INUSHKA: Těžko soudit, jak to je u vás, ale tvoje pocity mi dost připomínají mě před dvěma, třemi lety. Taky jsem měla pocit, že to dítě to snad musí dělat schválně a taky jsem pochybovala, jestli jsem zvolila správný přístup. Od té doby jsem u staršího syna vypozorovala jednu zásadní věc. Když něco dítě dělá, a teď myslím nějaký blbý zásek ala nočník, nedělá to kvůli nám a našim reakcím, ale kvůli sobě. Říkám tomu tak pro sebe princip kontinuity. Dítě něco dělá (vyčůrá se, postaví věž z kostek) a pak mu v hlavě běží představa, jak to bude dál (řeknu tátovi a ono nočník vyleje, věž bude stát a já na ni budu koukat...). Dítě koná v souladu s představou, ale ta se najednou nevyplní. Lpí na té představě a nedokáže se od ní oprostit, proto ten zásek. Pro pětileté dítě není problém postavit na sebe deset kostek znovu, když mu tu věž někdo zboří,v tom problém není, problém je, že ta věž měla stát a nestojí. Stejně jako ten nočník měl vylít táta, nevylil a najednou je všechno špatně, je potřeba za každou cenu "splnit plán"...
Druhý syn je podobně starý jako Malvína. Včera si šel nalít pití, otevřel lednici, vytáhl džus, zavřel lednici, otočil se a začal strašně řvát. Muže to vytočilo, ptal se, proč brečí, dítě dál řvalo. Po scéně jsem začala pátrat, co se vlastně stalo. Nakonec mi syn pověděl, že nenašel skleničku na stole tam, kde čekal že bude. Dospělý člověk by změnil plán z "vyndat pití - nalít pití" na "vyndat pití - vzít ze skříňky novou sklenici - nalít pití", zatímco pro to dítě byla kontinuita jeho představy přetržená a nedokázalo přepnout, dokonce ani říct, co je špatně...
A co se týče správnosti přístupu, můžu tě uklidnit. Jak dítě zraje, záseky začnou řídnout a začne být víc vidět, co jsi do ní investovala...