• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    Tato diskuze se zaobírá zejména tzv. Nevýchovou a učením Naomi Aldort. Jakou výchovu doma upřednostňujete a proč? Praktikujete ve své rodině tyto "alternativní" směry výchovy? Opravdu fungují? Otázky, rady a pomoc ohledně (ne)výchovy vítány.
    rozbalit záhlaví
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    INUSHKA: Ano vnímám to, že trestám dítě tím, že jsem naštvaný. Vlastně i manželku. Takhle v rodině to vnímám, ale třeba v práci ne.
    Já si své emoce dokážu ohlídat přirozeně a proto špatně snáším, když je těch negativních emocí kolem mně dost. Dokonce mi z toho někdy bývá fyzicky špatně. Takže funguji spíše jako klidnější element v naší rodině, nicméně tím vznikají určité problémy. Ale to už je na jiné povídání :-)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    KEIKIN: Chápu, že z pozice toho, vůči komu jsou směřovány negativní emoce, to vnímáš jako "trest". Vnímáš to ale stejně, i když někdo naštve tebe? Vnímáš to tak, že tím, že jsi na něj naštvaný, ho trestáš?
    Já se přiznám, že mně by tohle chápání trestu přišlo strašně svazující a omezující v možnosti prožívat a projevovat své autentické emoce. Když mě někdo naštve, tak prostě cítím vztek, aniž by bylo mým cílem dotyčného za jeho chování potrestat. Ta emoce tam prostě je a já tomu nemůžu zabránit. Čili bych to buď musela brát tak, že buď trestám automaticky a mimovolně (což se mi nelíbí ani trochu a podle mě se i míjí s tou výchovnou podstatou trestu) nebo se musím sakra hodně omezovat v projevech svých emocí (případně je rovnou potlačovat), aby je druhá strana nezaznamenala nemohla se tak cítít trestána.
    TIMA
    TIMA --- ---
    U nás jsou ve hře jenom dva tresty, takové, co nemají souvislost s prohřeškem. Zákaz sladkostí a zákaz telky. Nic jiného nikdy nefungovalo.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    INUSHKA: ano ta definice trestu (a vlastně i odměn) asi zásadní, protože já ji vnímám dost široce. A třeba konkrétně pro mně ty negativní emoce jsou dost velký trest, horší než fyzický trest nebo já nevím zaracha.
    Jak už jsem psal níže, vnímám to slovo v tomhle kontextu jako učení se trestem (tedy spíše trestíkem). Pokud není rodič tak velká autorita, aby ho dítě v určité životní situaci poslechlo (udělalo co je nutné v tu chvíli), tak musí přijít nějaká reakce. A ta reakce už je pro mne vlastně trestem, protože nebylo možné jinou cestou dosáhnout cíle. Tedy takto já to vnímám.
    V tomto klubu o alternativním rodičovství se snad nebudeme bavit o klasických trestech typu tělesné bytí, ponižování apod. To samozřejmě odsuzuji.
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    TIMA: U nás se dvěma dětmi rána probíhají většinou v klidu (teď tedy pár dní je mladší vzbuzen dřív, než by potřeboval a vypravování doprovází jekotem, ale to je výjimka). Syn se ráno těší na hračky a chce si pohrát, tak po pár dnech sezení v pyžamu u lega a asi dvou odchodů o hladu vykrystalizovala dohoda, že se nasnídá, obleče a umyje a pak si může až do odchodu dělat, co chce. Čím rychleji to všechno stihne, tím déle si může hrát. Poslední dva dny si vymyslel, že by si chtěl v tom volném čase hrát s tabletem a to bys měla vidět ten kalup, jak rychle se oblékne :)
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    SINSEMILLA: My máme Jojo medvídky- padne jich 3-5 denně. Ráno motivace stihne ještě venčit psy, bude moct jet do školky na kole apod. Nakupovat chodí rád, cestou je spousta louží na přeskakování a hlavně autíčko na koruny:-)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    KEIKIN: Asi by to chtělo ujasnit si, co budeme pro účely diskuse považovatbza trest. Já třeba nic z toho, co ty píšeš, jako trest v pravém slova smyslu nevnímám. Negativní emoce vůči někomu podle mě vůbec nejsou trest, to jsou prostě emoce, které ve mě nějaká situace vyvolala, necítím je přece schválně, abych druhému ublížila nebo mu nastavila hranice. Stejně tak to s tou sladkostí - prostě sladkého se ,ůže jíst omezené množství, když si dítě samo dalo a toho limitu dosáhlo, tak už prostě další nebude. Když překročíš limit svojí karty pro výběry a bankomat ti odmítne další hotovost vydat, tak tě tím přece taky netrestá, jen se řídí nastavenými pravidly.
    Trest pro mě znamená sankci, která nemá přímou souvislosta s prohřeškem, je jaksi arbitrárně stanovena z pozice autority. To "z pozice autority" je tam velmi důležité. Pokud se naštvu na svého partnera a třeba s ním přestanu mluvit, tak to taky nepovažuju za "trest", protože náš vztah je rovnocenný, já nemám autoritu mu uložit trest (tedy něco nařídit nebo zakázat JEMU), mám jen možnost chovat se tak, jak JÁ to v danou chvíli chci a potřebuju s vědomím, že v něm to možná vyvolá nějaké emoce nebo reakci, ale taky nemusí.

    Třeba včera jsme tu měli neskutečný bordel, protože Malvína vysypala různé kostky ze třech různých krabic na jednu hromadu uprostřed obýváku, do toho natahala všechny plyšáky, rozházela dílky z pěnového puzzle a pak to opustila a že chce Krtka. Tak jsem jí řekla, že Krtek může být, ale nejdřív musíme uklidit ten nepořádek, protože večer přijde na návštěvu teta a neměla by si ani kam sednout. A jelikož jsou to její hračky a rozházela je ona, chci, aby se na úklidu podílela. Šlo to podat jako "žádný Krtek, protožes tu udělala nepořádek" (to by byl trest) nebo taky "Krtek bude, když to tu uklidíš" (to by byla odměna). Já jsem se to snažila podat jako prostou souslednost činností - od těch sice nezáživných, ale důležitých, po ty příjemné, ale ne nutné, které si víc užijeme, když už před sebou nebudeme mít žádnou nepříjemnou povinnost. "Nejdřív uklidíme, pak se podíváme na Krtka". Ono to zní jenom jako drobná nuance ve formulaci, ale podle mě je to rozdíl dost velký, právě v tom, jak je to chápáno. Malvína se sice ještě chvíli dožadovala, že Krtka chce hned, ale když jsem vydržela opakovat, že nejdřív uklidíme, pak bude Krtek, tak se do toho úklidu pustila (já jsem jí samozřejmě pomohla, resp. většinu jsem uklidila já, ale až když s tím sama začala). A pak, světe div se, na Krtka vůbec nedošlo, protože Malvína už po něm netoužila, našla si jinou zábavu, a já jsem ho nepřipomínala (proč taky).
    SINSEMILLA
    SINSEMILLA --- ---
    KEIKIN: fakt jo? já myslela, že čím víc mají rozumu, tím je to lepší... tak to jsem zvědavá
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    TIMA:
    TIMA:
    Tak to máme naprosto stejnou zkušenost. :-)
    SINSEMILLA: Největší křik je skoro vždy kolem nejstarší Ely, která má svoje manýry. Zvláště při změně stavu. Když jdeme ven je problém (oblečení se jí nelíbí), když společně jíme je zase jiný problém (jídlo jí nevoní nebo nevypadá dost pěkně).
    SINSEMILLA
    SINSEMILLA --- ---
    TIMA: aha, hustý... no jo, ovládat emoce se naučí postupně, vidím to na sobě, jak to se mnou někdy mává
    TIMA
    TIMA --- ---
    SINSEMILLA: Batole proti šestiletému šlape jako hodinky :). Ten šesteletý to taky umí, ale hodně záleží na tom, jak se vyspí, jestli nevstane prdelí napřed, na počasí, konjunkci planet a tak. On je prostě hrozně náladový a emocionální tvor, a když se zasekne, je to konečná.
    SINSEMILLA
    SINSEMILLA --- ---
    TIMA: ale tak ty máš dvě děti, ne? to si myslím, že je hned jiný, ono jeden rozumný čtyřleťák je něco jiného než k tomu ještě batole
    SINSEMILLA
    SINSEMILLA --- ---
    TIMA: to je přesně to, že to je ale jednou za rok, to je pak v klidu, mě prostě děsí systém odměn a trestů, na kterém se jede od rána do večera při každé příležitosti. mám dojem, že na erika taky funguje, když ho pak pochválím třeba před mužem, mu vyprávím, co se stalo a že jsem na něj pyšná a tak. spíš mám raději to, že se domluvíme, že se dnes jde na zmrzlinu a prostě se jde, ať se děje, co se děje (jednou jsme jí teda zaspali odpoledne, takže proběhlo pár slz, ale nějak jsme to zvládli)
    TIMA
    TIMA --- ---
    SINSEMILLA: To můžu jenom závidět. U nás je ráno většinou psycho a motivace se hledá velmi obtížně.
    SINSEMILLA
    SINSEMILLA --- ---
    TIMA: tak třeba ráno se na něj normálně obrátím a řeknu mu, eri, podívej kolik je hodin? samozřejmě neumí hodiny (i když teda dnes se mi zdálo, že fakt poznal, že už je pár minut po osmé a měla ho přijít vyzvednout kamarádka), ale na něj vždycky fungovalo se na něj prostě obrátit jako na dospělého, velkého.

    nevím jak to, ale rána u nás probíhají celkem v klidu a je fakt, že snídani třeba tak neprožívám, protože mají ve školce za dvě hodiny svačinu, pak dvouchodový oběd. nicméně když jsme najeli na snídani čokoládové kuličky a mlíko, není problém. jsme si vědomi toho, že je to jídlo úplnej nesmysl, ale za to ráno víc v klidu nám to stojí
    TIMA
    TIMA --- ---
    SINSEMILLA: To je extrém, jasně. Ale když dostane dítě bolestivou injekci a pak ho vezmi na zmrzlinu, tak mi to přijde ok. Vysvětlení, že teď bude zdravé jako řípa a nedostane cojávím tetanus, by ho asi moc neukonejšilo.
    TIMA
    TIMA --- ---
    MARKYSHA: já si stejně myslím, že děti (přinejmenším některé) v tomhle fungujou podobně jako psi :). Jedny plní povinnosti, aby získaly odměnu, jiné aby ti udělaly radost, ale dělat nepříjemné věci jen pro vlastní dobrý pocit, že dělám správnou věc, to je duševní pochod, který přichází až s věkem a pochopením širšího kontextu.
    SINSEMILLA
    SINSEMILLA --- ---
    MARKYSHA: jasně to chápu... když se začne o odměnách, tak si vzpomenu na kamrádku, co musela koupit synovi zmrzlinu, aby s ní šel na nákup/udělal cokoli. takže pak měl třeba šest zmrzlin denně a celá výchova probíhala stylem, matýsku, přece jsme se dohodli (žádná oboustranná dohodna neproběhla), že nebudeš dělat tohle, ty to děláš, takže nedostaneš zmrzlinu. ledaže bys to teď přestal dělat. to je prostě pro mě noční můra
    TIMA
    TIMA --- ---
    SINSEMILLA: Příčina a následek je samořejmě super a třeba na tom příkladu s večeří to funguje dobře. Jenže přes den mě potká X situací, kdy to použít nelze. Třeba ta samá situace ráno: když nebudeš jíst, přijdeme pozdě do školky, já přijdu pozdě do práce atd... což je mu ovšem úplně egal. A vysvětlovat mu, že mě můžou vyhodit, nebudeme mít peníze a nepojedeme k moři/whatever, to už je tak v zdálené a abstraktní, že to jako motivace rozhodně nezafunguje.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    SINSEMILLA: jo takhle, tak to vůbec. Odměňuju za činnosti nepříjemné, leč nutné, které z hlediska Tondy nepřináší užitek - plenky, chození místo nočníku na záchod, kapky do nosu apod., že si nechal vzít krev apod. Zvláštní sorta logopedie, je to u nás dlouhá cesta, pokroky jsou pro takhle malé dítě neznatelné, je to pořád dokola a časté, tam ho odměňuju. Odměňuju ho za suchou plínku v noci, že sám aktivně chodí na záchod - samozřejmě tam by se to dalo řešit, nechodíš, budeš počůraný, ale já s tím mám problém. Mám na to nepříjemné vzpomínky, dlouho jsem se počůrávala v noci a to probuzení, ten stud, že musím říct rodičům, že mám mokrou postel apod.
    SINSEMILLA
    SINSEMILLA --- ---
    MARKYSHA: no mě model odměn vadí asi stejně jako tresty - model jé, to jsi pěkně nakreslil, šup bonbón mi prostě nesedí, protože to pak implikuje "budu se příště snažit jen proto, že dostanu bonbón". třeba s tím kreslením to dělám tak, že mu řeknu, co se mi na tom líbí a že je to třeba tak pěkný, že bychom to mohli dát do rámečku do pokoje, kdyby chtěl.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam