• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    Tato diskuze se zaobírá zejména tzv. Nevýchovou a učením Naomi Aldort. Jakou výchovu doma upřednostňujete a proč? Praktikujete ve své rodině tyto "alternativní" směry výchovy? Opravdu fungují? Otázky, rady a pomoc ohledně (ne)výchovy vítány.
    rozbalit záhlaví
    LYDI
    LYDI --- ---
    WITCHIE: myslis o tom, co 'se nema rikat'? myslis, ze se to vztahuje i na veci typu 'jsem smutna protoze taky se chci povidat s tatou ale moc to nejde, kdyz mi pred nim furt zaviras dvere' - jasne, ma to urcitou tendenci k tomu 'ty za to muzes' zaroven mi prijde dulezity sdilet, jak se mam, zpetna vazba co veci se mnou delaji ne? je to asi to tezke, dat najevo, ze dite neni pricinou ale poustec (jsem smutna, protoze nemuzu byt tolik s nim a ne kvuli dcere jako takovy)
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    LYDI: v zasade s Tebou souhlasim, az na to "hele ja jsem fakt smutna". Viz ten clanek od Sebien nize.
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    TORUVIEL: mozna ze v tehle konstelaci bych to tedy probrala i s tim muzem. Abyste mohli fungovat v duchu toho, co jsem psala - tj. aby chapal, ze ta rozhodujici iniciativa v planovani spolecnych cinnosti s dcerou je na nem, abys ty nebyla vnimana jako rusivy element.
    LYDI
    LYDI --- ---
    KOTENCE: ok pokusim napsat o co mi jde.
    zakazovat kontakt a byt protivny - tohle dite nedela. mi moje dite kontakt nemuze zakazovat, jak by to delalo? vubec nema ty realne schopnosti mi to zakazovat. zrejmne se ale muze chovat jinak nez ja bych si to prala, muze mi zneprijemnit chvile, kdy bych byla fakt rada s tim clovekem. ale jsou to pak moje ocekavani, ktere se nesplni. a bud si muzu dupat stejne jako maly dite a rici se 'ja ale chci chci chci partnera ted' a nebo muzu si kusit 'v klidu' najit jine reseni - 'jeee ja chci tatu, ty chces tatu - dame si zavod?' to je jen priklad, ktere mi ted napada, jakbych zkusila resit popsanou situaci hravosti. a pak bych se snazila dcere ukazat, co to dela se mnou - 'hele ja jsem fakt smutna, ...' nebo 'mi se moc nelibi xy, protoze bych si taky chtela povidat s xy'
    v 'protivny' taky slysim trochu hodnoceni. vnimam tam tez zas ocekavani, ze dite ma byt takovy ci makovy. ale treba zrovna nema zdroje na to, byt takovy jak je normalne. tezko rict, kdyz clovek nezna situace a lidi ...
    a s tim 'kusem' - proste ja neslysim respekt k detem kdyz nekdo rika ze dite je 'kus' a za b si predstavim, ze nejake dite mluvilo o dospelich jako o kusich ci podobne. to bych nechtela videt, co by se stalo ... proto mi 'kus' pripada dost mimo.
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    KOTENCE: ja myslim, ze pokud clovek funguje s ditetem v duchu vzajemnyho pochopeni a respektu, tak proste situace nevnima a neresi z titulu toho, kdo si co muze dovolit, alebrz z titulu, co k dane situaci/chovani vede, jake pocity apod. V tomto pripade tedy co dite citi, ze ma potrebu se takto chovat, a zamerit se na tuto pricinu - k dosazeni toho, ze dite tyto pocity mit nebude. Postoj "to si nemuze dovolit" = postoj sily a moci, za jejichz pouziti rodic vymyti nezadouci symptomy (= chovani), pricemz jeho priciny, o ktere se rodic ani nezajima, zustanou potlaceny (a projevi se jinde, jinyd, a treba horsim zpusobem). Holt jsou taky lidi, co nestoji o to nutit svoje deti k nejakemu chovani a ke spolupraci silou, aniz by to dite spolupracovat chtelo a aniz by chapalo samo za sebe, ze je to pro vsechny - i pro nej samotne - zadouci.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    LYDI: A tvoje dite si muze dovolit zakazovat ti kontakt s vlastnim muzem a bejt u toho na tebe protivny? Nebo se tenhle post tyka neceho jinyho?
    LYDI
    LYDI --- ---
    PERSEEIDA: zaroven jsem mluvila o volbe slova a vubec ne o tom, jak je vychovas ci nevychovas.
    LYDI
    LYDI --- ---
    PERSEEIDA: asi v tve posledni vete je presne ten rozdil mezi mnou a vami - snazim se nevychovavat (:
    PERSEEIDA
    PERSEEIDA --- ---
    LYDI: Nemůžu na potkání psát, že mám tři vymodlený děti, každé jinak, každé je úžasné. :) Na druhou stranu. v tom množství už musí být trochu systém, anarchii nevedem. Paradoxně se někdy tři děti vychovávají líp neź jedno.:)
    LYDI
    LYDI --- ---
    LYDI: jinak - ja sem jen proste fakt smutna, kdyz mam pocit, ze se lidi nechovaji moc respketujici k detem. a pak jsem nekdy nastvana, kdyz lidi po detech cekaji to, co sami moc nedelaji. v tech 'kusach' to konec koncu vnimam oboje
    LYDI
    LYDI --- ---
    no ja si dokazu delat prdel asi ze sebe ale ne s mych deti. dite si xy dovolit nemuze, nesmi, ale 'ty kusy' jsou jenom nadsazkou. jasne (:
    PERSEEIDA
    PERSEEIDA --- ---
    LYDI: Vždy se divím, kdo to nezpracuje ani lehkou nadsázku.;)
    LYDI
    LYDI --- ---
    PERSEEIDA: vzdy se divim, jake to jsou lidi, co mluvi o svych detech jako o kusech ...
    LYDI
    LYDI --- ---
    TORUVIEL: neni to tak, ze te zatlacit do kouta muze ona jen, pokud se nechas zatlacit do koutka? nemam tolik zkustenosti s 5 letymi ale vnimam, mam pocit, ze spousta dospeli veci moc resi, resi je jen vazne, bez humoru, beze hry, tak pak se nedivim, ze ty decka si jedou svoje ... nemam konkretni veci, co bych treba delala, musela bych si to asi parkrat zazit sama jak to mate... ale krome vysvetleni si myslim je dobre diteti ukazat ze sice bys to rada jinak ale kvuli tomu nebudes matkou ktera ji nadava, je sama nervni ci tak. udelej z toho vtip, hru... zkus si svou potrebu vyresit jinak - popovidej s muzem behem veceru... tohle je co me napada..
    SOLEI
    SOLEI --- ---
    PETPET: jo, můj tip je mu to bouchnutí znepříjemnit ... Když mi mladík chtěl dát čelém do nosu a já to stihla tak místo na nos se napichnul na bradu nebo se sastnul o moje čelo a obvykle zjistil , že to není taková sranda a na pár hodin někdy i dní s tím přestal. Skuceli jsme oba abyli jsme si vyrovnání není to vyloženě bití , bit jsem ho nechtěla , ale nějaké chytání za ruce a vysvětlování nefungovalo. Když to přehnal tak jsem se prostě zvedla a odešla - praštil jsi mne naschvál, tak je konec hry.
    PETPET
    PETPET --- ---
    SEBIEN: ufff, hodně zajímavej článek a děkuju ti za něj.
    Já teď řeším to, že mě V.občas bije. Má rok a třičtvrtě, dělá to když má třeba radost nebo někdy i jen tak - přijde a bouchne mě, většinou do obličeje.
    Moc nevím, jak to vyřešit. Snažím se mu chytit ruku, aby k tomu ani nedošlo, snažím se mu vysvětlovat, že mě to bolí, zkusila jsem i začít brečet. To se hodně lekl a začal taky plakat a chtěl nakojit. No a teď jsem párkrát udělala to, že když přišel a chtěl mě bouchnout, tak jsem mu řekla něco jako: když mě bouchneš, budu plakat. Chceš, aby máma plakala?
    No jasně, že nechce, ale stejně pak přijde znovu. V kontextu toho článku si uvědomuju, že to je taky vlastně manipulace. Nikdo nechce rozbrečet vlastní mámu...
    Ale co s tím? Máte někdo nějaký typ?
    SOLEI
    SOLEI --- ---
    TORUVIEL: nevím jaké bylo to "huknul" a ona se rozbrečela, ale pokud to bylo houknuti jaké si představuju já, tak bych řekla že holcinka má tatínka, ostatně jako většina dcerusek, pěkně omotaneho kolem prstu a pořádné toho využívá. Ona ho v tu chvíli má pro sebe a prostě se nechce dělit pláčem si zajistí zvýšenou pozornost. Nechala bych to plavat, jen bych zkusila může navádět aby v případě že ti dcera něco odsekne reagoval ve tvůj prospech
    PERSEEIDA
    PERSEEIDA --- ---
    SEBIEN: Pochopitelně se jednotlivé události musí odlišovat kus od kusu, to batole to evidentně neudělalo schválně. Napadá mě takové intuitivní řešení, obejmout ho a do ucha zašeptat, ať si dá pozor na toho pána. Neříkám, že to hned zabere. :)

    Mám vyzkoušené, že děcko je schopno přijmout jenom omezený počet příkazů/zákazů/napomenutí na den, čím míň, tím líp. Když mu budu přikazovat, zakazovat každou prkotinu, tak potom neposlechne v podstatné chvíli, protože to nerozliší.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    YMLADRIS: Je to jen s tim tátou. To mě taky napadlo, to co píšeš. Ale i tak nevím jak k tomu přistupovat. Možná je to taky částečně na muži.
    WITCHIE: My to probíráme, vím co cítí, asi jí chybí víc toho otce, je doma fakt málo. Ale to je asi běžné no. Zatím se jeví jako nejlepší na ně houknout, aby příšli, jak píšeš, to funguje. Ale když jim vkročím do toho jejich teritoria (pokojíčku), kde zrovna probíhá nějaká hra, tak to je problém :-)

    Dcera jinak když je jen se mnou, tak je hrozně milá a vycházíme spolu skvěle, ale tohle jediný hapruje. Nevím jak k tomu přistupovat, sama jsem otce příliš nezažila, tak jí to chci dopřát samozřejmě, a jsem nadšená, že můj muž jako otec funguje výborně. Ale taky se nechci nechat zatlačit do kouta. Zajímavý je, že muž většinou nic neřekne, a když, tak nepřesvědčivě. Jen párkrát na ni houknul nějak víc z ostra a to se vždy rozbrečela. On má v sobě sílu, ale moc ji neumí používat, bych řekla. Nechci to ale házet na něj, spíš tápu.
    SEBIEN
    SEBIEN --- ---
    PERSEEIDA: ok, vždycky když slyším "to si nemůže dovolit", tak v tom cítím nějaký definitivní řešení, jak kdyby to šlo zařídit. Třeba jsem slyšela "...že by v tramvaji dítě kopalo do někoho/něčeho, to by si dovolil jednou!" (šlo o batole, přecpanou tramvaj a máchání nohama na sedačce, při kterým byl někdo kopnut). A když to udělá podruhý tak co? tak to dítě zabiju? nebo jak zajistím, že už to neudělá? :-)

    (to ted není na tebe, to myslím obecně, co ve mně to tvrzení vyvolává a proč jsem se na to ptala).
    SEBIEN
    SEBIEN --- ---
    Nevím, jestli se to tu ujme, ale zkusím - Juraj Barbarič, můj oblíbený učitel, psychoterapeut, a poněkud kontroverzní osoba, sepsal svůj názor na to, co se nemá říkat dětem. Navazuje to na jjný článek a jiné jeho úvahy, takže je to trochu osekané a možná jeho způsob vyjadřování nebude úplně srozumitelný, ale jádro snad ano.
    Napadalo mě u toho, že by stálo ještě doplnit, jak/co teda říkat, aby to bylo lépe, nicméně, článek se jmenuje "Co neříkat", to splňuje.

    "Několik lidí zareagovalo na ten článek, CO SE NEMÁ ŘÍKAT DĚTEM, který nebyl můj, ale připadal mi fakt dost dobrý a na který se podívalo kolem 1 600 lidí. Přidal jsem k tomu, kromě toho, že mi ten článek připadal docela dobrý, pár slov o tom, že to ani zdaleka není všechno. Následovalo pár žádostí, abych napsal něco o tom, co tam chybí. Slíbil jsem, že napíši a tak tedy píši.
    Pokud jste si přečetli můj článek o Racionalitě a emocionalitě, tak snad chápete, že je mnohem podstatnější, jaké emoce v rodině proudí ve spodních proudech, než to, co se říká.
    Nicméně, někdy to, co se říká, je v souladu – konstruktivně nebo destruktivně – s tím, co proudí ve spodních – emocionálních – proudech. Je to nesmírně komplikované a komplexní a vydalo by to opět na knížku, kdybych se měl pokusit to téma pokrýt alespoň z části celé té složitosti.
    Jako na nic, co se týká mezilidských vztahů, tak ani na výchovu neexistuje žádná kuchařka. Jako na nic, co se týká mezilidských vztahů, neexistuje žádný obecný návod. Mezilidské vztahy jsou, právě proto, že jsou primárně určované emocemi, docela dost něco jiného, jako když si koupíte novou televizi a naučíte se ji ovládat podle návodu na použití.
    Lidé volají po „návodech na použití“, po kuchařkách, pro nejrůznější mezilidské situace a v tomto případě pro dobrou či správnou výchovu. Na jedné straně je to pochopitelné, protože pokud by takové návody existovaly a opravdu FUNGOVALY, vesmír mezilidských vztahů by se tím značně zjednodušil. Pokusů takové návody vytvořit – ať už z poctivé motivace pomoci, nebo z ryze komerční vypočítavosti - bylo v historii stovky, ne-li tisíce. A pokud by jenom jeden z nich doopravdy fungoval všeobecně, tak bychom dnes žili v úplně jiném světě.
    Tvrdím, že nelze a nikdy nebude možné – tedy pokud budeme tvorové z masa, kostí a krve a ne třeba napůl nebo ještě z větší části kybernetická stvoření, jako třeba Borgové – napsat všeobecně platný návod (v podstatě počítačový program) – v tomto případě - na správnou či zdravou výchovu. A současně budu níže tvrdit dvě věci, o kterých se domnívám, že se „nesmí“ dělat/říkat všeobecně. Jsem si vědom jistého rozporu v logice věci, ten ale tady opravdu nejde vysvětlit (něco lze říci všeobecně a něco nikoli, hm).
    Uvedu příběh.
    Před několika lety jsem seděl v létě na zahrádce jedné hospody v Brně, u které je také tenisový oddíl a několik tenisových kurtů. Byl weekend a zrovna tam probíhal nějaký dorostenecký tenisový turnaj. U stolu za mnou seděl nějaký otec se svou dcerou a pravil: „Kupuji Ti to nejkvalitnější tenisové vybavení, rakety, obuv. Zaplatil jsem Ti toho nejlepšího trenéra, co tady je. Zařídil jsem Ti věci ve škole. Vozím Tě denně na tréninky, tam a zpátky. A Ty nejsi schopna vyhrát jediný, ani tak snadný zápas…! A to nebylas ani schopna za posledního půlroku zhubnout ani kilo…! “ A ta asi dvanáctiletá holka jenom tiše seděla a tiše brečela.
    A ve mně kypěla žluč a adrenalin mi stříkal ušima. Asi kdybych byl impulsivnější, než jsem, tak se zvednu a tomu pantátovi vyliju na hlavu ten půllitr piva, co jsem měl před sebou.
    Je to příklad jedné z nejhorších věcí, kterou, v tomto případě, svým dětem můžete dělat (ale také jiným lidem).
    Tento příklad je poměrně masivní, opravdu velmi silný. Existuje už málo silnějších. Z těch silnějších je to třeba:
    „Tvoje narození mi zničilo život.“
    „Kvůli Tobě jsem nemohl/a jít na vysokou.“
    „Kvůli Tobě jsem nemocný/nemocná.“
    „Jsi tak hrozný/hrozná, že se kvůli Tobě snad zabiju.“ (a znám příběhy, kdy rodič fakt vytáhl kuchyňský nůž a řízl se …)
    Záměrně jsem začal takto extrémními příklady, které se ale dějí častěji, než si umíte představit.
    Existují ale mnohem méně výrazné a možná i o to nebezpečnější:
    „Když si neuklidíš v pokojíčku, bude mi z toho strašně smutno.“
    „Ty mne nemáš rád/ráda … (když nosíš tak špatné známky ze školy)“
    „Myslel/a jsem si, že jsi šikovnější.“
    „Myslel/a jsem, že Ti na mne záleží více.“
    „Podívej se tam na Elišku od sousedů, jak je poslušná a hodná.“
    „Nic nevydržíš….“
    „Nebreč, kdo to má furt poslouchat.“
    „Z Tebe nic dobrého nevyroste.“
    „Musím všechno dělat za Tebe.“
    „Zase jsi neumyl/a nádobí, vůbec nemyslíš na mne, jak jsem unavený/unavená.“
    „Zamysli se nad tím, co by na to řekla máma … (řekl táta, sousedi, paní učitelka, kamarádka Eliška….).“
    „Tohle se přece nedělá…“
    „Žádné slušně dítě svým rodičům (babičce, učiteli …) neodmlouvá.“
    „Ach jo, už zase …“
    To jsou příklady, které mne teď napadly. Asi by mne napadly i další, kdybych si dal třeba ještě čas na přemýšlení, ale snad to jako podstatné ukázky stačí.
    Víte, nebo možná nevíte, že zatím se ve „výchově“ velmi dominantně objevují tyto způsoby komunikace … řekněme u dětí, které již dobře mluví a rozumí slovům (podobné věci jde dělat i neverbálně, ale o tom třeba zase někdy jindy).
    Předpokládám, že když jste tohle dočetli až sem, tak vás napadne, jak se tady tomu říká, tedy pokud vůbec o těchto formách komunikace přemýšlíte a pokud jste nepřemýšleli, budu považovat za jistý úspěch, když nyní začnete.
    Toto téma vždy vnesu do každého mého semináře o komunikaci. Nejsilnější zkušenost mám z jednoho semináře, kde mezi ostatními seděl muž, kterému bylo kolem šedesáti let a který se ke konci mého výkladu rozbrečel a řekl: „My jsme naše děti vychovávali přesně takto.“ Nicméně, ten muž se rozbrečel po dalším mém dovysvětlení, o co vlastně jde.
    Všechny uvedené příklady (a je jich mnohem víc) patří do „kategorie“, které se říká CITOVÉ VYDÍRÁNÍ. Citové vydírání je způsob manipulace dítěte (ale i jiného člověka), cílem které je dosáhnout, aby se dítě chovalo, jak chci, aby se chovalo tím, že v něm SPUSTÍM POCITY VINY! Pokud ve výchově převažují tyto formy komunikace, doslova a do písmene oberete dítě o jeho identitu. Povede to k tomu, že se – i v dospělosti – bude snažit chovat tak, aby vyhovělo dle možnosti absolutně tomu, co si přejí jiní lidé, jenom proto, aby si takový člověk připadal hodnotný. Takový člověk hledá svou vlastní hodnotu pouze v tom, že vyhoví ostatním a neustále potlačuje svoje vlastní potřeby. Dělá vše proto, aby neměl/a pocity viny. (ANO, JSEM SI VĚDOMÝ TOHO, že zjednodušuji, ale tady to prostě jinak nejde a zas to opravdu není tak moc vzdálené od toho, jak to v takzvané realitě funguje.)
    K tomu jedna další historka:
    Jednou za mnou přišel jeden mladý muž s tím, že jeho žena se chce s ním rozvést, ale on nechce a moc nechápal, co se děje. Po docela krátkém rozhovoru se ukázalo následující. Ten mladý muž se prostě oženil a nastěhoval se svou manželkou do jejich nového bytu. Několik málo dní poté u nich doma zazvonil telefon. Na druhém konci drátu byla máma tohoto mladého muže, v té době už vdova, a pravila: „Pepo, uvařila jsem Ti dnes ten guláš, co máš tak rád, přijď ke mne na večeři.“ To Pepa ještě docela ustál a řekl, že bude večeřet se svoji manželkou. Maminka na to trochu přitvrdila slovy: „Ale mne se po Tobě stýská.“ To ještě Pepa celkem dobře ustál slovy: „Mami, já se za Tebou stavím třeba zítra …“, na což máma vytáhla nejtěžší kalibr a řekla: „To jsem teda vychovala nevděčného syna!“ a zavěsila. To už Pepa nedal, vzal si kabát a šel za mámou. A tento scénář se opakoval řekněme půl roku, po kterém si Pepa doma v kuchyni na stole našel žádost o rozvod. Pepa prostě nevydržel pocity viny, které v něm jeho máma vyvolávala a dával jí přednost před svým manželstvím, aby ty pocity viny nemusel prožívat. K jiným okolnostem byl slepý. (V tomto případě, tím, že Pepa přišel, se v psychoterapii povedlo jeho zranitelnost, pramenící z toho, jak s ním zacházela jeho máma, „opravit“…., součástí toho bylo také pár párových sezení s jeho manželkou, která poté, co pochopila souvislosti, žádost o rozvod stáhla… je to velmi zkráceně řečeno, Pepa opravdu patřil mezi lidi, kteří hrubě potlačovali své vlastní já, a co hůř, své vlastní já původně ani neznal …)
    Závěrem.
    V naší – židovsko-křesťanské kultuře – jsou formy komunikace, které jsou citovým vydíráním, považovány za zcela „normální“. Většina lidí tyto formy komunikace v různých kontextech používá a vůbec nevědí, že je to něco hrubě destruktivního. Je to něco úplně automatického.
    Pocity viny nejsou žádnou „normální“ emocí, která je primárně, třeba už i na biologické úrovni vlastní lidským bytostem (na rozdíl od libosti různého druhu, fyzické bolesti, strachu, potřeby bezpečí, akceptace a podobně). Pocity viny jsou uměle vyrobenou emocí, skrze kterou bylo a je možné dobře manipulovat široké masy. Jsou velmi sofistikovaným dílem mocenských záměrů židovsko-křesťanských církví a tak sahají několik sto let do minulosti. VINA je ryze kulturní produkt, cíleně a uměle pěstovaná, až se stala něčím, co je v naší kultuře považováno za normální. Komunikační vzorce citového vydírání se předávají z generace na generaci. A tak se staly tak „normálními“, že lidé alespoň ty jemné a málo výrazné projevy citového vydírání neumí vůbec rozpoznat jako něco škodlivého. Jakmile řeknete, že nemáte pocity viny, tak jste – v dnešním slovníku – asociální psychopat.
    Pocity viny vám říkají, že jste špatný, špatná …narušený, narušená, protože se chováte způsoby, které jiným lidem ubližují, pokud berete ohled na své vlastní Já. Ano, samozřejmě je to spektrum chování a prožívání od toho, že absolutně neumíte mít pocit vlastní hodnoty, pokud na každém kroku nevyhovujete svým chováním svému okolí až po celkem snesitelný prožitek typu, ok, teď jsem něco udělal podle sebe, nikomu jsem až tak moc neublížil, není to tak hrozné. Příště to zas udělám trochu jinak. Citové vydírání a pocity viny jsou jedním z nejhorších, nejvíce destruktivních a nejvíce ohrožujících fenoménů naší kultury a způsoby zacházení s mezilidskými vztahy. Jsou až tak nebezpečné, že pravděpodobně jsou jedním z psychologických faktorů, které se podílejí na vzniku mnoha psychosomatických onemocnění, až po rakovinu.
    A ještě dvě osobní poznámky.
    První – i když jsem ve svém osobním zrání myslím docela daleko, za uplynulých pět let (ne v jednom kuse, ale v jistých konkrétních situacích) jsem se i já, asi podobně automaticky, jak se stává jiným lidem, uchýlil v některých pro mne důležitých vztazích, k citovému vydírání. Navzdory tomu, že racionálně dobře vím, že je to špatně, velmi velmi špatně! Bylo to pokaždé tehdy, kdy jsem já trpěl, až už z jakéhokoli důvodu, velkou psychickou bolestí a šel jsem po tom, aby někteří lidé kolem mne dělali to, co jsem potřeboval já. Nezaplatitelná zkušenost, která mne snad zase o kousek posunula v tom, abych se k citovému vydírání opravdu neuchyloval. S tím souvisí jakási schopnost pracovat s vlastní bolestí SÁM. Nebo si případně vyžádat pomoc bez toho, že by ta žádost obsahovala citové vydírání.
    Druhá – když třeba na nějakých seminářích diskutujeme toto téma, o sobě říkám, že já pocity viny neprožívám. První reakce bývá, že mi to lidé nevěří a pak další reakce je, že prostě musím být hajzl, tedy v nějaké podobě asociální psychopat. A já se pak ptám – JAKÁ JE ALTERNATIVA K POCITŮM VINY? Obvykle to z publika nepřijde … Nuže, alternativa je LÍTOST. Skutečnost, že „umím“ prožívat LÍTOST, znamená, že nejsem bezcitný hajzl. Mezi lítostí a pocity viny je velký rozdíl, který lidé velmi těžko uchopují. Jak jsem již zmínil výše, pocity viny mi říkají, že jsem ten hajzl, který by měl brát větší či absolutní ohledy na to, co ode mne vyžaduje okolí. Lítost mi neříká, že jsem špatný člověk. Mám právo se – samozřejmě v jistých hranicích, které tady opět proto, že to není kníha, nejde definovat – chovat v souladu s mými potřebami, s ohledem na svou identitu, i když to žel třeba někdy někomu ublíží … někdy prostě nejde neublížit, při nejlepší snaze, tedy pokud chci respektovat sám sebe. Ale to už je téma, tímto způsobem formulované, téma pro dospělé lidi a není to tolik téma o výchově … když to řeknu těmito slovy.
    Nicméně, opravdu zjednodušeně řečeno, cílem zdravé výchovy je, aby se dorůstající dítě naučilo, že má právo na své potřeby, aniž by tím ublížilo někomu jinému, tedy že má právo mít své hranice, a současně se naučit, že rodiče a další lidé mají své hranice, které je potřeba respektovat … je to snad až nadlidský úkol v naší kultuře. Jsou kultury, kde tady s tím tématem nemají žádný problém …"
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam