ZUZKAOU: Teď to sem jdu akorát dát. No za mě nic moc, Kyšův pokus o antropologii sice Lévi Straussem začíná, ale Meadovou a pojem medicínský materialismus evidentně nepotkal. Nekriticky vychází z definice, že magické myšlení = víra ve všudypřítomnou kauzalitu, ovšem autory, kteří řeší, proč naopak primitivní národy jinou naprosto evidentní kauzalitu ignorují, asi nezná (viz třeba JUNG Archaic man. In JUNG. Modern man in Search of soul, kde vychází z Lévy-Bruhla). Takže znovu a lépe! Já fakt nevím, jak na tom odborně Kyša je, ale celé to na mě působí tak, že si přečetl vybrané kapitoly z Kulturní antropologie for dummies, které se mu zrovna hodily, což ho ovšem mezi materialisticky založenými sysifáky kvalifikuje na dvorního vykladače magie.
1
Ten závěr, ve kterém považuje rituály sportovců a astronautů za magické myšlení je imho úplně mimo, jakoby si nebozí astronauti vážně mysleli, že když pochčijou autobus, že to něčemu pomůže. A stejný problém vidím ve spojení homeopatie s magií podobného. Běžte se zeptat lidí, co si kupují homeopatii a schválně
2 kolik z nich vám odpoví, jaký mechanismus má homeopatie mít. Ti lidé při užívání homea nemyslí magicky, nýbrž naprosto racionálně, akorát vychází z iracionálních předpokladů, které jsou dány kulturně. A těmi kulturními předpoklady samozřejmě myslím hledání alternativního přístupu za každou cenu jako hledání opozice vůči mainstreamu, viz HANEGRAAF, W.J. The new age movement and western esotericism.
Dokud budou v Sysifosu dělat z alternativců čarující blázny, tak je nepochopí nikdy...
[1] Nějaký kulturně antropologický základ stoprocentně musí mít, protože v Příliš dlouhý swingers párty je antropolog hlavní postavou a dělá si z nich docela dobrou prdel. Otázkou tedy zůstává, jestli je výkon podaný v přednášce laxnost nebo neznalost.
[2] Bohužel na tohle hard data nemám a je to moje hypotéza nabytá praxí, ale hrozně rád bych na to čísla viděl.