LADINEK: hele, jedna věc bylo finální měkké dosednutí - počítač Apolla ml výpočetní výkon zhruba jako má dneska běžný spínaný USB zdroj pro dobíjení mobilu, takže o nějakém rozpoznání obrazu a výběru vhodného místa k přistání by absolutně nemohla být řeč - šlo fakt jen o výpočet tahu motoru na základě radarových dat o výšce nad povrchem. Piloti trénovaní na LLRV nahrazovali to, co dneska zvládají až nesrovnatelně sofistikovanější algoritmy.
Ale i ten počítač s výpočetní kapacitou nabíječky k mobilu byl naprosto nebytný pro ten sestup z oběžné dráhy. Lidský pilot by sice mohl postupovat podle nějakých tabulek jakou rychlost klesání má mít v jaké výšce nad povrchem - ale vtip je v tom, že ve vakuu data o rychlosti nešlo odečítat z nějakých barometrů a Pitotových trubic jako v letadlech, ale bylo nutné neustále počítat rozdíly z dat získaných radarem, v reálném čase, a na to byla nutná aspoň jednoduchá digitalizace (i když umím si představit dělat to nějakým zběsilým analogovým počítačem a popravdě, z tohohle titulu by mě fakt zajímalo, jakou avioniku tehdy používali Rusové - protože ve stejné době dokázali přistát i automaticky, i když s úspěšností 1 ze 3 pokusů... stavěním jednoúčelových analogých počítačů pro podobné účely byli celkem proslulí, takže by to bylo zajímavé srovnání, mikroprocesory tehdy ještě určitě neměli...)
Fakt by mi zajímalo, když Němci ve 30tých letech a Britové v druhé polovině 40tých let fantazírovali o cestě k Měsíci, tak jak si vlastně představovali tu navigaci: Němci ve 30.letech si nemohli nejspíš představit ani výškoměrný radar (i když...), Britská meziplanetární společnost sice s radarem už počítat mohla, ale právě třeba spočítat z radaru rychlost klesání by tehdy bylo netriviální (i když třeba systémy navádění bomb za 2.světové války byly ve skutečnosti hodně složité analogové počítače, které kromě vstupu z optických miřidel zohledňovaly i data o výšce a rychlosti letu... ale zase, dokázat nakrmit takové systémy vstupy z radaru bylo hodně, hodně futuristické, v té době.. .i když on ten vývoj tehdy šel hrozně rychle)
Každopádně, američtí astronauté skutečně až do éry Space Shuttlu byli k řízení nezbytní, třeba setkání CM a LM Apolla bylo řízené ručně. Jakous-takous automatizaci vyvíjeli Rusové, o automatické spojení na oběžné dráze se snažili od začátku Sojuzu, takže jejich Kurs byl pěkně letitý a na plně digitalizované řízení přestavěli Sojuzy až relativně nedávno. Motivací mohlo být i to, že ruční řízení při setkávání lodí jim zezačátku nějak moc nešlo, vyplýtvali u toho hodně paliva.. .to zase mohlo být způsobené tím, že v Americe vlastně celé odvětví počítačovýh her vzešlo ze simulátorů vyvíjených pro program Apollo - třeba ruční spojení CM a LM bylo schváleno, když se ukázalo, že na simulátoru to nakonec zvládne i uklízečka (či kdo, možná ten příběh zkresluju :-)