• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    KOC256: jenže zálohy sou třeba, ať je klidně budují nezaměstnaní, vězni apod.
    Naše armáda bohužel ztrácí prapůvodní význam, ale to je téma pro jinou diskusi.
    KOC256
    KOC256 --- ---
    KEIKIN:
    vsechny tyto zalohy jsou strasne drahe... a nikomu se nechce jen tak premyslet o tom ze bude investovat do zalohy... stejne jako dnesni nase armada neuvazuje ze by se mela sama branit... 12 stihacek, 3 tanky, ... :o)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: Jasně, to mi dycky říkají lidi, že kdyby došlo k nějaké katastrofě, tak dlouhodoběji jídlo ve městě seženeš snáze. I z tohoto pohledu se mi však zdá, že naše města jsou málo soběstačná.
    Základem je imho záložní elktrická síť, logicky oddělená od veřejné, nejlépe navázaná na místní zdroj. V 50-tých letech se uvažovalo o tom, že každé okresní by mělo mít svůj malý jaderný reaktůrek. K tomuhle bych se vrátil, ale v jiné formě. Dnešní města bohužel nemají koule na to, aby čelili globálním tlakům.
    Co se týče vody, chybí mi větší rezervoáry pitné vody v obrovských cisternách, dále mi chybí neexistence mechanických alternativ k digitálnímu způsobu života.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: no tak samozřejmě dost děs... Las Vegas jsem projížděl (jen vracel půjčené auto a pokračoval na východní pobřeží soc autobusem) - a je to fakt extrémně nepříjemné a nesympatické místo (na druhou stranu: pokud se přeorientujou např. na solární energii, což se na západním pobřeží USA v poslední době dost masivně děje, tak asi využijou, že jsou v poušti, kde prakticky neprší a celý rok tam nejsou mraky...)

    problém je, že ani utopické pokusy ze stejné oblasti (nejznámnější je Taos v Novém Mexiku a jejich Earthships) nejde automaticky transplantovat do jiných klimatických pásem: tohle se bavíme ale spíš o technologii stavby.

    samozřejmě, postavit "průmysl" nějakého velkoměsta na hazardu a zábavním průmyslu je jeden krajní extrém. na druhou stranu, velká část toho, co civilizace dělá, je v podstatě v jistém smyslu "letadlová hra" nebo "pyramidové schéma" - akorát ten prvek náhody tam není tak okázale přiznáván, jako v tom Vegas. (Ve skutečnosti je hazard kasínového typu je pro účastníky statisticky výnosný do té doby, dokud jackpot roste - tedy buď pokud přijíždí víc a víc nových hráčů, nebo pokud sází více a více).

    pochopitelně, většina náboženských a filosofických směrů v historii lidstva hazard spíš odsuzovala a upřednostňovala tvrdou práci - je to trochu spor zemědělství vs. lov divoké zvěře - vyrazit na lov byl automaticky hazard, šíp či oštěp měl nějakou statistickou pravděpodobnost, že se trefí, šlo se v tom do jisté míry zdokonalovat, ale jistota úlovku nebyla nikdy...

    k tomu jsem se právě chtěl dobrat... že to, že lidi vytvářejí města, souvisí jednak s úsporama z rozsahu (už třeba jen topení v zimě, nebo to vodní hospodářství, apod.)... ale souvisí to taky s managementem rizika: ve městě vždy hrozila relativní chudoba (proti jiným obyvatelům města), ale (s vyjímkou civilizačních kolapsů - válek, přírodních katastrof) tam nehrozil absolutní úpadek a absolutní nedostatek. Spousta z toho ale mohl být (nebo pořád je) docela dobře jen nějaký zrakový či psychický klam: samozřejmě naši realitou formuje kultura a interakce s ostatníma lidma, ve městech je lidí hrozně moc, takže jsou to vlastně nejvíc halucinační a iluzorní místa, kde člověk možná ani nemá šanci na nezkreslené vnímání toho, co se děje... no a zase třeba ten Angkor byl chrámový komplex, takže příchod do města a přežití v něm vždy zahrnovalo nějakou formu psychického transu (chrám, kino...)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: A víš na co dojel Angkor ? Na klimatické změny. Byla to krásná utopie, ale ńakonec nedostatek vody zapříčil pád.

    Co si myslíš o městech typu Las Vegas ? Tedy o umělých městech vybudovaných v příliš vhodných klimatických podmínkách ?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    trocha historie megalopolí.... (fascinující je i archetypání příběh objevitele Angkhor Wattu)
    BBC News - Beyond Angkor: How lasers revealed a lost city
    http://www.bbc.com/news/magazine-29245289
    At its peak, in the late 12th Century, Angkor was a bustling metropolis covering 1,000 sq km. (It would be another 700 years before London reached a similar size.)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jednoddenní utopie, kde budete mít možnost prodebatovat se mnou moje vize osobně
    [ Solární taxi v rámci "Zažít město jinak" / sportsport / 20.9.2014 / CR - Praha - zóny "Zažít město jinak" ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    WANAH: tak vidíš... já nepamatuju, kdy jsem naposledy něco koupil na pěší zóně (dílem k tomu přispívá i to, že raději jedu tramvají než metrem, když můžu, takže od jisté doby za "svoje centrum" považuju Letnou - tam je to z Břevnova tramvají kousek a bez přestupu (a je tam více obchodů, než třeba v Dejvicích)

    nemám vůbec nic proti pěším zónám... ale samotný fakt, že je někdo vyhlásí, není automaticky záruka toho, že se z toho stane centrum městského života (ostatně Letná je taky pěší zóna, ale smějí tam tramvaje...)
    WANAH
    WANAH --- ---
    XCHAOS: Já tam nakupuju od té doby co můžu jezdit sám MHD. Díky pěší zóně je tam nakupování výrazně pohodlnější (a estetičtější) než v obchodních centrech přičemž nabídka je cca stejná, ale narozdíl od OC vždy aktuální.
    Každopádně nóbl obchod tam není snad ani jeden...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: pěší zóny se dělají od 80.let. a popravdě.. nemám pocit, že by pěší zóna třeba v Praze na příkopech byla úspěch, nevím, kdo nakupuje v těch nóbl obchodech, možná někdo jo, ale stačí mi třeba multikino Slovnanský dům, které je třeba oproti těm dvěma na Andělu chronicky prázdné a tak.

    neříkám, že znám jednoduché řešení.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: je třeba na to jít chytře. Vymezit zóny absolutně bezpečného pohybu chodců a tyto zóny propojit pěšími koridory se smíšeným cykloprovozem. Někdy stačí málo, třeba gumový dělící pruh. Vjezd aut do pěších zón jen vyjímečně, v určitých hodinách a tak. Ale současně řešit i prostor pro ostatní druhy dopravy.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jinak stručně - proč běžně nevyrazím na kole do města:

    - bydlím na kopci, vrátit se zpět na kopec znamená buď jet lanovkou (a platit za ní), nebo se řádně zapotit
    - na kolo nic nenaložím
    - na rostoucích počtu míst, kde jsem se vyhýbal dopravě přes chodníky či parky, mě začala prudit městská policie (v jednom případě šlo o městského policajta na segwayi s majáčkem :-)
    - nemám ho ve městě k čemu zamknout (málo stojanů)
    - a pokud je řeč o mém solárním kole, nemám ho kde garážovat (před uložením do bytu ho musím rozmontovat)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: tak pokud je řeč o vozovce, tak to stejně dobře může vběhnout i pod auto, a kolo má aspoň kratší brzdnou dráhu (pokud je dobrý výhled). ale je to přesně ten problém: kola do města patří, ale když jezdí mezi auty, tak nemají úplně dobrý pocit cyklisté a když mezi chodci, tak zase ti chodci. jako klíčové vidím, aby třeba segwaye nebyly klasifikované stejně jako chodci, ale spíš stejně jako kola a aby to byl právě ten "třetí druh dopravy" - kromě kolečkových bruslařů bych akceptoval třeba ještě mopedy (ale asi jen do určitého výkonu a rychlosti), určitě pak cokoliv elektrického (pokud to splní stejná kritéria, jako mopedy, teda cca něco jako dnešní omezení elektrokol na 25 km/h, což při šířce do 1m umožní poměrně úzké obousměrné komunikace)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: to mimoúrovňové křížení s chodci i auty je hodně důležité pro kvalitu života ve městech. Včera jsem se o tom přesvědčil osobně. Stačí úkrok dítěte do vozovky a neštěstí je na světě.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Vysokorychlostní lanovka?
    String Rail - a low cost, low impact, high speed transport alternative
    http://www.gizmag.com/unitsky-string-transport-rail-suspended/15300/
    (poznámka: v knize Nádraží Perdido od China Miévileho měli v dystopickém Novém Krobuzonu mětskou železnici pro běžné obyvatele a k tomu navíc jakousi "vysokorychlostní lanovku" s centrální stanicí Bodec, kterou využívala milice...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jinak z jiného soudku - ne nutně eko-, ne nutně mega, ale spíš závrať vyvolávající (přece: co když se v té rychlosti "netrefí" do dalšího prstence - jakkoliv to asi reálná hrozba není?)
    Freight
    http://www.tubularrail.com/PhotoGallery.htm
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    This vehicle is the world’s first 100% solar-powered electric bus; and not only is it powered by the sun, but this service is also offered free of charge.
    Adelaide Creates World’s First Solar-Powered Public Transit System
    http://cleantechnica.com/...09/11/adelaide-creates-worlds-first-solar-powered-public-transit-system/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: chápu. ale přese všechno - pořád to zatím víc lidí táhne do měst, než z měst. a i já si odchod z města dost rozmýšlím (přestože kdysi tenhle sen pro mě byl hotová věc.. dnes by ale šlo spíše o to "sedět u internetu jinde, než ve velkém městě")
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    no, jen bych připomněl, že mě zajímají i hi-tech aspekty měst (i když ne nutně nějaké "magastruktury atomového věku", ultraychlá doprava, apod.), tedy věci jako:
    The Vertical Farm — Feeding the World in the 21st Century – with Dickson Despommier
    http://www.verticalfarm.com/
    HowStuffWorks "Will there be farms in New York City's skyscrapers?"
    http://science.howstuffworks.com/environmental/conservation/issues/vertical-farming.htm
    nebo
    Are elevated bicycle highways the future of transportation?
    http://io9.com/are-elevated-bicycle-highways-the-future-of-transportat-1530482371
    (poznámka: výběr mýta na vyvýšených cyklostezkách je úsměvný.. stejně tak to ani nemusí být ultra-hitech vodotěsný tunel - samotné mimoúrovňové křížení s chodci i auty by ale význam mělo)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam