• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    JESTERKA_NA_ZDI
    JESTERKA_NA_ZDI --- ---
    MARKYSHA: souhlasím s tebou naprosto v tomhle: "je potřeba se vyrovnávat s tím prvním a učit se vidět to druhé" ale ten argument o bublině a jemu podobné slýchávám dost často (nebo taky to že tím, že svoje děti uzavřu do té bubliny tak znemožním těm ostatním aby měli možnost se potkat s jiným typem jednání) ale když se upřímně kouknu na sebe i na životy lidí kolem sebe - kdo z nás v takové bublině nežije?ta bublina nám dává prostor bezpečí a přijetí (obklopujeme se lidmi se stejnými názory, koníčky atd.) a není tudiž dobré ji zavrhovat. myslím že je celoživotní úkol se z ní učit vystupovat (a toho kdyo dokáže opravdu přijmout a integrovat polaritu světa a propíchnout bublinu - jak je moto Jednoho světa letos :-) pak vnímám jako mystika, osvíceného).
    Myslím si že na to aby byl člověk schopen propíchávat tu bublinu, tak musí nalézt nějaké bezpečí, jistotu sám v sobě a to je fáze kterou je nejlepší si projít v dětství (poté to jde už ztuha a cena za to je nemalá) a proto mi přijde strašně nebezpečné vystrčit to bezbranné (jak psala YMLADRIS: to dítě prostě nemá ty dovednosti) všanc s tím že se s tím musí poprat, že svět je prostě takovej. Přeskočí tu fázi a začne si vytvářet obranné mechanismy prostě jen proto aby přežilo (aby neztratilo ty poslední trochy úcty k sobě co v sobě má) a tudíž to znemožní jakýkoliv další růst. Myslím, že je smysluplnější dítě učit sociálním dovednostem postupně v bezpečném prostředí, za což školku s kupou agresivních dětí a učitelek buď rezignujích a nebo si svůj vztek na dětech vybíjejích prostě nepovažuju.
    Proto dost vážně uvažuju o změně školky.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    INUSHKA: jasny. pokud padnes na nejake zajimave zarizeni, kazdopadne dej vedet :)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    YMLADRIS: Jenže my nejsme přímo z Brna. Tahle paní mě taky zaujala, ale zrovna Kouhoutovice jsou bohužel úplně opačný konec města. Auto sice máme, MHD tu taky jezdí, ale představa, že budu Malvínu kamsi vozit minimálně půl hodiny autem nebo hodinu šalinou na přesný čas a odpoledne zase zpátky, když budu mít doma druhé mimino a psa, který potřebuje venčit, mě ani trochu neláká. To si ji radši nechám ještě doma a budu hledat jiné možnosti, kde se potkávat s dětmi. Školka by musela být buď v okolí nebo by ji musel mít muž při cestě do práce, aby to pro nás mělo smysl. Proto teď zkoumám ty místní (i když to stejně asi nemá tenhle rok ještě vůbec smysl řešit, neb Malvína je prosincová).
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    INUSHKA: no já jsem spíš na těch dnech koukala na děti, jak reagují na učitelky, na výstavky obrázků, prostředí. Třeba ta naše učitelka, co mě prováděla, tak k ní se děti vysloveně v obou třídách sbíhaly, říkala jim jménem, když něco chtěly, tak se jim věnovala, i když mluvila zrovna se mnou atd. Zrovna měli týden poznání světa a využili k tomu to, že tam chodí i děti japonských rodičů, Afričanů apod. Takže si zkoušeli dělat sushi, říkali, co kde žije za zvířata, jaký tam mají zvyky. Každý měsíc těm mladším chodí na návštěvu, ti starší jezdí třeba do Rudolfina. Mají tam hodně mimoškolních aktivit jako dílničky s rodiči, různé akce. Tehdy byl sníh, takže byly rozvěšený kombinézy, zmáčené a špinavé, takže si byly hrát a hrály si dokonale. Navíc je už pár let šmíruju, stejně jako Velvarskou:-) Co jsem byla v jiné školce, tak tam chodily ven, když na to bylo počasí, což jsem vypozorovala párkrát za měsíc, děti zaražené, všude nepřirozený pořádek, ředitelka o dětech vůbec nemluvila, jak se baví, nebaví, hlavně samá byrokracie a předpisy atd.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    jo mezi skolkama jsou fakt zasadni rozdily. Je to proste jako spatnej a dobrej zubar.

    Jak to zjistis, to nevim. Ja jsem ted cerstve nadsena z teto zeny, ale jeste jsem se tam nebyla podivat. (Kohoutovice). Poresila by se tim i ta anglictina.

    Sto jazyků dětství: Marie Baltusová at TEDxKromeriz
    https://www.youtube.com/watch?v=cYUaYDNpa2Y


    Pripada mi ze v brne je relativne dost moznosti (kdyz rodina muze do toho investovat tedy). My jsme s muzem oba geeci, takze skolka zamerena na podporu poznavani se nam hodne libi (viz vyse)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    MARKYSHA: Jenže jak to zjistím, dokud tam to dítě nedám? Proklamacím na webu se zjevně věřit nedá, při osobní schůzce ti nejspíš taky zopakují naučené fráze, a sledovat dva roky při procházkách každou školku těžko můžu. Tohle je vyloženě náhoda tím, že bydlíme fakt blízko a oni na ty procházy chodí jenom tady po blízkém okolí.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    INUSHKA: tak to se mýlíš, mezi státními školkami jsou diametrální rozdíly a dokonce mezi jednotlivými třídami, ono i mezi soukromými. Záleží na lidech, jaká je ředitelka, jaké jsou tam osobnosti.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    MARKYSHA: My tu máme celkem jenom dvě školky. Tohle je ta, kterou máme doslova za rohem, proto se s nimi pravidelně potkáváme. Druhá je na náměstí, ty moc často nevídám. Ta popsaná situace byla jenom pro ilustraci, na co jsem si zrovna z poslední doby vzpomněla. Vídám je tady na procházkách už dva roky a obrázek, který se mi z toho poskládal, se mi zkrátka moc nelíbí. A není to jen jednou učitelkou. Nedělám si moc iluze, že by to v jinén státní školce fungovalo výrazně jinak.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    INUSHKA: šplhat a házet chápu, zodpovídají rodičům za to, že se nikdo nezraní. Válení na zemi a křičení mi už přijde zakazovat zbytečný. A to jsou všechny školky z okolí nebo ta jedna? Já právě taky takhle jednu vyloučila podle chování učitelek na procházku a jinak jsem si všechny v okolí obešla na dni otevřených dveří a nelituju.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    Já teď zvažuju, jestli s Malvínou pro jistotu jít k zápisu tady do některé naší místní školky. Dívala jsem se proto na jejich web. Těch krásných keců a moudrých hesel, co tam mají, o individuálním přístupu, podpoře kreativity, svonodě projevu, prostoru pro volnou hru, přátelském přístupu a vůbec všeho, co je teď tak moderní. Vídám ty děti s učitelkama denně na procházce, chodíme ven ve stejnou dobu. Někdy se během hodinové procházky potkáme i se čtyřmi třídami. To, co pči těch procházkách na vlastní oči vidím a na vlastní uši slyším, těm heslům ani trochu neodpovídá. Děti ve dvojicích spořádaně přijdou do "parčíku" (on je to takový travnatý plácek s pár stromama mezi třema silnicema o straně asi 20 metrů) a učitelka vydá pokyn - "tady se teď trochu proběhneme, nikdo nebude nikam šplhat, nikdo se nebude válet po zemi, nikdo nebude křičet, nikdo nebude ničím házet". Jak jsem to slyšela, tak jsem si říkala, už chybí jenom "nikdo nebude běhat". Co tam, na tom kousku trávníku s dvěma borovicemi, teda mají ty děti dělat, když mají veškerou zábavu zakázanou? Fakt chci do takové školky Malvínu dát?
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    YMLADRIS: já s tebou v zásadě souhlasím, když budu mít výběr, určitě takovou školu pro Tondu vyberu, jen podotýkám, že zatím tato možnost není pro průměrnou rodinu dostupná.
    YMLADRIS: v tom s tebou naprosto souhlasím, ale přijde mi, že časem se to zlepší, soukromých školek přibývá, ceny jdou dolů a budou dostupnější...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    jinak na obecnejsi notecku, situace kdy rodiny jsou stastny ze nektera skolka vzala jejich decko bez ohledu na to, jaka ta skolka je, to mi pripada jako desne psycho. neni zadny tlak na kvalitu, ucitelky vi ze venku stoji fronta zajemcu. hruza. jak za naseho mladi za sociku - u doktora, na urade, kdekoliv. Ten, kdo ma poskytovat sluzbu, vi, ze protoze je dotovanej statem, tak si muze dovolit v zasade cokoliv a nezkrachuje. Pak holt chudaci decka :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    MARKYSHA: jo tak ja verim ze kdyz radu let vidi jak se moudry dospely vyrovnava se situacema, tak si to internalizuje. Nejde o to ho chranit, ale pomahat mu tim prochazet. Je to cely relativne novy koncept, tak nevim, ale vidim uz nektery skolni deti takto vychovavany a za mne super - sebevedomy, kooperativni, prima.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    YMLADRIS: jenže ono to často bývá peníze nebudou, my nežerem, většina lidí nemá možnost volby pracovat nebo nepracovat a aby děti měly jen ty, co na to mají, to mi přijde trochu divný. A láskyplnou bublinou myslím i třeba tohle nadstandardní finanční zajištění a zase umělá realita, protože to dítě se jednou stejně dostane do reality s nespravedlnostma, křivdama a prostě se s tím umí vyrovnávat.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    MARKYSHA: ja vim. Zatim to vidim tak, ze pro kazdou rodinu je zasadni neco jineho (napr. jidlo, sportovni vyziti, pediatr/ockovani, ... janevim co). Pro nas je totalne zasadni ta emocni rovina, neblokovat dite zbytecnym stresem kvuli tomu jak je organizovana nase kultura (matky musi makat takze vrazime tricet deti jedne ucitelce). Takze zase, penize budou my nebudem
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    YMLADRIS: to můžeš, ale většina matek zatím nemá na soukromé školky (které velmi často navzdory částkám nejsou kvalitnější než státní) a dostat se do vysněné státní školky je dost problém, pokud nejsi na rodičáku s dalším dítětem. Já to řeším, že o tom mluvím s Tondou a ptám se i učitelek, jak to bylo přesně a jak to obvykle řeší a přijde mi, že to řeší celkem dobře. Ono na druhou stranu ty učitelky mají na starosti třicet dětí najednou a tehdy se situace a konflikty řeší trochu jinak než v domácím komorním prostředí a i to forma učení. Mění se podmínky, mění se způsoby řešení.
    Teď jedna známá maminka vzala dítě ze školky, protože učitelka mu řekla "Já se z tebe zblázním", vadilo by vám to také?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    JESTERKA_NA_ZDI: pro mne je toto zasadni zalezitost a desne to resim. (Jsem laik, do skolek moc nevidim.) Myslim ze to stoji a pada na moudrosti ucitelky/ucitelek. Ano, souhlasim ze pro predskolaky je kolektiv, vztahy, stale stejne misto kam se chodi a kde se deji veci, dobra vec a muzou se v tom rozvijet. ALE! Predskolak sam nema socialni dovednosti, je agresivni sebestredny vasnivy nesoustredeny a tak dale. Neustale se uci kopirovanim toho, jak zivot resi lidi okolo nej. Pokud je ve skolce, kde ucitelka to resi mocensky (rve, zastrasuje, trestna, zahanbuje, ostrakizuje, podvadi, odmenuje poslusnost, srovnava atd atd atd), je jen logicky ze dite se nauci ze takto se zije. Jako alternativu k tomuto nevidim 'laskyplnou bublinu' (markysha), ale kvalitni ucitelky, ktere deti dokazou provazet situacema. Agrese je normalni aspekt lidstvi. Naucit se s ni zachazet tak, abychom zbytecne netrpeli, to neni trivialni. Decka jsou ale flexibilni, kdyz ucitelky rozumi jejich potrebam a dokazou je naplnovat (nemaji hodne frustrace) a zaroven ucitelky zvladaji ty nenasilny zpusoby reseni veci (validate a empower a deset dalsich metod, kde ktery autor to resi), tak se deti od nich nauci toto (jak byt sam se sebou a s okolim v miru). Tj. nee izolovat decko od reality, ale byt diteti prikladem toho, jak se konflikty, tezkosti a trapeni resi. Pokud ucitelka to resi krikem a toleranci nasili, padala bych odsud pryc. Nemuzes zmenit svet, ale muzes konat volby pro svoje dite.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    JESTERKA_NA_ZDI:
    JESTERKA_NA_ZDI: já spíš mluvím o tom, že mi přijde, že je menšina rodičů praktikující u nás netradiční výchovy nebo je nepotkávám. Agresivních dětí je naopak na můj vkus hodně, ale imho jde spíš o mix buď príliš volné výchovy, příliš přísné, absence výchovy, někdy i patologického prostředí atd.
    Pokud otvíráš tuhle debatu školkové socializace, já si myslím, že je to dobré, protože se s tím bude setkávat celý život a když se je budeme snažit vychovávat jinak, vysvětlovat, řešit konflikty, ačkoliv ostatní děti to tak dělat nebudou, je to příprava na život. Protože bohužel se nemůžeme někam odstěhovat jako třeba ve filmu Village a svět je hrubej, agresivní, plný násilí a nespravedlností (samozřejmě i plný lásky, porozumění, něhy, krásy atd.) a je potřeba se vyrovnávat s tím prvním a učit se vidět to druhé. Podle mého názoru, pokud děti uzavřeme do láskyplné bubliny a oddělíme od ostatního světa, prokážeme jim medvědí službu.
    JESTERKA_NA_ZDI
    JESTERKA_NA_ZDI --- ---
    MARKYSHA: je promiň jak už jsem četla kupu příspěvků tady v kuse tak jsem to špatně pochopila, prostě reaguju na to že z naší zkušenosti je agresivních dětí kolem nás většina(což tak asi bylo myšleno že :-))
    JESTERKA_NA_ZDI
    JESTERKA_NA_ZDI --- ---
    MARKYSHA: no nejsem si moc jistá tou menšinou.

    Když se vrátíme trochu zpět k našim vlastním dětem, tak my právě řešíme to, že naše Majda od té doby co je ve školce 2x týdně až do odpoledne se vrací v podstatě agresivní a vybíjí si to doma na mladším bráchovi. nejdřív jsem to připisovala únavě, že je to pro ní prostě náročnější a tak pak hodně chce být se mnou a brácha ji štve jen tím, že mě nemá pro sebe, ale pak z ní začaly občas hlášky jak do ní někdo strkal a paní učitelka to řeší křikem a v podstatě tam toho agresivního chování ve školce je asi hodně a nikdo to tam neumí dobře ošetřit (jak "agresora tak oběť" ) A vlastně se nám to potvrzuje i doma - že agresivní chování(když pominu klasické "chci tu samou hračku" a přestrkování když neví jak danou situaci vyřešit, často spojené s únavou)kdy záměrně ubližují (MAjda Matýskovi a Matýsek třeba kočce) je generováno pouze naším mocenským přístupem vůči nim.
    No prostě jen že mě to vede k úvaze k čemu je takový typ školkové "socializace" vlastně dobrý....
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam