• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DOTCOMFuji X aneb cihly nechávame doma
    Klub uživatelů fotoaparátů řady Fuji X. Fotky, tipy, návody, slintání povoleno.

    Na fuji X pouzivam

    65 hlasy od 51 respondentů

    rozbalit záhlaví
    FUZZSTORTION
    FUZZSTORTION --- ---
    VACA: U mě více "hrozí", že si pořídím druhé 50R tělo jak se mi to povedlo z bazaru Fujifota před dvěma lety. Po kratší diskusi s Marcelem za 47 tisíc Kč s roční zárukou a pětisty cvaky. Jako klasicky u některých ostatních 50R - trochu zlobí "přecitlivělý" otočný volič okolo spouště závěrky. Byly dny, kdy venku pracoval správně (chladnější počasí na 100%, ve vedrech naopak, uvnitř baráku jak kdy...) Což jsem vyřešil tím, že jsem odebral jakoukoli jeho funkčnost. Stejně jsem někdy nechtěně o ten volič zavadil, ikdyby byl v pořádku. Po letech s X-Pro2 jsem si na ten otočný volič na 50R ani nějak nemohl zvyknout - když už tak jej měli umístit někde v prostoru, kde je logo Fujifilmu - jako třeba na tom X-Pro2.
    VACA
    VACA --- ---
    VACA: Ps: aby to nevypadalo že si protiřečim když sem pochválil x2d i přes to, že to neni RF formát..
    X2d totiž i přes to má “ergonomii jedný ruky”. Nemá rozházený ovládací prvky po obou stranách.
    A sorry ja už se zase odmlčim :)
    VACA
    VACA --- ---
    FUZZSTORTION: To zní dost dobře. Když by to dopadlo.
    Obecně si myslim že to, že Fuji přenechalo válku fullframů ostatním, a soustředí se na středoformát (a apsc) je super strategie která má potenciál..
    Ostatně fuji bylo první (a je prakticky jediný) kdo přiblížil digitální středoformát na dosah širší veřejnosti.
    Jako ten současnej hass x2d je vlastně fakt super, jejich objektivy jsou super. Ale když pominu cenu, tak tělo bez vlastní závěrky je hodně limitující faktor… Na druhou stranu chápu výhody centrální závěrky v objektivu, notabene u většího formátu. A asi i to že lidi který maj na to vybavit se jejich systémovejma sklama, nejspíš moc objektivy třetích stran neřešej…
    Ale z mojeho pohledu, focal plane shutter u fuji je obrovský plus, a já jsem třeba člověk kterýho zajímaj i ty vintage skla… (když pominu fakt, že vybavit se xcd sklama je prostě mimo moji realitu…:)
    FUZZSTORTION
    FUZZSTORTION --- ---
    VACA: Patrick z FR tvrdí, že dle jeho dobrého zdroje se o nástupci v RF stylu debatuje, ale ve vývoji určitě není. Akorát se spekuluje nad tím, zda ta interní debata je vážná nebo probíhá třeba v době přestávek mezi poradami. To moc optimisticky nezní pro nejbližší 2-3 roky. :-)
    Ale jedna se řeší určitě, aby mustr příštího RF byl kompaktnější než aktuální mustr GFX100SII, a to už je trochu výzva. Chceš tam mít IBIS, hledáček na stranu, ještě více miniaturizovat komponenty, místo pro baterii (50R je jediný fotoaparát Fuji, který má baterii na opačné straně) a zároveň řešit design tak, aby byl vyřešen dostatečný odvod nežádoucího tepla z nitra... blablabla...

    Mezitím pak letos naskočily rumorsy, že Fuji chystá na r. 2025 kompaktní variantu GFX, jistě s novým objektivem zapuštěným do těla ála X100.
    VACA
    VACA --- ---
    FUZZSTORTION: Pěkný to máš:)
    Jednou bych tenhle stroj stejně asi taky chtěl.
    Mám rád skla z V systému, fungujou hezky i na tom digitálu. I když dnešní gf skla asi budou technicky lepší, V-čkový zeissy maj ale hezkej charakter… Třeba 110/2 asi nikdy neopustim...
    Ale ta vidina že by kvůli tomu člověk nemusel tahat V system, má něco do sebe…
    VACA
    VACA --- ---
    Promiň poráni jsem trochu tupej. Asi jsem psal rychleji než myslel.
    Když máš gfx50r, asi bych o xpro3 ani neuvažoval. Rozhodně ne na úkor toho gfx, jako že by ses ho kvuli tomu třeba zbavil…
    Ten foťák je podle mě úžasnej, a možná už se dalšího digi středoformátu v takovymhle provedení znovu nedočkáme…
    FUZZSTORTION
    FUZZSTORTION --- ---
    Člověk aspoň má čas si tu 50R sestavu na focení venku i trochu vymazlit. :-)
    PD Cuff, Peipro grip a Haoge plech. clona na GF63 (lze nasadit i na GF45).
    IMG-3732 IMG-3731 IMG-3733
    VACA
    VACA --- ---
    NIMROD_: Já bych se přimlouval za gfx50r.
    Měl jsem to parkrát v ruce a vubec to neni tak těžký jak to vypadá. Možnost adaptovat středoformátový skla, pokud máš, mi přijde nesporná výhoda. Ale třeba i kvuli tomu fotit nudle, totiž wide formát…
    Cena totiž oproti x-pro3 neni o tolik jinde. Za ty peníze mi to dává větší smysl. Občas se objeví příznivě, když člověk nespěchá…
    Jinak bych prederoval x-pro2, posun obrazovýho výstupu u 3 podle mýho skromnýho názoru neni markantni a 2Mpx navíc neni rozdíl pralticky žádnej.
    Ale možnosti OVF u xpro2 jsou prostě jinde, pokud je to pro člověka zajímavý.. Bohužel i řešení toho výklopnýho display u 3 neni žádná výhra, na stativu je to dokonce spíš blbý…

    Já mam hass cfv 50c ii, je to super k V systemu, ale jinak gfx má nespornou výhodu závěrky v těle a tudíž neomezených možností co se týče objektivů třetích stran… Některý středoformátový skla za to stojej, ale to tobě asi nemusím zmiňovat:)
    Já tu stěnu občas používám na linhofce, ale ten formát snímače je pak samozřejmě joke. Tam je jediná výhoda že s widepan zadkem může člověk dělat nudle. Jenomže tim že ten posuvnej zadek je díky mechanismu víc vzadu než rovina filmu na kazetě, tak je velmi obtížný, ba až nemožný to provozovat se širokáčema.. Což by bylo u adaptace gfx ještě víc markantní..
    Je to všechno otázka priprit:)
    NIMROD_
    NIMROD_ --- ---
    VACA: jako někdo, kdo v zimě přišel s tím, že po 10 letech zas zkusí digitál, který ho nebaví (sony nex5-r), jsem sháněl něco, co bude mít otočný voliče, bude se s tím příjemně pracovat (hlavně tak, aby mi to bavilo) a bude to mít velmi dobrý výstup (a jde mi teda o rawy, jpeg mi nezajímá). focení převážně krajinek, af nemusí být nic extra. a chtěl jsem full frame...
    ano, není prakticky nic. nakonec jsem došel k tomu, že jsou jen dvě možnosti, a to nikon zf a nebo gfx 50r. a po tom, co mi zklamal nikon (což mi mrzí i jako někoho, kdo na kinu byl vždycky nikonista), jsem skončil u gfx 50r. ale teď si tak řkám, že apsc by mi také dost možná stačilo, ale je to nejspíš ten případ, že člověk uvažuje o tom, co nemá, neb gfx je prostě skvělý. nicméně v tom případě bych shončil u x-pro3, protože jak říkáš, on má všechno, co mi přijde ideální, navrch ten dálkoměrnej design
    x-e má právě tu nevýhodu, že vůbec není zamýšlená jako profesionální nebo alespoň poloprofesionální nástroj, tedy má některé omezení, z nichž třeba to utěsnění mi přijde hodně fatální
    no a když se kouknu na gfx, tak ten odklon od rf designu a otočných voličů je naprosto jasný a nevidím důvod, proč by to u menších sourozenců mělo mít jiný trend. až na x100 asi po tom prostě není takový hlad, aby se to zaplatilo. nedělám si iluze, že by fuji tohle nemělo spočtený a nemělo provedeno dostatek průzkumů v rámci trhu. je to škoda, ale už si tak nějak zvykám, že většinou končí ve výrobě to, co mám rád
    VACA
    VACA --- ---
    Mě třeba mrzí že nejspíš zařízli i gfx50R (který mělo ten RF form factor)
    “slr” formát těla je asi prostě nejpopulárnější.
    Já bohužel z tý skupiny lidí který preferujou hledáček uplně na kraji, a všechny voliče na druhý straně dosažitelný jednou rukou.
    Fotí se mi tak líp, nemuset levou ruku přemisťovat z pozice pod objektivem kvůli ovladačům na těle..
    Ale i na stativu, jsem zvyklej celej foťák odbavit jen pravou rukou, v levý třeba držet expozimetr, nebo cigáro:D

    Sory za samomluvu. Už vám dám pokoj :)
    VACA
    VACA --- ---
    NIMROD_: J, tak ono zvěsti o tom že by v roce 25 teoreticky mělo vyjít X-E5 jsou.
    Otázka je ale jestli se do toho promítne že by to zároveň mohl bejt důstojnej nástupce toho co bejvalo x-pro. A nebo to prostě bude primárně economy point & shoot camera…

    Jinak k tomu co jsem napsal, to asi nevylučuje že byly x-pro niche z pohledu celkovýho trhu.
    Ale byl to základní kámen jejich mirrorless produkce, takže myslim že svůj smysl na trhu to asi mělo ne uplně bezvýznamnej.
    Pro řadu lidí co to s fotkou myslelo vážně to byla volba.
    Pokud je mi známo tak např i ve spolku asa 400 ty foťáky měli svoje místo..

    Pravda je, že dnes už v týhle koncepci asi nemá moc smysl pokračovat.
    NIMROD_
    NIMROD_ --- ---
    VACA: souhlasím s těma posledníma dvouma větama. ale přijde mi, že v japonsku na to maj jiný názor (a nejspíš i rentabilnější)
    VACA
    VACA --- ---
    Zároveň si teda myslim že tohle by mihlo hrát do karet návratu X-E..
    Protože “RF” formát těla aktualně uplně chybí.
    Dát tomu důstojný ovládací prvky a weather sealing, myslim že by po tom byl celkem hlad… 😈
    VACA
    VACA --- ---
    FUZZSTORTION: Já mám na to trochu jinej pohled.
    Myslím že když vznikla x-pro řada tak na trhu furt ještě dominovaly zrcadlovky, a jeden z důvodů toho byl, že EVF v tý době nebyly uplně super. Určitě ne pro lidi pro který byl foťák víc nástroj, než koníček.

    X-pro1 mělo hybridní OVF protože se to snažilo kompenzovat nedostatky EVF který bylo schopný Fuji v tý době nabídnout.
    X-pro2 byla přirozená evoluce, byla to vlajková loď fuji apsc systému, a taky byl ten foťák tim způsobem i marketingově prezentovanej.
    A troufám si říct, že fotografickou obcí i vnímanej..

    Jenomže pak začaly tuhle roli přebírat prlnotučný X-T, a pro OVF už nebyl moc argument, protože ta technologie udělala pokrok.

    X-pro3 už nebyl inzerovanej jako profi vlajková loď, už nenabízel to nejlepší z fuji apsc systému, už neměl ani ambice bejt profi řada, a fuji už ho tak ani neprezentovalo.
    Aby to bylo konkurence schopný tak museli přijít ůstupky, např jeho OVF..
    Aby si ten foťák vubec nějak obhájili tak se z toho pokusili udělat experiment a prezentovali to jako “luxusní foťák mířící na puristy.” Ono i analog začal zažívat určitou renesanci u širšího obecenstva, takže se to mohlo zdát jako logickej argument.
    Jenomže to bylo fiasko. Ty foťáky ležely na pultech ještě roky po tom co byly oficiálně ukončený…
    Což bylo daný mj. i jejich cenou, protože “profi” klientelu už to nemělo čim oslovit, a svym experimentálnim přístupem se to většině z potenciálních kupců i vzdálilo..

    Osobně si dnes už nemyslim že se x-pro ještě vrátí.
    Ty věci jako OVF jsou dneska na výrobu dost drahý, a nemyslim si že je tady dostatečný množství puristů ktery by si kupovali za prémiový peníze takhle omezenej produkt.. (jak píšeš že by to mělo jen OVF, kterej by musel bejt o to sofistikovanější, aby to dávalo smysl se současnou řadou objektivů)

    Tohle dneska jakž takž funguje u řady x100, kterou teda dělaj opatrně v seriích tak, aby neriskovali že jim to zůstane ležet na pultech, protože je to pak stojí hodně peněz..

    Zároveň tam hraje roli fakt, že movitý puristi maj v hledáčku dálkoměry Leica, a tomu se těžko konkuruje protože tam neni zas tak velkej ten “middle-ground”.
    50tisíc za digi-tělo lterý podléhá rychlýmu morálnímu stárnutí totiž neni pro nadšence uplně málo peněz.

    To je ale jen můj názor, o ničem se nepřu:)
    FUZZSTORTION
    FUZZSTORTION --- ---
    VACA: X-Pro bylo "niche" už od prvního modelu. Myslím si, že pokud to má Fujifilm myslet s OVF vážně, tak by nové X-Pro mělo prostě jednoduše být bez EVF. Ponechat čistě pro základní kontrolu malý kontrolní displej vpravo dole (ERF) - jen by byl třeba o něco větší jemnější a kvalitnější, aby to bylo dobře použitelé i pro manuální ostření.
    Zaměřit se na moderní a jasný OVF, vč. navrácení optického zvětšení, jak to umí X-Pro2 a naopak z X-Pro3 zřejmě Fujifilm v důsledku nedostatku místa pro větši EVF dal pro změnu pryč. Optické zvětšení hledáčku částečně kompenzovalo ten problém překrytí části OVF nějakým větším světelným sklem, např. starší 23/1.4 či 14/2.8 a podobně velké objektivy.
    VACA
    VACA --- ---
    FUZZSTORTION: Novou X70 bych ovsem bral vsema deseti!
    Na ricoh GR me totiz neskutecne s**e, ze za 20let a sedum generaci nedokazali vyresit neomluvitelnej problem ze ty fotaky zerou prach..
    Mel jsem 4 generace GR (a furt teda mam) a vsechny se za cas staly nepouzitelny kvuli prachu na snimaci.
    Kterej vycistit = laborace v nemecku a treba 10tisic investice, za cisteni ktery je jen chvilkovy reseni problemu.
    A ten prach na snimaci melo i novy GR-ko na showroomu. Takze to je fakt velkej fail.
    X70 timhle netrpela protoze nemela teleskopickej objektiv..

    Spry za trochu OT, ale x70 by to fakt chtelo, moc!
    VACA
    VACA --- ---
    Nehlede na to, ze ty novy svetelny skla s OVF moc dobre nejdou pouzivat protoze hrozne lezou do vyhledu…
    VACA
    VACA --- ---
    FUZZSTORTION: No prej je taky na obzoru (pro 2025) X-E5
    Coz je teda zase zhavy telisko pro me osobne, protoze x-pro radu povazuju za mrtvou linii uz od pro3 ktera z mojeho pohledu uz nebyla moc “pro”, ale spis jen luxusni niche produkt.

    Ale taky co si budem povidat, pri dnesnich technologiich uz hybridni OVF moc nedava smysl..
    Rozhodne ne takovej jako v dobach pro2, kdy byl hybridni OVF povazovanej jako profi vybava kvuli nedokonalostem EVF ty doby..

    Kazdopadne me hodne sedi ten “range-finder” formfaktor s hledackem na strane a vsechny volice na jednu ruku…
    Proto doufam ze to s x-e5 zase neposerou zpusobem kdy toho vyrobej tak malo kusu ze se z toho stane prekupnickej zlatej dul…
    PLUTO
    PLUTO --- ---
    MIKEKT: Není to zbytečný? Nenahrazuje ten hledáček spíš XE4? Teda tu 18/2 bych bral taky novou.
    FUZZSTORTION
    FUZZSTORTION --- ---
    RESOLUT: Obecně by hw aktualizace u oblíbených fotoaparátů, co nevyšly už deset let, bezesporu prospěla.
    O vytouženém nástupci sympatického modelu X70 se také dost v diskusích periodicky píše. A X70 na bazarech někdy atakuje i cifru nad 15 tisíc Kč (na MPB je i za 1000 EUR ve stavu jako nový) - stal se z toho sběratelský artefakt.
    Mrknul jsem se do historie a není bez zajímovsti, že X70 vyšel společně s X-Pro2. Fujifilm by si to mohl zopakovat eventuálně u nástupce X-Pro3.

    Další historická okénka:

    https://www.dpreview.com/reviews/fujifilm-x30-review

    https://www.dpreview.com/reviews/fujifilm-x70-review
    NIMROD_
    NIMROD_ --- ---
    FUZZSTORTION: sto lidí, sto chutí. uvidíme, s čím fuji někdy/možná/snad přijde
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam