• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    Tato diskuze se zaobírá zejména tzv. Nevýchovou a učením Naomi Aldort. Jakou výchovu doma upřednostňujete a proč? Praktikujete ve své rodině tyto "alternativní" směry výchovy? Opravdu fungují? Otázky, rady a pomoc ohledně (ne)výchovy vítány.
    rozbalit záhlaví
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    INUSHKA: napis i o tech mentalnich jazycich. koukala jsem ze to vytvorila holka co ma vystudovany zpev ci co :) cili je to nove a pro mne ne moc duveryhodne.. takze to byl prinos teda?

    ad strategie: snazila bych se byt uprimna tj rict: Ty ted fakt nechces do auta, ja tomu rozumim. Pojdme vymyslet jak ti to zprijemnit. Co treba vzit do auta novou hru / knizku ? (Ma tam takovy jako pultik z tacu ikea, plus nektere hry magneticke skladacky nechavam vyhradne v aute). Co budeme cestou autem delat? Jakou hudbu si pustime?
    Proste motivovat. Uplne stejne jak se motivujem my, kdyz se nam do neceho nechce.
    Ale zaroven jasne davat najevo, ze to neni otazka - proste do auta se jde, jen pojdme vykoumat co k tomu.

    Deti maji ruzne osobnosti ale. tezko rict. Ja manipulaci chapu jako citove ci jine vydirani (ponozky budou smutne ze je nemas rad a nechces je -- hnus). Motivovani beru ze je ok. Ale rozumim jak to myslis. Totalni svobodu ale nase deti proste mit nemuzou a tecka, holt se narodily do nasi kultury a ne ke krovakum nebo kam.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    INUSHKA: to první používám v různých situacích a to druhé používá na čtyřletého patnáctiletý syn a přijde mi to docela fajn v jeho podání. Pokud jde o Naomi, mám dojem, že mnohé z jejich rad lze použít jen v ideálních situací, kdy rodič řeší jediné dítě a tak.
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    INUSHKA: Já se na to dívám tak, že u zaseklého batolete lze buď manipulovat, nebo nasadit nějakou formu nekompromisního něžného násilí (např. bafnu a odnesu, když nechce jít, nebo manžel podrží dítě, já na něj narvu fusekle, atd.). Obojí je nahouby, ale batole je batole, s těmi fakt není rozumná řeč.

    Ovšem jakmile jde o starší dítě, dejme tomu přes čtyři-pět let, tak to imho problém je. "Chudinky smutné ponožky" je nechutné citové vydírání, které mi dělali rodiče doma - "podívej, ty jsi zahodila tuhle hračku na zem, chudák hračka, ta je ale smutná", implikace "podívej, jak jsi zlá, měj výčitky svědomí, chudinka věc". Takže člověk ty výčitky opravdu má, citlivější povahy (=já) pak třeba brečí, když něco omylem rozbijou, připadají si jako vyvrhelové, protože ubohý hrneček, atd. Imho výchovné svinstvo, které nadělá v hlavě dítěte daleko větší bordel, než direktivní "navlíkni si ponožky, jinak si mě nepřej".

    Totéž výběr mezi dvěma stejnými možnostmi. Dítě není hloupé, dřív nebo později padne otázka po dalších možnostech a v tu chvíli musí rodič buď ustoupit, nebo se projevit jako manipulátor v celé své kráse. Imho je to tak jako tak kravina - třeba u nastupování do auta se mi jednoznačně osvědčilo přemýšlet, proč dítě nechce. Většinou proto, že muselo přerušit super program někde a teď ho čeká něco, co mu připadá jako hrozná otrava. Funguje zpříjemnit tu otravu a dát něco na těšení, jakkoli dle individuální povahy dítěte ("hele, ale teď pojedem domů a tam si pustíš pohádku" nebo tak něco).
    SINSEMILLA
    SINSEMILLA --- ---
    INUSHKA: To s temi ponozkamk je super, to by se erikovi libilo (me to tedy nikdy nenapadlo) - s nim mame vsude skritky, neviditelne slony, krokodyla... A tohle mi ani neprijde jako manipulace, je to spis hra. To s tim nastupovanim uz mi moc nesedi
    SARGO
    SARGO --- ---
    INUSHKA: Ta první varianta funguje skvěle (na mladšího, staršího vytáčí), jako manipulaci to neberu, protože on dobře ví, která bije, a jenom to bere jako bezbolestný důvod, proč přestat zlobit a udělat, co je třeba. Ale tak to máme u podobných fint často - dobře ví, že je to nějaká obezlička, ale zároveň je to pro něj možnost, jak vycouvat ze svého zlobení se ctí, abych tak řekla.
    A tyhle výběry mi nefungovaly nikdy ani na jednoho, snad už od mimina byla odpověď "neměň téma, řekl jsem snad jasně, že to neudělám" :-D
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    Tak jsme včera byli s mužem na konferenci Aktivní rodičovství. Pár věcí mě tam zaujalo, třeba mentální jazyky, ale sem bych ráda k diskusi vnesla jiné téma. Měla tam přednášku (přenášenou z Ameriky po Skypu) Joanna Faber, dcera autorky "Jak mluvit, ay nás děti poslouchaly". A kdy došlo na téma zaaseklé dítě, které odmíntá spolupracovat, navrhovala dvě strategie, které často fungují:
    - otočit to v legraci a hru - příklad: dítě si nechce obléct ponožky, tak začnu legračním hlasem mluvit za ty ponožky, jak se cítí prázdné a jsou smutní z toho, že v nich nikdo nemá nožičky
    - dát dítěti na výběr, ale tak, aby z obou variant automaticky vyplynulo, že udělá to, co chci - příklad: dítě nechce nastoupit do auta, tam se zeptám "chceš si s sebou do auta vzít panenku nebo plyšáka"?

    Zajímal by mě váš pohled na tyhle stategie, jejich funkčnost a hlavně přípustnost z hlediska respektujícího rodičovství. Přijde mi, že třeba Naomi Aldort by je asi zavrhla jako manipulativní. Stejně tak Katka Králová párkrát v nějakém videu zmiňovala, že takhle se nedělají opravdové dohody.
    Já za sebe musím řict, že obojí dost často používám, většinou v situacích, kdy už je dítě fakt seklé a odmítá se o problému byť i jenom bavit, natož nějak spolupracovat na jeho řešení. Třeba dostat unavené dítě ze školky, kde se mu líbí, přes věškerou únavu tam chce zůstat a prostě odmítá připustit, že nelze, protože se zavírá, jinak neumím. Naskakuje mi to automaticky, protože přesně tohle používala i moje máma na mě a sestru. Ale vždycky si přitom říkám, jestli to není za čárou, jestli nesklouzávám právě k té manipulaci.
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    TORUVIEL: Se starším máme domluvené chycení za malíček, někdy to funguje, někdy ne.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    TORUVIEL: Vlastně asi nijak speciálně, jen vlastním příkladem (neděláme to a když se nedopatřením stane, omluvíme se a necháme druhého doříct, co začal) a sebeobranou (když mi Malvína skočí do řeči, prostě ji na to upozorním stejně jako bych upozornila kohokoliv jiného - čili bez dovětku "to se nedělá"). Zatím s tím žádný větší problém nemáme.
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    MARKYSHA: Á, pan Frantík a paní Blaženka, termíny, které mi zcela zkazily požitek ze čtení Milence lady Chatterleyové. ;)
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    Jiné téma, jak učíte děti, že se neskáče do řeči?
    Jednoduchý způsob, jak naučit dítě neskákat do řeči | ProNáladu.cz
    http://www.pronaladu.cz/jednoduchy-zpusob-jak-naucit-dite-neskakat-do-reci/
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    SANCHA: vidíš, to mě nikdy nenapadlo :-D
    SANCHA
    SANCHA --- ---
    Děkuji všem :) Jsem ráda že v tom nejsem sama.
    ANNAWA: blaženka je hezký a myslím i trefný - jestli je tím teda myšleno od slova oblažit :)
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    SANCHA: my říkáme pipinka (Tonda má pinďu)
    SINSEMILLA: tak to já se přiznám, že to hačí, hají a spol. používám a Alenka to používá. Tuhle jsem řekla:"Alenko, sedni si" Alenka: "Ne, hačí" a sedla si. Takže ví, co to je. Tonda už mluví normálně, ale kdyby začal se sedni nebo puchýř nebo pod., tak to se svým patláním asi v životě neřekne.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    KOTENCE: tak já s tím problém nemám a o spodku ve svém případě fakt nemluvím (moje ségra jednou řekla cosi ve smyslu "že má nastydlej spodek, že se jí prochladily trubky" a mě málem omyli) a myslím,že ani moje velké děti s tím problém nemají a že už nepoužívají ve svém případě slovo pindík :-)

    SINSEMILLA: přesně!

    KOTENCE: vidíš, já vůbec tuhle dětskou řeč typu bumbat, hačat a papat nepoužívám, nikdy, ale pindik a pipinu do toho neřadím.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    LORAIN: štěrbinku a kolíček ze stejné knížky jsem taky nekousla, ale s B jsem to využila k tomu, že jsme si řekli, že různé lidé používají různé pojmenování.

    U našich doma to teda byl kořínek a blaženka (pomoc, pomoc, vím) - pamatuju si, jak mi jednou před holkama ve škole, asi na prvním stupni, ta blaženka v nějaké holčičí debatě ujela a jaký to byl trapas ;-)
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    nebo taky by šla kunda (i když nevím, jestli by to v našem prostoru a čase prošlo :-)
    ZAMYŠLENÍ O KUNDĚ | Bindu Yoga
    http://www.bindu-yoga.cz/CS/zamysleni-o-kunde
    SANCHA
    SANCHA --- ---
    SEBIEN: To je docela hezký :)

    No ono by to taky chtělo něco, co když použije pak na veřejnosti mezi ostatníma dětma nebo u doktora, tak budou rozumět, co tím myslí :)

    KOTENCE: Ještě mně napadá přirození. Moje máma když už musí, tak říká "v choulostivých místech" což mi přijde děsný :)
    MONELLE
    MONELLE --- ---
    TORUVIEL: hih, dcera zas už od nějakých 2 let zná všechny fáze porodu včetně nástřihu, který jsem ani neměla, ale děsně to studovala v jedné knize, co objevila :) a nebere to nijak děsivě, ale jako normální věc, pracovní postup :) ovšem když to začla vyprávět ve školce, styděla jsem se trochu při vyzvedávání :)
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    TORUVIEL: az se dostaneme k podrobnostem, tak to uz bude v pohode :-) Vlastne jsem nad tim premyslela a ja vetsinou popisuju jednotlivy casti, sama sobe nemusim rikat, abych se umyla nebo utrela.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    SINSEMILLA: Tady se třeba říká bonbonu "bombyčko"...to je děsivý výraz, ale obávám se, že to dcera ve školce nasaje. Ale zatím to doma neříká.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    KOTENCE: Já taky teda vůbec nepoužívám zdrobněliny, ale ta pipina a pinďour mi prostě přijde dobrý (ale tak to ani nejsou zdrobněliny). Dalo by se i pipina a penis, s tím bych neměla problém taky. Já to obvykle dceři vysvětluju i podrobnějc, z čeho se ta pipina skládá, jak se co jmenuje a tak, a vzhledem k tomu, že jsem tak trochu biolog, tak to beru dost normálně, prostě jako jakoukoliv jinou část těla.
    SINSEMILLA
    SINSEMILLA --- ---
    KOTENCE: já ty pojmy jako hačat, hajat, papat nezavedla, taky je nemusím a naučila jsem to i babičky - prostě můj spal, jedl, pil. nicméně pak jsem stejně najela na ručičku, nožičku (u nás teda nožinu spíš), teď mu třeba říkám občas tlapinu, aby mi dal ruku na ulici. to zdrobňování se mu fakt říká (nebo spíš říkalo, teď už mluví docela normálně) líp a nějak mi to nevadí.

    ale máme dětské bebíčko, přišlo se školkou, já spíš měla tendence říkat škrábanec, puchýř a tak
    MONELLE
    MONELLE --- ---
    KOTENCE: u té holčičky ale fakt netuším jak jinak než "pipinka" - utři si pořádně - co? zevní rodidla? vagína to není, to co utírá, takže mě nenapadá ni cež "utři si pipinku".
    Babička naučila syna pinďour, což mi přijde až skoro sprosté, ode mě zná "pindíka", myslím že postupem věku dospěje i k penisu. Ale u tý holky je čeština nějaká nedokonalá :)
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    SINSEMILLA: to jo. S tim pojmenovanim mam zase problem ja, diteti je to fuk, co reknu, to bude normalni.
    Ja to mam se spoustou tehlech detskejch vyrazu, treba tchyne ji naucila "delat mala", kdyz nekoho hladi, a me to vytaci. Dite hladi ctyricetikilovyho psa nebo dospelyho cloveka a rika mu mala... kde je logika? A copak hlazeni vubec prislusi nejaky slovo?
    Na druhou stranu je to mozna jeden z duvodu, proc dite moc nemluvi. Urcite je jednodussi papat, bumbat, hacat a hajat nez normalne jist, pit, sedet a lezet...
    SINSEMILLA
    SINSEMILLA --- ---
    KOTENCE: tenhle jev ale myslím nesouvisí s tím, jak se pohlaví pojmenovávalo, ale s tím, jaké bylo ohledně mluvení o pohlaví doma ovzduší a taky s tím, jak je který jedinec v souladu se svým mužstvím/ženstvím jako celkem. jak tu psala myslím sebien - ve finále je asi úplně jedno, jaké pojmenování zvolíš, ale důležitější je, aby se o tom doma mohlo mluvit otevřeně
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam