• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    KEIKIN: Proto říkám přiměřeně věku. Podle téhle logiky bych dítěti nemohla dát do ruky ani pastelky, protože bych musela mít obavu, že nepochopí, kam čmárat může a kam ne a počmárá mi zeď nebo knihu za litr. Kupodivu moje dvouleté dítě docela dobře chápe, že kreslit se smí jenom na papír, který za tím účelem dostane. A třeba čtyřletému už by snad vůbec neměl být problém říct "Tyhle tašky jsou staré, sundali jsme je ze střechy, protože skrz ně už teklo, už teď jsou polámené a opravit se nedají, takže když je rozbiješ ještě víc, nebude to vadit. Odvezeme je pak spolu do sběrného dvora."
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    Tohle je pravidlo, které mám zažité už z výchovy psa a s dětmi je to podle mě stejné. Spíš než trestat, je lepší nežádoucí chování prostě zastavit (sebrat kladívko) a ukázat, jaké chování je naopak žádoucí (nabídnout bubínek). Trest sám o sobě neřekne (ani psovi ani dítěti), jak se teda chovat MÁ, jenom mu sdělí, že "tohle bylo špatně", ale zůstane nejistota, co teda teď dělat. Na tu děti reagují různě - některé se rozbrečí, některé tvrdošíjně pokračují v původní činnosti, některé radši přestanou dělat cokoliv a jenom sedí a civí, dokud se neotřepou, některé si možná samy najdou jinou zábavu nebo obměnu té původní, ale dost možná bude zase nevhodná a bude se to celé opakovat dokola.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    INUSHKA: Nerozcházíme se, já jen to spektrum významů mám širší. Jen s tou další aktivitou se musí opatrně imho. Když ho pošlu rozbíjet další věci (jak dítě pozná co má a nemá trvalé následky), tak bych měl obavu, že mi pak doma zase něco rozbije.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    KEIKIN: Jo, a nevezmu mu kladívko "najednou", říkám, že mu ho vezmu po prvním slovním upozornění, že s ním nemá bušit do květináče, protože ten se může rozbít.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    KEIKIN: No, to "co dál" jsem se právě snažila vypsat v té sáhodlouhé analýze. Mimo jiné tam je napsáno "přiměřeně věku a situaci pak nabídnu jinou aktivitu, na které může ukojit svou touhu do něčeho mlátit nebo něco rozbíjet či bořit, aniž by to mělo trvalé následky". Takže mu dám třeba bubínek a paličku a buš si, když máš náladu, do tohohle se to smí. Nebo ho pošlu na dvůr rozmlátit staré střešní tašky, které se povezou do sběrného dvora, když má náladu něčím třískat a rozbíjet nebo chce vidět, jak vypadají keramické střepy. Nebo tak něco, podle situace a možností.
    My se fakt hodně rozcházíme v chápání pojmu "trest". Jo, po zabavení kladívka dítě nejspíš začne řvát, ale to ještě pro mě automaticky neznamnená, že je to trest. To bych pak mohla za "trest" prohlásit cokoliv, co se mu nebude líbit, třeba podání léku nebo odebrání prášku na praní, který se snažilo ochutnat.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    INUSHKA: Díky za analýzu, pěkně jsi to napsala. Já právě vnímám jako trest už to, že jsi tomu děcku zabavila kladívko. Většinou se takové dítě totiž rozbrečí a nechápe to. Ty jsi mu původně dovolila to kladívko mít a nejednou mu ho vezmeš.

    Důležité je však v tomhle případě co dál. Vezmeš mu z ruky kladívko, sice ho seřveš, ale a on si pak v lepším případě veme jinou paličku a začne bušit třeba na okno nebo na topení (Do toho máš třeba na starosti další dvě děti a zrovna vaříš, chce se ti na WC a ještě musíš spoluklízet to co je rozbité). Takže znovu emoce, zase ho seřveš, tím si rozbiješ atmosféru domácnosti a ty zbylé děti si přestanou "pěkně" hrát. Mám zkušenost, že jak se začne řvát na jedno dítě, tak se rozpláče i další dítě.
    Vždy takové chování děcka má nějaký důvod, jenže když to důkladně analyzuješ, tak zjistíš, že ač děláš skoro maximum, tak to prostě a jednoduše nelze řešit v těch daných podmínkách.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    JON: Pokud omylem, tak samozřejmě netrestat (i když občas jsou děti trestány i za to, že něco udělaly omylem, nedělejme si iluze...). A jinak se mi líbí obsáhlý rozbor INUSHKA :D
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    JON: Chytím se příkladu s kladívkem a květináčem a zkusím ho trochu rozebrat ze svého pohledu.
    Možnost č. 1 - dítě je ještě tak malé, že si vůbec nedovede představit, co znamená "rozbiješ to" resp. má možná nějakou obecnou představu, ale neví, co to přesně znamená v kontextu toho květináče - v tom případě současně s tímto upozorněním zkusím převést jeho pozornost jinam nebo kladívko nahradit plyšovou hračkou, kterou do květináče bušit může, aniž by tento došel úhony. Když to neudělám a dítě květináč rozbije, je to moje chyba a trestat dítě nemá smysl.
    Možnost č. 2 - dítě je o něco starší, už si dokáže představit, co znamená "rozbiješ to", ale ještě nedokáže tak ovládat svá vnitřní pnutí, aby pro něj hrozba rozbití představovala zarážku, když mlátit do květináče ho tolik baví (typicky batolata). V tom případě trestem dosáhnu toho, že to příště možná dělat nebude, aby nedostalo trest. Mým cílem ale je, aby to nedělalo, protože květináč se může rozbít - čili trest je opět kontraproduktivní.
    Možnost č. 3 - dítě už chápe, že květináč svým počínáním rozbije, a dělá to právě proto - chce vidět rozbitý květináč. V tom případě po prvním varování zabavím kladívko, bez náhrady, a vysvětlím, že si nepřeju, aby schválně ničilo věci, protože věci mají svou hodnotu. A když nestačí slovní upozornění, musím mu v tom holt zabránit jinak. Nestihnu-li to (květináč křupne hned následujícím úderem po prvním upozornění), naštvu se a výše zmíněné vysvětlím dítěti poněkud zvýšeným hlasem (to je prostě moje přirozená reakce na rozbitý květináč, viz předchozí debata a obsahu slova "trest"). Následně dítě podle svých sil a možností bude muset ten bordel uklidit a nahradit vzniklou škodu - batole mi pravděpodobně bude tak leda držet lopatku při zametání a neúčinně asistovat (ale i tak to znamená, že tam musí zůstat se mnou a nemůže si jít hrát, dokud to nebude uklizené), předškolák už předpokládám většinu uklidí sám, dítě, které už dostává kapesné, přispěje na nový květináč ze svého, puberťák ho i půjde zakoupit a postiženou rostlinu osobně přesadí nebo tak něco (v těchto věkových kategoriích už pouze teoretizuju). Plus přiměřeně věku a situaci pak nabídnu jinou aktivitu, na které může ukojit svou touhu do něčeho mlátit nebo něco rozbíjet či bořit, aniž by to mělo trvalé následky.
    Možnost č. 4 - dítě chápe, že květináč svým počínáním rozbije, a dělá to naschvál jako provokaci - postup stejný jako v předchozím bodě, plus se zároveň zamyslím nad důvodem provokace - potřebuje moji pozornost? Je přetažené? Je na mě z nějakého důvodu naštvamé? Důvod potom řeším. Aktuálně tyhle provokatérské nálady M. chytá, když je přetažená, takže pro mě je to signál "odpočinek nutný".
    Ať přemýšlím, jak přemýšlím, nikde v tom nevidím, jaký smysl by mělo mít dítěti zakazovat pohádku nebo ho bít, když to nemá s rozbitým květináčem žádnou souvislost. Jedině tu, že ho zastraším a příště se rozbíjení květináčů vyvaruje ze strachu před trestem, což ale není mým cílem, jak už jsem psala výš. Já chci, aby je nerozbíjelo, protože je jich škoda a jsou užitečné vcelku. A nebo (v případě plácnutí nebo pohlavku), že to neverbálně ventiluje a sdělí ty moje negativní emoce, ale to je mi silně proti srsti, sdělovat někomu, že se zlobím, fyzickým násilím.

    Nejsem rozhodně názoru, že rozbitý květináč je třeba přejít z úsměvem a bez komentářů. Zároveň si nemyslím, že děti jsou skleníkové květinky, které je potřeba chránit před jakýmikoliv negativními pocity. Neumím v klidu a s úsměvem oznamovat "teď se zlobím", jak doporučují některé seberozvojové knihy, a vlastně si ani nemyslím, že by to bylo žádoucí, protože by to pro dítě bylo matoucí. Takže když mě dítě naštve, klidně ho seřvu a nevnímám to jako trest, ale jako přirozený projev emoce, kterou ve mě jeho chování vyvolalo. Ale prostě nevidím smysl v ukládání trestů, které s květináčem nijak nesouvisí, natož v bití. Zkouším to jinými, výše popsanými způsoby, a zatím nám doma fungují (uvidíme, co s tím udělá školkový věk a větší vliv vrstevníků). V podstatě je to i způsob, který jsem si přinesla z původní rodiny, o to je mi bližší.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    TORUVIEL: Jn pojímám to široce a proto jsme se možná nepochopili. Tak nějak mám v hlavě karmický koloběh - myšlenka-čin-následek. Víš poslední dobou jsem si na sobě ověřil, jak dokážu potrestat rodinu tím, že něco udělám blbě. Třeba nějaké špatné rozhodnutí mimo domov. PAk přijdu domů a cítím ty následky jako trest za to co jsem např. udělal někde někomu. Napadá mně sousloví trest boží :-)
    JON
    JON --- ---
    TORUVIEL: Podle me je nesmysl trestat dite za to, ze omylem rozbije kvetinac, ale pokud to udela schvalne, po vyslovnem upozorneni nebus do toho tim kladivkem, rozbijes to, tak je nejaky ten trest na miste, ne ? - osobne preferuju pohlavek/naplacani + pomuzes mi to uklidit pred zatrest dneska nebude pohadka, ale chapu, ze to nekdo muze mit jinak.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    INUSHKA: Ano vnímám to, že trestám dítě tím, že jsem naštvaný. Vlastně i manželku. Takhle v rodině to vnímám, ale třeba v práci ne.
    Já si své emoce dokážu ohlídat přirozeně a proto špatně snáším, když je těch negativních emocí kolem mně dost. Dokonce mi z toho někdy bývá fyzicky špatně. Takže funguji spíše jako klidnější element v naší rodině, nicméně tím vznikají určité problémy. Ale to už je na jiné povídání :-)
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    KEIKIN: To pojímáš ten pojem trest fakt hodně široce. Jak to vidím já, tak trest je něco, co nesouvisí s danou činností, za kterou je trest udělen. Typicky třeba zákaz pohádek za to, že dítě rozbilo já nevim květináč třeba (tam může dítě cítit křivdu, protože ty věci prostě spolu vůbec nesouvisejí). Kdežto přirozený následek činnosti je něco jiného, když se budu chovat hnusně na mámu, bude máma protivná, třeba. Bez toho přece nejde fungovat, to je přirozené a ukazuje to dítěti správné mantinely, ve kterých se učí pohybovat, aby fungoval v mezilidských vztazích nějak příjemně a rozumně.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    KEIKIN: Chápu, že z pozice toho, vůči komu jsou směřovány negativní emoce, to vnímáš jako "trest". Vnímáš to ale stejně, i když někdo naštve tebe? Vnímáš to tak, že tím, že jsi na něj naštvaný, ho trestáš?
    Já se přiznám, že mně by tohle chápání trestu přišlo strašně svazující a omezující v možnosti prožívat a projevovat své autentické emoce. Když mě někdo naštve, tak prostě cítím vztek, aniž by bylo mým cílem dotyčného za jeho chování potrestat. Ta emoce tam prostě je a já tomu nemůžu zabránit. Čili bych to buď musela brát tak, že buď trestám automaticky a mimovolně (což se mi nelíbí ani trochu a podle mě se i míjí s tou výchovnou podstatou trestu) nebo se musím sakra hodně omezovat v projevech svých emocí (případně je rovnou potlačovat), aby je druhá strana nezaznamenala nemohla se tak cítít trestána.
    TIMA
    TIMA --- ---
    U nás jsou ve hře jenom dva tresty, takové, co nemají souvislost s prohřeškem. Zákaz sladkostí a zákaz telky. Nic jiného nikdy nefungovalo.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    INUSHKA: ano ta definice trestu (a vlastně i odměn) asi zásadní, protože já ji vnímám dost široce. A třeba konkrétně pro mně ty negativní emoce jsou dost velký trest, horší než fyzický trest nebo já nevím zaracha.
    Jak už jsem psal níže, vnímám to slovo v tomhle kontextu jako učení se trestem (tedy spíše trestíkem). Pokud není rodič tak velká autorita, aby ho dítě v určité životní situaci poslechlo (udělalo co je nutné v tu chvíli), tak musí přijít nějaká reakce. A ta reakce už je pro mne vlastně trestem, protože nebylo možné jinou cestou dosáhnout cíle. Tedy takto já to vnímám.
    V tomto klubu o alternativním rodičovství se snad nebudeme bavit o klasických trestech typu tělesné bytí, ponižování apod. To samozřejmě odsuzuji.
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    TIMA: U nás se dvěma dětmi rána probíhají většinou v klidu (teď tedy pár dní je mladší vzbuzen dřív, než by potřeboval a vypravování doprovází jekotem, ale to je výjimka). Syn se ráno těší na hračky a chce si pohrát, tak po pár dnech sezení v pyžamu u lega a asi dvou odchodů o hladu vykrystalizovala dohoda, že se nasnídá, obleče a umyje a pak si může až do odchodu dělat, co chce. Čím rychleji to všechno stihne, tím déle si může hrát. Poslední dva dny si vymyslel, že by si chtěl v tom volném čase hrát s tabletem a to bys měla vidět ten kalup, jak rychle se oblékne :)
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    SINSEMILLA: My máme Jojo medvídky- padne jich 3-5 denně. Ráno motivace stihne ještě venčit psy, bude moct jet do školky na kole apod. Nakupovat chodí rád, cestou je spousta louží na přeskakování a hlavně autíčko na koruny:-)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    KEIKIN: Asi by to chtělo ujasnit si, co budeme pro účely diskuse považovatbza trest. Já třeba nic z toho, co ty píšeš, jako trest v pravém slova smyslu nevnímám. Negativní emoce vůči někomu podle mě vůbec nejsou trest, to jsou prostě emoce, které ve mě nějaká situace vyvolala, necítím je přece schválně, abych druhému ublížila nebo mu nastavila hranice. Stejně tak to s tou sladkostí - prostě sladkého se ,ůže jíst omezené množství, když si dítě samo dalo a toho limitu dosáhlo, tak už prostě další nebude. Když překročíš limit svojí karty pro výběry a bankomat ti odmítne další hotovost vydat, tak tě tím přece taky netrestá, jen se řídí nastavenými pravidly.
    Trest pro mě znamená sankci, která nemá přímou souvislosta s prohřeškem, je jaksi arbitrárně stanovena z pozice autority. To "z pozice autority" je tam velmi důležité. Pokud se naštvu na svého partnera a třeba s ním přestanu mluvit, tak to taky nepovažuju za "trest", protože náš vztah je rovnocenný, já nemám autoritu mu uložit trest (tedy něco nařídit nebo zakázat JEMU), mám jen možnost chovat se tak, jak JÁ to v danou chvíli chci a potřebuju s vědomím, že v něm to možná vyvolá nějaké emoce nebo reakci, ale taky nemusí.

    Třeba včera jsme tu měli neskutečný bordel, protože Malvína vysypala různé kostky ze třech různých krabic na jednu hromadu uprostřed obýváku, do toho natahala všechny plyšáky, rozházela dílky z pěnového puzzle a pak to opustila a že chce Krtka. Tak jsem jí řekla, že Krtek může být, ale nejdřív musíme uklidit ten nepořádek, protože večer přijde na návštěvu teta a neměla by si ani kam sednout. A jelikož jsou to její hračky a rozházela je ona, chci, aby se na úklidu podílela. Šlo to podat jako "žádný Krtek, protožes tu udělala nepořádek" (to by byl trest) nebo taky "Krtek bude, když to tu uklidíš" (to by byla odměna). Já jsem se to snažila podat jako prostou souslednost činností - od těch sice nezáživných, ale důležitých, po ty příjemné, ale ne nutné, které si víc užijeme, když už před sebou nebudeme mít žádnou nepříjemnou povinnost. "Nejdřív uklidíme, pak se podíváme na Krtka". Ono to zní jenom jako drobná nuance ve formulaci, ale podle mě je to rozdíl dost velký, právě v tom, jak je to chápáno. Malvína se sice ještě chvíli dožadovala, že Krtka chce hned, ale když jsem vydržela opakovat, že nejdřív uklidíme, pak bude Krtek, tak se do toho úklidu pustila (já jsem jí samozřejmě pomohla, resp. většinu jsem uklidila já, ale až když s tím sama začala). A pak, světe div se, na Krtka vůbec nedošlo, protože Malvína už po něm netoužila, našla si jinou zábavu, a já jsem ho nepřipomínala (proč taky).
    SINSEMILLA
    SINSEMILLA --- ---
    KEIKIN: fakt jo? já myslela, že čím víc mají rozumu, tím je to lepší... tak to jsem zvědavá
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    TIMA:
    TIMA:
    Tak to máme naprosto stejnou zkušenost. :-)
    SINSEMILLA: Největší křik je skoro vždy kolem nejstarší Ely, která má svoje manýry. Zvláště při změně stavu. Když jdeme ven je problém (oblečení se jí nelíbí), když společně jíme je zase jiný problém (jídlo jí nevoní nebo nevypadá dost pěkně).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam