se tim, a tedy muzu vyjednavat vyjimky pro provoz v omezenych zonach. Teoreticky jsem schopne si zajistit povoleni i pro let na Strakovkou, silnici v jejim okoli... (realita je samozrejme trochu jina a administrativne by to bylo dost narocny a klient by to samozrejme nakonec nechtel platit, pokud by klientem nebyla treba primo Strakovka... :) protoze treba Hrad si uctuje za vyrizeni povoleni do KLP1 neskutecny nesmysle a stejne neni jisty, ze to clovek dostane).
Ale obecne to neni nic slozityho... v Praze jsem lital uz na mnoha mistech... Vltavu mam zlitanou krom LKP1 od zhora dolu a zpet, Letna, Prazska krizovatka, Riegrace, Stvanice, Vitkov, Karlin, Barrandovskej most, Branik, Modrany, Krc, Prosek, Kbely, Smichovsky nadrazi, zeleznice ze Smichova do Radotina, na ktery delam pravidelnou kontrolu... a nevim kde jeste (uz toho je tolik, ze mi to ruzne splyva). Jako druhej ze trech subjektu v republice jsem legalne lital v Temeline, mam zlitanou Macochu, Brnensky vystaviste, Krkonose, vsemozny CHKO (Cesky raj, Broumovsko a spoustu dalsich)....
Ze zacatku, kdyz jsem se rozhodl litat opravdu legalne a chtel po ruznych klientech povoleni atd, tak se mi me okoli dost smalo, ze jsem blazen, ze to stejne nikdo nedodrzuje a podobne... Dneska drtiva vetsina klientu uplne otocila, protoze si uvedomili, ze je potreba delat veci legalne a ze se to vyplati, protoze to je taky jejich vizitka...
NOX28W: Nevim, ze kdy mas tohle vyjadreni, ale aktualne se tohle dooost meni respektive se dost intenzivne resi, jak to finalne bude.
Ciste prakticky to uplne ochcat nejde, protoze ten, kdo si objednava letecky prace musi dokazat, ze si je objednal legalni cestou. Tedy UCL (pripadne financni urad, se kterym opravdu nechces mit nejaky problemy) by prisli nejdriv za firmou, ktera si to objednala a zverejnila a chteli po nich fakturu nebo tak neco. Pak by zalezelo na firme... bud by jim to nerekli, nicmene v tu chvili by meli problem oni, nebo (a to je pravdepodobnejsi) by to proste rekli, ze si to lital ty, protoze ty jsi jim uplne ukradenej a oni kvuli tobe nechtej mit problem... A rovnou uznavam, ze to je o hodne slozitejsi problematika a pravnici by se v tom imho velmi vyzili a vysledek by byl zajimavy :)
Avsak ty jako pilot dronu mimochodem musis zajistit, ze se tve zabery nepouziji komercne. Pokud se tak stane, tak bys spravne mel pozadovat nahradu za zneuziti tveho autorskeho dila - coz uz je brano jako komercni vyuziti. Nezalezi, jakou "uplatu" za to mas. Jestli 0,-Kc nebo milion. Castka nerozhoduje.
Ad finance k leteckym pracem... platis pouze na zacatku vyrizeni veskerych povoleni (onech cca 20k nebo kolik to je). Co platis rocne je povinne pojisteni a pak jednou za dva roky 1400 za obnoveni leteckych praci. Za vyrizovani jednotlivych HOPu neplatis vubec nic.
Samozrejme, ze zalezi, jak moc se tomu venujes... A pokud se tomu nevenujes moc, tak neni nic jednodussiho, nez si najmout nekoho, kdo se tomu venuje, umi to a dela to legalni cestou. Vysledek je pak vetsinou o mnoho lepsi :)
Registrace by mela byt od toho, aby za stroj (podobne jak za auto) nekdo zodpovidal. U auta provozovatel, u letadla/dronu pilot nebo pripadne taky provozovatel. Jednoduse dohledatelny, prehledny a v pripade poruseni vymahatelny... Coz je samozrejme u nas dost utopicka predstava :)
Samozrejme tohle vsechno jsou uz velke pravnicke magie, do kterych jednak uplne nevidim (a z meho pohledu ani nepotrebuju uplne videt, protoze jsem se rozhodl jit cestou legalnosti a tedy to nemusim resit) a druhak je ani nevyresim, protoze nejsem pravnik :)
Mimochodem jeste jednou zminim, protoze to je potreba v celem kontextu neustale zminovat, kdy byly psany soucasny cesky pravidla a jake stroje se tehdy provozovaly! To je proste alfa a omega celeho (obrazne receno) sporu. Ceska republika byla tehdy jedna z prvnich, ktera nejaka pravidla (a na tehdejsi domu celkem volna) zavedla. A zmenit legislativu (zvlast v tom nasem kocourkove) neni bohuzel tak jednoduche, jak by se zdalo oproti technickemu pokroku, ktery je nezastavitelny a zene se dopredu extremne rychle (a to nejen v oboru bezpilotniho letectvi)! Nova legislativa se resila bezmala tri roky, jestli se nepletu, a bylo strasne slozite to nejaky skloubit a vymyslet, aby to v zakladu fungovalo po cele Evrope a jsem presvedcen, ze za par let bude opet uplne zastarala, protoze ten vyvoj smeruje do nedozirnych zitrku.