• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    Tato diskuze se zaobírá zejména tzv. Nevýchovou a učením Naomi Aldort. Jakou výchovu doma upřednostňujete a proč? Praktikujete ve své rodině tyto "alternativní" směry výchovy? Opravdu fungují? Otázky, rady a pomoc ohledně (ne)výchovy vítány.
    rozbalit záhlaví
    PERSEEIDA
    PERSEEIDA --- ---
    SOLEI: V sebeobraně byla neskutečná naše dcera, vycvičená z domu - dokázala kousat a štípat. Nikdy nezačala první, ale ubránit si svoje teritorium uměla dokonale, brzy se vypracovala a dokonce velela třídnímu potížistovi, aby se oblíkal a myl si ručičky, poslouchal ji. Ale byl celkem problém ji to odnaučit.:)
    Zrovna tohle dítě by při domácí výuce chřadlo, potřebuje kolem sebe kolektiv, akce, od první třídy zakládá kluby, vymetá naprosto všechny školní akce, lyžáky s jinými ročníky, exkurze, soutěže, čtení dětem ve školce, škola je pro ni synonymum společenské události. Překvapivě se navzdory náročnému programu stíhá i něco naučit.:)
    SOLEI
    SOLEI --- ---
    MONI: no právě, ony mi tu moji milunku chrání, optimální by bylo nechat je ať si to kluci vyrikají mezi sebou, dvouleté děcko by už mělo chápat že někoho mlátit a brát mu hračky je špatné. Pídí tuhle myšlenku pochopil mnohem dřív, a když něco chce tak jde dělat byznys a nabízí výměnu. Ale právě tím jak tohle provozuje už někdy od roka věku, tak nechápe že to někdo může mít jinak a nechá se zmlátit a pak překvapeně kouka.vyloucit toho chlapečka že zařízení není řešením, jeden by měl pochopit pravidla a druhý by se měl naučit prosadit svůj zájem. Nejsem zastáncem výuky bojových sportů u malých dětí a pídí na to nemá dost agresivity, ale nějaký poulicní boj asi potřebovat bude.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    GLOBALISTA: mno, a já mám právě i v té Praze tu zkušenost (neb to, co já, dělá dohromady 80 lidí v republice), že ani v té Praze s tímhle druhem uvažování nemusíš dojít moc daleko (a třeba na takovým Prostějovsku, co mělo 10% nezaměstnanost už v době ekonomického boomu v devadesátkách, s tím nevyjdeš ani ze dveří...)
    GLOBALISTA
    GLOBALISTA --- ---
    TRISSIE: Byly tam tři mrkací smajlíky... chtěla jsem tím říct, že asi nikde jinde než v Praze (možná v Brně?, nevím, nemám zkušenost) by člověka ani nenapadlo takhle uvažovat.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    TRISSIE: Dite se od rodicu odpoutava samo a dobrovolne, neni potreba ho nasilim izolovat. Podle me to ma spis opacnej efekt.

    Ad zamestnani: To, ze chci penize, chci pracovat v oboru/v miste bydliste/do tri/... to je motivace, ktera mi pomaha zvladnout nektery neprijemny veci s tim spojeny, treba otravnyho kolegu. Ale muzu zamestnani zmenit nebo nepracovat vubec, rozhoduju o tom sama na zaklade svejch potreb.

    Vetsina deti nema potrebu rano vstavat s budikem a rychle jit do skolky poslouchat vychovatelku. Pokud si matka muze dovolit zustat doma, bezny maly dite by ji imho rado melo na dosah.
    Nerozporuju, ze dite potrebuje kamarady.
    MONI
    MONI --- ---
    SOLEI: opakované fyzické násilí by tam ale ty vychovatelky neměly dovolit, od toho tam přece jsou...
    V obou školkách, kam chodila dcera (nejdřív v soukromé a nyní i ve státní), mají zavedeno tzv. srdíčkové pravidlo, které spočívá v tolerantním chováním, děti jsou vedeny k tomu, aby si neubližovaly a pomáhaly si.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    TRISSIE: čímž teda nechci říct, že jediný způsob, jak odpoutání dítěte dosáhnout, je vrznout ho do školky! To ne, ale je to jeden z odkoušených a funkčních přístupů, a pokud se rodiče rozhodnou proti němu, měli by zvážit, jak stejného cíle dosáhnou jinak.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    NEMESISS: no zvaž to, zvlášť pokud sama uznáváš, že jsi na dítě hodně fixovaná a navíc máte problémy ve vztahu toho ražení, kdy zvažuješ i být samoživitelkou... abys volila to, co je nejlepší pro dítě, a ne to, co přinese největší saturaci tvých vlastních potřeb.
    Protože součást toho pravidelného pobytu v kolektivu s cizí autoritou je právě i odpoutávání od rodičů, a dosáhnout dostatečného odpoutání je pro zdravý vývoj dítěte naprosto nezbytné, pokud si teda budoucnost svého dítěte nepředstavuješ v mamahotelu.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    GLOBALISTA: ono i v té Praze, stačí, aby člověk nepracoval na generické pozici, ale na nějaké specializované, nedejbože v malém oboru, a má na výběr maximálně desítky firem, kde by mohl pracovat (a musí se v nějaké z nich nějaké to místo uvolnit).

    Článek mi nepřišel úsměvný, ale hodně smutný... holčička má zájem o vědu, hezké, ale zájmem to asi skončí, protože aby se tomu mohla věnovat, musela by vystudovat vysokou školu (so much for dobrovolná socializace), kam by se navíc nejdřív musela dostat (což bude vyloženě jednoduché udělat přijímačky, když maminka odmítá i rámcové vzdělávací plány).
    SOLEI
    SOLEI --- ---
    Moje dítě je pravidelně v dětské skupině, zároveň tam je jistý o rok mladší chlapeček a ten moje dítě řeže jako koně. A co teď? Kdyby to bylo venku na písku kde je dvě hodiny a pod dozorem matky, tak se sebere a odejde (pravděpodobně bez pláče) , už toto chování je u jeho povahy pokrok, ještě před časem by si hračku nechal sebrat a zůstal by překvapeně koukat.
    Teď konečně začíná projevovat první pokusy snahy o obranu. Dnes jsem přesvědčovala tetu ať je nechá se porvat a jen hlídá oči.
    Celkem věřím tomu, že nebýt docházky do sociálního zařízení tak by po nástupu do školy jen překvapeně koukal a měl by co dělat. Takhle má čas řešit jen toho jednoho jediného kamaráda, nikdo po něm nechce nic navíc (skupina je malá, sikaner jen jeden, ve škole je třicet děti které se budou slučovat do skupinek a takových sikaneru bude víc). Je úplně jedno jestli se jedná o něco Montessori, lesní školku, státní školku...Je důležité nesedet doma. Co jsem tak viděla děti se specialnim výukovým režimem protože například sportovali, byli to chudáci kteří neměli ani přátelé ani nepřátele víceméně byli jen takovou zvlastnosti které ostatní děti věnovaly asi tak minutu pozornost a pak už byly všem sumak.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    Takový člověk, který vstoupí do života s tím, že nikdy, nikdy, nikdy nebude pracovat s lidmi, co mu nevyhovují, bude mít dost omezené možnosti. Odečtěte všechny pracovní pozice ve styku s veřejností. A z toho zbytku odečtěte všechny kolektivy obsahující někoho nesedícího. Rodiče chtějí pro dítě lepší formu vzdělání, aby bylo v životě úspěšnější, ale k tomu je schopnost vyjít s lidmi v podstatě klíčová (a to říkám jako někdo, kdo ji moc nemá).
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    No, mně přijde teda až naivní si myslet, že člověk si vždy může okruh všech lidí, mezi kterými se pohybuje, sám zcela zvolit. Ano samozřejmě, volíme si své blízké, přátele (tak nějak). Ale bylo by to vůbec zdravé, pohybovat se jen mezi samými lidmi, se kterými si rozumíme? Nemuset nacházet cesty i k lidem, kteří nám zas tak blízcí nejsou? ... Tímto se tedy nezastávám klasického školního uspořádání tříd, to jako ne, aby bylo jasno :-) Jen se tak nějak obecně zamýšlím... A druhá věc je jak píše REONA , ty děti si asi přátele rodičů nevybraly, že...
    REONA
    REONA --- ---
    GLOBALISTA: Mně celý ten článek přijde úsměvný. Například docela pochybuji, že si její dítě / deti vybrali ty rodiny pro "střídavku"; takže to sice nejsou náhodně sebrané děti ze spádové oblasti, ale ani to není o tom, že si to dítě svobodně vybralo, s kým chce trávit čas, jak autorka tvrdí.
    GLOBALISTA
    GLOBALISTA --- ---
    NEMESISS: Až takhle?
    "... zaměstnání. Tam se občas můžeme setkat i s kolegy, kteří nám jsou nepříjemní, a musíme s nimi vyjít. Musíme? Opravdu? Ale no tak… Do zaměstnání jsme nastoupili dobrovolně, a stejně dobrovolně z něj můžeme odejít a hledat si práci jinou." Uznávám, že kolektiv je v práci základ a že i jeden špatný člověk dokáže práci otrávit, ale abych měnila zaměstnání pokaždé, když bych se měla setkávat s někým, kdo je mi nepříjemný? Nehledě na to, že ne každému se nová práce hledá lehko... To asi psal nějaký pražák ;) ;) ;)
    NEMESISS
    NEMESISS --- ---
    PERSEEIDA: dost fixovana na nej urcite sem.. "uvazek" vyhledove rozsirovat nehodlam (delam na sebe, ale poctem hodin to vychazi na cca puluvazek), deti bych dalsi rada, ale mame ted nejaky problemy ve vztahu, takze je to ve hlezdach. a jako samozivitelka bych take, ehm, nesla do dom. vzdelavani :D
    NEMESISS
    NEMESISS --- ---
    TAPINA: myslim, ze desetilety muze byt vic imunni ne "diky" sedmitele praxi, ale diky schopnosti myslet jinak nez triletak - muzes mu vysvetlit uz ledasco a samo dite si muze zduvodnovat, hledat cesty. triletak mi prijde mnohem nachylnejsi a zranitelnejsi...
    NEMESISS
    NEMESISS --- ---
    TAPINA:
    ANNAWA:
    PERSEEIDA:
    Domácí vzdělávání? A co socializace? - SvobodaUčení.cz
    http://www.svobodauceni.cz/clanek/a-co-socializace/

    myslim, ze je to vecne napsane..
    NEMESISS
    NEMESISS --- ---
    ANNAWA: to rozhodne ano
    PERSEEIDA
    PERSEEIDA --- ---
    NEMESISS:
    Společnost dětí je něco jiného než pobyt ve školce bez svého dospělého. Možná se pletu, ale zdá se mi, že jsi na dítě velice fixovaná a máš strach, co se bude dít, když nebude s Tebou. Neplánuješ další dítě, časem si rozšířit úvazek? Já měla štěstí, že když nejstarší nastupoval do školky (ve třech), už jsem měla doma mimino a mohla jsem ho postupně zvykat, měsíce vyzvedávat po obědě, nechat ho doma, když ještě nebyl ani nemocný, ale jenom se mi zdál být přetažený a unavený, prostě luxus - ale jinak do školky chodil pravidelně. Tříleté dítě je na kolektiv dostatečně zralé, i kdyby tam mělo být jenom do oběda... a školka má systém, není to jenom hlídání, něco se učí, zpívají, svačinka, jdou ven, potom oběd který někdo uvaří, do toho školní akce, divadýlko, výlet, plavání u starších dětí, nácvik besídky... prostě mnoho akcí a podnětů, tohleto adekvátně nahradit chce celého člověka a pořád tam budou chybět ty další děti..
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    TAPINA: ja s tebou hodne souhlasim. Protože to vidim stejne.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    Já vám nevím. Já si pořád prostě myslím, že desetiletý je více imunní vůči vlivu blbého kolektivu, než tříletý, protože už v tom má 7 let praxi, a že odsouvání kolektivu problém neřeší, jen posunuje do dalších období. To má dítě až v práci nebo na vysoké škole zjistit, že kolektiv nějak funguje, že jsou v něm lidi chytří a blbí, a že život v něm má určitá specifika? A nepůjde si to pak v kombinaci se studijním či pracovním stresem rovnou hodit? Já bych řekla, že školka je ideální na nácvik sociálních dovedností (včetně těchto záludností), protože se tam ještě nemusí řešit nic jiného.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam