• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    jeste jedna filosoficka metafora/analogie

    Jsou ruzne radosti v zivote. Napriklad
    - hudba
    - pohyb
    - poznavani
    - ...

    Zaroven je zivot tezkej a plnej vyzev. Je super, ze jako lidsky bytosti mame v sobe ty utesujici/nabijejici zdroje (hudba, pohyb...). Zaroven ale potrebujeme autonomii, hudbovat, pohybovat se, poznavat podle vlastniho rytmu, podle vlastnich impulsu. Je fakt kruty a debilni vzit lidskou bytost a znicit ji radost v nejake te oblasti tim, ze ji to predepiseme, zacneme ji nutit. Analogie: kazdy decko ma rado hudbu. Takze od sesti let zacneme deti trenovat na nekolik hudebnich nastroju, budou nekolik hodin denne cvicit a pak jeste doma. Budou hrat ty skladby, ktere nekdo jinej zvolil. Zpivat a tancit muzou, ale dle osnov. Budeme sledovat jak se drzi toho, jak hudbu delaji jiny lidi, a budeme je hodnotit a motivovat je, aby delali hudbu presne jak jiny lidi. Jak dlouho jim vydrzi chut na neco hrat/neco si zpivat? A to se tak tesili na to se zabyvat hudbou!
    Anebo kazdy decko se rado pohybuje. Takze od sesti let vytvorime kolecka v posilovne a venku a hodiny denne budou deti chodit od stroje ke stroji a delat to, co nekdo vymyslel. Tady udelej 20 drepu, to je dobre na tvoje brisni svaly. Tady sem vylez a zase slez. Nebehej!! Ted behej! Ted si obuj brusle. Ze nechces? Ale to nejde aby si kazdy delal co chce, ted budes bruslit. Ty se bojis a nechces? No to je blby, to nejde aby ses ucil bruslit az budes mit zajem o brusleni. Ted vsichni bruslime!! A taky je zasadni jak ti to jde! Delas to blbe... Jak dlouho deckam vydrzi chut sportovat?
    Poznavani/uceni/zkoumani je neco velice podobnyho. Deti jsou prirozene pritahovany k tomu ucit se novy veci. Ale PODLE SVE CHUTI A NATURY. Nutit hrat na housle dite, ktere nechce, nebo nutit bruslit dite, ktere nechce, to uz nam pripada jako blbost. Ale nutit dite nasobit, psat diktat, zakladat herbar, smirglovat hranol, ... to je potreba, protoze to budou potrebovat a kdyz je nutit nebudem, budou z nich lempli. Pritom je tam zamenena pricina a nasledek: deti jsou lempli prave proto, ze mnoho let nemohli delat, co je tesi, tak rezignovali. naucili se, ze poznavani = bolest, nuda, frustrace, ponizeni.

    A to mi pripada jako HROZNY. Protoze pro mne je poznavani ohromna slast, kterou mi skola nedokazala vzit (ale kazdej to neda). Ale nekdo to tak nehroti, tak mu to nevadi (klasicka skola zabijejici radost ze svobodneho zkoumani).
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KOTENCE: rozklicuj z ceho jejich strach plyne a zkus jejich strach resit. Seznam se s nejakyma rodinama, ktere vzdelavaji zpusobem kterej bys chtela, a koukej se na to, jaky ty deti jsou, jsou to lemplove? jsou divni? jsou to spratci? usporadej nejaky spolecny vylety do zoo atd. s prarodicema. Pak mas munici na debaty typu myslim si ze toto funguje a proto to takto chceme delat. Pokud teda tvoji prarodice se rozhoduji logicky nebo nejak tak. Hodne lidi ma zasadni prioritu nebyt divny, delat veci tak, jak se vzdy delaly. Pokud je to ten pripad, tak asi nemas sanci je presvedcit. Jini lidi se zase orientuji dle vnejsich autorit. Cili muzes rict ze tvuj zpusob vzdelavani ti doporucila (potvrdila) pani doktorka v psychologicke poradne nebo neco takoveho. Proste nejak mluvit jejich jazykem, dle toho jak oni funguji.

    Osobne jdu na to tak, ze jsem si zjistila, co to ten prvni stupen ZS je (precetla jsem si prijimaci testy na osmileta gymnazia) a tak, ze podporuju dite v zakladnich dovednostech (cteni, psani, pocitani) a predpokladam, ze to bude umet davno pred tim, nez by mel nastoupit do skoly. Cili zakladni obava (aby mu skola nechybela) padne. Uz jsme meli veselou scenku u tchana, kdyz Theo nekde precetl nejaky slovo, tak tchan to komentoval at brzdime aby se ve skole nenudil (je mu dva a pul). Myslim si, ze nez mu bude sest, bude fakt uplne nekde jinde, frcet si svoje zajmy a projekty a prarodice uvidi ze ma radost z poznavani a uceni a neni lempl. Ale chapu, ze ma stesti, ze je orientovan tak jak je orientovan ("akademicky") cili ho nikdo nemusi nutit
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    "ja vim, ze se do skoly netesis. je ti sest a uz musis ctyri hodiny vydrzet nasledovat pokyny plany a napady nekoho jineho, chtela bys radsi nasledovat svoje napady nebo mit aspon moznost volby. ale neboj, ve skole stravis jen asi 10 000 hodin a pak se zacnes netesit do prace. a dobra zprava je, ze od patnacti muzes zacit chlastat a nadavat na ty nahore, kteri to vsechno ridi a urcuji ti tvuj zivot. jako my vsichni."

    jinak rikala inushka ze steffl se dal slyset, ze tech scio skol budou zakladat tolik, kolik bude poptavky. vznika hodne alterinativ, napr. v brne od dalsiho zari otevrou 4 nove alt skoly

    Ve škole bez tříd a učitelů – Novinky.cz
    http://www.novinky.cz/zena/deti/386199-ve-skole-bez-trid-a-ucitelu.html
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    TORUVIEL: Je to pro nás logisticky nejpřijatelnější. Je to kousíček od bytu i od práce, vlastně už teď chodí občas sama domů. Tak nějak se chlácholím tím, že asi málokteré dítě se těší do školy :-(
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    KEIKIN: No tak to zní smutně...takhle otrávené dítě už v první třídě...to by snad stálo za to zvážit i jinou školu, jestli máte tu možnost...i když přestup v průběhu první třídy určitě taky není ideální...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    TORUVIEL: Bohužel takový je stav téměř všude krom velkých měst. Nejstarší Ela chodí do klasické školy nerada. V listopadu už mají třetí učitelku v první třídě ! Škola o ničem, organizace nulová. Ona j tak hravé dítě, že by podle mého přijala jiný styl učení. Cítím, že kdyby ji to bavilo, tak k domácím úkolům přistupuje jinak. Její frustrace se přenáší na mně a já nadávám a učitelka pak píše do žákovské ať před dětmi nemluvíme o tom, jak učitelé učí apod...
    NEMESISS
    NEMESISS --- ---
    WITCHIE: myslim, že to zbytečně dramatizuješ, jedna věc je nepřikládat význam nazorům prarodičů a druhá věc je seznámit je s věcma, jak jsou a být schopna podat stručný argument, proč to tak je, samozřejmě bez přistoupení na hru, která vyžaduje neustálé sebeobhajování(to se netýká jen výchovy dětí). a na tu argumentaci, popř reakci z jejich str. se podle mě KOTENCE ptala, pokud se nemýlim. jako jednat s nimi ve stylu "takhle to je a vy drzte hubu a krok" asi taky neni nejstastnejsi.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    KOTENCE: Che, to bych nechtěla vidět ty reakce, rodiče muže jsou oba dva učitelé :-)
    Ale tak já o tom neuvažuju (alternativní školy v okolí nemáme a učit doma nechci).
    INDALILITH
    INDALILITH --- ---
    BILAKOBRA: no vidíš , mě to doma děsně štve ale moje já už to nějak přestává vnímat ..díky za upozornění ... potřebovala bych tak na týden vypadnout :)
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    WITCHIE: podle me prehanis, to nemá s pomyslnou pupeční šňůrou mnoho spolecnyho, možná jsem se špatně vyjádřila. Nebo je pro tebe rozhovor na takový téma s rodicema stejně lhostejnej jako s kolegyni v práci? Kamarádkám je to fuk, muzou to brát jako bláznovství, ale o nic jim nejde. Prarodičům jde o jejich potomstvo, muzou mít třeba strach a to se v komunikaci projeví třeba jako nepřiměřenej nátlak nebo nějaký nerespektujici chování. Nejsou dokonali, chtěla bych to všem usnadnit. To je všechno.
    INUSHKA: Nezávidím. U nás jsou naštěstí jenom názory učitelky ze školky, ale zase jsou všichni prarodiče celkem sprti, kterejm školní systém patrně vyhovoval a určitě ho nikdy ani v duchu nezpochybnovali.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    KOTENCE: Tchýně se na to dívá asi stejně jako na všechna naše "divná" rozhodnutí - nechápe, co nás k tomu vede, o vysvětlení spíš nestojí, ale respektuje to, do výchovy se nám nemontuje. Tchán nám nejspíš jako obvykle řekne, že jsme blbí a děláme nesmysly a tím pro něj debata skončí. S mojí mámou to bude horší, až na to dojde. Tam budu muset velmi pečlivě volit slova, až se o tom budeme bavit. Ona je učitelka a jakoukoli kritiku klasického školského systému si bere strašně osobně. Navíc učí na střední průmyslovce a na základě toho, jaké děti jí tam z devátých tříd chodí, je přesvědčená, že žádné alternativní přístupy, natož nějaký unschooling, nemůžou fungovat, že děti jsou prostě lemplové bez zájmu a potřebují nad sebou bič.
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    SANCHA: a nejen zdravej rozum a instinkt, ale taky dost casto jaksi lepsi pochopeni soucasny doby, v jejimz kontextu je vhodny deti zivotem provazet. Namisto zpatecnickyho prosazovani starych metod (jejichz vysledky se jiz mezitim ukazaly jako znacne pochybny), jak se o to casto snazej prarodice, ktery se zasekli nekde v praveku (netvrdim ze vsichni ale casto to tak je).
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    KOTENCE: tak primarne jsou to tvoje deti, jejich vnoucata az pak. Prijde mi ze si timhle pristupem dlouhodobe zadelavas na problem. To prece neznamena, ze vymezis si slusne hranice s sebou nutne nese se s lidma nevidat. Nebo se lze vidat jen za cenu toho, ze se az do svejch 50ti nebo kolika bude dospelej clovek primarne chovat jako dite svych rodicu, a az pak jako dospelej rodic svych deti? Ukolem prarodicu je pochopit, ze jsou prarodice a nikoliv rodice a jaka je jejich role - a tou fakt neni nutit a rozhodovat o tom, jak budou vychovavany jejich vnoucata. Ale ok, pises, ze nemas v planu nutne udelat to, do ceho by te tlacili. Nicmene z toho cejtim ze by ses cejtia nutna bojovat, obhajovat se, argymentovat apod - jako by meli oni vuci tobe v tyhle veci nejakou autoritu, jako pred soudem. Coz mi prijde proste mimo no.
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    SANCHA: no prave. A fakt myslite, ze to bude vasim detem ku prospechu? Necejtite potrebu s tim nejak pohnout a tu pomyslnou pupecni snuru konecne prestrihnout?
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    WITCHIE: Nevim, no. Ja ty lidi vídám a chci vídat docela často, takže bych chtěla, aby byli v pohodě s tím, jak vychovávam jejich vnoučata. Vůbec to nemělo vyznit tak, ze se poseru z názoru prarodičů a dítě dam poslušně do školy, to ani náhodou. Spis me zajímá, jak to mají ostatní, jaký argumenty byly dobře přijaty a tak.
    ARGANNAH: To začínám řešit už teď se školku. Předpokládám, ze existuji nějaký skupiny/komunity, který si s domácím vzděláváním pomáhají a dávají děti dohromady. Pro nás je to ještě daleko, ale chtěla bych bejt připravena, nějak ten čas děsně letí :-)
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    KOTENCE: no kdyz myslis. Zbytecne si to komplikujes bych rekla. Ja to beru tak, ze moji rodice uz rozhodovali - o mne - a to bohate staci. Vic prostoru jim dat neminim :D Takze osobne jsem si nastavila vuci rodicum (a manzel taktez) takovy hranice, ze si ani nedovolej podobny volby jakkoli komentovat, natoz rejt, nebo bojovat, wtf.
    Spis nez resit prarodice bych se zamerila na to, aby byla jednotnost v nazorech mezi rodici - pak je fakt uplne jedno ci si prarodice myslej a vykladaj.
    Uplne mi to unika, jakou moc nektery prarodice maj - z jakyho titulu a jak si to nektery lidi, vekem dospeli, nechaj libit. Nechapu. Zivot mi prijde uz dost komplikovanej i bez toho, jeste az do smrti se handrkovat se svyma rodicema o kdeco do ceho jim nic neni.
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    A teď koukám, že jsem odpověděla na něco, na co ses neptala. :D Promiň. Ale nechám to tu jako příspěvek do debaty.
    SANCHA
    SANCHA --- ---
    INUSHKA: Souhlas. I tak malé dítě jako tři měsíce mně to potvrzuje. Když je unavená a nechce se jí spát, nemůže usnout, a nechce pít, tak parádně funguje když ji mám v šátku a něco dělám, třeba v kuchyni, vydrží tak koukat i hodinu, jen pozorovat co dělám. Ne vždycky teda, ale zdá se že to funguje líp než jakékoliv houpání
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    KOTENCE: Mám kamarádku, která učí děti doma. Co jsem vypozorovala, má to svoje plusy a mínusy. Plusy: dítě (zvlášť nadané) se učí mnohem rychleji, přičemž zároveň ale učením stráví mnohem míň času (dvě tři hodinky denně). Víc času stráveného s matkou, bližší vztahy, víc času na různé projekty a tak podobně. Negativa: je strašně potřeba hlídat, aby dítě bylo hodně s dětmi svého věku, protože jinak jsou problémy se socializací, a co mi zejména tedy přijde, tak o dost vyšší riziko vzniku nesamostatnosti dítěte, fixace na rodiče, neschopnosti existovat v kolektivu dětí a tak. Obecně vzato spousta těch problémů nesouvisí ani tak s domácím vyučováním, jako s důvody, proč vůbec rodiče chtějí dítě učit doma - např. právě proto, aby se jim jejich dokonalý intelektuál/křesťánek/alternativec atd. v kolektivu "nezkazil", nebo kvůli strachu matky popustit dítěti řetěz. Což by byl asi problém i tehdy, kdyby dítě chodilo do normální školy. Takže asi tak. Prostě může to být skvělá věc a může to být i totální průser, v závislosti na konkrétním dítěti a rodině.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    WITCHIE: Mne ne. Moje rozhodnuti na tom nepadne, ale bylo by fajn, kdyby to vnímali pozitivně. A když budou hodně bojovat, tak třeba zviklaj manžela, co ja vím. Proste to pro me bude bez podpory obtížnější, tím spis, když půjdou proti mne.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam