TOXICMAN: rapidly reusable, hmm :-/
Nechci tu zbůhdarma trollit, vím, že původní obsah z reálného vývoje je tu ceněn víc, než úvahy a spekulace. ale něco mi říká, že znovupoužitelnost posledního stupně je exponenciálně náročnější, než znovupoužitelnost stupně prvního. Sice chápu Elonovy vysoké ambice, ale od okamžiku, kdy začal Starship (ještě jako BFR/ITS) ohlašovat a plánovat mi přišlo dost jednoznačné, že je jeho parník "Great Eastern"... prostě předběhl svojí dobu tak masivně, že je jednak na hranici možností technologie, jednak cílí na trh, který neexistuje a který chce teprve vytvořit. A hlavně... není žádná záruka, že se nechytí do pastí předchozích technologických pokusů a nedojede na to stejné.
Interakce tolika paralelně běžících motorů možná dnešní počítače zvládnou, na rozdíl od vcelku primitivní avioniky N1. Ale s těmi dlaždicemi už teď má srovnatelné problémy, jako Shuttle, a to ještě ani jednou nezvlét. (A shuttle byl v lepší situaci, v tomhle směru: hliník totiž není pružný, ocel ano.. přenášení průhybů pružné ocelové roury, která je na tom z hlediska poměru tloušťky stěny k průměru hůř, než roura od kamen...).
Vím, že je to nepopulární názor, ale skutečně: ty kyslíkovodíkové know-how má svůj smysl. Ano... to, že ty poslední stupně jsou expendable je skutečně hrozné plýtvání a Mars tím zkolonizovat nejde. Ale ten návrat stupně s LEO je těžký a i když Starship má některé nápady lepší, než Shuttle, tak se tam objevují nové komplikace. Vlastně už od chvíle, kdy se ukázalo, že to transpirativní chlazení nedávají a musí mít dlaždice, jsem začal být docela dost skeptický... ale ty jiné nové nápady mi dávaly naději.
Samozřejmě nevíme, proč přesně tyhle dlaždice popraskaly.... třeba jen do něčeho vrazili, když s tím manipulovali, kdo ví. Ale sedět v tom a vidět po startu ty dlaždice takhle popraskané na oběžné dráze... to teda budou nervy :-/