• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    MARKYSHA: občasný rozkaz není vyloženě špatně. Dítě si sice zaslouží respekt a empatii, ale i tak se musí naučit jak to v naší neutopické společnosti chodí. Zásadní je s rozkazama neplýtvat a používat je jen v nejnutnějších případech - tehdy budou fungovat a bez následků. To je podobné jako příklad s tím, když se dítě řítí na silnici a ty ho s křikem chytneš a strhneš - to je taky dost agresivní řešení, ale nutné. Pak je potřeba to dítěti v klidu vysvětlit.
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    Ahoj šťastným rodičům :). Sem si říkal, že bych si mohl booknout nějaké nové auditko s něčím co mě plně zajímá a koukám že je tu toto, docela nové a sympatické.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    TORUVIEL: tak to je slusny!
    ORIKA
    ORIKA --- ---
    YMLADRIS: tak z tohodle mi teda beha mraz po zadech
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    jinak vcera jsem slysela muj nejnovejsi top #1 antihit: Jak udrzet dite v postylce samo v pokoji: rikaji mu, ze ve skrini je bubak a jestli dite z te postylky vyleze, tak po nem skoci.

    Obcas mi fakt zustava rozum stat. Ale jiste timpadem rodice maji vecer klid...
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    YMLADRIS: dostatecne dobra v cinnosti, ktera ale presto obsahuje urcity stupen vyzvy - na kterou clovek odpovi, dokaze (vetsinou) neco noveho. Takze to cloveka bavi natolik ze ho cinnost uplne pohlti (za predpoladu ze neni rusen zvenci) a po skonceni ma pak takovy ten fajn povznasejici a uspokojujici pocit "dobre vykonane prace" a zaroven je pritomno pozitivni sebehodnoceni. Coz jak pises dusevne nabiji. V takovem rozpolozeni je pak vetsina lidi vcetne deti vlidnejsi, otevrena spolupraci a naslouchani druhym.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    WITCHIE: presne, tak jsem na to monte vlastne padla: vedela jsem ze mne osobne v zivote nejvic pomaha flow -- vic nez konzum, myslenky, nebo cokoliv jineho, vic mne nabiji a stava mne vyrovnanou a laskavou, kdyz se mi dari dostatecne "dobra" cinnosti. A kdyz mi doslo ze to je presne ta polarizovana pozornost dle montessoriove, rekla jsem si oho s tou zenou jsem kompatibilni

    oblibeny obrazek

    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    YMLADRIS: jen doplneni - v psychologii je na tenhle stav ponoreni se do primerene narocne cinnosti termin - "flow". Je to idealni stav kdy clovek provozuje cinnost dost narocnou na to, aby se nenudil, ale zas ne tak tezkou a narocnou, aby se citil neschopny, nekompetentni a frustrovany. Proto se v nem nejlepe uci: mozek ma maximalni moznou intelektualni stimulaci pomerne k maximalni mozne pozitivni stimulaci emocni/k motivaci (intelektualni cinnost neni rusena ani nudou ani pochybnostmi o sobe). (Plati i pro dospele.)
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    YMLADRIS: no tak víceméně Montessori používám, ale já ho nechávám i volně projevovat emoce křikem, smíchem, myslím, že to děti potřebují, ví, že se má ztišit, když přijde muž z práce, který to nesnáší, u babičky a dědy, v tramvaji apod. Já nevymezuju Tondovi pravidla hry, jen v určitých případech, kdy mu prostě poručím, protože nemám neomezený čas čekat, až k tomu dojde sám, to je základní problém. Ale netýká se to hraní, týká se to běžného provozu. On je problém v tom, že jsou taky dva a často mají naprosto protichůdné potřeby a já nechci upřednosťňovat jen jednoho. To se týká i tý školky, Tonda je teda ten typ, který tam chodí celkem rád, žádné dramatické scény, že tam nechce neprobíhají, ale raději by tam nespal, což je pro mě i pro Alenku šílené, ona se po obědě neprospí, často se ani nenají, má cvičení, já taky musím doma uvařit, něco poklidit, takže tam dvakrát až třikrát týdně prostě spí a já pro něj jdu ve tři, což je první určená doba odpoledního vyzvedávání. Ale takhle stíhám se věnovat jen čistě Alence, má mě jen pro sebe, což taky potřebuje, Tonda má taky svůj čas se mnou, před spaním, takže je to spravedlivé.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    BEBERA: jo rozumim. mozna ma takovej klidnej temperament, nebo se na to ve videu fakt nezamerili. ideove souhlasim, toto mi v monte dost chybi, nejaka vtipna podpora divokosti, pohybu atd. behat venku. v tom se mi libi Rebeca Wild a jeji free skola v ekvadoru - v tamnim klimatu se snadno realizuje aby decko mohlo jit kdykoliv z budovy ven...

    jinak tady jsou jeste jedny prazske jesle, kde si taky jedou hodne tu kompetenci deti. (skolne je vysoke)
    Marché Montessori miniškolička | náš běžný den
    http://www.youtube.com/watch?v=8wnjdfaBXPY

    BEBERA
    BEBERA --- ---
    YMLADRIS: přiznám se, že jsem to video nedokoukala, dokonce unudilo i syna, který je jinak jak přivařený úplně k čemukoliv, co se na obrazovce hýbe. Ten kluk je tam jak robůtek, jak malý dospělý - ani jednou jsem ho neviděla běhat, vřískat, chechtat se, někam šplhat a sápat se... Buď rodiče sestříhali nejlepší momenty několika dní nebo není normální...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    jinak o nejake monte uvahy jsem se pokousela v prislusnem klubu, je to furt dokola, ale muze k necemu byt:h [ YMLADRIS @ Montessori - mimino, batole, školkáč i školák ]

    a toto video se mi fakt libi tak sorry za repost (den ditete 20 mesicu)


    Монтеcсори - Edison day
    https://www.youtube.com/watch?v=suQtjioXvGU
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    takze to montessori laicky dle toho co mam nacteno. s monte jsem se setkala prostrednictvim centra, kde matky reportuji ze se citi prilis svazane omezene, fasismus, ze deti spoustu veci nesmi delat, ze je to buzerace. rozhodla jsem se tedy pozkoumat, jak to videla ta montessoriova.vysledky mne zaujaly. sorry za traktat, snad necemu pomuze

    historicky uvod: prvni lekarka v italii, dostala praci v ustavu mentalne postizenych decek. s temi se tehdy nic nedelalo, jen se jim hazelo jidlo do kleci. vsimla si ze strasne moc to jidlo chtej, nee kvuli hladu, ale kvuli stimulaci. hraly si s nim ruzne. zacala jim delat ruzne pomucky na hrani .... zkousela a vyhodnocovala... zjistila, ze se nejlepe uci kdyz jsou ponoreny do prrimerene tezke aktivity, nerusene. ubehlo par let ... a tyto mentalove slozili tehdejsi italske skolni zkousky bez problemu. narodni zazrak, montessoriova je slavna. ona to hodnoti naopak, ze jaka skoda je konvencni skola pro zdravy decka, ktere maji mnohem vetsi potencial, kdyz ty zkousky dokazou slozit i postizeni.
    ale je slavna a dostala k dispozici na svoje pokusy :) zdrava decka, konkretne smela otwvrit skolku v delnicke ctvrti, kde jinak kindosi behali po ulicich a pachali kriminalitu. pokracuje v pokusech. nema zadnou ideologii jak "by se melo" ucit; je to takova ta viktorianska prava Vedkyne, ktera zkouma jak veci jsou a vyvozuje zavery. sedi tam cele dny a pozoruje proces. po nocich sije pomucky. postupne si ude
    a spoustu zaveru - ze lepe funguje pomucka na ktere je izolovana jedna vlastnost (napr. vkladani neceho do neceho) ci mene barev. dale zavery o roli ucitelky: ze deti se uci pokud jsou vedeny vlastnim impulsem s necim pracovat, nikoliv na povel (vsichni ted budete procvicovat psani pismena P). zjistuje, ze nejtgezsi je tehdejsi ucitelky odnaucit ucit (tj hlasat nejaka moudra dle vlastniho planu), takze trenuje ne-ucitelky, jak pozorovat decka a pomahat jim v jejich objevovacim procesu a pri tom ale nezadusit tu hledavou zvidavost.
    hlavni co se ji vyjevilo je detska touha "pomoz mi abych to dokazal sam". ted napisu svoje uvahy, ktere od montessoriove neznam takto presne fprmulovane, ale myslim ze by spuhlasila. jak decko nabyde samostatnost (chodi...) vnima samo sebe jako ze je velky, ze je normalni kompetntni lidska bytost. puvodne na te africkre savane uz by samo ozobavalo maliny a potulovalo se po vesnici a chovalo se proste jako kompetenenti lidoop. jenomze! nase kultura je nekonecne slozitejsi. kolik jevu je treba pochopit na africke nahorni plosine? nevim, 500? pak uz je jasny co je bezpecny, co je nebezpecny, jak se chovat. deti maji svou realitu nachozenou...
    ale u nas mame 500 jevu cojavim jenom v koupelne treba :-)
    decka jsou permanentne ve stavu tisicu novych obrazu kolem nich a nejistoty co je kousne a co ne, jakmile neco udelaji, prileti rev Nedelej to!!!
    pritom jejich hrozne silna potreba je konat, zapojuji si postupne telo, MUSI kroutit knoflikama nebo hazet vecma neco sttkat to diry nebo vriskat nebo cokoliv. strasne je to svedi zevnitr (metafora) jako vyvojovy impuls. spokojene jsou, kdyz je rralita kolem nich tak prehledna (jednoducha) ze v ni mohou zazivat sebre jako kompetentni, schopny, nezavisly. montessoriova vykoumala " pripravene prostredi" - ucinit nedostupnymi nebezpecne a drahe veci, zavest rad a neprehanet to s podnetama. z bedny hracek decko neni stastne. z policky s peti hrackama ktere se obmeni kazde pondeli je mnohem stastnejsi, protoze to mnohem lepe reaguje na jeho neurologicke potreby.
    ve zkratce, montessoriova pokusama dosla k tomu, ze tim zjednodusenim sveta ve sve skolce (kdo si hraje na koberecku, ostatni mu tam bez vyzvy nelezou; veci se davaji zpet na misto; ...) detem umoznuje to tam mentalne pobrat, ovladnout a rozjet se tam. kdyz nekdy nedosla ucitelka, kindosi se vloupali oknem a hrali si normalne dle tamnicjh pravidel. deti dle jejiho nazoru jsou prirozene mirotvorne, Kdyz jsou naplnovane jejich potreby.
    decka nepotrebujou totalni volnost, to mozna chtej az pubertaci, nevim. deti chteji samy sebe zazivat jako autonomni, schopne, a realizujici smysluplne cinnosti.
    coz je jeji dalsi silny proud: zmensila bezne nastroje v domacnosti a nechala deti pripravovat svaciny, zalevat kvetiny, uklizet, zdobit tridu... decka to milovaly.
    a toto se hodne tyka batolat: nejzasadnejsi hracka pro batole je Jeho Vlastni Rodic. opice ma silnou touhou napodobat starsi opici - zametat, varit, mluvit, podvadet... vsechno, uplne vsechno deti si nahravaji do tzv Absorbent mind, mysli ktera zatim nediscriminuje dobre/spatne, proste vsechno si uklada do postupnych rad na tema "takhle se zije". vytvari si posloupnosti treba vidim mobil - tata rekne ne- rvu - dostanu mobil. pak tuto hypotezu pouzivaji tak dlouho dokud funguje. nebo vidi utahanou matku ktere otec nepomaha. nebo vidi matku ktera uklizi s radosti. vsechno si nahravaji a pak dle toho budou zit svpje zivoty.

    takze: pusobi li nejaky monte lektor jako fasista, je treba se podivat, zda deti se kteryma pracuje, jsou spokojeny, zda on je miluje a respektuje (opet zasadni pozadavek od montessoriove). nebo zda je to blbka, ktera nepochopila jadro. totiz my co jsme meli vice svazujici vychovu, mizem zas svuj trabl (nemohla jsem delat co bych chtela a potrebnovala) promitat ven a bat se, ze kdyz budu po diteti v herne chtit aby si pomucku dalo na koberecek a pak zase uklidilo do police a aby kdyz chce rvat tak slo ven, tak ze ho tim desne stresuju. cili podle mne je treba si to monte vyzkouset, muze to nesednout, ale problem imo neni v tom ideologickem zakladu, kterej je " pomoz abych to dokazal sam".
    za hlavni poznatek montessoriove pokladam jeji normalizacni proces (hroznej nazev): ze ty zazitky spustredene nerusene prace dle svobodne zvoleneho aktualne pro dite duleziteho tematu, to hluboke ponoreni do cojavim vytahovani hrncu ze skrinky nebo expwerimentovani s vodou, ze to deti silne vnitrne nabiji/dobiji. a ze pak prirozene bez natlaku jsou ochotny kooperovat, byt tzv hodne. je to jako s chlapem: kdyz se mu dari v praci, prijde dom, ma tunu energie, je ochotnej vycistit komin nebo vyhovet v cem potrwebujete. rozdal by se jak je silnej. kdyz se mu v praci nedari, nemuze delat co by chtel, furt nejak bojuje proto necemu, tak svou bezmoc demonstruje i doma - sice nejeci a neodporuje jak batole, ale mozna chapete tu souvislost jak to myslim

    monte neni vsespasitelny, deti proste u nas zazivaji a budou zazivat tunu bezmoci, ale do pralesniho kontinua se kvuli tomu neodstehujem zejo. ale muze to hodne pomoct, imo

    markysha: pripada mi zajimav, ze kdyz jsi tondovi vymezila jasna pravidla hry tak byl spokojenejsi, ale jasna pravidla monte hry ti prijdou fasismus. prozkoumej zda nemas nejakou podvedomou ambivalenci v tomto
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    INUSHKA: Taky jsem se knížce od Aldort dlouho vyhýbala kvůli tomu, že na mě bude moc radikální - aka dítě může všechno, matka nesmí nic, aby náhodou chudáka dítě neomezila. Čtu ji až teď a kupodivu z toho mám úplně jiný pocit - rovina dítě neomezený bůžek ovládající celou rodinu tam v mém chápání není. Ani tam není přehršel nových informací, které bych do té doby nevěděla, spíš se ty informace jen pospojovaly do celkového obrazu tak, že u mě došlo k posunu paradigmatu, k posunu náhledu na výchovu. Základním čepem, kolem kterého se to celé pootočilo, jsou potřeby dětí a láska (jakkoliv z počátku knihy to pro mě byl dost vágní sluníčkový pojem). Pokud k dítěti přistupuju tak, že je nějakým způsobem naprogramované k vývoji (z vajíčka se bez mých zásahů taky zvládlo vyvinout do perfektního tvora), jsou předprogramované i jeho potřeby. Pokud potřebu uspokojím, dítě si jí odškrtne a může postoupit ve vývoji dál. Pokud ji neuspokojím, bude se na té potřebě točit dokola. Zpětně mi došlo, kolik bitev už jsem se starším synem probojovala a kolik času jsem strávila vnucováním mu svých představ o tom, jak mají věci být - kdybych v tu chvíli jeho "vysírání" pojala jako potřebu (např. i potřebu dokázat si lásku matky), tak a) bych to nebrala osobně (nevytáčelo by mě to) a b) po uspokojení by si ji mohl odškrtnout a posunout se.

    Změna je zatím čerstvá, je to teprv pár dní, uvidíme, jak se to bude vyvíjet. Zatím u čtyřleťáka zaznamenávám 1) nárůst požadavků na mě, i u věcí, které dřív automaticky dělal sám. Doufám, že to je jen ujišťování se o tom, že potřeby budou plněny a že tahle fáze přejde. 2) Nárůst požadavků na autonomii v rozhodování. 3) nárůst projevů lásky vůči mě.
    ONA_MAKARONA
    ONA_MAKARONA --- ---
    KEIKIN: Jo v tom naprosto souhlasím, tohle jsme tam řešili pořád dokola. Byli tam i tací, kteří se s námi byli schopni zhádat, že jejich dítě je prostě jen nachlazené a že to má celou zimu a že prostě do školky pujde (i když měl nudle až na bradě, skelné oči, kašel apod.) Pak nám tam takovéto děti stále poplakávaly, usínaly a samozřejmě nakazily ostatní.

    TIMA: Hele v tom máš asi pravdu no. Jsou ještě děti, které při odchodu rodičů vyplakaly moře slz a tak hodinu s nimi nic nebylo, ale pak v průběhu dne se uklidnily a nakonec ani nechtěly domů.. ale já sem měla na mysli spíš děti, které tam vyloženě být nechtějí a trápí se tam, prostě bych je nenutila.
    TIMA
    TIMA --- ---
    ONA_MAKARONA: A pak jsou tu děti, které vyvádí, že do školky nechtějí, ale pak jsou tam ve svém živlu, zatímco doma je nedokážeš uspokojit žádnou myslitelnou aktivitou a vysírají od rána do večera. Co s nima?
    PETRUSKA
    PETRUSKA --- ---
    Je tu nějaký absolventu kurzu nevýchovy? Dost o tom uvažuji, ale mám 14měsíční batole a nevím jestli to není brzo jít na kurz, když mládě ještě nemluví. Ráda bych po kurzu hned něco aplikovala.. jakože nechci jít na kurz a čekat pak půl roku, než se s ním na něčem budu moct domluvit a zkoušet to..
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    ONA_MAKARONA: mně štvou školky hlavně kvůli nemocem. Malá se uzdraví a hned zas chytne od nějakého děcka. rodiče namjí čas kvůli práci a proto dávají do školky nemocné děti nebo bacilonosiče. Kombinace málo prostoru - moc dětí je dost na pikaču.
    ONA_MAKARONA
    ONA_MAKARONA --- ---
    Ještě co se týče té školky, tak pokud je to v silách rodičů, nechala bych rozhodnutí na dětech. Když jsem ve školce pracovala, byla tam holčička, která to tam milovala, přicházeli s tatínkem už kolem 7 ráno a ona už od dveří pištěla a smála se a hrozně se těšila, pak jsou samozřejmě zase úplné opaky, které tam vyloženě trpí a celou dobu probrečí. Podle mě by bylo nejlepší nabízet to dětem jako možnost - dneska můžeš jít za kamarády do školky nebo být doma s mamkou/taťkou/babičkou (v praxi to bohužel funguje těžko).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam