• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    INUSHKA: Myslím, že to bereš moc doslova, za tím chovat se k dítěti jako k dospělému slyším pouze to, že neberu potřeby dítěte jako méněcenné, ale na úrovni potřeb dospělého (stejně důležité). Samozřejmě že se nechovám k dítěti PŘESNĚ jako k dospělým. Jsou to jen slova, já je nechápu tak doslovně, ale spíš prostě za tím vidím určitý nápad, inspiraci, pojetí. A vím, co tím chtěl daný člověk třeba vyjádřit. Moc mě nebaví se piplat v detailech, jestli je to přesně tak, jak je to napsáno. Spíš za tím vidím tu obecnou myšlenku, která se stejně modifikuje dle každodenních konkrétních situací a já z ní čerpám to, co se mnou rezonuje.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    TORUVIEL: Mám dojem, že se nechápeme. Nic z toho, co píšeš, nepopírám. Dlouhodobě jsem zastánce přístupu "důvěřujte dítěti a ono se podle toho bude chovat". To ale podle mě není totéž, jako chovat se k dítěti stejně jako k dospělému. Takže se ptám, jestli by ses opravdu přesně tak, jak popisuješ s dcerou, chovala i kdyby na jejím místě byl dospělý, který se bude chovat stejně jako to dítě.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    INUSHKA: No právěže ne, přestala jsem na její dotazy a "skákání do řeči" pohlížet jako na neustálé otravování (a přestala jsem si myslet, že to jinak neumí, když je přece to dítě) a začala jsem to vnímat a brát v potaz, a ona se uklidnila a do řeči skákat přestala. Paradoxní, ale je to tak. Možná by jeden spíš čekal, že z ní pak bude rozmazlený dítě, co si bude myslet, že může mluvit a skákat do řeči kdykoliv, ale zatím se tak nestalo. Paradox. Ale ne tak úplně, prostě asi začala mít pocit, že to, co říká, je vyslyšeno a že jí někdo fakt poslouchá a vnímá. Stejně jako vnímáme dospělé, když s námi mluví.
    Moje zkušenost s jedním dítětem. Ale často vnímám, jak ona se chová jinak dle toho, co je od ní očekáváno.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    INUSHKA: taky to tak řeším, ale štve mě muž, který vysloveně nereaguje, ignoruje a to někdy i mě a pak totéž vyčítá dětem.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    TORUVIEL: Ale tím pádem se k ní ale nejspíš taky chováš jinak než k dospělému, ne? Nebo kdybys mluvila třeba s partnerem a místo dcery vedle tebe stála dospělá kamarádka a neustále ti skákala do řeči a vynucovala si pozornost třeba se svým novým projektem v práci, ze kterého je nadšená, tak bys prostě utla dosavadní hovor a začala poslouchat a vnímat ji? Já teda ne, já bych jí řekla "nezlob se, teď mluvím s X, budu se ti věnovat za chvíli" a přesně totéž řeknu i dítěti. A ta "chvíle" se s věkem prodlužuje, zpočátku to bylo jenom než dokončím větu, teď už myšlenku a brzy snad přijde čas, kdy budeme moct uzavřít i celé téma (nepůjde-li zrovna o mnohahodinové filozofické debaty). Ihned reaguju jenom na praktické požadavku typu "chce se mi čůrat".
    Naopak nemám problém, když dítě vstoupí do diskuse s něčím K TÉMATU. I když ze svého dětského pohledu, pro dospělé někdy úsměvného. To vítám a podporuju.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    INUSHKA: Mně přijde, že když se tomu dítěti věří, tak to zvládne, chovat se lépe a ne tolik jako "dítě". Plní naše očekávání. Všimla jsem si toho u dcery, dřív měla dost problém s tím, že skákala do řeči a nenechala nás si ani popovídat. Pak jsem si to nějak přepla v hlavě a přestala jsem její požadavky považovat za dětinské a zbytečné, začala jsem ji skutečně poslouchat, vnímat. Ona získala pocit, že to co chce říci, má význam, a přestala se tak urputně dožadovat vyslyšení a tímpádem taky přestala skákat do řeči, je teď trpělivější a počká si klidně na vyslyšení.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    {reply KOTENCE|4669fuj tak to já to ani nikam psát nebudu, pozitivní je jedna, jak mě v postýlce hřála kočka.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    TORUVIEL: Já tohle srovnávání ve stylu "chovali byste se tak k dospělému" nemám ráda. Ono to dítě se taky nechová jako dospělý, tak se tak k němu nemůžu chovat já. Zkouším si představit, že by moje dospělá kamarádka, manžel nebo spolupracovník vytrvale skákali do mého hovoru s někým jiným, vnucovali se s nesouvisejícími tématy, která zajímají je, a vyžadovali, abych přerušila probíhající hovor v půlce věty a odpovídala jim. Nejspíš bych bych na něco takového reagovala taky ignorací nebo nějakým nepřítmoným "hm" (což je obdoba toho podání ruky, aby si s ní holčička hrála).
    Takže za mě - chovat se k dítěti s respektem, ale zase nenechat vláčet sebou. Pokud mi dítě skáče do hovoru s někým jiným a nejde zrovna o nic urgentního, řeknu mu "teď mluvím s tetou, až si to dopovíme, budu poslouchat tebe" (což je teda pak důležité splnit). Přerušovat neustále hovor, aby dítěti potvrdila, že "ano, támhle jede mašinka" nebo mu potřetí zopakovala, že "oslík dělá í-á" mi připadá neslušné zas pro změnu vůči tomu, s kým hovořím.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    TORUVIEL: To se mi občas taky stane, že kecám se ségrou a dítěte si vůbec nevšimneme. Neni to záměrný, prostě jsme tak ukecaný, že se malá nedokáže prosadit. Často si jí všimnu až po chvíli, když začně křičet :-/
    "Chovat se k dítěti jako k hostovi/kamarádovi" je hezká myšlenka, škoda, že to dítě se nechová jako host... Já třeba vůbec netuším, jak reagovat na očividný naschvály. Na dospělýho bych se vykašlala a dál s ním neztrácela čas, ale co moje vlastní dítě? Jasně, najít příčinu a předcházet tomu. A v tu chvíli??

    A teď běží pěkný téma tady [ SEDM - 7 nejstarších vzpomínek, které se vám vybaví ] . Čtu to a přemýšlím, co si budou pamatovat moje děti. Všimla jsem si, že si lidi hodně pamatujou různý křivdy a pak strach, je tam hodně málo hezkejch věcí. Hezký věci jsou asi pro šťastný dítě samozřejmost, tak je to vlastně dobře :-)
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    "Chodím po světě a a pozoruju lidi. Komunikaci lidí.

    Dneska ráno zakázala maminka dceři sedět na zídce, když hned vedle jsou lavičky. Sedni si na lavičku, nebudeš sedět na zídce.

    Teď sedím na nádraží v rychlopizzerce a sleduju tři osoby - matka, teta, holčička. Matka a teta si povídají. Do toho holčička něco řekne. Matka i teta ji ignorují. Holčička to zopakuje. Matka a teta pokračují v hovoru. Holčička danou větu řekne třikrát, pětkrát, desetkrát…ani podesáté to nefunguje. Vstane ze židle a přijde k nim blíž, začne tetu tahat za ruku. Teta ji mimoděk dá paži k dispozici, nechá si s ní máchat, ale holčičku nadále ignoruje (už jsme cca u čísla patnáct). Nejhorší na tom celém je, že to tetě i mámě očividně přijde naprosto v pořádku.

    Vždy, když přemýšlím, jak jednat s osobou, která je v kolonce “dítě”, představím si, jak bych jednala s “dospělým”. Umíte si představit, že byste takto svěřepě ignorovali svého kamaráda? Manžela, spolupracovníka…? Nebo že by on ignoroval vás?

    Umíte si představit, že byste o své kamarádce mluvili v její přítomnosti, ale nemluvili byste k ní, její přítomnost byste ignorovali a “problematickou” komunikaci s touto kamarádkou řešili před ní bez ní?

    Umíte si představit, že váš kamarád vám zakáže sedět na zídce, protože vedle jsou lavičky? A když jasně vyjádříte, že chcete sedět na zídce, chytl vás za rukáv a strhl dolů?

    Umíte si představit…?"

    Irena Janíková, psycholožka
    KAI
    KAI --- ---
    LYDI: myslim ze si trochu spatne vykladas i pojmy v titulku: adjusted je preci jen neco jineho nez well-adjusted child. Dle psychol. slovniku well-adjusted child je "emotionally healthy and able to deal well with the problems of life". Na tom se asi shodnem, ze neni nic spatneho. Je to o dobre a zdrave adaptaci na okoli a okolnosti, ne o nejakem podrobeni se.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    LYDI: No tak to bude potřeba si ten článek případně přečíst no, titulek ho moc nevystihuje :-)
    LYDI
    LYDI --- ---
    TORUVIEL: necetla jsem clanek. ale tendence mam spis k nevychove - me kind a adjusted prijde - ne spatne, ale rozhodne ne to, co bych chtela pestovat v svem ditete primarne. podle me je spis dulezite, aby si dite vypestoval dobrou sebehodnotu, aby sam sebe znal a mel rad a toto vse i kdyz si ostatni o nem treba mysli neco jineho. zkratka, aby mel prima vztah sam k sobe. pak prima vztah k ostatnim (kind and adjusted mozna (; )muze byt fajn a muze se k tomu pridat, ale imho je dost lidi kteri jsou 'fajn', resi jen co ostatni si mysli apod a nemaji vubec dobrou sebelasku. ale jak rikam, necetla jsem clanek, to je jen co v me evokuje ten titulek.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    LYDI: Proč ironicky? :-)
    LYDI
    LYDI --- ---
    TORUVIEL: to je mysleno ironicky?
    jinak sem vam jeste chtela psat, jak to minimalne ted dopadlo s tim kojeni o kterem sem pred nejakou dobu psala: zacala jsem rano odpocitat od 1-10 jako cas, ktere jeste ma a docela to funguje. fungovala to taky pak dobre v noci a ted uz i celkem staci rict, ze nechci. to odpocitani je obecne asi dost v poho vec, ze si decka muzou dusevne pripravit na tu zmenu a v urcitem smyslu take si vybirat kdy nastane
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    10 ways to shape a kind, well-adjusted child - Motherly | Expert advice + mom-to-mom inspiration
    http://www.mother.ly/child/10-ways-to-shape-a-kind-well-adjusted-child
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    Inushka: vzdor jak vyšitý, moc dobře znám a věz, že to přejde.
    NYA
    NYA --- ---
    SANCHA: mně když někdo na dvě tři hoďky hlídá synka (5m), a mám vzácnej čas pro sebe, na svoje zájmy a na to, co mě baví, zapomínám, že vůbec mám nějaký dítě :)
    a tenhle čas vyhrazenej pro mě je důležitej, aby mě to s malým těšilo
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    BEBERA: toto ("princip kontinuity") kdyz bych u sebe dokazala rozseknout, tak bych mela v zasade vystarano. Protoze JA mam hlavni zasek v tom, ze se upinam na predstavu jak se ma neco vyvijet a JA pak nesnesu to zklamani a JA delam sceny. A ODE MNE se to dite samozrejme uci. Kdyz JA neresim jakesi 'zklamani', vsechno jde celkem elegantne, vzdycky nejak.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    BEBERA: Díky, takhle mi to dává smysl.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam