• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    Oběžník pana ředitele:
    Existuje tu klub [Twitter - rychloblogy] ... kdo chce každodenně debatovat o této síti, postovat třeskutě vtipná meme, doporučuju se přesunout tam, tady nechám fakt minimum.
    rozbalit záhlaví
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: Chce to nohy v teple, horke kakao a cekat. Behem nasledujicich 10 let se vyresi nahrada platiny. Otazka jenom je, vzhledem k tomu, ze palivovy clanek vyuziva atmosfericky vzduch, jake vsechny emise, krome vodnich par to bude mit. Vzdyt i spalovaci motory dokazi rozkladat atmosfericky N2, michat jej s kyslim, a delat problemy. Nevidim jediny duvod, proc by to v provozu nemel delat i palivovy clanek, ktery navic kyslik rozklada apriori.
    Emise se musi kontrolovat pro kazdy typ pohonne jednotky extra. Nestaci se schovavat za "zjeduseny popis reakci".

    Platinum-free catalysts could make cheaper hydrogen fuel cells | Argonne National Laboratory
    https://www.anl.gov/article/platinumfree-catalysts-could-make-cheaper-hydrogen-fuel-cells
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BLACKHEAD:
    MRAKY:
    JIMIQ: je to tak, že na palivové články je potřeba platina. na světě není dost platiny na palivové články v počtu odpovídajícím dnešnímu počtu aut. možná to bude řešení např. pro nákladní dopravu, kde nádrž na vodík zabírá sice hodně místa, ale přeci jen neváží tolik, kolik by vážily akumulátory (já osobně u nákladní dopravy čekám spíš nějaké dálnice s trolejema, což je ovšem infrastrukturní řešení, které by měla tlačit ta EU, soukromý sektor ho přeci jen prosadit nedokáže...)

    Lithium není úplně abundantní a není úplně snadné ho získat, ale čistě z hlediska posčítání těch čísel je ho skutečně dost na hodně elektromobilů, jen je nedokážeme vyrobit přes noc.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLACKHEAD: elektrolyza je dost neucinny proces, neviem ci pojde este nejako zlepsit, u vodiku mas ovela viac energie stratenej roznymi prevodmi a transfermi nez ked nacapujes priamo z panelu do baterky
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    MRAKY: Coz by ale furt znamenalo ze elektroauta budou levnejsi nez auta na vodik.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    no ja jsem tim chtel rici, ze systemem dani se mohou razantne zvysit ceny naftovych aut. ( nebo jejich provoz)...:)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ja to chapu tak ze samotne palivo bude stat jako nafta, ted je vodik mnohem drazsi. Ale auta jsou a budou draha furt, ne?
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    JIMIQ: "A ze auta na vodik jsou za 2M+ kč se vi?" no s politikou co tlaci eu, "bude vodik stat stejne jako nafta" neni nemozne :))
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Proc se zase jede diskuze o osobnich autech na vodik? Protoze za pet let, kdyz uz bude na svete 100M elektroaut bude vodik stat stejne jako nafta? A ze auta na vodik jsou za 2M+ kč se vi? :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    TOXICMAN: porad existuji auta, ktera jsou v provozu 8-20 hodin denne, tam nejake uniky nikoho netrapi. No a hlavne pokud se bavime o kvantite ekvivalentni samovybijeni baterii, tak je to smesny argument.
    KULA
    KULA --- ---
    BLACKHEAD: a že je vodík neposedný a furt by někam mizel. Články jsou jedna věc v řetězci, uchování je věc další. Zatím máme těžké ocelové bomby nebo neskutečně drahý kompozit, nic co by se hodilo pro individuální dopravu. Nehledně na těch 300 atmosfér tlaku.
    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    TOXICMAN: Vis jak... "mizerna efektivita palivoveho clanku" - az se bude tech palivovejch clanku vyrabet tolik, co se vyrabi spalovacich motoru, bude jejich efektivita nekde uplne jinde. Ted je to spis v rezimu "prototypu", nez ze by to bylo buhvi jak schopny... Predstav si, ze jedna automobilka seriove vyrabela elektricky auta uz v osmdesatejch letech. Nebylo to buhvi co. Pak vyrobu zastavila.
    Dneska se vyrabej jiny, ale v takovejch poctech, ze uz to zastavit nepujde.

    Az se nekdo probere a zamaka na odladeni toho palivovyho clanku, mame po problemech, protoze vodiku je vsude kolem plno.

    A ne, vodik vyrobit neni energeticky narocne.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    VOYTEX: hezký, u nás celá jedna stanice :)

    můj názor je, že vodíková osobní auta jsou totální nesmysl z téměř každého hlediska, od energeticky náročné výroby vodíku, přes celý ten nutný distribuční řetězec, neuvěřitelné tlaky, náročné skladování v kompozitních nádržích, mizerná efektivita palivového článku... aby stejně nakonec vznikla elektřina pro elektromotor
    ale už o tom bylo napsáno mnoho, uplně tím nechci ztrácet čas
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    TOXICMAN:
    H2.LIVE: Wasserstofftankstellen in Deutschland & Europa
    https://h2.live
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    OMNIHASH: pocitaji se do toho i skleniky na Ganymedu z Expanse? :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BLACKHEAD: ano je to blbost ;)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BLACKHEAD: všecho jde když se chce:

    Dyson tree - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Dyson_tree
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    DRON
    DRON --- ---
    TOXICMAN: urcite je na tom obrazku spousta uzasnych veci, ale ta prkena lavka kolem dokola me proste stipe nejvic.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN:
    @elonmusk
    And that’s just the primary fuel lines! The maze of secondary plumbing & wiring is our greatest concern.

    Raptor V2.0 is a major improvement in simplication, while also increasing thrust from ~185 tons to ~230 tons. Long-term goal is engine cost below $1000/ton of thrust.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Giga Texas roste taky dobře

    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    MARSHUS: ještě obrazem

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam