• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    Tato diskuze se zaobírá zejména tzv. Nevýchovou a učením Naomi Aldort. Jakou výchovu doma upřednostňujete a proč? Praktikujete ve své rodině tyto "alternativní" směry výchovy? Opravdu fungují? Otázky, rady a pomoc ohledně (ne)výchovy vítány.
    rozbalit záhlaví
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    YMLADRIS: Každá strana má dvě mince. Není to třeba tak, že těm dětem takhle můžeme oddalovat přijetí těch slastí ? Měl bych obavu, aby dítě později pak u babiček, kamarádek nevyhledávalo tenhle druh zábavy jen proto, že doma je to zakázané. Tím chci říct, že dřív nebo později na to děti stejně přijdou a těch slastí si užijou. My sme se s našima dívali na pohádky normálně, až tak bych to nedémonizoval.
    KOTENCE: a tady jsme opět u těch (zákonných) omezení naší společnosti o kterých jsem psal. Děti to ale nepoznají tak do 5-6 let si myslím. Teda pokud nehulíš přímo s nima, hehe.
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    Díky za názory a "varování". Samozřejmě že praxe umísťovat děti před pasivní zábavu je dnešní neřestí a já chci na nás jako rodiče klást vyšší nároky než je "normální". Takže to zkusíme víc omezovat. Hodinu denně a každý den jsem nejspíš přehnal, nemám nasledováno. Je taky pravdou, že se ustálilo spaní a i žena se naučila více hospodařit s časem.

    YMLADRIS: Velmi dobré vysvětlení, k tomu nelze nic namítat.

    YMLADRIS: Tím myslím to, že to není prostě TV Nova, kde běží reklamy a další shit. Tedy že my jsme editorem, který předkládá co se sleduje. Asi jako popisuješ ty v mnohem lepší podobě (černoši a houby).

    Ad pokrytectví - alkohol je dobrý příklad a to naštěstí řešit nemusím, sic ho prakticky nepijem (a leda jen když u toho není, tj večer). Zato piju nealko pivo a to mu klidně dám ochutnat, až bude vhodná doba, co se týče stravování :). Jinak ale v tomle osobně nemám jasně rozhodnuto - dítě by se mělo účastnit života dospělých, sledovat jejich aktivity a práci, ale z toho selektivně bych měl vyjímat věci, co jsou "škodlivé"? Zřejmě ano, jak je poznat u jídla (taky nejí to, co my) nebo toho alkoholu. Čili pozorně sledovat, co dítě může sdílet a od kdy.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    STAROJDA: my to nedelame. Poustime vyhradne naprosto nudna videa (napr amatersky zaznam jak cernosti bubnuji, kde neni zadny strih a nic, jen proste cernosi mlati do bubnu) a vyhradne spolecne s nim na to koukame. Nebo ma rad grow videa jak rostou houby.

    Animovane veci ktere decka hypnotizuji bych poustela nejdriv od tri let a to jeste tezko rict jak moc. Pripada mi prehnane ze hodinu denne zena musi umyvat nadobi a pripravovat zeleninu; to bych tu zeleninu pripravovala na zemi spolecne s ditetem a na nadobi koupila mycku.

    Nicmene je to jen muj pocit, poradne studie jak media pusobi na male decko jsem poradne nenasla, jen sama varovani, ze to asi je fakt dost blbe. Logicke mi prijde vysvetleni s tou "hypnozou" jak pises, tj. neco ve smyslu ze normalne kdyz Homo sapiens chce dosahnout nejakeho sveho cile / zazit odmenu ze neceho dosahl / vyleje se mu dopamin do centra odmeny, tak se kvuli tomu musi nejak soustredit, nejak aktivne poskladat telo a mysl do urciteho vykonu (napr. vhodit kosticku do vkladacky nebo co ja vim). Ale koukat na hypnotizujici obrazky, to je vlastne extremne pasivni slast-slast-slast-slast-slast - kazdou vterinu se tam stane neco zajimaveho, aniz by dite pro to cokoliv udelalo nebo to jakkoliv ovlivnilo. Obava je, ze zjisti ze takhle to taky jde, a tezce mu poklesne motivace dobyvat se k "odmenam" nejak aktivne

    jestli jsem srozumitelna

    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    STAROJDA: U některých hyperaktivních dětí je telvize/PC snad jediný způsob, jak se dítě na chvíli zklidní. To je přesně to co jsem tu psal, jak nás společnost (a její deriváty) ovlivňují. Kdybys žil bez PC, tak to neřešíš. ale my to prostě musíme řešit. Ty hypnźy o kterých píšeš nemusí být ani TV/PC, může to být např. upovídaná tchyně :-) Řídil bych se pravidlem všeho moc škodí a když už něco sledovat, tak s rodičovským filtrem a nejlépe i komentářem.
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    Mám jednu otázku do placu: Jak se stavíte k využívání mnou nazývaných "hypnóz" na malé dítě. Tím myslím pokládání před televizi či internet (youtube), což prcka naprosto zhypnotizuje a rodič získá kýžený klid.

    U nás to máme tak (prckovi je 7 měsíců), že cca každý den stráví až hodinu před youtube, kde pro něj máme playlist písniček s animacema. Písničky už zná dobře (i mu je sami zpíváme) a tak ho to baví, výská u toho a vypadá spokojeně. Nicméně to ale je pořád hypnóza a laciné uzamknutí pozornosti dítěte. Děláme to pro to, že občas prostě není k dispozici náruč či naprostá pozornost rodiče. Hlavně když já jsem v práci a žena např. musí udělat více povinností v kuse (umýt nádobí, přichystat zeleninu k obědu a tak) a nezvládla by to vše se šátkem.

    Jinak ale televizi nemáme vůbec, nicméně trávíme dost času obecně u počítače a internetu a tedy i prcek to v nás vidí jako příklad normálnosti. Nicméně tam nejsem pokrytcem a nebráním mu to nějak prožívat. Tedy sedává se mnou u počítače, buší do klávesnice a kouká s námi společně na různé videa. Se mnou na e-sporty a společně nejčastěji na různé rozhovory a diskuzní pořady (např Duše K). Takže s obrazovkou žije dost, ale troufám si tvrdit, že relativně bezpečně (co se týče vjemů). Dokonce jsem po letech nainstaloval adblock, aby byl maximálně stíněn od nejzákeřnější hypnózy v podobě reklamních spotů.
    ONA_MAKARONA
    ONA_MAKARONA --- ---
    A nejhorší na tom je to, že s toho většinou mají ještě dospělí radost, jak se jim povedlo ty své nevychované ukřičené uzlíky pěkně vystrašit.
    ONA_MAKARONA
    ONA_MAKARONA --- ---
    YMLADRIS: To je fakt smutný. Já si pamatuju, že takhle podobně mě strašil děda, když jsem nechtěla spát - říkal, že si pro mě přijde klekánice (nebo něco podobnýho) a na zádech mě odnese do lesa, kde se mnou bude celou noc běhat. Já jsem se fakt bála a neusla jsem už vůbec, jen jsem oknem zírala ven (a to bylo na samotě na chalupě, kde byl obrovský les a ložnice byla přímo s výhledem na něj) - no hrůza.
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    YMLADRIS: klasická ukázka krátkodobého výsledku s dlouhodobým průserem. Teď to malé dítě všemu věří a ve strachu bude poslušné. S nastupující pubertou ale prozře a pochopí, co za bulíky mu rodiče vešeli a vrátí jim to s plnou rebelskou silou.
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    MARKYSHA: občasný rozkaz není vyloženě špatně. Dítě si sice zaslouží respekt a empatii, ale i tak se musí naučit jak to v naší neutopické společnosti chodí. Zásadní je s rozkazama neplýtvat a používat je jen v nejnutnějších případech - tehdy budou fungovat a bez následků. To je podobné jako příklad s tím, když se dítě řítí na silnici a ty ho s křikem chytneš a strhneš - to je taky dost agresivní řešení, ale nutné. Pak je potřeba to dítěti v klidu vysvětlit.
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    Ahoj šťastným rodičům :). Sem si říkal, že bych si mohl booknout nějaké nové auditko s něčím co mě plně zajímá a koukám že je tu toto, docela nové a sympatické.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    TORUVIEL: tak to je slusny!
    ORIKA
    ORIKA --- ---
    YMLADRIS: tak z tohodle mi teda beha mraz po zadech
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    jinak vcera jsem slysela muj nejnovejsi top #1 antihit: Jak udrzet dite v postylce samo v pokoji: rikaji mu, ze ve skrini je bubak a jestli dite z te postylky vyleze, tak po nem skoci.

    Obcas mi fakt zustava rozum stat. Ale jiste timpadem rodice maji vecer klid...
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    YMLADRIS: dostatecne dobra v cinnosti, ktera ale presto obsahuje urcity stupen vyzvy - na kterou clovek odpovi, dokaze (vetsinou) neco noveho. Takze to cloveka bavi natolik ze ho cinnost uplne pohlti (za predpoladu ze neni rusen zvenci) a po skonceni ma pak takovy ten fajn povznasejici a uspokojujici pocit "dobre vykonane prace" a zaroven je pritomno pozitivni sebehodnoceni. Coz jak pises dusevne nabiji. V takovem rozpolozeni je pak vetsina lidi vcetne deti vlidnejsi, otevrena spolupraci a naslouchani druhym.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    WITCHIE: presne, tak jsem na to monte vlastne padla: vedela jsem ze mne osobne v zivote nejvic pomaha flow -- vic nez konzum, myslenky, nebo cokoliv jineho, vic mne nabiji a stava mne vyrovnanou a laskavou, kdyz se mi dari dostatecne "dobra" cinnosti. A kdyz mi doslo ze to je presne ta polarizovana pozornost dle montessoriove, rekla jsem si oho s tou zenou jsem kompatibilni

    oblibeny obrazek

    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    YMLADRIS: jen doplneni - v psychologii je na tenhle stav ponoreni se do primerene narocne cinnosti termin - "flow". Je to idealni stav kdy clovek provozuje cinnost dost narocnou na to, aby se nenudil, ale zas ne tak tezkou a narocnou, aby se citil neschopny, nekompetentni a frustrovany. Proto se v nem nejlepe uci: mozek ma maximalni moznou intelektualni stimulaci pomerne k maximalni mozne pozitivni stimulaci emocni/k motivaci (intelektualni cinnost neni rusena ani nudou ani pochybnostmi o sobe). (Plati i pro dospele.)
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    YMLADRIS: no tak víceméně Montessori používám, ale já ho nechávám i volně projevovat emoce křikem, smíchem, myslím, že to děti potřebují, ví, že se má ztišit, když přijde muž z práce, který to nesnáší, u babičky a dědy, v tramvaji apod. Já nevymezuju Tondovi pravidla hry, jen v určitých případech, kdy mu prostě poručím, protože nemám neomezený čas čekat, až k tomu dojde sám, to je základní problém. Ale netýká se to hraní, týká se to běžného provozu. On je problém v tom, že jsou taky dva a často mají naprosto protichůdné potřeby a já nechci upřednosťňovat jen jednoho. To se týká i tý školky, Tonda je teda ten typ, který tam chodí celkem rád, žádné dramatické scény, že tam nechce neprobíhají, ale raději by tam nespal, což je pro mě i pro Alenku šílené, ona se po obědě neprospí, často se ani nenají, má cvičení, já taky musím doma uvařit, něco poklidit, takže tam dvakrát až třikrát týdně prostě spí a já pro něj jdu ve tři, což je první určená doba odpoledního vyzvedávání. Ale takhle stíhám se věnovat jen čistě Alence, má mě jen pro sebe, což taky potřebuje, Tonda má taky svůj čas se mnou, před spaním, takže je to spravedlivé.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    BEBERA: jo rozumim. mozna ma takovej klidnej temperament, nebo se na to ve videu fakt nezamerili. ideove souhlasim, toto mi v monte dost chybi, nejaka vtipna podpora divokosti, pohybu atd. behat venku. v tom se mi libi Rebeca Wild a jeji free skola v ekvadoru - v tamnim klimatu se snadno realizuje aby decko mohlo jit kdykoliv z budovy ven...

    jinak tady jsou jeste jedny prazske jesle, kde si taky jedou hodne tu kompetenci deti. (skolne je vysoke)
    Marché Montessori miniškolička | náš běžný den
    http://www.youtube.com/watch?v=8wnjdfaBXPY

    BEBERA
    BEBERA --- ---
    YMLADRIS: přiznám se, že jsem to video nedokoukala, dokonce unudilo i syna, který je jinak jak přivařený úplně k čemukoliv, co se na obrazovce hýbe. Ten kluk je tam jak robůtek, jak malý dospělý - ani jednou jsem ho neviděla běhat, vřískat, chechtat se, někam šplhat a sápat se... Buď rodiče sestříhali nejlepší momenty několika dní nebo není normální...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    jinak o nejake monte uvahy jsem se pokousela v prislusnem klubu, je to furt dokola, ale muze k necemu byt:h [ YMLADRIS @ Montessori - mimino, batole, školkáč i školák ]

    a toto video se mi fakt libi tak sorry za repost (den ditete 20 mesicu)


    Монтеcсори - Edison day
    https://www.youtube.com/watch?v=suQtjioXvGU
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    takze to montessori laicky dle toho co mam nacteno. s monte jsem se setkala prostrednictvim centra, kde matky reportuji ze se citi prilis svazane omezene, fasismus, ze deti spoustu veci nesmi delat, ze je to buzerace. rozhodla jsem se tedy pozkoumat, jak to videla ta montessoriova.vysledky mne zaujaly. sorry za traktat, snad necemu pomuze

    historicky uvod: prvni lekarka v italii, dostala praci v ustavu mentalne postizenych decek. s temi se tehdy nic nedelalo, jen se jim hazelo jidlo do kleci. vsimla si ze strasne moc to jidlo chtej, nee kvuli hladu, ale kvuli stimulaci. hraly si s nim ruzne. zacala jim delat ruzne pomucky na hrani .... zkousela a vyhodnocovala... zjistila, ze se nejlepe uci kdyz jsou ponoreny do prrimerene tezke aktivity, nerusene. ubehlo par let ... a tyto mentalove slozili tehdejsi italske skolni zkousky bez problemu. narodni zazrak, montessoriova je slavna. ona to hodnoti naopak, ze jaka skoda je konvencni skola pro zdravy decka, ktere maji mnohem vetsi potencial, kdyz ty zkousky dokazou slozit i postizeni.
    ale je slavna a dostala k dispozici na svoje pokusy :) zdrava decka, konkretne smela otwvrit skolku v delnicke ctvrti, kde jinak kindosi behali po ulicich a pachali kriminalitu. pokracuje v pokusech. nema zadnou ideologii jak "by se melo" ucit; je to takova ta viktorianska prava Vedkyne, ktera zkouma jak veci jsou a vyvozuje zavery. sedi tam cele dny a pozoruje proces. po nocich sije pomucky. postupne si ude
    a spoustu zaveru - ze lepe funguje pomucka na ktere je izolovana jedna vlastnost (napr. vkladani neceho do neceho) ci mene barev. dale zavery o roli ucitelky: ze deti se uci pokud jsou vedeny vlastnim impulsem s necim pracovat, nikoliv na povel (vsichni ted budete procvicovat psani pismena P). zjistuje, ze nejtgezsi je tehdejsi ucitelky odnaucit ucit (tj hlasat nejaka moudra dle vlastniho planu), takze trenuje ne-ucitelky, jak pozorovat decka a pomahat jim v jejich objevovacim procesu a pri tom ale nezadusit tu hledavou zvidavost.
    hlavni co se ji vyjevilo je detska touha "pomoz mi abych to dokazal sam". ted napisu svoje uvahy, ktere od montessoriove neznam takto presne fprmulovane, ale myslim ze by spuhlasila. jak decko nabyde samostatnost (chodi...) vnima samo sebe jako ze je velky, ze je normalni kompetntni lidska bytost. puvodne na te africkre savane uz by samo ozobavalo maliny a potulovalo se po vesnici a chovalo se proste jako kompetenenti lidoop. jenomze! nase kultura je nekonecne slozitejsi. kolik jevu je treba pochopit na africke nahorni plosine? nevim, 500? pak uz je jasny co je bezpecny, co je nebezpecny, jak se chovat. deti maji svou realitu nachozenou...
    ale u nas mame 500 jevu cojavim jenom v koupelne treba :-)
    decka jsou permanentne ve stavu tisicu novych obrazu kolem nich a nejistoty co je kousne a co ne, jakmile neco udelaji, prileti rev Nedelej to!!!
    pritom jejich hrozne silna potreba je konat, zapojuji si postupne telo, MUSI kroutit knoflikama nebo hazet vecma neco sttkat to diry nebo vriskat nebo cokoliv. strasne je to svedi zevnitr (metafora) jako vyvojovy impuls. spokojene jsou, kdyz je rralita kolem nich tak prehledna (jednoducha) ze v ni mohou zazivat sebre jako kompetentni, schopny, nezavisly. montessoriova vykoumala " pripravene prostredi" - ucinit nedostupnymi nebezpecne a drahe veci, zavest rad a neprehanet to s podnetama. z bedny hracek decko neni stastne. z policky s peti hrackama ktere se obmeni kazde pondeli je mnohem stastnejsi, protoze to mnohem lepe reaguje na jeho neurologicke potreby.
    ve zkratce, montessoriova pokusama dosla k tomu, ze tim zjednodusenim sveta ve sve skolce (kdo si hraje na koberecku, ostatni mu tam bez vyzvy nelezou; veci se davaji zpet na misto; ...) detem umoznuje to tam mentalne pobrat, ovladnout a rozjet se tam. kdyz nekdy nedosla ucitelka, kindosi se vloupali oknem a hrali si normalne dle tamnicjh pravidel. deti dle jejiho nazoru jsou prirozene mirotvorne, Kdyz jsou naplnovane jejich potreby.
    decka nepotrebujou totalni volnost, to mozna chtej az pubertaci, nevim. deti chteji samy sebe zazivat jako autonomni, schopne, a realizujici smysluplne cinnosti.
    coz je jeji dalsi silny proud: zmensila bezne nastroje v domacnosti a nechala deti pripravovat svaciny, zalevat kvetiny, uklizet, zdobit tridu... decka to milovaly.
    a toto se hodne tyka batolat: nejzasadnejsi hracka pro batole je Jeho Vlastni Rodic. opice ma silnou touhou napodobat starsi opici - zametat, varit, mluvit, podvadet... vsechno, uplne vsechno deti si nahravaji do tzv Absorbent mind, mysli ktera zatim nediscriminuje dobre/spatne, proste vsechno si uklada do postupnych rad na tema "takhle se zije". vytvari si posloupnosti treba vidim mobil - tata rekne ne- rvu - dostanu mobil. pak tuto hypotezu pouzivaji tak dlouho dokud funguje. nebo vidi utahanou matku ktere otec nepomaha. nebo vidi matku ktera uklizi s radosti. vsechno si nahravaji a pak dle toho budou zit svpje zivoty.

    takze: pusobi li nejaky monte lektor jako fasista, je treba se podivat, zda deti se kteryma pracuje, jsou spokojeny, zda on je miluje a respektuje (opet zasadni pozadavek od montessoriove). nebo zda je to blbka, ktera nepochopila jadro. totiz my co jsme meli vice svazujici vychovu, mizem zas svuj trabl (nemohla jsem delat co bych chtela a potrebnovala) promitat ven a bat se, ze kdyz budu po diteti v herne chtit aby si pomucku dalo na koberecek a pak zase uklidilo do police a aby kdyz chce rvat tak slo ven, tak ze ho tim desne stresuju. cili podle mne je treba si to monte vyzkouset, muze to nesednout, ale problem imo neni v tom ideologickem zakladu, kterej je " pomoz abych to dokazal sam".
    za hlavni poznatek montessoriove pokladam jeji normalizacni proces (hroznej nazev): ze ty zazitky spustredene nerusene prace dle svobodne zvoleneho aktualne pro dite duleziteho tematu, to hluboke ponoreni do cojavim vytahovani hrncu ze skrinky nebo expwerimentovani s vodou, ze to deti silne vnitrne nabiji/dobiji. a ze pak prirozene bez natlaku jsou ochotny kooperovat, byt tzv hodne. je to jako s chlapem: kdyz se mu dari v praci, prijde dom, ma tunu energie, je ochotnej vycistit komin nebo vyhovet v cem potrwebujete. rozdal by se jak je silnej. kdyz se mu v praci nedari, nemuze delat co by chtel, furt nejak bojuje proto necemu, tak svou bezmoc demonstruje i doma - sice nejeci a neodporuje jak batole, ale mozna chapete tu souvislost jak to myslim

    monte neni vsespasitelny, deti proste u nas zazivaji a budou zazivat tunu bezmoci, ale do pralesniho kontinua se kvuli tomu neodstehujem zejo. ale muze to hodne pomoct, imo

    markysha: pripada mi zajimav, ze kdyz jsi tondovi vymezila jasna pravidla hry tak byl spokojenejsi, ale jasna pravidla monte hry ti prijdou fasismus. prozkoumej zda nemas nejakou podvedomou ambivalenci v tomto
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam