• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    Klub o všem, čím se zabývám už dvě desetiletí, ale chybělo mi pro to jednotné označení: Jak by mělo vypadat město, před kterým nebudou chtít lidé utéct do venkovských komunit či sekt, nebo alespoň do předměstského satelitního hypotékové bydlení, ze kterého se dojíždí do práce auty? Co nás drží ve městech a co za námi přivádí další přistěhovalce? Je utopie přežitek a nadávka, nebo má v lidském myšlení nezastupitelnou úlohu?

    Město jako podvědomý cíl útěku z otroctví/sekty/uzavřené společnosti (a proč to vždycky nefunguje). Problémy lidí co se narodili ve velkoměstech. Alternativní architektura (dřevěné mrakodrapy, vertical farming...), alternativní doprava (cyklodoprava, visuté cyklostezky, elektromobilita, bezplatná MHD), alternativní ekonomika (coworking, workspace sharing, homeworking, všeobecný základní příjem), alternativní cestování (couchsurfing), celoživotní vzdělávání, sousedské telekomunikační sítě, alternativní formy rodiny... soužití ve městech: co se dá dělat společně a kdy vám sousedé už lezou krkem a chcete být sami. "Koldomy" - proč to soudruzi vizionáři ve 30.letech vymysleli špatně? Co nahradí rodinu ve 21.století? Venkov jako bašta "tradičních hodnot" - město jako volný trh s možností volby a šancí na individualitu a experiment...

    Eco-city network: místní zdroje energie ve městech, rekuperace tepla, akumulace energie, recyklace, úspory z rozsahu (při vytápění, čištění odpadních vod, apod.), využití odpadního tepla průmyslových procesů (např. datacentra), využití budoucí vysoké koncentrace elekotromobilů k akumulaci přebytků energie na noc noci, apod. Topení dřevem ve městech: ano či ne, případně jakým? Jaký dopad na životní prostředí by mělo, kdyby se civilizační infrastruktura měst plošně zhroutila?
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: To je pravda. Ale právě je určitý limit počtu obyvatel na km^2, kdy tu pestrost ještě jde garantovat. Když to přehustíš moc, máš z toho New York. To je sice v jistém smyslu taky utopie, v tomto případě archtepální, utopická megalopolis... ale současně teda evropská města myslím směřují k trochu jinému ideálu.

    Babišova úřednická čtvrť je samozřejmě mimo všechny kategorie, to dá rozum. A turistland taky není to pravé... jenže to zahušťování jsou často právě novostavby hotelů... no, těžko říct kam v tomhle ohledu spadá ta stavba na Letné, je to v místě, které sice úplně přehuštěné není, ale že jo...

    Třeba příkladem je Václavák, kde je většina budov zoufale prázdná, nejen prázdná po setmění, protože tam jsou kancly, ale prázdná úplně, i přes den. Nejsmutnější případ je Palác U Stýblů, ten je vevnitř zcela vybrakovaný, ale prázdných budov je tam víc. V oblasti Václaváku žije zlomek obyvatel oproti období První republiky.. je to v podstatě taková zřícenina.

    Tohle žádné zahušťování nevyřeší.. již stojící objekty je potřeba vracet do života..
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: tak idea toho pestreho města, kdy v jedny lokalitě máš zároveň byty, kancly, hospody a prostě všechno možný je, že lidi nemusí jezdit MHD přez půl města aby dojeli do vysněné Babisovy jednodruhove čtvrtě
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEDRIGERN: to je sice pravda, některé proluky v centru trvají už snad od bombardování v roce 1945 a jsou fakt hnusné... ale princip je stejný: zahuštění centra se vyplácí díky spekulativnímu nárůstu ceny nemovitostí v centru.

    na jednu stranu chápu, že třeba byty v centru by byly fajn, aby to nebyl jen turistland kombinovaný s kancelářemi. na druhou stranu, každé zahuštění tam vyvolá další poptávku po dopravě, protože i ty lidi co mají byty současně chtějí vlastnit auta, apod.

    neříkám, že znám jednoduché řešení, snad jen že některé byty přeci jen musí město přímo investovat a ovládat, aby si zachovalo vliv v situaci, kdy přímé regulace budí politický odpor, a některé nezastavěné pozemky je nutné uchránit před developery a měnit v parky nebo lesoparky (a to někdy i na úrovni těch proluk v centru, protože centrum je už zahuštěné extrémně, a zeleň je ve městě maximálně důležitá)
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    XCHAOS: Penta poblíž Masaryčky staví ohromný komplex. Já jsem primárně mluvil o obnově menších brownfieldů a opuštených domů. Typický může být ten nejnovější dům na Národní.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEDRIGERN: no, to příliš neodpovídá reálnému pozorování... viz Penta poblíž Masaryčky.

    Trh je trh. Ceny nemovitostí v centru budou vždycky nesrovnatelné s těmi na periférii... jedno je to možná bytovým developerům, kteří si prostě napůjčují na výstavbu a pak rozprodají byty a to, že pak se cena tržní cena propadne pod tu vyhypeovanou, za kterou si koncoví obyvatelé nasmlouvají hypotéky, to je jim v zásadě fuk.

    Ale v centru se ceny pravděpodobně nepropadnou, je tam vždycky šance to centrum prodat nějakým saúdským ropným šejkům jako v Londýně. Tzn. je reálný tlak na to, aby město povolilo v centru výstavbu co nejvíc zahustit...
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    CUKI: Ale to není v rozporu. Byt na Teplicku je k ničemu pokud pracuji v Praze. Jiná situace je třeba Kolín, který je pát desítek minut od pražského hlaváku. Tento problém je však přímo navázán na kvalitu VHD.

    Ale stavět sídliště na zelené louce je pro developera o hodně levnější než zahušťovat a obnovovat centrum. V prvním případě si dělá co chce. V druhém má dopravní omezení, složitější logisticku, musí mít kvalitnější projekt a na jednom projektu vyvaří mnohem méne bytů.
    CUKI
    CUKI --- ---
    LINKOS: Pro začátek by stačilo, aby nemizely ty co už zelené jsou... Což se v Praze moc nedaří.
    KEDRIGERN: To není ten problém, problém je v tom že každý chce bydlet v Praze ale na místě už tak nesejde, jen za tou cedulí. A ta se prostě přirozeně už dlouho neposouvá, což je problém. No a pak je vezmě nějaká tabulka naláduje se čísly a z ní vyjde že by Praha potřebovala xy bytů navíc a to se neděje. Nikdo už ale neřeší jestli je potřeba ty byty stavět tam. Potřeba je to jen z jednoho důvodu. Pokud tu samou stavbu postavím uprostřed Prahy bude mít třeba 100x vyšší cenu než někde na Teplicku...
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: tak kdyby ubylo v dopravy tak že by se daly předělat silnice zas na zelené plochy, případně ulice suzit atd, stavět víc nahoru než do stran...
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    XCHAOS: Developeři chtějí město roztahovat do šířky. Stavět v centru je ve všech ohledech dražší. Stavět na okraji je dražší pro město (nutnost zajistit infrastrukturu)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: já rozhodně pro žádné velké zahušťování Prahy nejsem (bohužel, developeři mají jiný názor)

    CUKI: no tak hlavním smyslem bedny na kole je právě ta úvaha o tom, jak věci uložené v kole rozumně zamknout :-) Druhý faktor je vodotěsnost. Že by to šlo vozit v nějakém otevřeném koši je samořejmé, ale v podmínkách velkoměsta to prostě není na pořadu dne...
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Ještě taková věc, ono to s tím souvisí. V ostatních částech světa, minimálně Evropy se města už nějakou dobu rozšiřují hlavně do šířky a těch netknutých míst v centrech si váží a naopak je víceméně zazeleňují. Ale taková Praha jde spíše opačným směrem. Například severské země už desítky let jdou směrem širším prolukám mezi domy (pravda hlavně z požárního hlediska), ale pak se tyhle problémy řeší lépe.
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Kolo(elektro) má jednu nevýhodu. přeci jen to auto můžeš někde nechat a rozumě zamknout. To kolo musí být pořád s tebou. Já třeba během asi 5ti let přišel o tři kola dohromady za hodně přes 100k Kč. A to šlo pouze o klasické kola. Tedy jsem se je snažil zamykat v místech kam bych elektrokolo třeba nezamknul. U aut, pokut nemáš zrovna na sídlišti zaparkované téčko, tak se riziko krádeže dosti minimalizuje. Jako sice mi taky 2x ukradli auto, ale nikdy ne v Čechách. Dokonce to jednou nebylo ani v Evropě. A pokaždý jsem ho sice složitě ale získal zpátky.
    Na druhou stranu aut je čím dál tím více a míst kde je zaparkovat je čím dál tím míň.
    Elektrokolo je nutné zabezpečit. Tedy pro začátek by stálo za to v centrech měst udělat pojištěné stojany třeba i s kamerovým systémem. Tak aby člověk mohl snadno to kolo zaparkovat kdekoli. Tak jako mají na jihu Evropy parkování motorek, cca každých 100-200m na ulici místo vyhrazené motorkám. Tak aby to samé vzniklo pro kola. Ona přecijenom i ta nejlevnější sada je kolem 30k Kč plus cena kola.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: já zas tolik těch kol nestavím, osobně, ale já i tahle firma nakupujeme u http://e-pohon.cz

    To se tu dostáváme už trochu offtopic. Elektrokolům se všichni vysmívají, jak jsou nesportovní, a současně z nějakého důvodu míň sexy, než hlučné motorky... ale fakticky je to jeden ze způsobů, jak auta ve městech nahradit poměrně masově a rychle, protože lithiových baterek možná nejde vyrobit dost na to, abychom si všichni vozili zadek v Teslách - ale baterka do elekotrokola je proti tomu (i konstrukčně) v podstatě jen kombinace několika baterek velikosti do mobilů a balancer k nim je stokorunová záležitost.

    Elektrokola je dneska možné postavit výrazně levněji, než konvenční mopedy a ani nevyžadujou žádnou speciální infrastrukturu kromě zásuvky. Pokud by se jim podařilo vytvořit jiný image, než jen nějaké pomůcky pro důchodce, tak by měli potenciál změnit pracovní dny i volný čas velké části populace... většinový cykloaktivismus ale sází spíš na takovou tu kolo-vlak kombinaci, zatímco cyklosportovci, co nad elektrokoly ohrnují nos, zase nemají problém si to sportovní náčiní do lesa dovézt na střeše auta... no a to nemluvím o tom, že individuální mobilita, která by byla řešená jinak než autama, je ale subverzivní i k MHD, a infrastrukturní projekty jsou taky velký business.

    Jednou za čas se objeví technologie s potenciálem v krátkém čase změnit životní styl fakt hodně lidí, ne jenom hrstky. A synergie z běžným cykloaktivismem je tu ale v tom, že města potřebují páteřní cyklostezky odněkud někam (ne jen ty na sportování pro bruslaře, co vedou odnikud nikam). A při troše snahy může být infrastruktura pro kola a elektrokola společná (rozhodně to dává lepší smysl, než pro kola a bruslaře)
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: BTW co používáš za pohoné jednotky a kde je nakupuješ?
    Po několika letech zase koukám, jestli se ceny trochu nezlevnili a pořád je to stejné. Alespoň baterie jsem čekal že bude levnější a pořád nic :-(

    A nejrozumnější mě připadá nějaký ten Bafang BBS cca 48V 750W...
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Jasný, tak v době, kdy jsem stavěl svůj dům a neměl jsem auto, tak jsem vozil ze sběrny asi 80Kg Íčka 2,4m dlouhý! Nějakejch 10km jsem to dovezl. Ale nebylo to ani bezpečný ani běžný.
    Dneska už se na to dívám jinak. Náklad v zadu mi přijde mnohem lepší, ale tohle bych si vzal tak leda na nějaký karneval. A tu bednu vzadu bych umístil tak že bych do ní "vsunul" to kolo aby to těžiště bylo nízko.
    Kolo u mě jako cargo prostředek ze své podstaty nikdy nebude. Jako rozumné carko vidím ty tříkolky co jsem dával Linkos. Prostě něco bytelnýho na co naložíš třeba deset pytlů cementu, když bude potřeba a vejde se tam i něco většího. přitom to bude bezpečné. Jediná nevýhoda tříkolek je ta že mají mnohem horší průchodnost terén nejen než kola, ale i než dvoustopé vozidla.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: hele, já mám podvozek kola, se kterým sice zatím v tom nákldním provozu nejezdím, ale v nákladní verzi jsem na tom vezl (složený) žebří. Celé kolo má 2.6m, když něco necháš vzadu přečnívat, pořád se dostaneš na užitečnou délku nákladu kolem 2m :-))

    S tímhle kolem na následující fotce zatím ještě nejezdíme (ještě na něm není instalovaný elektrický motor, takže třeba já bych na tom po Praze nevyjel :-), ale jen pro představu, kolik se dá naložit na dvoustopé vozidlo :-)

    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Jasný já jen že to jídlo nemá nadstandardní rozměry. Nepotáhneš tam dvoumetrovou tyč (i metrová by překážela) . Je to jen na malé věci. Ideální pro klasické pošťáky.

    LINKOS: přesně tak. Navíc by se mi líbil koncept nějakých půjčoven kol na kraji těch měst kde se dá odstavit auto na parkovišti.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: no, já bych v místě kde to MHD je fakt dostupné, tedy ve velkých městech typu Praha, Liberec, Ústí, volil spíše tu hromadnou dopravu, ale pro dojíždění obec- město by to mohla být slušná náhrada auta po docela značnou část roku.
    Cargo kola jako přeprava po městě balíčků se mi líbí, ale zas už tam je limit pokud potřebuješ ty města zásobovat, tak tam už ty dodávky/náklaďáky mají mnohem lepší uplatnění.

    U nás dojíždí nejdále kolega asi dvanáct kilaků, další co jezdí čerstvě to bude mít možná i dál. Ten s dvanácti dá asi dvě cesty tam a dvě zpět, takže nabíjení v práci není třeba, ale i tak by to asi nikdo neřešil.
    Jinak pokud zaměstnavatel vidí problém v dobíjení elektrokol za petikorunu, asi bych mu omlatil o hlavu účet za telefon, protože služebně volám denně několikrát a dřív to byla i značná část práce, domluvit všechno možný. Zajímavé jak dříve když ještě nebyli mobily jak se řešil každý telefonát z pevný a dneska když volají zaměstnanci že svého, tak najednou to šéfy nezajímá.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: mě to jako doprava do práce přijde fakt dobré, protože se eliminuje čekání na MHD i v dopravní zácpě, člověk nepodává sportovní výkon, jako když jede na kole, apod. ale slyšel jsem i story o zaměstnavatelích, kterým vadilo dobíjení baterie elektrokola v práci (plné nabití stojí 2-4 Kč podle kapacity baterie a tarifu...)
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: mě se to líbí jako doprava ve městě, pro přepravu takových balíčku je to imho zajímavé.
    Jinak pozoruji rozvoj elektrokol i u nás na malých městech, vesničkách jako dopravu do práce, kde je problém s hromadnou dopravou.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: jestli sis nevšiml, tak pro Alzu na jednostopém cargokole rozváží každý den parta kurýrů, co se o něj střídaj, asi 50 balíčků za den. Z toho najednou se podle okolností vejde 30-40, dělají se 2 nakládky za den... co se hmotnosti týče, tak 50 kg nákladu není pro jednonstobé vozdilo nic zvláštního (ostatně, jak jinak by šlo na motorce nebo tandemu vézt spolujezdce? ten se na udržování rovnováhy nejen nepodílí, ale na rozdíl od nákladu může i aktivně škodit :-)

    Porcí jídla, ve smyslu krabice pizzy, by se tam vešlo odhadem tak 20, ale právě že rozvoz jídla je takový trochu stereotyp a jde tam víc o rychlost než objem a hmotnost. Lhůta na doručení zásilek z e-shopu je několik hodin, takže je to ideální na postupné objíždění více adres, které jsou poblíž, s větším množstvím nákladu současně.. a hlavně: auto je overkill, stejně víc adres za den obejít nejde, takže by se mezitím akorát pohybovalo skoro prázdné, hledalo kde zaparkovat, apod.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam