• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    Tato diskuze se zaobírá zejména tzv. Nevýchovou a učením Naomi Aldort. Jakou výchovu doma upřednostňujete a proč? Praktikujete ve své rodině tyto "alternativní" směry výchovy? Opravdu fungují? Otázky, rady a pomoc ohledně (ne)výchovy vítány.
    rozbalit záhlaví
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    TORUVIEL:
    SANCHA: Tohle psala stejná osoba? Mně to přijde navzájem docela v rozporu.

    A teda věta "Ať řekneš, uděláš nebo si myslíš cokoliv, nemám žádné výhrady" mi připadá hluboko za hranicí čehokoliv, co bych nazvala láskou. To už není bezpodmínečná láska, ale lhostejnost.
    Bráno důsledně by to snad mělo znamenat, že nemám mít výhrady, když mě dítě bije? Když se chystá skočit z okna?
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    Základní potřeba vašeho dítěte - znáte ji?
    http://petrahanelova.cz/zakladni-potreba-ditete/
    MULTICAT
    MULTICAT --- ---
    SOLEI: ja se to teda snažím moc nerozpitvavat, moc mu tu hlavu nenafukovat... a taky občas řeknu, že je hodný, samozřejmě, je to prostě v nás, ale snažím se to nepoužívat pořád. spíš se snažím nad věcmi přemýšlet a tím být opravdu "přítomna" - to se také dnes hodně používá, vím.
    Někdy mám totiž pocit, kdyz poslouchám okolo sebe, že se na děti mluví jak na zvířata, psy a je to docela strašidelné...
    SOLEI
    SOLEI --- ---
    Jasně, jsi hodný je nic neříkající, ale nemyslím si, že je něco špatného na tom to občas říct jsi sikula nebo jsi hodny, za chvíli budou mít všichni z těchto slov strach. Děti nejsou blbe, ne vždy je nutné situaci rozebírat celou větou "děkuji ti, že jsi pro mne nasbíral borůvky, mám radost" někdy určitě to " je dekuju, jsi hodny" musí určitě stačit, protože děcko si tu omáčku okolo - mám radost že jsi mi natrhal borůvky - domyslí . Zrovna dneska, moje dvouleté dítko sedělo pod borůvkový keřem oba jsme sbírali borůvky a já mu občas do pusy něco dosypavala, a najednou jsem dostala pár kuliček i já, jsem moc ráda a věřím že poznal moji radost a bylo mu putna že jsem nevedla ctvrthodinovy filozofický projev.
    MULTICAT
    MULTICAT --- ---
    KOTENCE:
    SANCHA: ja taky dekuju a nekdy mam pocit, ze to prehanim, ze mu furt jenom dekuju :)
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    SANCHA: jo, to jsem chtela napsat. Ze "spravne" provedenej ukon zalezi na zameru a ten muze mit dite jinej, nez rodic.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    NOFNAK: mluvím o sobě, např že mám z něčeho radost. nemluvim o něm, nehidnotim ho a už vůbec ne takovým tim stylem "protože se nepocuravas tak tě máme rádi jsi naše šikovná holčička"

    neříkám že "mi dělá radost" nebo "zlobu" (zlobí)

    komentují jeho vlastní stav - co cítí ono - a informují co já. raduju se společně.
    snad je to pochopitelné. dítě je malé.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    NOFNAK: Bylo tady k tomu už nakecáno docela dost :-) Třeba: http://www.svobodauceni.cz/clanek/odmeny-a-chvaleni
    NOFNAK
    NOFNAK --- ---
    KOTENCE:
    MULTICAT: Děkuji za odpovědi. Tedy myslíte, že chválení je spíše ku škodě než k užitku? Nemělo by dítě (koneckonců stejně jako dospělý) by mělo mít zpětnou vazbu.
    Neberto to prosím jako snahu vyvolat nějaký spor. Spíš se v tom zkouším zorientovat.
    MULTICAT
    MULTICAT --- ---
    NOFNAK: já třeba teď - syn 21mesicu, posadim ho na nočník, on se vyčůrá. řeknu povzbudivým hlasem: vycural ses, ukážu mu to a on má radost sám od sebe. I bez toho, abych řekla, že je šikula a od té doby sám ukazuje na nočník. Ne zatím 100%, ale i tak je myslím motivován sám sebou, svým úspěchem...
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    NOFNAK: ja treba dekuju, kdyz o neco zadam a dite mi vyhovi (uklízení napriklad). Jinak je to asi o tom, ze diteti je putna, ze jsi spokojena a povazujes jeho vytvor/vykon ta dobrej/spatnej. Bavime se o snaze nenicit vnitrni motivaci, nenahrazovat ji vnejsi motivaci jako je chvala nebo trest.
    NOFNAK
    NOFNAK --- ---
    SANCHA: A jak dáš dítěti najevo, že něco provedlo dobře, nebo že jsi spokojena s jeho výkonem/výtvorem?
    NOFNAK
    NOFNAK --- ---
    YMLADRIS: Co myslíš tím "šikulkováním"?
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    1TERESKARASTY1: Asi je to v těch odkazovaných článcích lépe a podrobněji... Ale za mě, prostě jednak přehnané chválení za každé "uprdnutí" není moc dobré (pochvala zevšední, nebo si na ni dítě zvykne) - to je asi často případ těch našich babiček, a taky je chválit a "chválit". Je rozdíl, když člověk dítěti na každý donesený obrázek řekne nepřítomně "hmm seš šikulka", než když třeba opravdu ocení tu snahu, opravdu si ten obrázek prohlédne a něco z něj vypíchne, co se mu zejména líbí (nebo lze ocenit třeba zaujetí, s jakým dítě obraz tvořilo, atd., ale něco konkrétního). Prostě nenálepkovat. Protože co je to ten "šikulka"...
    Ale ono je to stejné i s negativním hodnocením, můžeme se zaseknout na tom, že dítě je nešika, že zase něco provedlo...jako minule...atd., prostě se to s tím dítětem už pak vleče, my to od něj taky tak trochu i očekáváme, a dítě nám rádo tohle očekávání splní, protože si nevěří, nebo je naštvané,...viz třeba sebenaplňující proroctví...
    Ono v tom chválení i kárání je takový skrytý strach. V přílišném chválení je strach z toho, že dítě se nebude chovat dle očekávání a tak radši co nejvíc chvalme, aby bylo motivováno se chovat dobře, tak jak chceme my, společnost... Já třeba věřím, že dítě samo dobře ví, co chce, ví, že chce být samostatné, ví, co ho baví a automaticky se tomu věnuje. Není třeba žádná motivace z vnějšku. Pamatuju si dobře na jeden moment, kdy dcera se zaujetím dělala nějaký úkol u prarodičů, a nakonec, když ho úspěšně dodělala a měla radost, tak tchán prohlásil "no vidíš, a teď bys vě škole dostala jedničku!" Dítě koukalo jakože cože to děda povídá, v ten moment ona vůbec nehledala žádnou pochvalu, prostě měla radost a na nikoho se neohlížela.
    Můžeme samozřejmě projevit přirozené emoce, když se nám něco líbí, zaujme nás nějaká tvorba dítěte, ale pak je zas na místě to projevit tak nějak konkrétněji. Můžeme říct, že to byla třeba zábava hrát tuhle hru. A tak dál...
    Ono je pak zajímavý to řešit třeba až v dospělosti, když člověk přechválený vlastně zjišťuje, že to, co celý život dělal, ho vlastně vůbec nezajímalo, jen se chtěl zalíbit blízkým a toužil po přijetí a ocenění...témata vnitřní motivace a další související jsou mi dost blízká...
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    1TERESKARASTY1: Pochvaly tohoto "nálepkovacího" typu, kdy se nehodnotí výkon nebo úspěch dítěte, ale jeho osobnost ("ten obrázek se ti povedl" vs. "jsi šikulka") výrazně ovlivňují sebeobraz a sebehodotu dítěte a snižují vnitřní motivaci.

    Podrobněji a odborněji třeba zde: http://www.svobodauceni.cz/clanek/odmeny-a-chvaleni

    Nebo zkus filtrovat, řešilo se to tu mockrát.
    1TERESKARASTY1
    1TERESKARASTY1 --- ---
    Asi mě ukamenujete, ale ptám se vážně. Co je špatného na tom dítě chválit? Snad každý je rád pochválen.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    YMLADRIS: Já ti nevím, ale pokud někdo říká, že naschvál tvrdil dětem, že je unavený, o hodinu dřív než únavu skutečně očekával, tak mi to nezní jako že mu uspořádání večerní ukládací rutiny vyhovuje...
    A i kdyby JÍ to vyhovovalo, ona ve svých přednáškách opakovaně naznačuje nebo i přímo říká, že to tak mají mít všichni rodiče. Aspoň jak tak její vyjádření chápu. A to je pro mě prostě extrém.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    INUSHKA: proč myslíš, že ji to nevyhovuje jak to má?
    (její hláška: musis být v souladu se sebou a v přítomném okamziku s děckem. (.. a zbytek vyplyne))
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    YMLADRIS: Když to podáš takhle, tak se s tím dá souhlasit, ostatně to je i můj přístup - vyzkoumat, co vyhovuje, a to dělat. Rozdíl je v tom, že já narozdíl od Naomi chci, aby to vyhovovalo celé rodině včetně mně, ne jenom dítěti / dětem. V tomhle ona je pro mě extrém, do kterého nechci jít.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam