• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    YMLADRIS: to by mohlo byt, ani ne dvouletá feeling extrovert ranařka woman power, sestilety cíťa thinking extrovert, sedmnactilety bohém feeling introvert a devatenactilety thinking asperger :-) Ja to nemam takhle pojmenovane, ale v zásadě takhle deti vnimam a nelamu je, ale určitému kompromisu a nutnosti se přizpůsobit se obcas nevyhnu.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    spolecenske konvence a introverti/extroverti

    souhlasim s Tapina ze v osobnostech deti jsou velke rozdily. Mne v poslednich letech hodne ovlivnilo to MBTI, coz je typologie z Junga. Tam je jedna osa Thinking (logika, kauzalita, souvislosti systemu, ... "inzenyr") versus Feeling (vztahy, harmonie, city, ... "pecovatelka"). Cili jeste bych to rozsirila z meho pohledu. Pro deti, ktere se rychle vyhrani smerem Feeling (at uz jsou extrovertni nebo introvertni) jsou dulezite mezilidske vztahy. Sleduji nuance tohoto. Chapou velice rychle dynamiku (co po mne vlastne babicka emocne chce a jak ji to doprat/nedoprat - mnohem driv, nez by to dokazaly reflektovat a formulovat).
    Introverti to spise sleduji, extroverti sleduji a hned interaguji.

    Naopak Thinking deti to tahne spis ke zkoumani; neco rozstroubovat, pochopit, postavit, najit logiku v tom se deje (taky samozrejme muzou zkoumat vztahy, ale spis jako racionalni analyzou). Vubec nechapou co jako provedly, ze babicka je bez sebe. Pokud je dite navic introvert, tj tu interakci moc na nic nepotrebuje, tak fakt muze pusobit jako naprosty buran, ktery si dela co chce.

    Jaky je ale z toho zaver: lidi co MBTI jedou rikaji, ze to je proste zase dalsi priklad toho, ze deti si zapojuji okruhy v ruznem poradku. Nektere dite mluvi ve 2 nektere ve 4; nektere jezdi na kole ve 3 nektere v 6.
    Introvertni thinking dite pochopi spolecenske konvence proste mnohem pozdej, spis rozumem nez citem. Chtit po nem, aby bylo spolecensky obratne jako jako mladsi sestra ktera prece uz davno to zvlada! je podobny jako chtet po nem aby uz jezdilo na kole, kdyz ono jeste nechce.

    moje dite je ten introvertni inzenyr. adoptuje strategie, ke kterym rozumove dosel a davaji mu smysl. ze "se neco dela" je pro nej nemotivacni. prirucka mi tvrdi ze je to zcela obvykle a je vhodne pockat az si to prebere rozumem. Spis nez tlacit.

    cili zase to samy. pomahat jim, nechat kazdy decko vyvijet se individualnim tempem. Nedovolit ublizovat.


    NEMESISS
    NEMESISS --- ---
    KOTENCE: Tohle me zaujalo :) Resim to casto, vetsinou z te 2. strany - Viktor obcas nekomu vytrhne hracku z ruky, (vetsinou se nestane, ze by to nekdo udelal jemu, ma silu a nepusti tu vec). V tehle pripadech zakrocim - trvam na tom, aby vec vratil a dovolil se verbalne o pujceni s tim, ze dotycny se muze rozhodnout, zda pujci. Nekdy se prave stane, ze 2. dite pobrekava...
    Navic teda rada deti (vrstevniku, kolem 3. let), kdyz prosi o pujceni, nijak nereaguje, mozna jdu na to uplne blbe...
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    TAPINA: Autismus a extra/introverze jsou úplně jiné a nesouvisející kategorie. Extra/introverze není o schopnosti interagovat s lidmi nebo chápání mezilidských vztahů, ale spíš o hospodaření s energií a o způsobu myšlení. Extraverta kontakt s lidmi nabíjí, proto je v něm uvolněný a vyhledává ho. Přemýšlí "nahlas", proto mu nedělá problém hned a rychle se vyjadřovat prakticky před kýmkoli a otevřeně komunikovat s kýmkoli. Introverta kontakt s lidmi vyčerpává, proto se mu někdy vyhýbá nebo si pečlivě vybírá, s kým do něj půjde, aby mu to stálo za to. Dobíjí se v tichu a samotě. Přemýšlí v hlavě a ven pouští až hotové myšlenky, proto často působí zdrženlivě, odtažitě, pomalu nebo ignorantsky. Ale neznamená to, že uvnitř nemá jasno, jen to často nedá najevo.
    A jako téměř u všeho, nejsou to dichotonní kategorie, ale spojitá škála, na které se každý někde nachází a ještě navíc se může v různých prostředích projevovat jinak.
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    TAPINA: no, znám několik extrovertních autistů (a velmi frustrovaných z toho, že nerozumějí, co se kolem nich děje, ale stejně dychtících po každém mezilidském kontaktu jako štěňátka)
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    BALAENA: A nejsou? Já mám pocit, že autismus je nejextrémnější varianta introverze, vyskytující se za hranicí fyziologického rozmezí povahových typů.
    BRUNA
    BRUNA --- ---
    INUSHKA: to je pravda. Ja si to tu rada ctu a casto si rikam, ze mozna ta vychovna praxe bude u vetsiny zde diskutujicich podobna, i kdyz se teoreticky hlasi k ruznym vychovnym smerum.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    TAPINA: Tak s tím bych teda dost nesouhlasila. Introverze vůbec není o ignoraci sociálního okolí natož o nechápání společenských pravidel a vztahů. Naopak, v disciplíně "pozorování" bývají introverti často velmi dobří a v analýze pozorovaného jakbysmet. Samozřejmě to neznamená, že všichni, ale ani naopak.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    ANNAWA: No vždyť přesně to se tím snažím říct, že tyhle příklady typu "viděla jsem ditě, které vychovávají tak a ono se chová onak" nevypovídají vůbec nic o daném výchovném stylu jako takovém, protože jak rodiče tak děti jsou různí, povahou i chápáním těch teorií a způsobem, jakým je uvádějí do praxe.
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    TAPINA: v tom případě by všichni autisti museli být introverti, protože i pokud přemýšlejí o tom, co viděli u ostatních, do toho závěru "něco si z toho bere" to tak úplně nevyústí
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    MARKYSHA: Tak je blba. :)
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    TAPINA: Hehe jak který holčičky, být to na Alence, tak chodí většinu času nahatá, maximálně by si vzala své oblíbené pyžamo s Krtečkema a na hlavu kulicha s Mickey Mousem, ať je léto nebo zima...
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    MULTICAT: přesně! Já si myslím, že ta neschopnost odejít včas z domova vzniká z příliš autoritářské výchovy, kdy neměli vůbec prostor pro svoje názory, nemohli si o sebe postarat, mít svou invenci, dělali jen to, co se jim řeklo a tak v dospělosti mají strach se osamostatnit.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    SAAYURI: ona řekla, že se mnou už nikam nepojede, protože chce jezdit s lidmi, co mají ohledy a svoje děti zvládají. Jako v situaci, kdy jsem s kamarádkama vyjela, abych nemyslela na to, že mě čeká rozchod, docela wtf...protože ano, moje děti byly celý víkend dost mimo sebe, ale kdo by se divil? A vůbec její přístup mi přišel dost zvláštní, po ránu dětem zakazovala se proběhnout a hrát si, aby náhodou nebudily (v 9 hod) ostatní obyvatele kempu, kteří tam řvali skoro do rána děti-neděti, m.j. mi nějakej dobrák poblil stan a taky jsem musela dětem vysvětlovat, co znamenají zvuky souložící dvojice, že paní nikdo neubližuje....
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    MARKYSHA: Nahodou je hezky, ze nerekla treba "vstavat, smradi!", pak bych asi tu kamaradku chapala, ale takhle... kdyz jedu nekam s detma, tak pocitam preci s tim, ze se muzou vzajemne budit, pokud vsechny nespi do 10, s tim se asi pocita.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    KOTENCE: já teď měla konflikt s jednou, nyní už ex kamarádkou, byla jsem s ní pod stanem a ráno se stalo, že mi děti vyběhly ze stanu, než já, starej vařbucha, jsem se vyvalila ze stanu a Alenka, protože už se ostatních dětí nemohla dočkat, vlítla každýmu do stanu "Dobré ráno, kamarádi". Omluvila jsem se, ale kamarádka kvůli tomu udělala scénu a m.j. jsem se dozvěděla, že děti nezvládám, že jsem jí měla potrestat. Já nějak nechápu, proč. Ano, vysvětlila jsem Alence, že nemůže takhle lidi budit, že někdo chce spát, ale neudělala to ze zlý vůle.¨

    Nejlépe se slušnému chování učí příkladem, pokud nechci, aby po mně děti štěkaly svý požadavky, tak je taky slušně požádám a poděkuju. Ovšem teda, když mi odmítne vyhovět, tak jim říká, dobře, ale až vy třeba budete po mně něco chtít a mně se to nebude chtít udělat, tak vám taky nevyhovím.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    YMLADRIS: Diky. Hodne mi pomaha, mit to pripraveny predem. Tak snadny, pritom v ty "krizovy" situaci nejadnou nevim, co rict :-)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KOTENCE: "prosím nenuťte ho, dcera si totiž pak spojuje, že pláč je na vynucení hračky a to já nechci; moc díky za pochopení"
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    Kdyz to tu ted vsichni ctete, tak jeste poprosim o radu.
    Casto se v kolektivu deti a rodicu dostavam do podobny situace: Deti se o neco nepohodnou, jedno treba ziska nejakou hracku a to moje zacne vyvadet (knourat, brecet, vztekat se...). Ja velmi nerada hraju soudce, abych urcovala, co ma kdo komu pujcit nebo vratit. Beru to teda tak, ze pomaham zpracovat emoce svymu diteti. Az potud dobry...
    Jenze casto ten druhy rodic vidi, ze moje dite breci a snazi se situaci vyresit v jeho prospech. Takze treba prikaze svymu diteti, ze musi hracku pujcit "protoze holcicka place". Druhy dite je pak samozrejme otraveny a nastvany, casto se doslechne, ze nema vyvadet atd.
    Co s tim? Nechci, aby ostatni rodice vychazeli mymu diteti vstric, protoze breci. Na moje "to je v poradku" vetsinou nereagujou.
    Nemate nejakou kouzelnou formulaci?
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    KOTENCE: Tak já taky netahala nikdy dceru do zakouřenýho klubu (teď už nezakouřenýho no :-). Když mám hlídání, využiju toho i pro sebe. Některé akce samozřejmě pro děti vhodné nejsou, ale pokud to jde, hledám průsečík našich zájmů a nemám problém s tím, brát dceru tam, kam já chodím (např. škola, doktor, koncerty - zejména ty venkovní, ale i některé ve vhodným klubu, např. jsme byly v Malostranské besedě a nebo Jazzdocku, na druhou stranu bych ji nebrala do takovýho Rock Cafe např :o)). Z aktivit vyloženě dětský zábavy vybírám ty, co baví i mě, třeba koupaliště, výlety, sport, cestování. Prostě nedělám nic, co by bylo vyloženě pouze pro to dítě a jeho zábavu, musí to bavit i mě :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam