• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ONDRA_99: nebude, neutron je ohodne mensi nez F9. No ale F9 dela ted problemy na vsech segmentech trhu, protoze s tartuji se starlinky skoro kazdy tyden, tak jim staci brnknout, aby nechali par satelitu doma a poslou misto Starlinku ty tvoje. Rocket lab tak zustavaji jenom "exoticke orbity" tj. ty ktere se nedaji vyuzit pro Starlink.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    KAERO: na ty granty ale museli něco ukázat a ty granty směrem ke SpaceX byly vždy hodně trnem v oku mnoha lidem. V tomhle je tam strašně moc špíny.

    Je pravdou to, že SpaceX se povedlo velmi dobře vystihnout správný moment se zásobováním ISS a s dopravou lidí tamtéž. Barrack Obama de facto zařízl Space Shuttle, zrušil program návratu lidí na Měsíc a NASA potřebovala akutně řešit dovoz svých astronautů na ISS. Ruské řešení bylo od začátku dočasné. To, co Obama nezařízl (smluvně to moc nešlo) byly rozjeté soukromé kontrakty a granty. Celé se to táhlo už od nástupu Obamy a ukončení Space Shuttlu to celé vyvrcholilo.

    A právě tam se povedlo SpaceX uchytit vedle klasických velkých společností. Navíc to byla doba, kdy byl opravdu zájem zkoušet něco nového, spousta lidí v NASA byla dost otrávených, takže když se našla parta bláznů, co někde na atolu zkouší vystřelovat rakety, tak jim byli ochotni pomoct a byli ochotni jim přiklepnout nějaký grant, takže i drobné úspěchy se hodily. A Musk je v tomhle šílený střelec, který každou příležitost riskne využít.

    Kromě toho mi přijde, že tím, že Musk několikrát téměř zkrachoval, tak ví, jak je důležité nespoléhat na jediný zdroj financí, a tak shání investory, granty, co nejdřív rozjíždí komerční produkty pokud možno ve více oborech, takže i když začínal s výrazně menším kapitálem, dokázal to dohnat.


    Bezos lije od roku 2016 miliardu USD z prodeje akcií do BO. Uhrál nějaké kontrakty s ULA (přijde mi, že on se mnohem spíš dokáže domluvit se "starými strukturami", než aby riskoval něco samostatně), nabídl svůj motor, podílí se na jednom z landerů pro Artemis. Ale granty jsou ve srovnání se SpaceX drobné. Jenomže reálně taky nic moc nepředvedl... Čímž ale taky nemůže mít podíl na komerčním trhu - sice má pár smluv a dostal nějaké zálohy, ale termíny moc neplní, tak se mu další budoucí kontrakty nehrnou.
    KAERO
    KAERO --- ---
    STARE_CASY: je potreba rict, ze sice blue origin mel na startu lepsi kapitalove podminky, spacex se podarilo uzmout par grantu od nasa (a nasledne take komercni vynaseni).

    z toho mi vyplyva, ze spacex ma nejen dobre inzenyry (blue origin asi taky), ale take vyborne manazery, kteri umi chodit v grantech/politice. a to je dulezita soucast velkeho byznysu.

    tedy spacex je firma na vrcholu nejen kvuli technikum, ale i kvuli lidem okolo.
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    KARLOSK: nebudem... ne dokud se nevyresi preprava na LEO... Falcony jsou jen "mezistupen"... ale v objemu ktery je potreba k nejake opravdu relistickemu rozvoji pritomnost cloveka ve vesmiru je raketa naprosto nedostacujici prostredek :)
    KARLOSK
    KARLOSK --- ---
    osobně budeme za 40 let lítat na mars na důchod... pokud tam bude od roku 2030 vysílat stejnej počet raket jako teď posílá falconů na orbit, tak to pujde hezky rychle.. ale je to jen přání :)
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    KARLOSK: tak kolem warpu byl v posledních letech trochu vývoj, ne? Na warp už není potřeba anihilovat celou hvězdu, ale stačilo by výrazně méně energie, stačí anihilace Jupitera... Sice je tam z Marsu o něco blíž, ale furt mi to nepřijde moc praktické. Chce to nějaký průlom v nové fyzice.
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    STARE_CASY: to nemusi byt jen o ztrate vyznamu surovin. Tyhle veci se dely taky na zaklade pokroku v technologii...
    1 prumyslova revoluce (viktorianska) je imho krasnej priklad...
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    KARLOSK: myslim ze jako prvni kolo by Epstein drive bohatel stacil :) Ale na druhou stranu mozna se vrhnou rovnou na Alcumbierra :)
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    MRAKY: já bych mu tu kolonii i docela věřil, co jsem kdy četl o osobním životě Muska, tak to je furt velkej snílek a nadšenec sci-fi. Nicméně to, že pokud se mu to podaří, tak následně Mars využije k dalšímu rozvoji, je jistý.

    A ano, ztráty významu surovin se děly, ale ne tak, že by o ně přestal být úplně zájem. Naopak ta spotřeba surovin jen a jen roste. Každopádně každá taková změna vedla k tomu, že to značně zamíchalo se společenským vývojem - měnil se význam států, končily a začínaly války, stěhovali se lidé...
    KARLOSK
    KARLOSK --- ---
    MAWERICK: na marsu už budou testovat warp... nějaký planetky? tss :))
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    ale taky je mozny ze pouzjiou misi na mars jako odrzovej mustek a test dlouhodobych misi i s tezkou :)
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    MRAKY: nejsem si jistej je stli to tak bude :) na tohle potrebujes specifickou infraskturu a podle vsehno se uplne nezda ze by neco takoveho vymysleli bohuzel
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    STARE_CASY: tak ja tak trosku doufam, ze Muskova vize o koloniiich na marsu jsou jen taktika jak poblaznit masy&investory a ve skutecnosti strategie je o vybudovani transportniho systemu k pasu planetek, ktere jsou shodou okolnosti hned za marsem :)))

    ztrata vyznamu rucnych surovin v historii lidstva je docela normalni. Jednou je to to, priste neco jineho..
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    EXIS: tak v tomhle máš recht :)
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    EXIS: tak bysme tady meli Expanse Belters o trosku driv no :)
    EXIS
    EXIS --- ---
    STARE_CASY: ta Tvoje poslední myšlenka.. asi buďme rádi, že se do tohodle Bejzos nepustil, protože když slýchám, jak lidi ve skladě v Amazonu mají pomalu elektrické obojky, tak blázen a vizionář jako je Musk je vlastně super :)
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    MRAKY: ono na tom je totiž hodně vidět, že Bezos vlastně moc netušil, co se svým novým koníčkem dělat. Svézt lidi ke Kámánově hranici a vynášet velké satelity, jako se to dělalo posledních třicet let (New Glenn) je tak nějak málo. Tomu odpovídá i rychlost vývoje, kdy vlastně jen kopíruje, jak se rakety stavěly na konci 20. století. Nevidím tam žádnou skutečnou inovaci, žádnou motivaci něco výrazně změnit...

    Trošku škoda.


    Přitom kdyby si taky dal nějaký bláznivý cíl, třeba že to bude on, kdo rozjede těžbu na asteriodech (to mi přijde asi tak stejně šílené a přitom technicky realizovatelné tak na hraně dnešních možností jako Muskova představa samostatné kolonie na Marsu), tak by ty vesmírné závody mohly vypadat úplně jinak.

    A osobně si navíc myslím, že ten, kdo první reálně rozjede těžbu ve vesmíru, tak vyhraje jackpot. Velmi pravděpodobně (vlastně zcela jistě) by tím jen tak mimochodem hodně zamíchal s geopolitickou situací, protože najednou by surovinové státy začaly ztrácet na významu.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    STARE_CASY: jen bych doplnil, ze nejde jen o pristani/technickou cast. Spacex si uzmula obrovskou cast businesu okolo vynaseni satelitu. Ted se rozjizdi starlink. Imho blue origin je uplne jina kategorie....
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    Hodně zajímavé je srovnání vývoje.

    Před New Sheppard tu byl testovací Goddard, který úspěšně odstartoval v roce 2006, následně začali stavět svou Blue Origin facility, kde v roce 2012 úspěšně otestovali kapsli a v roce 2015 poprvé úspěšně odstartoval New Sheppard, ale nezdařilo se přistání. Od té doby udělali dalších 14 testovacích startů včetně dnešního, vše úspěšně. Původní plán byl, že by v roce 2017 měli první start s posádkou. Dosud k tomu nedošlo. Vedle New Sheppard běží od roku 2012 vývoj rakety New Glenn, která by měla dopravovat náklad na oběžnou dráhu (včetně lidské posádky). Dosud nebyl žádný testovací let, stav vývoje je veřejnosti neznámý (jen více či méně realistické spekulace a odhady).



    První start Falconu 1 měli ve SpaceX také v roce 2006. Start byl neúspěšný. Následovaly další dva starty v letech 2007 a 2008, které oba skončily havárií. Podařil se až čtvrtý start necelé dva měsíce po posledním nezdaru a při dalším startu v roce 2009 už vynesli na oběžnou dráhu první satelit. Tím byl Falcon 1 ukončen. Ještě před prvním startem Falconu 1 se už rozjel vývoj většího Falconu 9 a v roce 2010 byl první start v1.0, který úspěšně dopravil náklad na oběžnou dráhu. V roce 2011 SpaceX představila Grasshopper, se kterým se začali učit motoricky přistávat. Dokázal "levitovat" podobně jako New Sheppard, naučili se s ním přistávat, ale pro přistání celého prvního stupně Falconu 9 to nebylo použitelné řešení. Levitace je plýtvání palivem a snížuje to tedy užitečnou nosnost. Potřebovali přistát jediným zážehem tak, aby celý první stupeň zpomalil na nulovou rychlost přesně v nulové výšce. Že to fakt nebyla sranda, se ukázalo během startů Falconu 9 v1.1, který začal létat v roce 2013. Trvalo to nějaké dva roky a více než deset pokusů, než se přistání povedlo. Co je ale podstatné, že pokaždé splnili primární misi, tedy dopravili komerční náklad na oběžnou dráhu. Samotné přistání byl bonus navíc. Od roku 2016 se jim přistávat daří a poslední let ukázal, že to umí už prakticky rutinně. Mají za sebou 116 startů, z toho 114 úspěšných, a 79 úspěšných přistání z 90 (ostatní případy jsou vedeny jako testovací, případně šlo o mise, kde cíleně zahazovali první stupeň kvůli nosnosti).


    Je sice úžasné, že Blue Origin má všechny veřejné (sic!) testovací lety úspěšné (resp. skoro všechny), ale na to, že obě společnosti existují prakticky stejně dlouho a na to, že Blue Origin měla na začátku výrazně lepší podmínky, zejména kapitál, tak to srovnání je trochu smutné. Kosmonautika potřebuje pořádný rozvoj a mělo by se na to vrhnout mnohem více společností. Ten potenciál, který ve vesmíru je, je obrovský.
    KULA
    KULA --- ---
    Pardon, není to moc malý?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam