• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    Tato diskuze se zaobírá zejména tzv. Nevýchovou a učením Naomi Aldort. Jakou výchovu doma upřednostňujete a proč? Praktikujete ve své rodině tyto "alternativní" směry výchovy? Opravdu fungují? Otázky, rady a pomoc ohledně (ne)výchovy vítány.
    rozbalit záhlaví
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ANNAWA: toto mne pri cteni oslovilo - zda je primarni aby decko bylo spokojene, nebo aby bylo slusny clovek

    samozrejme vsichni chceme oboji

    ale uvedomila jsem si na tom, ze fakt asi jsou dva typy lidi (kdyz si promitam ruzny lidi), kteri maji dve strategie. a) muj typ - vira, ze kdyz dite bude v zivote co nejvic spokojene (co nejvic zazije ze jeho potreby jsou naplnitelny a naplnovany), tak pak nema duvod byt neslusne (hajzlik atd). Protoze lidi jsou stadni zivocich, prirozene kooperativni spolecensky atd. Kdyz je clovek spokojeny, ma chut a energii se angazovat kvuli dalsim lidem, obci, komunite, ma silu byt empaticky a t d.

    b) moje mama typ - vira, ze kdyz dite bude predevsim slusny clovek, tak pak bude mit dobry zivot. Protoze spolecnost ho prijme, nebude mit problemy. Jako by bezpeci nad jakousi svobodu sebevyjadreni atd

    A z toho se odvozuje pak vychova (mozna ze nejsi spokojenej, ale jsi v bezpeci - kdyz jsi vniman jako slusne vychovany, dobry student, dobra prace, materialni zazemi, vazeny obcan).

    Prehnat do extremu se da oboji
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    ANNAWA: Ty jo, obdivuju kazdyho, kdo takovy veci s detmi a dobrou naladou zvladne.
    Nase trileta se do divadla moc tesi, ale bude to detsky divadlo. Na vystavy chodi, ale detsky vystavy hracek a loutek... Tura s nima znamena 5km k nejblizsi boude na zmrzku a zpet :-)
    Ja bych si to s nima v ty dospelacky variante urcite neuzila, to jdu radsi bez nich. Nemam na to dost pevny nervy asi.
    Hlavne si nemyslim, ze tyhle aktivity v predskolnim veku nejak souvisej s vychovou slusnyho cloveka.
    Jak vypada takovej slusnej clovek? Musi chodit do divadla, na vystavy a na tury? Co kdyz ho to nebavi? Je z nej tim padem hulvat?
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    KOTENCE: vidis, ja i celkem maly deti (necely 2 a 6) beru na vystavy, do divadla, na tury atd., protože to je soucasti meho zivota a chci jim to predat. Doted me nenapadlo, ze by tim trpěli.
    Ale je fakt, ze mym cilem ve vychove neni az tak, aby byly v prvé řadě spokojene, ale taly, aby z nich byli slušní lide.
    MULTICAT
    MULTICAT --- ---
    TAPINA: ..ne "cim vic, tim lip" - ceho? Nasili nebo lasky? Obeho? Imho nasili vzdycky skodi, laska nikdy.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    MULTICAT: No, chce to najít tu správnou míru a uvědomovat si u toho, že to je právě o správné míře a ne "čím víc, tím líp".
    MULTICAT
    MULTICAT --- ---
    MULTICAT: tak jenom takovej osobni postreh, snad neurazi ;)
    A s brachou jsme Husakovy deti...
    MULTICAT
    MULTICAT --- ---
    TAPINA: ja vim, ze muj tata byl hodne drzen zkratka a dnes se ke svym rodicum dostane tak 2x za rok a to ho k tomu jeste dokope moje mama. Nechce se mu tam. Byl hodne bit, oba jeho rodice byli a jsou velmi autoritativni, nekompromisni, z vnoucat se moc neposrali, zato z pravnoucat uz jo - treba jim neco doklaplo? Tata o svem detstvi nechce mluvit (je mu sedesat!). Jo, svou pili toho dosahnul v zivote hodne, z elektrikare se vypracoval v uznavaneho odbornika v oboru,
    ve kterem podnika (bez studii), byl vrcholovym sportovcem, a zije si zivot podle svyho. Ale tak nejak mam pocit, ze je to velka skoda, ze ke svym rodicum nic moc neciti.
    Moji rodice tedy asi byli "liberalnejsi", jak zminujes, mama se s nami dost mazlila (fyzicky), kdyz jsme byli mali, dost nas s brachou tolerovali a podporovali (oba jsme v puberte prestali jist maso, barvili si vlasy, pichali nausnice do obliceje a tak, oba jsme opakovali rocnik na gymnaziu - nikdy nam to nevycetli). Dnes je bratr bez vysoke skoly velmi uspesny ve svem oboru, ma rodinu... ja jsem vzdy delala to, co me bavilo, mam rodinu. Troufam si tvrdit, ze jsme slusni lide, kteri ziji relativne spokojeny zivot.
    S rodici se objimame, davame si pusu, kdyz se vidime. I muj bratr obejme tatu (oba maji dva metry!), da pusu mame.
    Za me velkej bonus v tom, ze mame radi svoje rodice. Hned se zije lehceji, vim, ze se na ne mohu kdykoliv spolehnout. Kdezto muj tata rodice "nema". Citovou oporu nasel az u mamy a k jejim rodicum utikal pro vlidny slovo. To je mi moc lito.
    PETPET
    PETPET --- ---
    YMLADRIS: nic nas netlaci, takze to jsou spis moje srovnavani a stres, abych neco nezanedbala. Jinak ho taky nechavam, at se uci veci svym tempem. Stejne kdyz nechce, tak mi na to prdi.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    PETPET: každý dítě má docela jiný přednosti a to srovnání a snaha se vyrovnat ostatním nastupuje podle zkušenosti až v kolektivu. ale o tom už jsem tady psal.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    PETPET: ja jsem mela obdobi kdy jsem byla nervozni, protoze jsem si myslela ze pujde do skolky a to by byl problem, pokud by byl "za debila". Ale do skolky nesel, takze ho muzu nechat at se vyviji svym tempem. Je to pro mne mnohem pohodlnejsi nez se s nim nejak dohadovat (ma takovou osobnost). Cili zalezi zda se citis blbe jen tak implicitne (furt vsichni srovnavame deti s jinymi detmi), nebo te fakt tlaci nejake okolnosti
    PETPET
    PETPET --- ---
    YMLADRIS: diky, ze tohle pises, zacinala jsem se citit uz skoro blbe, ze muj dva ctvrt roku stary syn si az ted zvlada teprve sundat boty. Obleceni si zatim neoblika, ani nevysleka a ani o to nejevi moc zajem... Mam v okoli prave dost i mladsich deti, ktere to zvladaji s prehledem.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    YMLADRIS: V té fázi, kdy to pro něj opravdu bylo motoricky náročné, to dělat chtěl a odmítal jakoukoli pomoc :o)
    Děti prostě často do teorií nezapadají.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    TAPINA: neber to pls ze ti vykladam co mas delat, jen mne na tom napada ilustrovat ten rozdil v pristupech. Tveho syna nebavi se prevlekat. Mel vzdycky od mala moznost rict ze se mu s kalhotama nechce bojovat at mu je nasadis ty? Nebo spis mu bylo receno at se snazi, bojuje, ze to ma zvladnout, uz je velky. Pak bych totiz rozumela ze si zafixoval ze oblekani je narocny opruz (namaha), ktere je logicky nejlepsi se vyhnout. Oblikani je fakt narocny na motoriku.
    Druhy pristup je, asistovat pri oblikani tak dlouho jak jen dite chce. Ono mezitim rozvine motoriku a pak uz se toho ujme samo a pritom to uz pro nej neni tak narocne jak kdyz mu byly tri. Takze nema s oblikanim spojene ze je to neprijemne a nemusi vymyslet strategie jak se vyhnout.
    Nevyhoda: odsouzeni okolni spolecnosti, ze matka neco dela za tak velke dite. (Stale stejna pisnicka - uz by mel spat sam, uz by se mel oblikat sam, uz by nemel brecet, uz by... ... jinak to nebude delat nikdy.)

    TAPINA
    TAPINA --- ---
    KOTENCE: Jenže možná nejsou zblbý, možná prostě na oblečení totálně kašlou a tak jim prostě v klíčovou chvíli nedojde, že by se tím dalo to vedro vyřešit. Můj syn je schopen si "usnadnit" oblékání tím, že si narve kalhoty přes pyžamo. Samozřejmě si je vždycky musí znovu sundat a ve finále odvést mnohem víc práce, ale příště to udělá zas. Oblečení je opruz, manipulaci s ním je nutné minimalizovat. Ve školce ho klidně nechají v pyžamu a teplákách a čekají, že mu bude horko a převleče se. Není, najdu ho tak, když si ho jdu vyzvednout, leje z něj pot a do očí mi tvrdí, že mu horko není, spokojen, že ušetřil jeden oblékací pohyb.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    TAPINA: Aha. No, ja se snazim neprudit. Nekdy mam nutkani dite oblikat, kdyz je MNE zima, ale povazuju to za chybu.
    A ucej se rychle, na snih sla starsi bosa jen jednou :-)
    Tim vybiranim jsem myslela spis, kolik vrstev, nez styl.
    Vsimla jsem si, ze nektery deti uz jsou fakt zblbly s nesundaj si mikinu, i kdyz z nich leje, protoze jim to nikdo nerekl... A pak jsem taky slysela o skole, kde prvnak musi mit pisemne od rodicu, ze si muze sundat mikinu podle vlastniho uvazeni!!
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    volna asociace - zapojovani ditete do procesu rozhodovani. jedu tento model:

    - od malicka se snazim vystihnout prani a potreby ditete a plnit mu je, zlepsovat jeho zivot
    - od malicka mu davam vyber/volbu v zalezitostech, kde nejsou fatalni dusledky
    - pokud prosazuju neco, co je pro nej neprijemne ("volal tata ze hned ted musime odejit i kdyz mas rozehranou hru"), vzdy se to snazim vysvetlit, potvrdit pocity, empatizovat atd
    - zasadne ho nenutim opakovane do neceho co proste nechce delat

    Jake to ma dusledky: 1. decko ma milionkrat zazite, ze matka je Spojenec. Matka mi pomaha, aby muj zivot byl lepsi. Muzu tudiz matce primarne duverovat, kdyz rika, ze v zoo by bylo dnes desne vedro. Ona chce muj zivot zlepsovat.
    Toto dobre funguje. Decko ma hojnost sve volnosti a rozhodovani v mene fatalnich vecech a tudiz neciti potrebu nejak vyšilovat kdyz se domlouvame kdy kam se jde jede atd. Vi, ze je na nej bran ohled.

    2. Z toho, ze je emočně schopno naslouchat odůvodnění našich voleb (nevzteká se protože CHCE CHCE CHCE - v takovém stavu není možné se učit), tak se dobře učí tj podporuju jeho budoucí rozhodovací proces

    3. Experimentovat si může. Např. s tím oblečením - no tak jde prostě ven nevhodně oblečené, venku zjistí že je mu kosa, tak vytáhnu kalhoty z batohu. Není v tom žádný problém. Ať si zkouší svoje rozhodnutí a pak se z nich poučí. Příště už bude mít více dat.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    TAPINA: buď ráda, můj chce nosit batmanský tričko a ponožky. jenom.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    Plus teda chlapečci to mají s výběrem oblečení asi jinak, než holčičky. Já bych byla moc ráda, kdyby si už Jirka sám vybíral oblečení, ale když nechám výběr na něm, vezme si tričko s oblíbeným obrázkem, k tomu kalhoty, co měl naposled a ještě jsou vytažené ze skříně, bez ohledu na to, jestli jsou krátké nebo dlouhé a na to, co mu říkám, že je za počasí, a jakýkoliv další svršek odmítá s tím, že to už je moc práce :D Budu ráda, když se mi tohle povede trošku zkorigovat do jeho dospělosti, protože mnozí chlapi fungují podobně.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    KOTENCE: U nás je tohle úplně jinak. To my dospělí trpíme, když neprozřetelně vylezeme do vedra na chození nebo je někde větší zima, než jsme čekali. Dítě Je stále nadšené a tvrdošíjně popírá jakýkoli dyskomfort, jen aby se nešlo předčasně domů. Já si taky ze svého dětství nevybavuju, že by mi někdy bylo horko nebo zima a bylo by to nepříjemné, to jen rodiče tvrdili, že už další hodinu sáňkovat nemůžu a fakt si mám zapnout ten svetr :o)
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    TAPINA: Cisla neumi, to je fakt. Ale argument "je tam veliky horko, pamatujes minule, ze to v ZOO byla spis otrava" chape velmi dobre a rozhoduje se podle ty zkusenosti. Navic teda ja zkousim teplotu venku, stejne tak dite.
    Asi je pro me vic dulezity, aby se dite naucilo samo rozhodovat. Nevadi mi se varit v ZOO nebo mrznout na koupalisti.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    SAAYURI: Davam jim vybrat, takze podobne. Ale ji se mnohem casteji, takze to je spis kazdej rad, ze ma plnej talir a nemusi to resit. Sladkosti reguluju, stejne tak i pohadky a obecne vsechno se zavislostim potencialem (i u sebe).
    TAPINA: Asi bychom skutecne byli vic doma. Nezapomen, ze jeste nepracuju, takze mam na vylety hodne casu. Doma jsme tak 2-3 dny v tydnu.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    KOTENCE: Promiň, ale ani já nepoznám při slunci za oknem, jestli je tam 30 stupňů nebo18, dokud se nepodovám na teploměr, a dítě mi význam teplotních hodnot ještě kupodivu nechápe. Ty geniální tříleté děti, které chápou, co znamená je tam 20 stupňů a pojedeme tam hodinu, vám tak úplně nevěřím ;)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam