• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    Klub o všem, čím se zabývám už dvě desetiletí, ale chybělo mi pro to jednotné označení: Jak by mělo vypadat město, před kterým nebudou chtít lidé utéct do venkovských komunit či sekt, nebo alespoň do předměstského satelitního hypotékové bydlení, ze kterého se dojíždí do práce auty? Co nás drží ve městech a co za námi přivádí další přistěhovalce? Je utopie přežitek a nadávka, nebo má v lidském myšlení nezastupitelnou úlohu?

    Město jako podvědomý cíl útěku z otroctví/sekty/uzavřené společnosti (a proč to vždycky nefunguje). Problémy lidí co se narodili ve velkoměstech. Alternativní architektura (dřevěné mrakodrapy, vertical farming...), alternativní doprava (cyklodoprava, visuté cyklostezky, elektromobilita, bezplatná MHD), alternativní ekonomika (coworking, workspace sharing, homeworking, všeobecný základní příjem), alternativní cestování (couchsurfing), celoživotní vzdělávání, sousedské telekomunikační sítě, alternativní formy rodiny... soužití ve městech: co se dá dělat společně a kdy vám sousedé už lezou krkem a chcete být sami. "Koldomy" - proč to soudruzi vizionáři ve 30.letech vymysleli špatně? Co nahradí rodinu ve 21.století? Venkov jako bašta "tradičních hodnot" - město jako volný trh s možností volby a šancí na individualitu a experiment...

    Eco-city network: místní zdroje energie ve městech, rekuperace tepla, akumulace energie, recyklace, úspory z rozsahu (při vytápění, čištění odpadních vod, apod.), využití odpadního tepla průmyslových procesů (např. datacentra), využití budoucí vysoké koncentrace elekotromobilů k akumulaci přebytků energie na noc noci, apod. Topení dřevem ve městech: ano či ne, případně jakým? Jaký dopad na životní prostředí by mělo, kdyby se civilizační infrastruktura měst plošně zhroutila?
    rozbalit záhlaví
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    KOC256: jenže zálohy sou třeba, ať je klidně budují nezaměstnaní, vězni apod.
    Naše armáda bohužel ztrácí prapůvodní význam, ale to je téma pro jinou diskusi.
    KOC256
    KOC256 --- ---
    KEIKIN:
    vsechny tyto zalohy jsou strasne drahe... a nikomu se nechce jen tak premyslet o tom ze bude investovat do zalohy... stejne jako dnesni nase armada neuvazuje ze by se mela sama branit... 12 stihacek, 3 tanky, ... :o)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: Jasně, to mi dycky říkají lidi, že kdyby došlo k nějaké katastrofě, tak dlouhodoběji jídlo ve městě seženeš snáze. I z tohoto pohledu se mi však zdá, že naše města jsou málo soběstačná.
    Základem je imho záložní elktrická síť, logicky oddělená od veřejné, nejlépe navázaná na místní zdroj. V 50-tých letech se uvažovalo o tom, že každé okresní by mělo mít svůj malý jaderný reaktůrek. K tomuhle bych se vrátil, ale v jiné formě. Dnešní města bohužel nemají koule na to, aby čelili globálním tlakům.
    Co se týče vody, chybí mi větší rezervoáry pitné vody v obrovských cisternách, dále mi chybí neexistence mechanických alternativ k digitálnímu způsobu života.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: no tak samozřejmě dost děs... Las Vegas jsem projížděl (jen vracel půjčené auto a pokračoval na východní pobřeží soc autobusem) - a je to fakt extrémně nepříjemné a nesympatické místo (na druhou stranu: pokud se přeorientujou např. na solární energii, což se na západním pobřeží USA v poslední době dost masivně děje, tak asi využijou, že jsou v poušti, kde prakticky neprší a celý rok tam nejsou mraky...)

    problém je, že ani utopické pokusy ze stejné oblasti (nejznámnější je Taos v Novém Mexiku a jejich Earthships) nejde automaticky transplantovat do jiných klimatických pásem: tohle se bavíme ale spíš o technologii stavby.

    samozřejmě, postavit "průmysl" nějakého velkoměsta na hazardu a zábavním průmyslu je jeden krajní extrém. na druhou stranu, velká část toho, co civilizace dělá, je v podstatě v jistém smyslu "letadlová hra" nebo "pyramidové schéma" - akorát ten prvek náhody tam není tak okázale přiznáván, jako v tom Vegas. (Ve skutečnosti je hazard kasínového typu je pro účastníky statisticky výnosný do té doby, dokud jackpot roste - tedy buď pokud přijíždí víc a víc nových hráčů, nebo pokud sází více a více).

    pochopitelně, většina náboženských a filosofických směrů v historii lidstva hazard spíš odsuzovala a upřednostňovala tvrdou práci - je to trochu spor zemědělství vs. lov divoké zvěře - vyrazit na lov byl automaticky hazard, šíp či oštěp měl nějakou statistickou pravděpodobnost, že se trefí, šlo se v tom do jisté míry zdokonalovat, ale jistota úlovku nebyla nikdy...

    k tomu jsem se právě chtěl dobrat... že to, že lidi vytvářejí města, souvisí jednak s úsporama z rozsahu (už třeba jen topení v zimě, nebo to vodní hospodářství, apod.)... ale souvisí to taky s managementem rizika: ve městě vždy hrozila relativní chudoba (proti jiným obyvatelům města), ale (s vyjímkou civilizačních kolapsů - válek, přírodních katastrof) tam nehrozil absolutní úpadek a absolutní nedostatek. Spousta z toho ale mohl být (nebo pořád je) docela dobře jen nějaký zrakový či psychický klam: samozřejmě naši realitou formuje kultura a interakce s ostatníma lidma, ve městech je lidí hrozně moc, takže jsou to vlastně nejvíc halucinační a iluzorní místa, kde člověk možná ani nemá šanci na nezkreslené vnímání toho, co se děje... no a zase třeba ten Angkor byl chrámový komplex, takže příchod do města a přežití v něm vždy zahrnovalo nějakou formu psychického transu (chrám, kino...)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: A víš na co dojel Angkor ? Na klimatické změny. Byla to krásná utopie, ale ńakonec nedostatek vody zapříčil pád.

    Co si myslíš o městech typu Las Vegas ? Tedy o umělých městech vybudovaných v příliš vhodných klimatických podmínkách ?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    trocha historie megalopolí.... (fascinující je i archetypání příběh objevitele Angkhor Wattu)
    BBC News - Beyond Angkor: How lasers revealed a lost city
    http://www.bbc.com/news/magazine-29245289
    At its peak, in the late 12th Century, Angkor was a bustling metropolis covering 1,000 sq km. (It would be another 700 years before London reached a similar size.)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jednoddenní utopie, kde budete mít možnost prodebatovat se mnou moje vize osobně
    [ Solární taxi v rámci "Zažít město jinak" / sportsport / 20.9.2014 / CR - Praha - zóny "Zažít město jinak" ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    WANAH: tak vidíš... já nepamatuju, kdy jsem naposledy něco koupil na pěší zóně (dílem k tomu přispívá i to, že raději jedu tramvají než metrem, když můžu, takže od jisté doby za "svoje centrum" považuju Letnou - tam je to z Břevnova tramvají kousek a bez přestupu (a je tam více obchodů, než třeba v Dejvicích)

    nemám vůbec nic proti pěším zónám... ale samotný fakt, že je někdo vyhlásí, není automaticky záruka toho, že se z toho stane centrum městského života (ostatně Letná je taky pěší zóna, ale smějí tam tramvaje...)
    WANAH
    WANAH --- ---
    XCHAOS: Já tam nakupuju od té doby co můžu jezdit sám MHD. Díky pěší zóně je tam nakupování výrazně pohodlnější (a estetičtější) než v obchodních centrech přičemž nabídka je cca stejná, ale narozdíl od OC vždy aktuální.
    Každopádně nóbl obchod tam není snad ani jeden...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: pěší zóny se dělají od 80.let. a popravdě.. nemám pocit, že by pěší zóna třeba v Praze na příkopech byla úspěch, nevím, kdo nakupuje v těch nóbl obchodech, možná někdo jo, ale stačí mi třeba multikino Slovnanský dům, které je třeba oproti těm dvěma na Andělu chronicky prázdné a tak.

    neříkám, že znám jednoduché řešení.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: je třeba na to jít chytře. Vymezit zóny absolutně bezpečného pohybu chodců a tyto zóny propojit pěšími koridory se smíšeným cykloprovozem. Někdy stačí málo, třeba gumový dělící pruh. Vjezd aut do pěších zón jen vyjímečně, v určitých hodinách a tak. Ale současně řešit i prostor pro ostatní druhy dopravy.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jinak stručně - proč běžně nevyrazím na kole do města:

    - bydlím na kopci, vrátit se zpět na kopec znamená buď jet lanovkou (a platit za ní), nebo se řádně zapotit
    - na kolo nic nenaložím
    - na rostoucích počtu míst, kde jsem se vyhýbal dopravě přes chodníky či parky, mě začala prudit městská policie (v jednom případě šlo o městského policajta na segwayi s majáčkem :-)
    - nemám ho ve městě k čemu zamknout (málo stojanů)
    - a pokud je řeč o mém solárním kole, nemám ho kde garážovat (před uložením do bytu ho musím rozmontovat)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: tak pokud je řeč o vozovce, tak to stejně dobře může vběhnout i pod auto, a kolo má aspoň kratší brzdnou dráhu (pokud je dobrý výhled). ale je to přesně ten problém: kola do města patří, ale když jezdí mezi auty, tak nemají úplně dobrý pocit cyklisté a když mezi chodci, tak zase ti chodci. jako klíčové vidím, aby třeba segwaye nebyly klasifikované stejně jako chodci, ale spíš stejně jako kola a aby to byl právě ten "třetí druh dopravy" - kromě kolečkových bruslařů bych akceptoval třeba ještě mopedy (ale asi jen do určitého výkonu a rychlosti), určitě pak cokoliv elektrického (pokud to splní stejná kritéria, jako mopedy, teda cca něco jako dnešní omezení elektrokol na 25 km/h, což při šířce do 1m umožní poměrně úzké obousměrné komunikace)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: to mimoúrovňové křížení s chodci i auty je hodně důležité pro kvalitu života ve městech. Včera jsem se o tom přesvědčil osobně. Stačí úkrok dítěte do vozovky a neštěstí je na světě.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Vysokorychlostní lanovka?
    String Rail - a low cost, low impact, high speed transport alternative
    http://www.gizmag.com/unitsky-string-transport-rail-suspended/15300/
    (poznámka: v knize Nádraží Perdido od China Miévileho měli v dystopickém Novém Krobuzonu mětskou železnici pro běžné obyvatele a k tomu navíc jakousi "vysokorychlostní lanovku" s centrální stanicí Bodec, kterou využívala milice...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jinak z jiného soudku - ne nutně eko-, ne nutně mega, ale spíš závrať vyvolávající (přece: co když se v té rychlosti "netrefí" do dalšího prstence - jakkoliv to asi reálná hrozba není?)
    Freight
    http://www.tubularrail.com/PhotoGallery.htm
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    This vehicle is the world’s first 100% solar-powered electric bus; and not only is it powered by the sun, but this service is also offered free of charge.
    Adelaide Creates World’s First Solar-Powered Public Transit System
    http://cleantechnica.com/...09/11/adelaide-creates-worlds-first-solar-powered-public-transit-system/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: chápu. ale přese všechno - pořád to zatím víc lidí táhne do měst, než z měst. a i já si odchod z města dost rozmýšlím (přestože kdysi tenhle sen pro mě byl hotová věc.. dnes by ale šlo spíše o to "sedět u internetu jinde, než ve velkém městě")
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    no, jen bych připomněl, že mě zajímají i hi-tech aspekty měst (i když ne nutně nějaké "magastruktury atomového věku", ultraychlá doprava, apod.), tedy věci jako:
    The Vertical Farm — Feeding the World in the 21st Century – with Dickson Despommier
    http://www.verticalfarm.com/
    HowStuffWorks "Will there be farms in New York City's skyscrapers?"
    http://science.howstuffworks.com/environmental/conservation/issues/vertical-farming.htm
    nebo
    Are elevated bicycle highways the future of transportation?
    http://io9.com/are-elevated-bicycle-highways-the-future-of-transportat-1530482371
    (poznámka: výběr mýta na vyvýšených cyklostezkách je úsměvný.. stejně tak to ani nemusí být ultra-hitech vodotěsný tunel - samotné mimoúrovňové křížení s chodci i auty by ale význam mělo)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: osobně si myslím, že ta touha po anonymitě je nejsilnější v mládí, v době, kdy je člověk "nesezdaný". S příchodem rodiny se mění prefernce a člověk potřebuje tyvazby mít , aby:
    - mu někdo pohlídal dítě
    - mu někdo poradil (pomohl)
    - děti měli v dané lokalitě kamarády
    Takže anonymita je fajn, ale jen do určité fáze života.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam