• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    Oběžník pana ředitele:
    Existuje tu klub [Twitter - rychloblogy] ... kdo chce každodenně debatovat o této síti, postovat třeskutě vtipná meme, doporučuju se přesunout tam, tady nechám fakt minimum.
    rozbalit záhlaví
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    XCHAOS: uz to tu napisali viaceri, tak to iba pre istotu zhrniem. Este im to parkrat jebne a poleti sa. Uvidis :)
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    XCHAOS: sedět v tom ještě pár let nikdo nebude, takže můžeš být v klidu :)
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    XCHAOS: ja bych soucasne rakety spacex se shutlem nesrovnaval. V nize linkovanych videich mezi timem a muskem, zaznela jedna velmi podstatna vec.
    Shuttle byl navrzen na transport lidi. Processy vyvoje byly neskutecne zabrzdene nutnosti zajistit co nejvyssi bezpecnost.
    Oproti tomu iterace verzi spacex jsou brutalne rychle. Jsou ochotni rakety ztracet. Maji problemy s motory ? s stitem? Zmeni, nahradi... Spacex uz dokazal, ze jsou ochotni podstoupit razantni zmeny designu, zahodit predchozi "skvele postupy"

    je to nesrovnatelne. Shuttle nemel nikdy sanci se dostat nekam dal. Problem nebyl v technice, ale v rozhodnutich pri vyvoji. Lidske posadky mely prijit az jako posledni. NASA se rozhodla udelat vse najednou ( coz prineslo jine vyhody, ale to je na jinou diskuzi)

    spacex nema ani problemy s financovanim. Kdyby udelali ipo s spacex, tak to bude pecka. Uz ted ma monopol na vynaseni na orbit. Rozjizdi business s internetem, kde opet ma monopol. Pokud se nestane nejaky pruser s managementem, tak spacex ma naslapnuto byt jednou z nejbohatsich firem. Investoru, kteri jim budou ochotni financovat dal jejich soucasny styl vyvoje(zkouseni, havarie, selhani), je obrovska hromada.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: Shuttle mel problemy s izolaci na produkcnich, zaletanych verzich. S ma problem na prototypu. Co je na tom "to same"? ;)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOXICMAN: rapidly reusable, hmm :-/

    Nechci tu zbůhdarma trollit, vím, že původní obsah z reálného vývoje je tu ceněn víc, než úvahy a spekulace. ale něco mi říká, že znovupoužitelnost posledního stupně je exponenciálně náročnější, než znovupoužitelnost stupně prvního. Sice chápu Elonovy vysoké ambice, ale od okamžiku, kdy začal Starship (ještě jako BFR/ITS) ohlašovat a plánovat mi přišlo dost jednoznačné, že je jeho parník "Great Eastern"... prostě předběhl svojí dobu tak masivně, že je jednak na hranici možností technologie, jednak cílí na trh, který neexistuje a který chce teprve vytvořit. A hlavně... není žádná záruka, že se nechytí do pastí předchozích technologických pokusů a nedojede na to stejné.

    Interakce tolika paralelně běžících motorů možná dnešní počítače zvládnou, na rozdíl od vcelku primitivní avioniky N1. Ale s těmi dlaždicemi už teď má srovnatelné problémy, jako Shuttle, a to ještě ani jednou nezvlét. (A shuttle byl v lepší situaci, v tomhle směru: hliník totiž není pružný, ocel ano.. přenášení průhybů pružné ocelové roury, která je na tom z hlediska poměru tloušťky stěny k průměru hůř, než roura od kamen...).

    Vím, že je to nepopulární názor, ale skutečně: ty kyslíkovodíkové know-how má svůj smysl. Ano... to, že ty poslední stupně jsou expendable je skutečně hrozné plýtvání a Mars tím zkolonizovat nejde. Ale ten návrat stupně s LEO je těžký a i když Starship má některé nápady lepší, než Shuttle, tak se tam objevují nové komplikace. Vlastně už od chvíle, kdy se ukázalo, že to transpirativní chlazení nedávají a musí mít dlaždice, jsem začal být docela dost skeptický... ale ty jiné nové nápady mi dávaly naději.

    Samozřejmě nevíme, proč přesně tyhle dlaždice popraskaly.... třeba jen do něčeho vrazili, když s tím manipulovali, kdo ví. Ale sedět v tom a vidět po startu ty dlaždice takhle popraskané na oběžné dráze... to teda budou nervy :-/
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: ESA je zatizena mahorstinou asi jeste o trosku vice nez NASA. Preci jenom maji v USA ten national spirit, ale i tak tam dochazi k trenici proc Dolni tolik a Horni nic. No a ted si to predstav v EU ..
    KAERO
    KAERO --- ---
    SUMAC: mno, neco takoveho. jsem si myslel ze ESA neni tak moc zatizena byrohratky a mangorstinou.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    se štítem si ještě asi užijou :)
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @wapodavenport
    Blue Origin just not giving up on the HLS program. Says the GAO’s decision highlights issues that “will prevent the U.S. from landing on the moon” and says it is concerned about SpaceX needing 16 launches, with limited flight readiness reviews, to get Starship to the moon.

    @elonmusk
    16 flights is extremely unlikely. Starship payload to orbit is ~150 tons , so max of 8 to fill 1200 ton tanks of lunar Starship.
    Without flaps & heat shield, Starship is much lighter. Lunar landing legs don’t add much (1/6 gravity). May only need 1/2 full, ie 4 tanker flights.

    However, even if it were 16 flights with docking, this is not a problem. SpaceX did more than 16 orbital flights in first half of 2021 & has docked with Station (much harder than docking with our own ship) over 20 times.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @elonmusk
    Booster & Ship will return to orbital launch pad on Monday (winds allowing). Just finishing off some small plumbing & wiring, which is easier in high bay.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    KAERO: a co te prsne zajima? :) ono to nejstavnatejsi je bohuzel prevazne o tom, jak mizerne se tam dela personalni politika a kdo a podle ceho se tam stane top managerem a vedoucim sekci... podle cehoz pak vypadaji projekty a cele programy. no a pak jsou vesele historky z interni Quality Assurance a jak se je kazdy snazi vysachovat z Critical Design Review a pak az se neco nepovede, tak to na ne dycky hodi...

    ale ESA je agentura, takze jsou to vetsinou angeti a manageri. ja delam na VS do vyzkumu i pro ne a asi je to zajimvejsi nez co vetsinu casu dela bracha tam.
    KAERO
    KAERO --- ---
    SUMAC: ok, ale jestli mas brachu v ESA, tak pust nejake stavnate info :)
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    KAERO: já nedělám žádné absolutní soudy. Akorát naznačuju že vyčítat NASA za to že něco není v termínu který jim nalinkoval nějaký politik a tvrdit že Musk by to udělal levnej, rychlej a líp je dost zcestné.
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    CRAZY_IVAN: podla mna su tradicni US automakeri uz roky na pokraji bankrotu a toto je len dalsi pokus ich zachranit
    KAERO
    KAERO --- ---
    CRAZY_IVAN: heh, by me zajimalo jak dlouho hledali nez nasli zaminku jak to upect... I kdyz tohle se asi nabizelo samo.
    KAERO
    KAERO --- ---
    By me zajimalo kde berete ty informace na absolutni soudy o funkci ruznych firem a instituci. Ze byste se s nima podelili? SUMAC aspon rika ze jeho bracha je v oboru, ale detaily taky moc neplytva...
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    ovšem

    Tesla nedostane maximální dotace, chybí jí odbory, uvedl Biden | Týdeník pro ekonomiku, politiku a byznys
    https://www.tydenikhrot.cz/clanek/biden-tesla-dotace-elektromobily-odbory
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NASA a SpaceX nejde zrovnavat moc dohromady, nie su to ziadni konkurenti, bolo o tom aj dobre video, ale neviem ho dohladat a tento clanok sa myslim uz niekde mihol

    Why do we need NASA when we have SpaceX? | The Planetary Society
    https://www.planetary.org/articles/nasa-versus-spacex
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SUMAC: SpaceX poskytuje sluzby za rozumnou cenu, tj. takovou, aby zakaznikovi usetrila penize na jeho dalsi rozvoj (viz. Muskuv tweet o Europa Clipper "prave jsme vam usetrili na 9 mesicu vyvoje SLS") ale i na vlastni rozvoj: snizeni nakladu na dopravu na orbitu (a generovani dalsich prostredku) a osidleni Marsu. Jako vetsina spolecnosti na tomto svete se zcela vymika zjednodusujicimu pohledu, ze se subjekty ucastni souboje na trhu pro vlastni profit. Resp. mozna ano, ale v tom nejdelsim horizontu, jaky si dovedes predstavit.
    Podilnici SpaceX necekaji, ze ziskaji dividendy (rozdeleny zisk SpaceX), ale ze SpaceX porpste, aby dosahla svych velmi dlouhodobych cilu. Kdo jede na vytrvalost, nerozptyluje se, docasnymi vitezstvymi, jenom bere ta, ktera mu pomaji dostat se rychleji dal.
    ESA by brala SpaceX, ktera taky ldysi davno byla jenom star-upem. Ale zatim nic takoveho nenasla.
    PER2
    PER2 --- ---
    SEJDA: spacex mozna "nema ukol vyrabet zisk", ale je to asi nejzasadnejsi vec, kterou spacex musi resit, protoze, bez toho nic jinyho nebude (starlink wink wink)
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    SEJDA: jo a to co "dokazou" je stejne jako u NASA: a) udrzovani know-how, b) posunovani frontier science a technologii, c) zajisteni pracovnich mist ve space industry statu EU/US podle soucasneho politickeho a ekonomickeho tlaku, d) smerovani penez do final integratoru a vsemoznych startu-pu. to ze jim vyvoj nejakyho produktu trva 15x dyl nez soukromnikovi Muskovi je celkem bez prekvapeni, pac maji dost jine ukoly a program management tam funguje dost jinak.

    "SpaceX nema ukol vyrabet zisk (!), ale poskytovat sluzby prepravy na orbitu a na Mars." ty sluzby prepravy jsou jako bez naroku na zisk podle tebe? SpaceX jsou takove Ceskoslovenske drahy jako za sociku, kterym nekdo rekl, ze maj vozit lidi a oni to delali z dobre vule a bez zisku?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SUMAC: ESA je v Nordwiku, protoze to dostala ukolem. Ne proto, ze tam sli nekoho zachranovat.
    Je to prispevkova organizace, nikoli dobrocinna. Oni maji ukol rozahozvat penize vsude mozne a pritom jeste neco i dokazat.
    SpaceX nema ukol vyrabet zisk, ale poskytovat sluzby prepravy na orbitu a na Mars.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KULA: ok, ty jsi nasel vetu, se kterou se da souhlasit, a ja 3 vety, ktere jsou blaboly :)
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    SEJDA: koukam ze mas o techle agenturach dost romanticke predstavy.. btw bracha dela v ESA v Nordwijku a ja s nima mam par projektu na ALM, takze celkem vim, o cem se bavime.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam