• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    GOLDBERRY
    GOLDBERRY --- ---
    INUSHKA: Knihu jsem nečetla a potomek je ve stadiu malého břišního fotbalisty, ale k té první části: jasné pokyny bez podmiňovacího způsobu jsou základem mnoha pedagogických teorií. Učitelům se vyloženě nedoporučuje říkat věty jako "Mohli byste si otevřít učebnice prosím" (v češtině to zní pitomě, ale říkali nám to na anglině, kde jsme tu tendenci měli skoro všichni). A má to něco do sebe.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    KAI: Ve mně to jen drnklo na tu notu (to co psal BENNY), kdy třeba slyším ze všech stran teď že liberální výchova = příliš volná výchova, nechat si od dítěte vše líbit, když děťátko chce, tak udělá, když nechce, tak nemusí přece... Jsem na to trochu vysazená, přiznávám :-) Pro mě respekt k dítěti nerovná se nechat si od něj vše líbit, ale právě ta asertivita, vymezení práv a povinností atd.
    A neříkám, že všechny ty knihy nemají smysl, pro začínajícího rodiče jistě ano (zvlášť dnes, kdy rodiče často hledají jinou cestu, chtějí to pro děti líp, než to sami zažili, a nemají v sobě ještě jasno), má to smysl si to projít (a nejen ty nové, alternativní, ale různé směry, fyziologii vývoje dítěte, psychologii obecně...) pro co nejširší rozhled, a pak to stejně člověk musí nějak zpracovat v sobě a povznést se nad to, nejet čistě podle jedné bible...Co ti budu vykládat po 15 leté praxi...
    Jediný co mě teď ještě dost baví, je mozek, vývoj mozku, jak funguje u dětí, i u dospělých, v souvislostech s chováním...
    KAI
    KAI --- ---
    TORUVIEL: tak ja jen pisu, jak si myslim, ze to Benny mysli :) ten zbytek nemel poukazovat primo na to, cos psala ty, to si vubec neber osobne, jen popisuju protikladne pristupy, pro nazornost. jen jsem chtela rict, ze byt konzistentni neznamena vzdy jednak ve stejne situaci stejne. Blby tu samozrejme neni nikdo, ale opravdu se setkavam s rodicema, kteri jsou nestastni, protoze si vybrali jeden pristup a ten kdyz nejsou nekdy schopni presne dodrzet, tak maji vycitky.

    TORUVIEL: to jsme ve shode, myslim si uplne totez. S detma pracuju pres 15 let, o knihach a konceptech se dozvidam az poslednich par let prevazne z nyxu, zadnou jsem vlastne necetla, v praxi vychazim hlavne ze svych zkusenosti.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    KAI: Jistě taky třeba zmínit, že důsledky nedůsledné výchovy, kdy dítě neví, kde jsou hranice (protože jsou pokaždé jinde), taky mohou být dost nepříjemné, a že to zrovna v dnešní době je dost časté, protože rodiče se v tom dost plácají, odmítají výchovné přístupy prarodičů, čtou všechny ty knihy o výchově a zkoušejí a ve výsledku nemají žádný jednotný koncept a je z toho akorát zmatení, rodiče i dítěte.
    Za mě, já už jsem ve stádiu, kdy mě žádné koncepty ani výchovné knihy a postupy nezajímají, ono prostě a jednoduše stačí pracovat na sobě a svých slabých místech, a to se odrazí i na dítěti. Jednoduchý příklad, chci-li aby dítě respektovalo své okolí a znalo hranice, stačí být přirozeně asertivní a sebevědomý. Dvě slova, spousta práce, kterou za mě žádné výchovné knihy ani koncepty stejně neudělaj.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    KAI: To mi ale z toho co píše BENNY nevyplývá, asi každej čtem něco jinýho, jako vždy v psaném projevu si to každý vykládá dle své zkušenosti... Stejně jako mi nevyplývá to, co popisuješ ty, z toho, co jsem psala já. Neříkám, že je třeba být důsledný do mrtě, plést si na sebe bič. Ale jednou se dítěte ptát a chovat se respektujícně, podruhé to udělat za něj atd., to je dost blbá cesta a věř, že mám vyzkoušeno na svém "exempláři"... Jinak ano, každý se snad chová dle situace, nejsme blbí, abychom trvali na něčem, když dítě padá únavou na ústa apod.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    YMLADRIS: No jo, ale když to nevíme ani my dospělí, jak to můžou vědět děti? To mi připadá spíš jako argument pro to, že není správné je tím zatěžovat a ptát se jich, když je to i nad naše dospělé síly.
    KAI
    KAI --- ---
    TORUVIEL: avsak to co popisuje Benny neni nekonzistentni. Proste jen jsou situace, ve kterych dite zapojuju do rozhodovani a zjistuju priciny a jsou ty druhe, kdy zhodnotim, ze je lepsi za dite rozhodnout sam. A nemusi to byt jen o typu situace, ale taky o momentalni nalade ditete. Nekdy je odpocaty, silny a vyrovnany a tak zhodnotim, ze ma kapacitu na to, abych ho zahrnula do rozhodovani, jindy vidim, ze tu kapacitu nema, tak s nim o tom diskutovat nebudu, prevezmu plnne rizeni a verim, ze dite to jen oceni.

    Taky neverim na jediny spravny navod, jak kterou situaci resit. Vzdycky je potreba zohlednit vic faktoru a spis mit po ruce nabidku reseni, ze kterych flexibilne vybiram. Dusledne a konzistentne! ;)

    Nase pani psycholozka, co dochazi k nam do skolky si povidat s nama ucitelkama a rodicema, rika, ze musime dusledne vytvaret dojem duslednosti :) A ne si z duslednosti usit bic sami na sebe.
    PAVLINKA
    PAVLINKA --- ---
    SANCHA: ja vlastne zazivam se synem docela narocne obdobi a muze se zdat, ze z duvodu spolurozhodovani nebo je to taky otazka vyvoje, zbytky vzdoru, jeho povaha, temperament...od malicka si mohl vybirat obleceni a co chce, pokud to slo, mel tu moznost...ted mame docela vyvalene oci, protoze uz mu jen tak nekupuju obleceni, co se mu nelibi si nevezme a ja vlastne nemam a asi nechci mit paky na to, aby si vzal, co ja chci, pamatuju, jak jsem to ja nesnasela, ale je to sakra narocny a preleva se to do ostatnich oblasti...casto breky, vzteky, vlastne je to doma vic narocny s 5ti letym nez s 2letym, ted jsem malymu udelala montessori nocnik s toaletackem vedle a rikam si, nezvezmu ten toaletak? mam na to, ze se bude ve 2 utirat?? no nemam...)) dam mu tam knihu!
    NEMESISS
    NEMESISS --- ---
    INUSHKA: nebudu to rozepisovat, dost toho tady bylo receno. mne se osvedcuje jednat a nediskutovat, nevysvetlovat, uplne citim mnohdy synovu ulevu, kdyz takova situace nastane (muz je co do vychovy dost mekkej, nejistej a neduslednej). ale jde vzdycky o jasny situace, kterym to dite rozumi, podle me je to dost o kontextu a taky o veku (syn 1,5 roku) - dovedu si predstavit, ze s pribyvajicim vekem muze pribyvat (slozitejsich) situaci, kdy bude vysvetlovani vic na miste...
    PAVLINKA
    PAVLINKA --- ---
    kdyz si to zjednodusim, deti v pralese jsou nahaty, tzn. odpadne dost debat o tom jaky tricko a boty si vezmou, nevim, jak a kdy si cisti zuby, tim, ze nemaji to obleceni ani wc, teda aspon si to tak predstavuju, vykonaji potrebu asi do pralesa? rodice je maji na sobe nejen z duvodu toho, ze je bezmezne prijimaji a miluji, ale taky proto, aby je neco nekouslo, nesezralo? prejimaji chovani rodice od generaci pred sebou... neco jineho je vykopana jama, na kterou to dite treba mohlo i koukat, pozorovat, co se s hromadou hliny delo, deje, neni to rozjety autobus, tramvaj, neocekavana hromada hliny(strasne zajimava)! denni ritualy se opakuji, deti si spolu hraji, protoze predpokl.ze matky vari, muzi jsou na lovu neco delaji v pralese?...nechci to vubec zlehcovat, ale jestli to neni ten preveliky rozdil...ano, muzeme si vybrat jinou cestu, ale ta neni zdaleka tak prirozenna jako ta pralesni...
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    INUSHKA: já si myslím, že je hloupost slepě následovat jakoukoli výchovnou teorii, přijde mi jako kdyby se tím říkalo, že všechny děti jsou stejný a potřebují návod. Já si to ráda přečtu, zamyslím se nad tím, něco použiju, ale spíš zjistím, že už to používám, často i pochopím, proč se něco děje.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    _BENNY: Být v přístupu k dítěti pokud možno konzistentní je ale fakt celkem třeba... Nejde o to, jestli jedeš podle jedné knihy nebo čeho, ale v tom svém jednání být konzistentní. Tím se nastavují ty hranice. Když je nastavíš nejasně (jednou jo, podruhý ne), dítě pak neví, kam až může zajít, a máš z toho ty vzdory a všechno...
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    YMLADRIS: mozna nebude ani tak problem v tom ze by museli vyhodnotit svoje vlastni rodice a jejich vychovu jako nedostatecnou, ale ze by museli vyhodnotit sebe sama jako nedostatecne, porouchane. vzdyt jsem to prece vsechno vydrzel, zvladl, prekonal se, pres vsechny obtize jsem prejal pravidla ostatnich, stal jsem se tim kym prave jsem, jsem za to rad nebo se tak aspon pred ostatnimi prezentuju, tak prece to ted nezacnu od zakladu rozporovat...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    INUSHKA: nechce se mi se namahat s odpovedi kdyz jsi to necetla. ja tu knihu interpretuju tak, ze kontinuum je ta cyklicka pralesni realita tamů jsou plne napojeni na to, jak se veci delali delaji a budu delat, kazdy vi co se od nej ceka a to naprosto prirozene dela. takze ano, deti se vlastne vubec nerozhoduji, jen pochopijou jak se zije a ziji.
    pro nasi necyklickou kulturu v tom nevidim spasu, malokdo si je sebejisty v tom jak se vlastne ma zit
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    INUSHKA: jen jeden povrchni nazor od sledujiciho nerodice (takze me pls ber s rezervou)... co kdyz se oba pristupy nijak nevylucuji? tyhle systematicke pristupy jsou vysledkem nejakeho pozorovani reality, a ne vzdy se uzitecne uzivaji v situacich pro ktere puvodne nebyly zamysleny (takovy nuz je uzitecny pro krajeni veci, mnohem mene uz je uzitecny pri pratelskem postuchovani). je prece mozne chovat k diteti respekt a zaroven chovat respekt sam k sobe a k cele situaci zkuseneho rodice vs. nezkuseneho ditete, tzn. prakticky - nekdy se zeptam jestli by dite nechtelo neco udelat a patram se po pricinach proc se mu to udelat nechce, a jindy to proste udelam za nej. stane se neco strasneho, kdyz nebudu vzdy postupovat podle te jedine spravne knihy? podle me spise naopak.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    SANCHA: Mně to právě přijde v rozporu celkově principiálně. Liedloff vlastně říká "děti nechtějí rozhodovat, chtějí se nechat vést a přizpůsobit se, rozhodovat mají rodiče", kežto respektující přístupy většinou tvrdí, že "děti chtějí mít nad svým životem moc, ptejte se jich a nechte je přiměřeně věku na rozhodování podílet". To je přesný opak. A já se přiznám, že ač v respektující přístup dost věřím co se týče pocitů a komunikace, v tomto ohledu se přikláním spíš k té Liedloff.
    Nebo možná jde jenom o to, o čem a jak necháváme děti rozhodovat? Když o tom tak přemýšlím, naše společnost dětem bere spoustu kompetencí, které v primitivních kulturách mají zcela přirozeně, a pak se jim to možná tedy snažíme kompenzovat v oblastech, které by přirozeně měly patřit dospělým. Určujeme dětem, kde, kdy, s kým a jak si mají hrát, tak jim aspoň dovolíme vybrat si, co budou snídat.

    A je fakt, že na rodičovskou jistotu dost věřím. Už jsem tu v různých diskusích psala víckrát, že když o něčem 100% jistě vím, že to tak bude, a jinou možnost vůbecnneberu v úvahu, tak to dítě prostě vezme jako samozřejmost a bude to tak a nejede přes to vlak. U všech důležitých věcí mi to zatím funguje. Problém je v tom, že mít tu opravdu 100% jistotu není řak jednoduché a dítě vycítí i malinký stín pochybnosti.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    INUSHKA:
    Já to taky tak často dělám s uklízením a často se stane, že třeba Tonda večeří, už je pozdě, tak pro úsporu času uklízím pokoj a on se přižene, že mi pomůže.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    INUSHKA: Podle situace. Dneska mi treba doslo, ze porad dite premlouvam, aby slo. Kdyz nechce jit, tak ho odnesu, ale moc se mi nechce, tak porad zkousim premlouvat. Je mi to otravny. Priste vezmu manducu, aby se mi lip nesla, a vemu ji hned po prvni vete.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    Změním téma. Zajímal by mě váš názor na jednu věc. Přes jednu FB skupinu jsem narazila na článek, kde je přepsaný nějaký rozhovor s Jean Liedloff a shrnutá některá její pozorování názory. Podotýkám, že Koncept kontinua jsem nečetla, vycházím jen z toho článku. Konkrétně mi jde o následující pasáže:
    Pořád říkáte: „Chtěl bys tohle, chtěl bys, aby maminka udělala tohle a tatínek tamto. Chtěl bys ke snídani tohle nebo tamto.“ Ty děti to rozčiluje, protože se uvnitř chtějí cítit klidně. Chci, aby rodiče věděli, co mají dělat a neptali se mě. Protože já jsem jen dítě a nechci to říkat tobě, co máš dělat. Nechci řídit tvé aktivity, chci, abys věděl, co máš dělat. A budu pozorovat to, co děláš, uvidím tě pracovat a mluvit s dalšími lidmi, uvidím tě dělat různé věci, které děláváš. A tohle je můj způsob učení - budu vedle tebe a budu tě následovat.A potom, až budu připravený, tak tě budu imitovat, protože to je můj přírodní impuls, nemusíš mi to nařizovat: Teď udělej tohle a teď udělej tamto. Prostě to nech na mě. Já ti začnu pomáhat, ještě uvidíš.
    .....
    Jak přimět dítě dělat to, co chcete vy, aby dělalo, aby se chovalo sociálně,tak namísto trestání nebo nadávání dítěti, že něco neplní, například povím 2-3letému: "Vezmi si hračku do jiné místnosti."Jasné? Řeknu: "Vezmi si hračku do jiné místnosti." Rozhodně by to nemělo být tímto způsobem: "Mohl by sis prosím vzít svou hračku do druhé místnosti?" Zní to, jako bych vůbec nevěřila, že to vůbec udělají. Je to zabudováno v tónu mého hlasu. Že ho úpěnlivě prosím. A tohle způsobuje, že se dítě cítí vnitřně nejisté, protože nechce, aby u něj matka škemrala. Chce, aby jeho matka byla sebevědomá a věděla, že si vezme svou hračku do druhého pokoje.Takže jsem mu řekla: Drahoušku, vezmi to do druhé místnosti. Udělala jsem to, co, on předtím nikdy nezažil, alespoň prvních 5-6 let slyšel spíše: „Prosím, mohl bys to vzít... Udělal bys to prosím? Byl bys...?“ Je to otravné. Neustále opakovat a opakovat do morku kostí.Otravné pro každého, matku, dítě, či kohokoliv, kdo to slyší. Protože dítě ví, že se neočekává, že to udělá. Matka začala hru a trpělivost všech je menší a menší.A při nějaké příležitosti už toho má matka plné zuby a pak se děje kdovíco.

    Takže způsob, jakým to udělat,že to dítě udělá, a bude spolupracovat a bude sociální, je, že řeknete: "Vzal bys hračky do jiné místnosti ."a pokračujete v rozhovoru. A když to neudělají, nedívejte se na dítě nějak zlostně nebo s odsouzením,prostě běžte a dejte ty věci v klidu do druhé místnosti sami. Ale nebavte se o tom s dítětem, už jednou jste to jasně řekli. Očekávali jste, že to udělá a on to neudělal. Takže zmeškal loď. Není tam žádná interakce. Žádné nadávky, žebrání nebo naléhání. Je vynecháno. Když se nad tím zamyslíte, tak velmi sociální stvoření nemůže unést to, že bude vynecháno. Většinou okolo toho děláme velký humbuk, nepříjemnosti.Vyžadujeme to, zaobíráme se tím. Prostě se tím nezabývejte a běžte to udělat sami. A on uvidí, že život běží dál. Takže příště to dopadne... a většinou se to stává jednou, dvakrát, ale oni nechtějí být vynechaní z nějaké akce.

    Přijde mi, že je to dost v rozporu se všemi respektujícími přístupy, které naopak nabádají se s dětmi domlouvat, ptát se jich, co potřebují a chtějí, dávat jim na výběr, hledat společná řešení, zapojovat je do rozhodovacího procesu ve věcech, které se jich týkají, eliminovat rozkazovací způsob...
    Jak to vnímáte vy? Je to v rozporu? Na které straně je podle vás víc pravdy, resp. který přístup je vám bližší?

    Třeba to, co je v tom posledním citovaném odstavci, jsem dosud brala jako výchovnou chybu, protože tak by se na to dívaly všechny přístupy, s kterými jsem se blíž setkala - v klasickém autoritatitvní rodičovství by dítě mělo být buď donuceno či zmanipulováno nebo potrestáno, v respektujících přístupech by mělo nastoupit nějaké zjišťování, proč tu hračku odnést nechce, vysvětlení, proč já chci, aby odnesena byla a domluva na řešení. Mně je ale instinktivně bližší spíš to, co nahoře cituju a často tak dělám. Dítě nehodlá udělat, co po něm chci, fajn, jdu a udělám sama. A u Malvíny to opravdu funguje tak, že se v tu chvíli obvykle přižene a začne mi to brát z ruky, protože najednou asi cítí, že je odstavená bokem.
    HUJERKA
    HUJERKA --- ---
    Je těžký mít někdy nadhled nad chováním tchýně a tchána, ale abych je jen nehanila, mám i za co chválit - sami od sebe v týdnu přišli s tím, že si vezmou jeden den dovolenou a dcerku a stejně starou sestřenici si na celý den půjčí a udělají jim zajímavý program :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam