• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    INUSHKA: Tak doma mas jedno, dve tri deti, sourozence, kteri spolu funguji tak nebo tak, ve skole, stredni nebo vysoke skole je deti hromada a individualni pristup se rozhodne nerovna tomu, co je doma. Odvozuju od toho, co tu ctu. Nemyslela jsem to nijak hanlive, jen jsem pouzila pro me vhodny primer.
    GLOBALISTA
    GLOBALISTA --- ---
    A třeba já jsem dobrá na matiku i češtinu, naopak historie a geografie jsou mé slabé stránky a nedělá mi problém to přiznat. A není to tím, že by učitelé něco zanedbali, prostě je to mým způsobem práce a daty, jakmile se o něco z těchto oborů intenzivně zajímám, jsem schopná to pobrat, leč stačí pár týdnů nezájmu a v hlavě mi z toho zůstane méně než přijatelné minimum.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    GLOBALISTA: Jsou učitelé, kteří to nepotřebují, kteří umějí podat látku takovým stylem, že to lidem utkví v paměti právě v těch souvislostech, které jsou potřeba. Ideální stav by byl, kdyby takoví učitelé byli všichni, ale to je velice nadstandardní talent, který prostě mají jen ti nejlepší.
    GLOBALISTA
    GLOBALISTA --- ---
    TAPINA: Druhý den už z toho vědí právě jen to minimum do všeobecného rozhledu. Jsou i učitelé, které přepadové písemky nedávají, myslíš, že to dělají špatně?
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    INUSHKA: Protože to je taky dostatečně známo, že když je termín zkoušky daný, tak se všichni naučí jen na ni a druhý den už z toho vědí minimum :o)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    TAPINA: Pomněnka a zapomněnka :-D S tím víceméně souhlasím. Nekritizuju učení, ale přepadové písemky, o kterých tu byla řeč ;-)

    YMLADRIS: A ještě na doplnění, přesná čísla k tomu nemám, ale zdaleka ne všechny rodiny, které učí děti doma, to dělají proto, že jsou "alternativní" a chtějí děti vést volněji. Jsou mezi nimi naopak i takové, které naopak chtějí děti učit intenzivněji a ještě více výkonově než běžná škola, a takové, které mají děti nějak handicapované, autistické, dysfatické, s různými poruchami chování... umístit je do běžné školy je pro ně obtížné a děti v ní nedostávají adekvátní podporu. Důvody k domácímu vzdělávání jsou velmi různorodé a rozhodně nejde říct, že dítě vzdělávané doma rovná se automaticky dítě z alternativní rodiny s volnou výchovou.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    INUSHKA: No jo, jenže já si právě myslím, že ten všeobecný rámcový přehled vzniká tak, že člověk v období, kdy má vysoce aktivní schopnost učení, do sebe nasaje kvanta informací a po nějaké době si z nich ty důležité, rámcové, uchová. Co se stane, když ty kvanta nenasaje? Lze se naučit jen pár základních věcí a všechny si je zapamatovat? Podle mě ne, lidi, kteří učení na základce moc nedávali, jsou v dospělosti prachobyčejně blbí a nevědí naprosto nic, ani základy.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    SAAYURI: Už to děláš zase - jaký "domácí piedestal"? Z čeho usuzuješ, že lidé, kteří učí děti doma, je mají na nějakém piedestalu a co to vůbec znamená? Proč takové výrazy používáš?

    TAPINA: Ale furt je to v rámci jednoho oboru a blízce souvisejících věcí, případně rámcového všeobecného přehledu. Ne že po tobě v jednu chvíli chtějí detaily o Uzbekistánu - detaily, nejen, v které části světa zhruba je, ale kolik má obyvatel, jak se jmenuje jeho nejvyšší hora a jaké je jeho HDP, za necelou hodinu po tobě chtějí, abys od sebe rozeznala a pojmenovala pět různých šutrů a určila jejich krystalickou soustavu a za další necelou hodinu zas spočítat během pěti minut tři kvadratické rovnice. Tohle se v pozdějším reálném životě a v pracovní praxi opravdu děje málokomu, ale ve škole je to na denním pořádku.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    KOTENCE: to je jedno jaký chceš, ono nějaký bude i nezávisle na tvojí nebo mojí vůli, připadně vůli pedagogů.
    samozřejmě že se rozcházíme, ale oba chceme to samý mít štastný děcka. a až se jedno šťastný děcko potká s druhým, může to být docela solidní mixážní pult.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    YMLADRIS: Typická přepadová písemka není dotaz na cestovní choroby, ale akutní pacient v těžkém stavu, u kterého jsou minuty na nějaký život zachraňující zásah. Každá profese takové přepadové písemky přináší, i třeba profese mého muže, který je ajťák. Někdy je prostě potřeba vědět hned, co dělat, příliš nepřemýšlet a nic nikde nevyhledávat.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    PALEONTOLOG: Opravdu je otazka, jaky dite chces?
    V tom se asi dost zasadne rozchazime.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    TAPINA: ja mam treba mudr, ktere taky furt kladu divne dotazy, ona si je poznaci a pak mi rekne. Kdyz by spatra odpovidala na divne dotazy, ani by pro mne nebyla duveryhodna (ze to dost neprozkoumala). Cili myslim ze i to jednani se zakazniky se da pojmout profi a pritom neni nutne byt chodici encyklopedie. Ale samozrejme nejsem v tvych botach.. treba lidi fakt pozaduji prepadove pisemky.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    NIENNA: jen doplnim, ze na domacim vzdelavani je v CR ted 2000 deti (mnohem vic 9000 deti mame v druhem extremu v kojenacich - mineno pro srovnani, ze domaci vzdelavani je fakt totalni minimum, skoro nikdo tam neni)

    zatimco alternativa, napr. ted jsem videla nejaky heslo Nevychovy Uz pomahame 100 000 rodin...
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    Protoze to je asi ta korekce, o ktere Nienna mluvila, delat pro dite dle svyho vedomi a svedomi to nejlepsi, ale mozna ho nadobro pripravit na problemovy stret se spolecnosti.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    TAPINA: Zrovna medicina je obor hodne narocnej na mnozstvi informaci, to nepopiram. Neni to pro kazdyho. Kazdymu neni vlastni udrzet vsechno v pameti a radsi si vybere obor s durazem na logicky mysleni, ve kterym naopak vynika. Nebo nevynika v mysleni vubec a stane se z nej sportovec nebo pokladni. Prave proto se mi nelibi pristupovat ke vsem detem stejne a nutit je ke stejnejm vykonum ve vsech oblastech.
    A vlastne nezalezi ani tak moc na tom, v cem clovek vynika, ale co ho bavi a chce tomu dat cas a usili. S timhle klasicka skola vubec nepracuje.
    SAAYURI: Me taky:-) Imho je ta skola neschramstne o nic vic, nez sestilety detatko, spis naopak.
    Ja znam osobne jenom jednu dospelou domskolacku a je to velmi zodpovedna a pratelska holka. Akorat se na gymplu dost nudila, no.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    TAPINA: vždyť indigové dítě neroste pro to, aby ho někdo někde někdy dusil, ptal se na věci které by nemuselo vědět, ale aby bylo v pohodě za všech okolností.
    SAAYURI: to už tady o Kotence padlo, že mají procházek a kolektivů dostatek, tak tento problém nikdy nenastane.

    já bych to ze svojí zkušenosti přirovnal k dětem, které jezdily od malička na tábory, kde neměly rodiče, na děti, který rodiče dělali taky vedoucí a na děti, které na tábory nikdy nejezdily a nebo jely-li, museli být odvezeny. já jako táborník od 5roků jsem viděl všechny skupiny a viděl jejich vývoj, protože jsem nějakým vedoucím paárkrát taky byl.
    (přiznávám určitou pozitivní korelaci mezi úspěchem a asociálností, kde si asociál má větší tendence diktovat a přizpůsobovat okolí, čehož se v liberální společnosti často domůže. otázka je, jestli chci, abych měl úspěšné asociální dítě)
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    KOTENCE: Premyslim, jak to vlastne pak funguje v praxi, kdyz je dite vyucovano do nejaky doby doma, a pak ho schramstne stredni nebo vysoka, vubec to takovejm detem nezavidim, ten rozdil mezi domacim piedestalem a zitim v dnesni (klasicky) spolecnosti, navazovani vztahu, atd.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    KOTENCE: No, když se mně kupříkladu někdo zeptá, jaké exotické nemoci hrozí jeho zvířeti v Uzbekistánu, tak je přinejmenším záhodno, abych věděla, kde je Uzbekistán ;o) Nejsou nadbytečné vědomosti, jsou jen ty, které by se hodily a nemáme je.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    TAPINA: Predpokladam, ze resis otazky z oboru, kterej sis vybrala a aktivne se mu venujes. Asi te majitele mazlicku nezkousej ze slepy mapy nebo impresionistu, ne?
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    KOTENCE: Jé, to bych chtěla, takovou práci, kde je vždycky čas na přípravu a jasnej termín :D A nemuset mluvit z patra bez přípravy, nemuset odpovídat na nečekané (a mnohdy dost divné) dotazy, nemuset lovit z hlavy informace, které jsem půl roku nepotřebovala, ale teď jsou potřeba okamžitě, nebo bude průšvih... NĚKTERÉ práce takové jsou. Ne všechny a nejspíš ani ne většina.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam