Z doby, kdy jsem díky společným zájmům kolem sebe měla velký houf puberťáků (ale sama už jsem byla o pár let starší), jsem si odnesla veliké poučení: že korelací mezi použitelností a schopnostmi lidí bylo hodně (takže ano, zejména na holkách je strašně vidět, která je z rozvedené rodiny, ano, pořadí dítěte mezi sourozenci je důležité, ano, jedináčci to skutečně mají těžší, stupidní rodiče jsou příšerná zátěž, atd), ale to zcela zásadní a bez výjimky (opravdu bez výjimky!) platné bylo, že na čím více nohou to dítě stálo, tím víc bylo bezproblémové. Rodina a škola jsou málo a nestačí ani náhodou; aby v sobě dotyčné ještě-skoro-dítě mělo nějakou odolnost a dokázalo si poradit (v nejširším smyslu toho slova, od nehroucení se vlivem nějakého prudila po rozumný výběr školy), bylo záhodno, aby bylo součástí více pevnějších kolektivů. Takže k těm dvěma základním ještě nějaký sport, skaut, místní komunita, cokoli, kde se tvoří nějaké vazby (což úplně nesplňuje běžný kroužek s daným programem).
Teď, o řadu let později, mohu jen říci, že snad ani nevím o nikom z oné skupiny, kdo by výrazněji vybočil ze směru, kterým měli tehdá nakročeno (myšleno "k dobrému" či "ke zlému").
(Zajímavé (ale bohužel zároveň ne v dostatečném množství zastoupené - přesto výmluvné!) bylo, že kluci z problematických rodin, kteří těch mých "více noh" měli, dopadli výrazně lépe, než by se dalo očekávat z jejich zázemí.)
Vzala jsem si z toho poučení, že jestli mohu něco dítěti skutečně poskytnout, tak je to dostatečná společnost odpovídající jeho naturelu. Představa, že bych ho připravila ještě navíc o školku, natož o školu, mi připadá hodně krutá vůči němu. Doba, po kterou mám opravdu pod kontrolou jeho život, je velice kratičká a vyplýtvat ji jenom pro rodinný život je hrozné plýtvání možnostmi, jak ho naučit si poradit a být sám sebou.