• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    Tato diskuze se zaobírá zejména tzv. Nevýchovou a učením Naomi Aldort. Jakou výchovu doma upřednostňujete a proč? Praktikujete ve své rodině tyto "alternativní" směry výchovy? Opravdu fungují? Otázky, rady a pomoc ohledně (ne)výchovy vítány.
    rozbalit záhlaví
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    MARKYSHA: Jenže jak to zjistím, dokud tam to dítě nedám? Proklamacím na webu se zjevně věřit nedá, při osobní schůzce ti nejspíš taky zopakují naučené fráze, a sledovat dva roky při procházkách každou školku těžko můžu. Tohle je vyloženě náhoda tím, že bydlíme fakt blízko a oni na ty procházy chodí jenom tady po blízkém okolí.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    INUSHKA: tak to se mýlíš, mezi státními školkami jsou diametrální rozdíly a dokonce mezi jednotlivými třídami, ono i mezi soukromými. Záleží na lidech, jaká je ředitelka, jaké jsou tam osobnosti.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    MARKYSHA: My tu máme celkem jenom dvě školky. Tohle je ta, kterou máme doslova za rohem, proto se s nimi pravidelně potkáváme. Druhá je na náměstí, ty moc často nevídám. Ta popsaná situace byla jenom pro ilustraci, na co jsem si zrovna z poslední doby vzpomněla. Vídám je tady na procházkách už dva roky a obrázek, který se mi z toho poskládal, se mi zkrátka moc nelíbí. A není to jen jednou učitelkou. Nedělám si moc iluze, že by to v jinén státní školce fungovalo výrazně jinak.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    INUSHKA: šplhat a házet chápu, zodpovídají rodičům za to, že se nikdo nezraní. Válení na zemi a křičení mi už přijde zakazovat zbytečný. A to jsou všechny školky z okolí nebo ta jedna? Já právě taky takhle jednu vyloučila podle chování učitelek na procházku a jinak jsem si všechny v okolí obešla na dni otevřených dveří a nelituju.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    Já teď zvažuju, jestli s Malvínou pro jistotu jít k zápisu tady do některé naší místní školky. Dívala jsem se proto na jejich web. Těch krásných keců a moudrých hesel, co tam mají, o individuálním přístupu, podpoře kreativity, svonodě projevu, prostoru pro volnou hru, přátelském přístupu a vůbec všeho, co je teď tak moderní. Vídám ty děti s učitelkama denně na procházce, chodíme ven ve stejnou dobu. Někdy se během hodinové procházky potkáme i se čtyřmi třídami. To, co pči těch procházkách na vlastní oči vidím a na vlastní uši slyším, těm heslům ani trochu neodpovídá. Děti ve dvojicích spořádaně přijdou do "parčíku" (on je to takový travnatý plácek s pár stromama mezi třema silnicema o straně asi 20 metrů) a učitelka vydá pokyn - "tady se teď trochu proběhneme, nikdo nebude nikam šplhat, nikdo se nebude válet po zemi, nikdo nebude křičet, nikdo nebude ničím házet". Jak jsem to slyšela, tak jsem si říkala, už chybí jenom "nikdo nebude běhat". Co tam, na tom kousku trávníku s dvěma borovicemi, teda mají ty děti dělat, když mají veškerou zábavu zakázanou? Fakt chci do takové školky Malvínu dát?
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    YMLADRIS: já s tebou v zásadě souhlasím, když budu mít výběr, určitě takovou školu pro Tondu vyberu, jen podotýkám, že zatím tato možnost není pro průměrnou rodinu dostupná.
    YMLADRIS: v tom s tebou naprosto souhlasím, ale přijde mi, že časem se to zlepší, soukromých školek přibývá, ceny jdou dolů a budou dostupnější...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    jinak na obecnejsi notecku, situace kdy rodiny jsou stastny ze nektera skolka vzala jejich decko bez ohledu na to, jaka ta skolka je, to mi pripada jako desne psycho. neni zadny tlak na kvalitu, ucitelky vi ze venku stoji fronta zajemcu. hruza. jak za naseho mladi za sociku - u doktora, na urade, kdekoliv. Ten, kdo ma poskytovat sluzbu, vi, ze protoze je dotovanej statem, tak si muze dovolit v zasade cokoliv a nezkrachuje. Pak holt chudaci decka :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    MARKYSHA: jo tak ja verim ze kdyz radu let vidi jak se moudry dospely vyrovnava se situacema, tak si to internalizuje. Nejde o to ho chranit, ale pomahat mu tim prochazet. Je to cely relativne novy koncept, tak nevim, ale vidim uz nektery skolni deti takto vychovavany a za mne super - sebevedomy, kooperativni, prima.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    YMLADRIS: jenže ono to často bývá peníze nebudou, my nežerem, většina lidí nemá možnost volby pracovat nebo nepracovat a aby děti měly jen ty, co na to mají, to mi přijde trochu divný. A láskyplnou bublinou myslím i třeba tohle nadstandardní finanční zajištění a zase umělá realita, protože to dítě se jednou stejně dostane do reality s nespravedlnostma, křivdama a prostě se s tím umí vyrovnávat.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    MARKYSHA: ja vim. Zatim to vidim tak, ze pro kazdou rodinu je zasadni neco jineho (napr. jidlo, sportovni vyziti, pediatr/ockovani, ... janevim co). Pro nas je totalne zasadni ta emocni rovina, neblokovat dite zbytecnym stresem kvuli tomu jak je organizovana nase kultura (matky musi makat takze vrazime tricet deti jedne ucitelce). Takze zase, penize budou my nebudem
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    YMLADRIS: to můžeš, ale většina matek zatím nemá na soukromé školky (které velmi často navzdory částkám nejsou kvalitnější než státní) a dostat se do vysněné státní školky je dost problém, pokud nejsi na rodičáku s dalším dítětem. Já to řeším, že o tom mluvím s Tondou a ptám se i učitelek, jak to bylo přesně a jak to obvykle řeší a přijde mi, že to řeší celkem dobře. Ono na druhou stranu ty učitelky mají na starosti třicet dětí najednou a tehdy se situace a konflikty řeší trochu jinak než v domácím komorním prostředí a i to forma učení. Mění se podmínky, mění se způsoby řešení.
    Teď jedna známá maminka vzala dítě ze školky, protože učitelka mu řekla "Já se z tebe zblázním", vadilo by vám to také?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    JESTERKA_NA_ZDI: pro mne je toto zasadni zalezitost a desne to resim. (Jsem laik, do skolek moc nevidim.) Myslim ze to stoji a pada na moudrosti ucitelky/ucitelek. Ano, souhlasim ze pro predskolaky je kolektiv, vztahy, stale stejne misto kam se chodi a kde se deji veci, dobra vec a muzou se v tom rozvijet. ALE! Predskolak sam nema socialni dovednosti, je agresivni sebestredny vasnivy nesoustredeny a tak dale. Neustale se uci kopirovanim toho, jak zivot resi lidi okolo nej. Pokud je ve skolce, kde ucitelka to resi mocensky (rve, zastrasuje, trestna, zahanbuje, ostrakizuje, podvadi, odmenuje poslusnost, srovnava atd atd atd), je jen logicky ze dite se nauci ze takto se zije. Jako alternativu k tomuto nevidim 'laskyplnou bublinu' (markysha), ale kvalitni ucitelky, ktere deti dokazou provazet situacema. Agrese je normalni aspekt lidstvi. Naucit se s ni zachazet tak, abychom zbytecne netrpeli, to neni trivialni. Decka jsou ale flexibilni, kdyz ucitelky rozumi jejich potrebam a dokazou je naplnovat (nemaji hodne frustrace) a zaroven ucitelky zvladaji ty nenasilny zpusoby reseni veci (validate a empower a deset dalsich metod, kde ktery autor to resi), tak se deti od nich nauci toto (jak byt sam se sebou a s okolim v miru). Tj. nee izolovat decko od reality, ale byt diteti prikladem toho, jak se konflikty, tezkosti a trapeni resi. Pokud ucitelka to resi krikem a toleranci nasili, padala bych odsud pryc. Nemuzes zmenit svet, ale muzes konat volby pro svoje dite.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    JESTERKA_NA_ZDI:
    JESTERKA_NA_ZDI: já spíš mluvím o tom, že mi přijde, že je menšina rodičů praktikující u nás netradiční výchovy nebo je nepotkávám. Agresivních dětí je naopak na můj vkus hodně, ale imho jde spíš o mix buď príliš volné výchovy, příliš přísné, absence výchovy, někdy i patologického prostředí atd.
    Pokud otvíráš tuhle debatu školkové socializace, já si myslím, že je to dobré, protože se s tím bude setkávat celý život a když se je budeme snažit vychovávat jinak, vysvětlovat, řešit konflikty, ačkoliv ostatní děti to tak dělat nebudou, je to příprava na život. Protože bohužel se nemůžeme někam odstěhovat jako třeba ve filmu Village a svět je hrubej, agresivní, plný násilí a nespravedlností (samozřejmě i plný lásky, porozumění, něhy, krásy atd.) a je potřeba se vyrovnávat s tím prvním a učit se vidět to druhé. Podle mého názoru, pokud děti uzavřeme do láskyplné bubliny a oddělíme od ostatního světa, prokážeme jim medvědí službu.
    JESTERKA_NA_ZDI
    JESTERKA_NA_ZDI --- ---
    MARKYSHA: je promiň jak už jsem četla kupu příspěvků tady v kuse tak jsem to špatně pochopila, prostě reaguju na to že z naší zkušenosti je agresivních dětí kolem nás většina(což tak asi bylo myšleno že :-))
    JESTERKA_NA_ZDI
    JESTERKA_NA_ZDI --- ---
    MARKYSHA: no nejsem si moc jistá tou menšinou.

    Když se vrátíme trochu zpět k našim vlastním dětem, tak my právě řešíme to, že naše Majda od té doby co je ve školce 2x týdně až do odpoledne se vrací v podstatě agresivní a vybíjí si to doma na mladším bráchovi. nejdřív jsem to připisovala únavě, že je to pro ní prostě náročnější a tak pak hodně chce být se mnou a brácha ji štve jen tím, že mě nemá pro sebe, ale pak z ní začaly občas hlášky jak do ní někdo strkal a paní učitelka to řeší křikem a v podstatě tam toho agresivního chování ve školce je asi hodně a nikdo to tam neumí dobře ošetřit (jak "agresora tak oběť" ) A vlastně se nám to potvrzuje i doma - že agresivní chování(když pominu klasické "chci tu samou hračku" a přestrkování když neví jak danou situaci vyřešit, často spojené s únavou)kdy záměrně ubližují (MAjda Matýskovi a Matýsek třeba kočce) je generováno pouze naším mocenským přístupem vůči nim.
    No prostě jen že mě to vede k úvaze k čemu je takový typ školkové "socializace" vlastně dobrý....
    SEBIEN
    SEBIEN --- ---
    MARKYSHA: jj, což se za volnou výchovu dá často zaměnit - "nemám na tebe čas, dělej si co chceš"
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    YMLADRIS: když mě pořád nepřijde, že by to byla velká skupina, spíš menšina, ne?
    SEBIEN: osobně si myslím, že děti jsou nejvíc agresivní, když na ně rodiče z nějakého důvodu nemají čas.
    SEBIEN
    SEBIEN --- ---
    YMLADRIS: tohle beru.
    Akorát je k diskuzi, jestli za to může jen ta výchova. Agresivní spratci byli vždycky, i když/právě proto, že třeba byli pod přísnou despotickou výchovou.

    Ale beru, že tady se můžeme spíš konstruktivně bavit o tom, co můžeme dělat proto, abychom to eliminovali
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    LYDI: empowerment mi nejvic pripada jako takova moudra babicka. predstav si sama sebe v tezke situaci (neco chces a nedostavas, nebo jsi frustrovana, nebo se bojis nebo janevimco). co by ti nejvic pomohlo? Mne moznost oprit se o nekoho kdo ma milionkrat vic zkusenosti, vi ze tim projdu a zas to bude dobry, ze proste situace nastavaji a my jimi prochazime, a on je tu se mnou a spolecne to dame. Proste neco jako opora. Nee resit to za dite, nee to bagatelizovat. Proste jen nabidnout svou pozornost a svoje vedomi jako opernej bod kterej zari lasku duveru a klid. ANo, je to tezko uchopitelne ale je to zasadni vec. Si myslim. Kdyz rodic sam furt je ve psychu nebo nejakej neukotvenej, dite holt veri ze takto se zije a holt tak taky zije
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    SEBIEN: neresim to, media, kdyz clanek neni konfrontacni tak nema ctenost. jadro je, ze velka skupina rodicu praktikuje vychovu ze ktere jsou deti agresivni. my to vime ze tu je to riziko a jsme o velkej kus jinde, takze co. je to jako clanek "spousta je deti je obeznich". neni duvod to nejak vic resit, dokud tvoje dite neni agresivni atd
    SEBIEN
    SEBIEN --- ---
    YMLADRIS: právě, je to klinická psycholožka, vidí jistě jenom vršek pyramidy, ty případy, kde se imho sejde víc věcí, že to pak vypadá tak, že musí ke klinický psycholožce.
    Já nechci rozporovat, že nějaký hranice jsou třeba, fakt jen čistě kriticky koukám na ten článek a tvrzení tý paní.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam