• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    Tato diskuze se zaobírá zejména tzv. Nevýchovou a učením Naomi Aldort. Jakou výchovu doma upřednostňujete a proč? Praktikujete ve své rodině tyto "alternativní" směry výchovy? Opravdu fungují? Otázky, rady a pomoc ohledně (ne)výchovy vítány.
    rozbalit záhlaví
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    SAAYURI: Ne, tím myslím především, že se nebude nikdo nikomu za odlišný přístup vysmívat a podsouvat druhým názory a tvrzení, které sami nevyjádřili.
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    INUSHKA: Tim myslis, ze se nebude nikdo v diskuzi ptat na to proc? To je ten respekt? Ja respektuju, jestli tady chce nekdo dite vychovavat jako astralni stvoreni, nad nejz neni. To ty tu rikas neco o tom, ze ho nerespektuju, kdyz mu reknu, at to nedela :)))
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    SAAYURI: tak u nás ten mladší už osobní zkušenost se zásuvkou má a už nikdy se jí ani on, ani starší brácha nedotknou. co já bych mu furt něco vysvtloval, žejo, ať i na to taky přijdou sami, případně mě při tom ještě edovzdělají
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    Těžko o respektu k dítěti diskutovat s někým, kdo ho nepronevuje ani dospělým spoludiskutérům.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    A je tu zasuvka! :-D
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    PALEONTOLOG: Zni to tak. To, ze si nekdo udela z ditete modlu, ocekava od nej dospely rozhodnuti, ok no. Nicmene v urcitou dobu fakt diteti nevysvetlim, ze do zasuvky se nesaha a fakt mu osobni zkusenost nedopreju. Rozhodne si nemyslim, ze bych ho nerespektovala, protoze on ma svoji pravdu.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ANNAWA: kdyz je tech deti hodne, tak fakt nevim. v idealnim svete mit dum zahradu kde si vice mene delaji co chtej/potrebuji a nemusi si az tak porad prizpusobovat tomu, ze sourozence je nutno odvezt do skolky, takze ted vsichni vstavame a kamsi jedeme.

    byt spojenec neminim ze diteti ve vsem vyhovim. ale proste mockrat, mockrat, minimalizuju situace kdy ono se musi podridit i kdyz to neni v jeho zajmu, neni to jeho prani. Pokud zacne prevazovat toto (mama rozhoduje veci vetsinou jinak nez bych chtel ja), tak je pak strasne tezky naslouchat jeji rade (v ZOO bude moc vedro), protoze se z toho stava boj o suverenitu (decko si furt prosazuje, bojuje o to svoje).

    nas zpusob zivota tomu vubec nepomaha, no.

    s jednim ditetem je to v pohode, kdyz se to tak nastavi
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    SAAYURI: to dite přece není ovlivněné vzděláním a výchovou a proto všude vidí aury, ty můžeš jen zírat a všechny snahy o usměrnění jsou jen závist, že s tebou se tak indigově nejednalo,
    neasi
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ANNAWA: toto mne pri cteni oslovilo - zda je primarni aby decko bylo spokojene, nebo aby bylo slusny clovek

    samozrejme vsichni chceme oboji

    ale uvedomila jsem si na tom, ze fakt asi jsou dva typy lidi (kdyz si promitam ruzny lidi), kteri maji dve strategie. a) muj typ - vira, ze kdyz dite bude v zivote co nejvic spokojene (co nejvic zazije ze jeho potreby jsou naplnitelny a naplnovany), tak pak nema duvod byt neslusne (hajzlik atd). Protoze lidi jsou stadni zivocich, prirozene kooperativni spolecensky atd. Kdyz je clovek spokojeny, ma chut a energii se angazovat kvuli dalsim lidem, obci, komunite, ma silu byt empaticky a t d.

    b) moje mama typ - vira, ze kdyz dite bude predevsim slusny clovek, tak pak bude mit dobry zivot. Protoze spolecnost ho prijme, nebude mit problemy. Jako by bezpeci nad jakousi svobodu sebevyjadreni atd

    A z toho se odvozuje pak vychova (mozna ze nejsi spokojenej, ale jsi v bezpeci - kdyz jsi vniman jako slusne vychovany, dobry student, dobra prace, materialni zazemi, vazeny obcan).

    Prehnat do extremu se da oboji
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    SAAYURI: Ja rikam, ze se s detmi ma mluvit s respektem. S respektem by mezi sebou meli mluvit i dospeli, to je pravda. S respektem znamena i to, ze projev prizpusobis druhy strane tak, aby tomu rozumela. Je jasny, ze s ditetem je treba mluvit v jednodussich vetach a slovech, nez s dospelym.

    A jo, pripada mi omezeny nepripustit, ze by mohl mit pravdu nekdo jiny, nez ja. I kdyz je to dite.
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    KOTENCE: To je roztomily, ze krom toho, ze deti teprve svet objevuji a ja se k nim mam chovat a mluvit s nim jako s dospelym (a chce to to dite vubec? touzi po tom?), tak mam jeste zit v tom, ze vi veci lip, nez ja po par letech na svete, kdy cast travi se mnou a cast treba ve skolce? To nemyslis vazne, ze ne :)
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    SAAYURI: Ne, bavime se o komunikaci s predskolnima detma.
    I kdyz s nekterejma dospelejma je to hodne podobny. Haha.
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    KOTENCE: Haha, tak samozrejme, ze v komunikaci s dospelym to tak je, ale o tom se tu nebavime, jestli te misto paci paci naplnuje komunikacne varila mysicka, tak skvely :)))
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    SAAYURI: Me treba prekvapuje, jak casto si o necem myslim, ze vim lepe, ale pletu se. A jsem rada, ze s ditetem o vecech mluvim a muzu se tim rozvijet.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    TAPINA: Nevím, jak nějaký obecný rodič, ale mě když dítě začne trolit, tak debatu utínám s poukazem na to, že takto se s ním bavit nebudu. Ale dokud se snaží opravdu argumentovat a vnímá i to, co říkám já, nemám problém debatu vést. Což ovšem neznamená, že celou tu dobu stojím na místě a čekám, co z toho vyleze. Dost často z pozice zkušenějšího rozhodnu a diskusi vedeme zpětně už při jiné činnosti.
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    INUSHKA: Respekt je podle me i slusnost, a pokud dite nema dostatek zkusenosti nebo informaci rozhodnout a ja vim, ze to vim lepe, neznamena to, ze ho nerespektuju.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    SAAYURI: Ale to je pořád dokola stejná debata. Já někde píšu, že má rodič nechat tříleté dítě rozhodovat o tom, kde bude rodina bydlet nebo o podobných závažných věcech? To je snad jasné, že míra zodpovědnosti, kterou dítěti nechám, musí být přiměřená jeho věku a rozumovým schopnostem. Navíc respekt není o tom, udělat vždycky to, co chce dítě, to je právě obrovský omyl. Na druhou stranu ale respekt není ani donutit dítě udělat to, co chci já, jen jinou metodou než fyzickým násilím.
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    INUSHKA: Samozrejme, ale jistou predstavu o tom, kdy budou dost zrale tvoje deti na tyhle veci, by ti to mohlo nastinit :)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    SAAYURI: Jak to souvisí? Já nejsem svůj rodič a moje děti nejsou já.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    KOTENCE: to asi bude ten rozdil, holt.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    INUSHKA: moje sestilete dite ma ctyri pubertální sourozence. Jeho argumentacni schopnosti jsou mimořádné, umlati s nimi kohokoliv, pripadne dokaze debatovat do zblbnuti velice velice dlouhou dobu.
    Detem vysvetluju hodne, mluvim s nimi, vzhledem k tomu, jake mam vztahy se 17 a 19 let starymi detmi, povazuju svuj postup za osvědčený a neublizujici.
    Ale nekonecna debata s sestiletym neni vec, kterou chci absolvovat. Vycerpava to me, dite, okoli.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam