MIKEKT: obecne napsano - bojim vzit Fuji na foceni rychlejsi akce ve slabsim svetle. Nechci tvrdit, ze to nejde, ale chybi mi komfort pri foceni. Vedomi, ze kdyz namacknu spoust, fotak opravdu zaostri tam, kam chci a udela to rychle. Kdyz fotim se 7D, muze byt polosero, polotma, fotak porad zaostri i s levnou 50/1,8. Muzu zapomenout na techniku a venovat se plne tomu, co se deje. obcas nekde neco prenastavim, zvolim jiny ostrici bod. vse je snadne, intuitivni.
S X-T1 si nejsem jisty, ostreni je pomale, spousta fotek mi utece. Kdyz chci neco prenastavit, tapu prsty po tele fotaku a mnohdy se musim podivat, co zmacknout, dat oko od hledacku.
Nedokazal jsem treba nafotit tanec-kankan. Svetlo nebylo uplne spatne, ale v kombinaci s rychlym pohybem tanecnic byly vysledne fotky nahodne, nikoliv promyslene a vyfocene v tom spravnem okamziku. Porad se pri foceni soustredim na to, jak limitacim X-T1 predchazet, kam umistit ostrici pole, aby mel AF dost kontrastu, ale zas aby pod nim nebyla dve kontrastni mista, ruzne daleko, protoze pak je ostreni nepredvidatelne. Da se ostrit manualne, myslim, ze v dobrem svetle je manualni ostreni s Fuji to nejjednodussi, co jsem kdy videl a zazil. Mas spoustu pomucek, ktere pro spravne zaostreni muzes pouzit. Ale jak neni dost svetla, jsou i ty pomucky celkem na nic. Oramovani kontrastnimi carami? Nefunguje spolehlive, jsou zvyraznena i neostra mista. Zvetseni obrazu? Ve spatnem svetle hledacek tak moc sumi, ze je i zvetseny obraz celkem k nicemu. Tohle zvetseni taky strasne komplikuje poskladani kompozice, protoze mezi stiskem spouste a chvili, kdy fotak spusti, je kurevsky dlouhej lag. Takze je potreba odzvetsit a pak fotit. Ostati pomucky mi prijdou nepouzitelne.
Tezko se to popisuje, ale myslim, ze clovek, ktery leta fotil se zrcadlovkami a Lkovymi skly, v blbych podminkach, rychlou akci, me pochopi hned, jak vezme Xko do ruky a zacne fotit.
Deje se neco necekaneho, rychleho? Zvednu 7D, namirim zhruba tim smerem, podrzim spoust a mam fotky. S Fuji skoncim vetsinou zvednutim fotaku, protoze kdyz zmacknu spoust, nic se nestane a mam prd:).
Vzdy, kdyz vidim firmou Fuji sponzorovane vykriky komercnich fotografu o tom, jak prodali celou svoji FF vybavu top zrcadlovek Nikon, koupili si Fuji X a jsou perfektne spokojeni, chce se mi smat. Vetsinou si pak nekde na stejne strance prectu, ze pro komercni foceni pouzivaji stredoformatovy Hajzblad, nebo nejaky jiny superfotak:). Co vubec nechapu je agresivita nekterych Xfandu, kteri nejsou ochotni priznat ani nejmensi nedokonalost svyho fotaku. Pripominaji mi lidi, co propadli Apple, nebo nabozensky fanatiky.
Ja jsem si vzdy kupoval techniku podle toho, jake naroky na ni vynakladaly sceny, ktere jsem fotil. Kdyz jsem zjistil, ze moje 300d uz je moc pomala, moc sumi, koupil jsem 20d, pak 7D a tu mam paty rok a pouzivam na foceni vseho. Chyni mi u ni pekny, cisty obraz pri vyssim ISO. Jedina vytka, co mam.
X100 jsem poridil jako doplnek vice mene na cesty a do hospody, je to kouzelny, krasny fotak.
Ted mam i X-T1, koketoval jsem s myslenkou, ze Canon uz nebudu nikdy potrebovat, ale proste to tak neni. Na urcite typy foceni je ten fotak pomaly a nespolehlivy. Potrebji delsi ohniska, nemuzu porad ostrit zonove a blejskat.
Kazdopadne mam X-T1 moc rad, na vejlety, dovoleny, holky, co jsou nahaty, vypadaj u toho skvele a moc se nehejbou, broucci prdele, proste pohodovy foceni, kdy mam dost casu. Obrazova kvalita je moc dobra, i kdyz zrovna 18-55 neni uplne nejlepsi a nejostrejsi sklo. Pokud jsi treba zvykly na Lkova skla, ktera jsou mnohdy levnejsi, nez ta od Fuji, asi budes zklamany. Nicmene pevna ohniska Fuji umi.
LAUNCHER: Ohanis se akci, ktera je mnohdy rezirovana, svicena zablesky, ktere trvaji tisiciny vteriny, kdy se da dopredu zaostrit manualne, kdy fotograf stoji na miste a ma hafo svetla, takze muze zaclonit na f 11 a zaostrit metr a pul pred sebe a mit vse ostre, atd. Ne pokazde je to tak snadne. Typka ve vzduchu na skatu s nekonecnou DOF vyfotim i mobilem, na kinofilm, na lomo.