• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    INUSHKA: Já tu druhou strategii používám jen občas, a většinou jen v situacích, kdy spěcháme. Ale málodky si na to vzpomenu. Když to říkám, tak jsem si naprosto vědoma toho, že je to manipulace, a vím, že mi to dcera dřív nebo později prokoukne, tak to stejně už nebudu moci používat. Čím je starší, tím víc si uvědomuju, jak už mi na spoustu věcí nenaletí a vede mě to k tomu s ní jednat víc a víc jako se sobě rovnou (o což se snažím i tak, ale samozřejmě nejsem dokonalá).
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    SARGO: Jo takhle to Joanna myslela a takhke to i já dělám, jako vtipnou záměrně přehrávanou scénku, u které se nakonec smějeme obě, rozhodně ne jako citové vydírání. Zrovna před chvílí jsem takhle místo boje oblečení právě těch ponožek prohlásila, že si je teda obleču já, pak přehrávala, jak mi to nejde, protože jsou moc malé a nakonec se zeptala, jestli by se našel někdo, komu by byly. Výsledkem bylo smějící se dítě, které mi předtím odmítané ponožky vzalo z ruky a samo si je navléklo. S touhle strategií osobně problém nemám.
    Ale ta druhá mi právě taky nepřipadá nejšťastnější, ale bohužel v některých situacích prostě nenacházím vhodnější alternativu. Na direktivní "dělej, jinak si mě nepřej" Malvína neslyší a nalákat se na jinou příjemnou aktivitu taky nenechá. A "něžné násilí" není vždycky možné, nezvládnu odnést vzpouzející se batole, když mám v šátku mimino nebo když třeba zrovna kojím.
    SINSEMILLA
    SINSEMILLA --- ---
    SARGO: Presne
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    SARGO: OK, bude to určitě o provedení, ale dala bych si u těchhle věcí prostě fakt bacha na ty vydírací rozměry věci
    SARGO
    SARGO --- ---
    ARGANNAH: Je zajímavé vidět, jak rozdílné asociace člověk může mít na jednu věc. "Chudinky smutné ponožky" mě vůbec nenapadly jako v tom smyslu, v jakém popisuješ - u nás by z toho vznikla humorná rozchechtaná scénka s oživlou ponožkou, která, pokud by předváděla, jak je smutná, tak hodně přeháněcím způsobem v parodii na vztekání dotyčného dítěte - na takové věci reagují s nadšením. :-)
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    INUSHKA: Já se na to dívám tak, že u zaseklého batolete lze buď manipulovat, nebo nasadit nějakou formu nekompromisního něžného násilí (např. bafnu a odnesu, když nechce jít, nebo manžel podrží dítě, já na něj narvu fusekle, atd.). Obojí je nahouby, ale batole je batole, s těmi fakt není rozumná řeč.

    Ovšem jakmile jde o starší dítě, dejme tomu přes čtyři-pět let, tak to imho problém je. "Chudinky smutné ponožky" je nechutné citové vydírání, které mi dělali rodiče doma - "podívej, ty jsi zahodila tuhle hračku na zem, chudák hračka, ta je ale smutná", implikace "podívej, jak jsi zlá, měj výčitky svědomí, chudinka věc". Takže člověk ty výčitky opravdu má, citlivější povahy (=já) pak třeba brečí, když něco omylem rozbijou, připadají si jako vyvrhelové, protože ubohý hrneček, atd. Imho výchovné svinstvo, které nadělá v hlavě dítěte daleko větší bordel, než direktivní "navlíkni si ponožky, jinak si mě nepřej".

    Totéž výběr mezi dvěma stejnými možnostmi. Dítě není hloupé, dřív nebo později padne otázka po dalších možnostech a v tu chvíli musí rodič buď ustoupit, nebo se projevit jako manipulátor v celé své kráse. Imho je to tak jako tak kravina - třeba u nastupování do auta se mi jednoznačně osvědčilo přemýšlet, proč dítě nechce. Většinou proto, že muselo přerušit super program někde a teď ho čeká něco, co mu připadá jako hrozná otrava. Funguje zpříjemnit tu otravu a dát něco na těšení, jakkoli dle individuální povahy dítěte ("hele, ale teď pojedem domů a tam si pustíš pohádku" nebo tak něco).
    SINSEMILLA
    SINSEMILLA --- ---
    INUSHKA: To s temi ponozkamk je super, to by se erikovi libilo (me to tedy nikdy nenapadlo) - s nim mame vsude skritky, neviditelne slony, krokodyla... A tohle mi ani neprijde jako manipulace, je to spis hra. To s tim nastupovanim uz mi moc nesedi
    SARGO
    SARGO --- ---
    INUSHKA: Ta první varianta funguje skvěle (na mladšího, staršího vytáčí), jako manipulaci to neberu, protože on dobře ví, která bije, a jenom to bere jako bezbolestný důvod, proč přestat zlobit a udělat, co je třeba. Ale tak to máme u podobných fint často - dobře ví, že je to nějaká obezlička, ale zároveň je to pro něj možnost, jak vycouvat ze svého zlobení se ctí, abych tak řekla.
    A tyhle výběry mi nefungovaly nikdy ani na jednoho, snad už od mimina byla odpověď "neměň téma, řekl jsem snad jasně, že to neudělám" :-D
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    Tak jsme včera byli s mužem na konferenci Aktivní rodičovství. Pár věcí mě tam zaujalo, třeba mentální jazyky, ale sem bych ráda k diskusi vnesla jiné téma. Měla tam přednášku (přenášenou z Ameriky po Skypu) Joanna Faber, dcera autorky "Jak mluvit, ay nás děti poslouchaly". A kdy došlo na téma zaaseklé dítě, které odmíntá spolupracovat, navrhovala dvě strategie, které často fungují:
    - otočit to v legraci a hru - příklad: dítě si nechce obléct ponožky, tak začnu legračním hlasem mluvit za ty ponožky, jak se cítí prázdné a jsou smutní z toho, že v nich nikdo nemá nožičky
    - dát dítěti na výběr, ale tak, aby z obou variant automaticky vyplynulo, že udělá to, co chci - příklad: dítě nechce nastoupit do auta, tam se zeptám "chceš si s sebou do auta vzít panenku nebo plyšáka"?

    Zajímal by mě váš pohled na tyhle stategie, jejich funkčnost a hlavně přípustnost z hlediska respektujícího rodičovství. Přijde mi, že třeba Naomi Aldort by je asi zavrhla jako manipulativní. Stejně tak Katka Králová párkrát v nějakém videu zmiňovala, že takhle se nedělají opravdové dohody.
    Já za sebe musím řict, že obojí dost často používám, většinou v situacích, kdy už je dítě fakt seklé a odmítá se o problému byť i jenom bavit, natož nějak spolupracovat na jeho řešení. Třeba dostat unavené dítě ze školky, kde se mu líbí, přes věškerou únavu tam chce zůstat a prostě odmítá připustit, že nelze, protože se zavírá, jinak neumím. Naskakuje mi to automaticky, protože přesně tohle používala i moje máma na mě a sestru. Ale vždycky si přitom říkám, jestli to není za čárou, jestli nesklouzávám právě k té manipulaci.
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    TORUVIEL: Se starším máme domluvené chycení za malíček, někdy to funguje, někdy ne.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    TORUVIEL: Vlastně asi nijak speciálně, jen vlastním příkladem (neděláme to a když se nedopatřením stane, omluvíme se a necháme druhého doříct, co začal) a sebeobranou (když mi Malvína skočí do řeči, prostě ji na to upozorním stejně jako bych upozornila kohokoliv jiného - čili bez dovětku "to se nedělá"). Zatím s tím žádný větší problém nemáme.
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    MARKYSHA: Á, pan Frantík a paní Blaženka, termíny, které mi zcela zkazily požitek ze čtení Milence lady Chatterleyové. ;)
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    Jiné téma, jak učíte děti, že se neskáče do řeči?
    Jednoduchý způsob, jak naučit dítě neskákat do řeči | ProNáladu.cz
    http://www.pronaladu.cz/jednoduchy-zpusob-jak-naucit-dite-neskakat-do-reci/
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    SANCHA: vidíš, to mě nikdy nenapadlo :-D
    SANCHA
    SANCHA --- ---
    Děkuji všem :) Jsem ráda že v tom nejsem sama.
    ANNAWA: blaženka je hezký a myslím i trefný - jestli je tím teda myšleno od slova oblažit :)
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    SANCHA: my říkáme pipinka (Tonda má pinďu)
    SINSEMILLA: tak to já se přiznám, že to hačí, hají a spol. používám a Alenka to používá. Tuhle jsem řekla:"Alenko, sedni si" Alenka: "Ne, hačí" a sedla si. Takže ví, co to je. Tonda už mluví normálně, ale kdyby začal se sedni nebo puchýř nebo pod., tak to se svým patláním asi v životě neřekne.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    KOTENCE: tak já s tím problém nemám a o spodku ve svém případě fakt nemluvím (moje ségra jednou řekla cosi ve smyslu "že má nastydlej spodek, že se jí prochladily trubky" a mě málem omyli) a myslím,že ani moje velké děti s tím problém nemají a že už nepoužívají ve svém případě slovo pindík :-)

    SINSEMILLA: přesně!

    KOTENCE: vidíš, já vůbec tuhle dětskou řeč typu bumbat, hačat a papat nepoužívám, nikdy, ale pindik a pipinu do toho neřadím.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    LORAIN: štěrbinku a kolíček ze stejné knížky jsem taky nekousla, ale s B jsem to využila k tomu, že jsme si řekli, že různé lidé používají různé pojmenování.

    U našich doma to teda byl kořínek a blaženka (pomoc, pomoc, vím) - pamatuju si, jak mi jednou před holkama ve škole, asi na prvním stupni, ta blaženka v nějaké holčičí debatě ujela a jaký to byl trapas ;-)
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    nebo taky by šla kunda (i když nevím, jestli by to v našem prostoru a čase prošlo :-)
    ZAMYŠLENÍ O KUNDĚ | Bindu Yoga
    http://www.bindu-yoga.cz/CS/zamysleni-o-kunde
    SANCHA
    SANCHA --- ---
    SEBIEN: To je docela hezký :)

    No ono by to taky chtělo něco, co když použije pak na veřejnosti mezi ostatníma dětma nebo u doktora, tak budou rozumět, co tím myslí :)

    KOTENCE: Ještě mně napadá přirození. Moje máma když už musí, tak říká "v choulostivých místech" což mi přijde děsný :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam