JESTERKA_NA_ZDI: pro mne je toto zasadni zalezitost a desne to resim. (Jsem laik, do skolek moc nevidim.) Myslim ze to stoji a pada na moudrosti ucitelky/ucitelek. Ano, souhlasim ze pro predskolaky je kolektiv, vztahy, stale stejne misto kam se chodi a kde se deji veci, dobra vec a muzou se v tom rozvijet. ALE! Predskolak sam nema socialni dovednosti, je agresivni sebestredny vasnivy nesoustredeny a tak dale. Neustale se uci kopirovanim toho, jak zivot resi lidi okolo nej. Pokud je ve skolce, kde ucitelka to resi mocensky (rve, zastrasuje, trestna, zahanbuje, ostrakizuje, podvadi, odmenuje poslusnost, srovnava atd atd atd), je jen logicky ze dite se nauci ze takto se zije. Jako alternativu k tomuto nevidim 'laskyplnou bublinu' (markysha), ale kvalitni ucitelky, ktere deti dokazou provazet situacema. Agrese je normalni aspekt lidstvi. Naucit se s ni zachazet tak, abychom zbytecne netrpeli, to neni trivialni. Decka jsou ale flexibilni, kdyz ucitelky rozumi jejich potrebam a dokazou je naplnovat (nemaji hodne frustrace) a zaroven ucitelky zvladaji ty nenasilny zpusoby reseni veci (validate a empower a deset dalsich metod, kde ktery autor to resi), tak se deti od nich nauci toto (jak byt sam se sebou a s okolim v miru). Tj. nee izolovat decko od reality, ale byt diteti prikladem toho, jak se konflikty, tezkosti a trapeni resi. Pokud ucitelka to resi krikem a toleranci nasili, padala bych odsud pryc. Nemuzes zmenit svet, ale muzes konat volby pro svoje dite.