SARGO: Ja myslim, ze ten rozdil je zasadni. Hlavne by dite nemelo mit pocit, ze je tam ta "odmena" naraficena ucelove, aby udelalo, co matka chce.
Pokud po diteti neco chci a nejsem ochotna diskutovat, rikam to na rovinu. Vysvetlim proc to chci, uznam neliby pocity ditete, ale neustupuju. U nas typicky cisteni zubu, mereni teploty a podobne. Neustupuju znamena, ze cinnost vykonam i za cenu fyzickyho premozeni ditete.
A pak jsou veci, ktery nejsou nutny, i kdyz bych byla rada, aby si dite udelalo dobrej navyk je delat. Treba uklizeni. Tam jdu prikladem a vysvetluju, proc to delam, ale zasadne nenutim. Zaroven upozornuju na vyhody.
Priklad: na zemi je Lego a v nem vysypana mouka, dite pribehne, at s nim jdu kreslit. Reknu, ze si s nim rada budu kreslit, ale v takovym neporadku bych si to neuzila a nejdriv to chci uklidit. Bojim se, ze slapnu na kosticku a mouka se roznese po celym dome, coz by mi pridelalo praci pozdeji. Kdyz mi pomuze, budeme to mit rychle a budeme si driv kreslit. Pak zacnu uklizet.
Batole mi pomahalo s radosti. V obdobi vzdoru sedelo a koukalo, pripadne se vztekalo, ze nechci vyhovet rovnou. Ted se temer pokazdy prida v prubehu a obcas uz zacne uklizet driv, nez se zepta na kresleni. Pro me skvelej vysledek :-)
Oslava je oslava. Ta je u nas naplanovana a nemuze ji neco ohrozit. Pokud je cukrarna na kopci, tak se musi vyjit kopec, to je jasny. Cil k ceste potrebuju i ja, i kdyz ted uz ocenim vic ptaci pozorovatelnu, nez pohar.