• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    Tato diskuze se zaobírá zejména tzv. Nevýchovou a učením Naomi Aldort. Jakou výchovu doma upřednostňujete a proč? Praktikujete ve své rodině tyto "alternativní" směry výchovy? Opravdu fungují? Otázky, rady a pomoc ohledně (ne)výchovy vítány.
    rozbalit záhlaví
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    NOFNAK: mluvím o sobě, např že mám z něčeho radost. nemluvim o něm, nehidnotim ho a už vůbec ne takovým tim stylem "protože se nepocuravas tak tě máme rádi jsi naše šikovná holčička"

    neříkám že "mi dělá radost" nebo "zlobu" (zlobí)

    komentují jeho vlastní stav - co cítí ono - a informují co já. raduju se společně.
    snad je to pochopitelné. dítě je malé.
    NOFNAK
    NOFNAK --- ---
    KOTENCE:
    MULTICAT: Děkuji za odpovědi. Tedy myslíte, že chválení je spíše ku škodě než k užitku? Nemělo by dítě (koneckonců stejně jako dospělý) by mělo mít zpětnou vazbu.
    Neberto to prosím jako snahu vyvolat nějaký spor. Spíš se v tom zkouším zorientovat.
    MULTICAT
    MULTICAT --- ---
    NOFNAK: já třeba teď - syn 21mesicu, posadim ho na nočník, on se vyčůrá. řeknu povzbudivým hlasem: vycural ses, ukážu mu to a on má radost sám od sebe. I bez toho, abych řekla, že je šikula a od té doby sám ukazuje na nočník. Ne zatím 100%, ale i tak je myslím motivován sám sebou, svým úspěchem...
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    NOFNAK: ja treba dekuju, kdyz o neco zadam a dite mi vyhovi (uklízení napriklad). Jinak je to asi o tom, ze diteti je putna, ze jsi spokojena a povazujes jeho vytvor/vykon ta dobrej/spatnej. Bavime se o snaze nenicit vnitrni motivaci, nenahrazovat ji vnejsi motivaci jako je chvala nebo trest.
    NOFNAK
    NOFNAK --- ---
    SANCHA: A jak dáš dítěti najevo, že něco provedlo dobře, nebo že jsi spokojena s jeho výkonem/výtvorem?
    NOFNAK
    NOFNAK --- ---
    YMLADRIS: Co myslíš tím "šikulkováním"?
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    1TERESKARASTY1: Asi je to v těch odkazovaných článcích lépe a podrobněji... Ale za mě, prostě jednak přehnané chválení za každé "uprdnutí" není moc dobré (pochvala zevšední, nebo si na ni dítě zvykne) - to je asi často případ těch našich babiček, a taky je chválit a "chválit". Je rozdíl, když člověk dítěti na každý donesený obrázek řekne nepřítomně "hmm seš šikulka", než když třeba opravdu ocení tu snahu, opravdu si ten obrázek prohlédne a něco z něj vypíchne, co se mu zejména líbí (nebo lze ocenit třeba zaujetí, s jakým dítě obraz tvořilo, atd., ale něco konkrétního). Prostě nenálepkovat. Protože co je to ten "šikulka"...
    Ale ono je to stejné i s negativním hodnocením, můžeme se zaseknout na tom, že dítě je nešika, že zase něco provedlo...jako minule...atd., prostě se to s tím dítětem už pak vleče, my to od něj taky tak trochu i očekáváme, a dítě nám rádo tohle očekávání splní, protože si nevěří, nebo je naštvané,...viz třeba sebenaplňující proroctví...
    Ono v tom chválení i kárání je takový skrytý strach. V přílišném chválení je strach z toho, že dítě se nebude chovat dle očekávání a tak radši co nejvíc chvalme, aby bylo motivováno se chovat dobře, tak jak chceme my, společnost... Já třeba věřím, že dítě samo dobře ví, co chce, ví, že chce být samostatné, ví, co ho baví a automaticky se tomu věnuje. Není třeba žádná motivace z vnějšku. Pamatuju si dobře na jeden moment, kdy dcera se zaujetím dělala nějaký úkol u prarodičů, a nakonec, když ho úspěšně dodělala a měla radost, tak tchán prohlásil "no vidíš, a teď bys vě škole dostala jedničku!" Dítě koukalo jakože cože to děda povídá, v ten moment ona vůbec nehledala žádnou pochvalu, prostě měla radost a na nikoho se neohlížela.
    Můžeme samozřejmě projevit přirozené emoce, když se nám něco líbí, zaujme nás nějaká tvorba dítěte, ale pak je zas na místě to projevit tak nějak konkrétněji. Můžeme říct, že to byla třeba zábava hrát tuhle hru. A tak dál...
    Ono je pak zajímavý to řešit třeba až v dospělosti, když člověk přechválený vlastně zjišťuje, že to, co celý život dělal, ho vlastně vůbec nezajímalo, jen se chtěl zalíbit blízkým a toužil po přijetí a ocenění...témata vnitřní motivace a další související jsou mi dost blízká...
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    1TERESKARASTY1: Pochvaly tohoto "nálepkovacího" typu, kdy se nehodnotí výkon nebo úspěch dítěte, ale jeho osobnost ("ten obrázek se ti povedl" vs. "jsi šikulka") výrazně ovlivňují sebeobraz a sebehodotu dítěte a snižují vnitřní motivaci.

    Podrobněji a odborněji třeba zde: http://www.svobodauceni.cz/clanek/odmeny-a-chvaleni

    Nebo zkus filtrovat, řešilo se to tu mockrát.
    1TERESKARASTY1
    1TERESKARASTY1 --- ---
    Asi mě ukamenujete, ale ptám se vážně. Co je špatného na tom dítě chválit? Snad každý je rád pochválen.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    YMLADRIS: Já ti nevím, ale pokud někdo říká, že naschvál tvrdil dětem, že je unavený, o hodinu dřív než únavu skutečně očekával, tak mi to nezní jako že mu uspořádání večerní ukládací rutiny vyhovuje...
    A i kdyby JÍ to vyhovovalo, ona ve svých přednáškách opakovaně naznačuje nebo i přímo říká, že to tak mají mít všichni rodiče. Aspoň jak tak její vyjádření chápu. A to je pro mě prostě extrém.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    INUSHKA: proč myslíš, že ji to nevyhovuje jak to má?
    (její hláška: musis být v souladu se sebou a v přítomném okamziku s děckem. (.. a zbytek vyplyne))
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    YMLADRIS: Když to podáš takhle, tak se s tím dá souhlasit, ostatně to je i můj přístup - vyzkoumat, co vyhovuje, a to dělat. Rozdíl je v tom, že já narozdíl od Naomi chci, aby to vyhovovalo celé rodině včetně mně, ne jenom dítěti / dětem. V tomhle ona je pro mě extrém, do kterého nechci jít.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    PETPET: Neřeším vůbec, ono to ani nejde, prarodiče nezměním, a nic zásadně blbě nedělají, jsou super, tak co bych řešila.
    Ono je to imho asi o zvyku, člověk má miminko, jede si své ideální výchovné metody, ale dítě roste a najednou ejhle, společnost (širší rodinou počínaje) k dítěti přistupuje zcela jinak. Člověk má zprvu tendence to řešit, ale nakonec asi dojde k tomu, že to nemá cenu, pokud se nejedná o nějaké extrémní výchovné metody (jako když tchán navrhoval dát vztekající se dítě pod studenou sprchu a tak :o). Můžeš to dítěti třeba překládat, a to jak pochvaly, tak i třeba komentáře negativní (jako že je zlobivá apod.) - do jazyka vašeho, tedy já třeba řeknu, že má babička radost, že ..., nebo babička se zlobí, protože ...
    Ale jinak chápu, mě to taky vždycky trkne, taky máme babičku extrémně chválivou...
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    YMLADRIS: přesně. Já jsem doteď uspávala obě malé děti (5 let a 9 měsíců) najednou, ale teď už to prostě nejde. protože pětiletý chce, abych mu četla, což miluju a on taky, usíná kolem půl desáté max. Devítiměsíční údeem osmé deváté večer nabírá nový závan energie, leze a tančí u pelesti do jedenácti, bere mi knížku (trochu na to zabírá, když tu ze čtečky, ta je nudná), ale i tak. Čili musíme uspat každé dítě zvlášť.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    YMLADRIS: těším = řeším
    zatím nevím jak vypnout ten zatracený našeptávač na novém mobilu
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    sikulkovani - a dáváte prarodičům nějaké tipy, co od nich CHCETE slyšet? "to co říkáš není vhodné" není moc konstruktivní

    oni chtějí dítě zahrnout pozitivními emocemi, láskou. to je super! co by přesně měla říkat, aby to vyhovělo? neprudim, zjišťují

    já to u nás neresim , ať sikulkuji, nevidím fatální efekt (jednou týdně), ale jako jo, děti jsou různé.
    naopak shazování těším vzdy
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    já tu Naomi (neodcházej od spícího dítěte) chápu jako nějakou reakci na konkrétní situaci. jako ze mini dítě se furt budí s pláčem = ok neodcházej od něj. aldort to tak má, že dává protichůdné rady, podle situace. její princip je, prostě vykoumat co vyhovuje a to dělat.
    jak by "neodcházela" když by bylo více dětí, různé spících? atd
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    NEMESISS: Já v tom tu logiku aspoň u svých dětí právě moc nevidím. Jak říkám, jedno moje dítě odjakživa potřebovalo usínat samo a v půl roce spalo celou noc (rozuměj od půlnoci, kdy jsem ji před ulehnutím nakojila, do sedmi až osmi ráno). Druhé teď tedy usíná se mnou, ale po usnutí (kolem deváté) od ní odcházím, spát chodím kolem půlnoci a v tomto intervalu ona většinou naprosto klidně spí, na kojení se budí až potom, co já si lehnu vedle ní. A nejčastěji (každou hodinu) se teď budí mezi čtvrtou a sedmou ranní, čili v době, kdy jsem v té posteli VŽDY a naprosto nemá důvod mou přítomnost kontrolovat. Spíš to souvisí s tím, že už je v tom čase světlo, zvenku jsou slyšet ptáci a podobně.
    Malé dítě má mnohem větší potřebu spánku než dospělý člověk. Podle mě je prostě nemožné spát vždy celou dobu současně. Souhlasím s tím, že časté buzení "na kojení" je od určitého věku návyk, ale myslím, že spíš než o to, že by dítě hledalo matku, jde o to, že bez kojení neumí návazat spánkové cykly a znovu samo usnout. Během noci se několikrát vzbudí každý, málokdo spí celou dobu opravdu v kuse. Ale dospělý člověk vpodstatě okamžitě znovu usne. Mimino/batole, které není zvyklé usínat samo, k tomu potřebuje tu dopomoc. Takhle to přijde logické mně.
    PETPET
    PETPET --- ---
    SANCHA: to je dobry :-) mamce taky sem tam něco řeknu a občas se snaží. Teď jsme ale u tchýně. No a hodný je syn samozřejmě taky-když třeba sní oběd nebo spí. Asi se mám ještě na co těšit.
    NEMESISS
    NEMESISS --- ---
    INUSHKA: mně ten její pohled přijde logický proto, že mám ve svym okolí dost alternativních, řekněme, kontaktních rodičů (nevim, jak to jinak nazvat), který jedou podobnej styl jako my: dítě je kojený do několika let a u kojení usíná. spí s rodičema v posteli, ale rodiče většinou po usnutí dítěte na kratší či delší časový úsek odcházejí minimálně do vedlejší místnosti, do práce atp. no a všichni časem dospějeme do bodu, kdy je dítě větší batole, pořád "dost" kojený, i v noci a kdy jsme z toho více či méně unavený a řikáme si, že by bylo už fajn, když by dítě spalo aspoň delší časový úseky v kuse, ale děti se stále budí poměrně často. od těch dětí je to standardní, naučili jsme je tak. vidim v tom trochu neurotismu na straně těch dětí a přijde mi logický, že se prostě budí, aby zkontrolovaly, zda už tam máma je nebo ne, i když se třeba nebudí s pláčem (zvyknou si, že tam nebývá a přijde).
    fakt, že třeba pro mě je (a bylo) v praxi neproveditelný spát celou dobu s dítětem a že Naomi jde často do extrému nic nemění na tom, že může mít (i když třeba ne univerzální) "pravdu"...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam