• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    Oběžník pana ředitele:
    Existuje tu klub [Twitter - rychloblogy] ... kdo chce každodenně debatovat o této síti, postovat třeskutě vtipná meme, doporučuju se přesunout tam, tady nechám fakt minimum.
    rozbalit záhlaví
    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    VERUKEBA & TOXICMAN: Tak uz si mam zacit vybirat? :-D
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    VERUKEBA: ano, zítra napíšu
    VERUKEBA
    VERUKEBA --- ---
    TOXICMAN: mame uz nakej deadline? ja uz mam vybrano :)
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    Starlink 1-8: Termín startu byl upřesněn na 13. 6. mezi 03:00 a 04:00 SELČ.
    LEGI
    LEGI --- ---
    KULA: tak Apollo 12 třeba za bouřky (s nevyžádanými údery blesku po startu)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SUMAC: nejvetsi uspechy Boldena (a Obamy) jsou navazani mnoha mezinarodnich spolupraci, resp. prohlubovani tech osvedcenych.
    Kdo by si predtim dovedl predstavit, ze Orion ponese evropsky servisni modul (Airbus).
    KULA
    KULA --- ---
    Na Floridě říkají, že poslední start Starlinku byl xtra hlasitý a aspiruje na nejhlučnější start SpaceX vůbec. Vše díky počasí, kdy oblačnost odrazila zvukové vlny.

    Říkám si, startoval SaturnV v nízké oblačnosti?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ONDRA_99:
    SEJDA: podle mě to spěje k tomu, že první let bude víc a víc považovaný za "zkušební let", a kritické náklady jako mise s posádkou se v budoucnu možná budou fakt dávat spíš na 2.starty, než na ten "zkušební let"... ale je otázka, za jak dlouho...

    Ale i tak bude se životnost prvních stupňů ještě dlouho počítat spíš v letových minutách, než v letových hodinách, jako u letadel...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    LADINEK: Neslo o pojisteni mise, protoze raketa nebyla nastartovana, slo o pojisteni namorni prepravy. Ale tusim, ze to byla jenom formalita (o korekci pojistnych rizik), protoze pojistene to bylo vsechno u jedne spolecnosti.

    https://insurancemarinenews.com/...rine-news/spacex-loss-covered-marine-cargo-policy-syndicate-4000/
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    DZODZO: Bridenstine je tam hlavne proto, ze predchozi sef Charles Bolden odstoupil jakmile djt vlezl do WH a prevzal moc... a jedina kvalifikace co Bridenstine ma je ze je to byvaly sef leteckeho muzea a politicky fanousek djt.

    Trump has picked a politician to lead NASA. Is that a good thing? | Science | AAAS
    https://www.sciencemag.org/news/2017/09/trump-has-picked-politician-lead-nasa-good-thing
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SEJDA: Bridenstine musi mat doktorat z asertivneho spravania, ked musi vyjednavat s psychopatmi ako Ted Cruz alebo Donald Trump bez toho aby im jednu uvalil :) vsetci sa do neho obuvaju, ze je patolizal, ale pod jeho vedenim sa NASA hodne zviditelnila, ja mu fandim
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    SEJDA: nechci se hádat, ale mise nezačíná v T-0, ale v době připojení nákladu k nosiči resp. při převzetí nakladu společností která to vynáší. IMHO proto taky SpaceX upostilo od statického zážehu s nákladem viz. Amos-6 [ LADINEK @ Dobyvani vesmiru a kosmonautika ]
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    CRAZY_IVAN: "Last I checked, over a million dollars less ... to insure a Falcon 9 mission,” .. to je pres vsechny mise, nerozliseno, jestli jde o jiz pouzity nosic, nebo zbrusu novy nosic.

    Mise zacina T-0 viz. JANOS, raketa muze zpusobit masivni skody (i na sobe samotne) jeste drive. Napriklad behem tankovani.

    Clanek vyborne narazi na to, ze se Muskovo zjednoduseni da chapat zcela jinak, tedy ze pojistky stoji mene, protoze naklady na misi jsou nizsi, ne proto, ze by je nutne brali za "vice spolehlive". Ve skutecnosti tam cituji kompetentni lidi, kteri tvrdi ze starty Ariane 5, ULA a SpaceX maji pojisteni +/- stejne na urovni 4 % ceny mise.

    Dale v clanku zminuji, ze jenom start Falconu 9 (mas raketu, zkontrolujes si ji a startujes) stoji 28 mil $, dlouhodobe (v nekonecnu) ma firma cil dosahnout 30 mil $. Dnes inzeruji 62 ml. $, to je asi za novy nosic. To mi dela 30 mil $ za vyrobu nove rakety, to se 2 mil. $ amortizuje prumerne na 15 startech (dnes rano startoval nosic teprve po pate)

    Vsak tam Musk blabolil, a Bridenstein mu na to rekl "to jsem nevedel", je tu slusny chlap, kdyby byl drsnejsi mohl mu rict "nemel hovna", protoze si jako administrator NASA samozrejmne plne vedomy toho, kolik co stoji, kdyz startuji se SpaceX na nove nebo pouzite rakete.
    Mne z toho vyplyva, ze minimalne cena pojistek pro pouzite stupne neni vyssi.
    JANOS
    JANOS --- ---
    ONDRA_99: No prave, kdyz jim bouchnul Falcon s tim Zuckerbergovym satelitem tak plakali ze skoda za 700M a pojistka ji nekryje protoze pojistka plati az od countdown T-0 a bouchlo to den predem.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ONDRA_99: do te casti pojistky, ktera je "odpovednost za skody" jiste, pokud to ovsem nepojisti zvlast. Pak samozrejmne bude nejspise platit, ze nelze uplatnit dve pojistky na jednu pojistnou udalost.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ONDRA_99: takze auto s najetymi 3000 km je drahsi nez nove auto? ;) Je to fakt individualni pro nekoho je auto s 50 000 km atraktivnejsi nez nove. Pro jineho je to zcela naopak.
    Ja jsem se jenom snazil rozvest par faktoru, ktere mne napadly ve vztahu k typum pojistek jak ke zname.
    Jiste by neeexistovala prednaska na Matfyze o pojistne matematice, kdyby to byla vec, kterou ekonomove muzou resit selskym rozumem, resp. podle intuice. Musk rad zjednodusuje.
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    SEJDA: To jestli je riziko druheho startu stejne rakety vyzsi se da hodne polemizovat. Na jednu stranu je tam nejake opotrebeni. To ale prochazi peclivou inspekci. Na druhou stranu u raket ti selhani muze udelat obri mnozstvi vyrobnich zavad ktera prehlednes a pri startu by se projevily. Prvni start ti rekl, ze takovehle zavady tam nejsou. Kombinace spousty senzoru ktere monitoruji chovani toho stupne behem letu (a porovnani s predchozima startama) ti dost rekne o kondici toho stupne. Ja osobne verim tomu, ze 2. let bude min nejmensi rizikovost. Pak kazdym dalsim startem to riziko pomalu poroste a je otazka kolikaty start by to riziko mel stejne jako ten 1. start.
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    TOXICMAN: A navic se do pojistky pocita i hodnota nakladu ne?
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    SEJDA: hodnota rakety pri druhem startu zcela urcite nebude "temer nula"... ja bych naopak spis rekl temer stejna jako pri prvnim startu
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    EXIS: byl to od nej samozrejmne blabol, takove zjednoduseni.

    U aut riziko s ujetym kilometrem roste, ale vyse skod klesa, tim jak klesa hodnota auta (havarijni typ pojisteni).
    U raket to bude podobne, protoze pri druhem startu je hodnota rakety temer 0, klesne i hodnota pojistky.

    Pokud jde o rizika na okoli, tak ta mensi nejsou, naopak je sance na poruchu vyssi a tedy cast pojistky spojena s pojistenim zodpovednosti za skody poroste. V souctu to muze byt, ze vyse pojistky klesa pro jeden konkretni stupen.

    Oproti tomu pokud zohlednime trebas i to, ze se i startovaci rampa amortizuje, jeji hodnota klesa a tak i do nejake miry muze klesat pojistka i pres vsechny stupne. Samzrejmne, SpaceX by melo vyrabet nove stupne levneji nez ty stare (podle teorie), a i to se promitne do poklesu ceny pojistky pres vsechny stupne.
    BATEAU
    BATEAU --- ---
    je to byznys - pojistovna chce vybrat co nejvic penez a vyplacet minimum pojistek. proto je super vysoke pojistne na veci co nevybuchuji. ale na druhou stranu potrebuji prilakat zakazniky, tazke kdyz je realna sance, ze vydelaji i na malem pojistnem (nebude treba nic vyplacet), tak ho muzou snzit. proste kalkulovane riziko .. :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam