• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: (lehce offtopic, ale přeci jen to souvisí) úřady stále častěji komunikují pomocí datové schránky - dokonce jí už firmy musí mít povinně
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    LONESTAR: A proč by měli pracovně jezdit přes centrum, když to můžou objet nebo zaparkovat a dojet si tam kam potřebují MHD. Je to jen o vození línejch prdelí to mi nikdo neveme.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KEIKIN: jakože se řidiči setkávaj na tajnejch jednáních o půlnoci na dálnici v motorestu a planujou diverzní akce za účelem zvýšení průjezdnosti Prahy?
    LONESTAR
    LONESTAR --- ---
    KEIKIN: ty si opravdu myslíš, že nerezidenti jezdí pres centrum města jen proto, že nemají nic zábavnějšího na práci?
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    LONESTAR: Do centra a pouštět jenom zásobování a rezidenty. AŤ mi nikdo neříká, že v centru se rychlej přesuneš autem než kombinací METRO-tram...Jako autoloby je jedna z největších. A centrum beru jako historické jádro.
    LONESTAR
    LONESTAR --- ---
    KEIKIN: jo oni tam jezděj z plezíru, protože je baví nasírat uvědomělé aktivisty, že?
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    OMNIHASH: sérií vhodných opatření postupně naučit řidiče nejezdit do centra autem.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KEIKIN: a jak si to jasánek představujete? Xchaosův plán s gmo (geneticky modifikování osli) už znám a stále čekám na reálnější myšlenku
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Dneska jsem poslouchal debatu z Blanky. Je šílené kolik peněz se prostavělo a vlastně doprava vyřešena není. Nejlíp tam mluvil ten mladý architekt o plánování. A tak bývalý primátor. Proč vlastně stavět velkokapacitní přivaděče k jádru aglomerace, když většina z nás auta v centru nechce. To budeme pořád budovat nová a nová parkovací místa, protože bude přibývat aut ?
    Byla by to pěkná utopie, město bez aut.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: nj, ale vem si, že na úřady pořád musíš chodit osobně. I do banky občas musíš. Pořád zatím musí být analogová možnost vše vyřídit přes papíry. Si vem že dojde k dlouhodobým výpadkům proudu..Byjsme byli nahraní.
    Homeworking je náročnější než chodit do kanclu. Doma tě manželka/partnerka nenechá vysedávat u PC :-))))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: to není turismus, ale adventní nákupy :-)

    jde o to, že "pracovní síly" byly v kancelářích potřeba v 19.století, možná ještě v éře toho Bati, ale od 60.let 20.století to začíná být absurdní: je to nějaká forma duševní hygieny, ale stejnou práci jde dělat z domova, jako z kanclu.

    až na to, že když se manažeři na někoho jiného nemohou dívat, jak tu práci dělá, neuznávají to jako práci. je fakt, že dokopat se "dobrovolně" do nějaké práce např. v rámci homeworkingu je téměř nemožné... tzn. lidi věnují obrovské množství úsilí do vytváření prostředí, které v ostatních vytváří stres a donutí je "něco" dělat.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: To že jsou davy v centru je (turismus) něco jiného než soustředění pracovních sil. Objektivní důvod pro soustředění lidí na menším prostoru je ten, že člověk, který má něco řešit nemusí lítat a to co potřebuje vyřídit si vyřídí v relativně blízkém okruhu. Jednou zaparkuješ a pak už si to obejdeš. Je sice internet, ale ten bude dlouho dobu jen jedna z možností.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: no, Baťova kancelář je zrovna příkladem hodně surrealistického modernismu... takový Jára Cimrman vs. telefonní budky :-)

    každopádně lidé z nějakého důvodu mají už celá tisíciletí pocit, že když se jich směstná hodně na jednom místě, tak tím získávají výhodu, a jsou ochotni do toho městnání investovat obrovské množství úsilí. v dalších generacích ale lidé, kteří na těch místech vyrůstají, získávají pocit přelidněnosti planety a plánují útěk (a to opět už odedávna - z měst do venkovských vil utíkali už staří Římané, potom se utíkalo za renesance, od té doby zámky stavěné na venkově, poté předměstské bydlení... já sám strávil dětství v oblasti rakousko-uherského a prvorepublikového předměstského bydlení podél pražské příměstské železnice u Berounky...)

    hmm, stěhování lidí výtahy, procento půdorysu mrakodrapů zabraných výtahy, apod.: co by mi fakt zajímalo, co by McLuhan řekl na Internet - když mohl pokládat klasickou americkou byrokracii za zastaralou už min. v éře telefonu a dálnopisu...

    směstnání lidí v centru každopádně trvá, i když k němu nejsou žádné objektivní důvody (nejen online byrokracie, ale i e-shopy, nákupní centra, apod.). o víkendu jsem se byl podívat v centru Prahy, všude davy... je to nějaký hluboce zakořeněný instinkt, či co. lidi rádi dělají davy.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: Všecko už bylo vymyšlené. Baťa si dokonce udělal i výtahovou kancelář.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (zvlášť ten japonský návrh dole je v podstatě klasický "paternoster" - že by pražské budovy postavené v rozmezí 30. až 60. let 20. století obsahovaly pozapomenutou retro-futuristickou technologii? hmmm.... )
    Paternoster - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Paternoster
    The construction of new paternosters is no longer allowed in many countries...

    ok, zakázaná technologie... tak je to.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    no.. ne, že bych čekal, že zrovna výtahy jezdící i do stran města zachrání, ale každopádně skutečnost, že až 40% plochy mrakodrapů můžou tvořit výtahové šachty, je jistě úsměvná (fakt ekonomika potřebuje, aby lidi seděli na konkrétním místě u konkrétního stolu, když všechny počítače připojené k Internetu jsou si v podstatě rovny a připojují nás na stejné místo? :-)
    Maglev elevators are coming that can go up, down, and sideways – Quartz
    http://qz.com/303624/maglev-elevators-are-coming-that-can-go-up-down-and-sideways/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LOW-TECH MAGAZINE: Cargo cyclists replace truck drivers on European city streets
    http://www.lowtechmagazine.com/2012/09/jobs-of-the-future-cargo-cyclist.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jo, ještě to tu nebylo.. můj skoro-sponzor v závodu solárních kol:
    http://cargobikes.cz/in/index.php/en/
    resp. česká verze
    http://cargobikes.cz/in/index.php/cz/

    Nákladní kola (stejně jako nákladní tramvaje, když jsme u toho) jsou samozřejmě důležitou součástí projektu fungování post-peak-oil měst (ať už budou utopická, nebo ne)
    http://www.lowtechmagazine.com/2009/07/trolleytrucks-trolleybuses-cargotrams.html
    v Drážďanech jezdí nákladní tramvaj:
    http://www.railfaneurope.net/pix/de/trams/Dresden/CarGoTram/pix.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Following New Urbanist principles, Poundbury was intended to reduce car dependency and encourage walking, cycling, and public transport.

    Takže asi tak - ne náhodou má řada Toryů poměrně blízko k Zeleným (proč by si jejich služebnictvo mělo vozit tlusté zadky v autech, že .. ať se projde :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: myslím, že městské utopie se bez nějaké formy architektury neobejdou.. vždy, když něco postavíš, a zvlášť ve městě, je to architektura - max. může být dobrá nebo špatná.

    zaznělo zde už hodně levicových/ekologických/anarchistických vizí, ale je třeba zmínit, že i konzervativci mají s modernitou problém. existuje např. tenhle projekt, pod záštitou prince Charlese (který je některými vnímán jako příklad "hodného" britského konzervativce, diskutabilně)

    Poundbury
    http://www.princeofwales.gov.uk/focus/poundbury
    Poundbury - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Poundbury
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam